Ilustracija: Leonardo Britansko Ministarstvo obrane objavilo je 22. lipnja da će svoje oružne sustave opremiti…
Novi borbeni sustavi za nove potrebe (II. dio)
Sve veći broj mirovnih operacija, borba protiv terorista, koja u Afganistanu i Iraku ima obilježja protugerilske borbe, i sve veći broj mirovnih operacija zahtijeva i nove borbene sustave
Jedan broj suvremenih vojski odlučio se da, zbog uštede, s jednim borbenim sustavom pokrije što veći raspon zadaća, dok oni bogatiji mogu si priuštiti nabavu više različitih sustava pojedinačno prilagođenih određenim zadaćama. Tako je za “lakše” borbene zadaće u mirovnim misijama njemačka vojska odabrala lako oklopno vozilo na kotačima Dingo. Trenutačno njemačka agencija za nabavu vojne opreme BWB testira demonstrator novog (produženog) oklopnog vozila Dingo 2 u konfiguraciji 4×4, označenog kao Dingo 2 GFF. Ugovor o razvoju nove inačice Dinga tvrtka Krauss-Maffei Wegmann dobila je u prosincu 2005. Između 2000. i 2003. ista je tvrtka isporučila 147 Dingo 1 All Protected Vehicles. Osnova Dingo 1 inačice je kamion Mercedes-Benz U-1550L Unimog. Odgovarajući na zahtjeve njemačke vojske KMW je za novi Dingo 2 odabrao veći Mercedes-Benz Unimog U-5000 koji u osnovnoj inačici ima dužinu od 3,25 metara i nosivosti 3,5 tona, a u produženoj 3,85 metara i nosivost četiri tone. Zbog toga Dingo 2 prima osam vojnika, dva više nego Dingo 1. Posebna je pažnja posvećena zaštiti od protuoklopnih mina te je Dingo dobio posebnu podnicu koja štiti posadu i pješački desant. Maksimalna brzina Dinga 2 je veća od 90 km/h, a autonomija kretanja oko 1000 kilometara. Može se prevoziti u C-130 Herculesu i transportnim helikopterom CH-53. Njemačka vojska trenutačno rabi 55 Dinga 2 koje je naručila još 2004. a KWM trenutačno proizvodi dodatnih 149 vozila za koje je narudžbu dobio 2006.
Jedan od rijetkih nedostataka Dinga 2 je mali “putnički” prostor u stražnjem dijelu vozila, ali zato i taj prostor ima istu razinu zaštite kao i središnji dio namijenjen posadi. U inačici Dingo 2 GFF središnji je dio vozila odvojen od “putničkog” koji više nema istu razinu oklopne zaštite. Tako je dobiven znatno veći korisni prostor i mogućnost prevoženja devet vojnika. Za potrebe njemačke vojske Dingo 2 GFF je konfiguriran tako da bude zamjena za zapovjedno vozilo na gusjenicama M113. Početkom ove godine njemačka bi se vojska trebala odlučiti o konačnim konfiguracijama 1500 Dingo 2 GFF vozila. Posebne inačice se razmatraju za zadaće kao što su nosači oružja, izvidnička vozila, sanitetska i logistička vozila te radarska postaja. I dok njemačka vojska još razmatra mogućnost nabave Dinga 2 GFF belgijska je još u prosincu 2004., za 170 milijuna eura, naručila 220 produženih Dinga 2, uz opciju narudžbe dodatnih 132 komada. Belgijske inačice uključuju zapovjedno i sanitetsko vozilo te radarsko zapovjedno vozilo. Isporuka 220 vozila završit će se tijekom 2009. KMW je isporučio i 20 Dinga 2 Austriji te očekuje dodatne narudžbe. Dingo 2 potencijalnim kupcima nudi i američka tvrtka Textron Marine & Land Systems i to preko američkog programa Foreing Military Sales (FMS). Tako je tijekom rujna 2004. američki kongres dopustio prodaju 103 Dinga 2 Izraelu (u vrijednosti 99 milijuna američkih dolara). Prodaja je “zapela” sve do 2006. kad je Njemačka vlada konačno odobrila isporuku testnog vozila.
Boxer ide dalje
Sredinom listopada prošle godine Nizozemska je, nakon nekoliko odustajanja i vraćanja u projekt, konačno odobrila kupnju 200 oklopnih vozila Boxer Multi-Role Armoured Vehicles, vrijednu 624 milijuna eura. Zajednički ugovor za kupnju 272 vozila za njemačku i 200 vozila za nizozemsku vojsku objavljen je sredinom prosinca iste godine. Tako je konačno okončana dvogodišnja neizvjesna sudbina Boxera zbog bojazni Nizozemaca da je cijeli projekt preskup. Prvi je put cijeli projekt zapao u ozbiljnu krizu 2003. kad se iz njega povukla Velika Britanija. Nakon toga je osnovan novi Artec konzorcij koji čine njemačke tvrtke Kraus-Maffei Wegmann (36 %), i Rheinmetall Landsysteme (14 %) te nizozemska tvrtka Stork (50 %). Procjenjuje se da njemačka vojska treba 1000 Boxera kako bi njima zamijenila svoje M113 i Fuchs Tpz 1 oklopna vozila, dok nizozemska vojska traži 257 vozila kako bi zamijenila oklopnjake M577 i YPR.
Od lipnja 2003. napravljeno je čak dvanaest prototipova, po četiri za svaku državu uključenu u program. Unatoč činjenici da se Velika Britanija u međuvremenu povukla iz programa svijh je dvanaest prototipova nastavilo s ispitivanjima sve do sredine 2006. Četiri nizozemska i četiri njemačka prototipa tijekom ispitivanja dograđeno je u pet različitih inačica ? oklopni transporter, zapovjedno vozilo, sanitetsko vozilo, vozilo za popravak i transportno vozilo. Prema prvom ugovoru njemačka će vojska dobiti 125 oklopnih transportera, 65 zapovjednih vozila, 72 sanitetska i 10 vozila namijenjenih obuci vozača. Nizozemska će vojska dobiti 55 zapovjedna vozila, 58 sanitetskih, 41 inženjerijsko i 46 transportnih vozila (u dvije konfiguracije). U međuvremenu Artec nastavlja razvijati i druge inačice uključujući borbeno vozilo pješaštva (BVP), lanser raketa, samovozni minobacač, za prijevoz (vuču) naoružanja i inženjerijsko vozilo.
Iako vozilo na kotačima Boxer je projektiran da posadi pruži vrlo visoku razinu zaštite od direktne paljbe, protutenkovskih mina i gelera. Tijelo vozila je od čelika na koji se postavlja dodatni pasivni oklop. Pri maksimalnoj masi od 33 tone Boxer će se još uvijek moći prevoziti u transportnom avionu A400M. Upravo je ta velika masa Boxera natjerala Britance da izađu iz projekta kako bi se posvetili lakšem vozilu koji će razviti unutar projekta Future Rapid Effects System. Zanimljivo je da je Artec objavio da je čak osam inačica Boxera, razvijeno za njemačku i nizozemsku vojsku, lakše od 33 tone.
Ascod traži kupce
Tvrtke Steyr-Daimler-Puch i Santa Barabara Sistemas, obje u vlasništvu General Dynamics European Land Combat Systems, zajednički su razvile oklopno vozilo na gusjenicama Austrian-Spanish Co-operative Development (Ascod) namijenjeno austrijskoj i španjolskoj vojsci. Isporuka 123 španjolska Pizarrosa i 21 zapovjednog vozila dovršena je tijekom 2002. Isporuka dodatnih 170 BVP-a, pet zapovjednih vozila, 28 izvidnička i devet inženjerijskih vozila počela je 2005. Španjolska je vojska najavila i kupnju inačica samovoznog minobacača, vozila s protuoklopnim vođenim projektilima i lovca tenkova s topom od 150 mm. U BVP inačica Ascod ima tročlanu posadu i prostor za sedam članova pješačkog desanta. Opremljen je dvočlanom kupolom koja je naoružana topom Mauser Mk 30-2 kalibra 30 mm i koaksijalnom strojnicom kalibra 7,62 mm. Tijelo i kupola napravljeni su od čelika koji čeoni dio vozila i kupole štiti od pancirnih zrna kalibra 14,5 mm, a ostatak od pancirnog streljiva kalibra 7,62 mm. Moguće je postavljanje dodatnog oklopa koji čeoni dio štiti od potkalibarnih penetratora kalibra 30 mm, a ostatak vozila od pancirnog streljiva 14,5 mm.
Pandur II
Austrijska je vojska do 2005. dobila najmanje 112 Ascoda, koje je nazvala Ulan. Iako ima potrebu za dodatnim vozilima dosad nisu odobrena sredstva za njihovu nabavu. U međuvremenu je Steyr-Daimler-Puch za Ulan razvio paket modernizacije koji obuhvaća dodatni oklop. Za moguće kupce na Bliskom i Srednjem istoku razvijena je i inačica Ulan 2 koja se može naoružati kupolom ruskog BVP-a BMP-3.
U rujnu 2006. Steyr-Daimler-Puch počeo je isporuku prvih od 260 Pandura II (8×8) koje je 2005. naručio Portugal za svoju kopnenu vojsku i marince. Vojska će dobiti 105 vozila u inačici oklopnog transportera naoružanog teškom strojnicom kalibra 12,7 mm te još sedam naoružanih s besposadnom kupolom koja će također imati tešku strojnicu od 12,7 mm. Portugalska će vojska dobiti i 30 BVP-a naoružanih topom od 30 mm te 31 samovozna minobacača kalibra 120 mm. Narudžba obuhvaća i 16 zapovjednih vozila, 15 vozila s protuoklopnim vođenim projektilima, deset sanitetskih vozila, devet inženjerijskih, sedam za popravak i izvlačenje, šest vozila veze i četiri izvidnička vozila. Portugalski su marinci naručili 13 oklopnih transportera, dva BVP-a s automatskim bacačem granata kalibra 40 mm, tri zapovjedna vozila i dva samovozna minobacača. Neposredno nakon uspjeha u Portugalu austrijska je tvrtka zabilježila još jedan uspjeh ? u lipnju 2006. za Pandure II odlučila se i Češka. Oni su za 821 milijun eura naručili 199 vozila u konfiguraciji 8×8, uz opciju za dodatnih 35. Njima će opremiti jednu od dvije lake brigade i tako napustiti dosadašnji način opremanja teškim oklopnim vozilima na gusjenicama naslijeđen iz doba Varšavskog ugovora. Česi su naručili čak 18 inačica. Najviše su naručili (63) vozila u BVP inačici koje će naoružati izraelskom kupolom Rafael RCWS 30 i topom ATK Mk 44 od 30 mm. Koaksijalno s topom postavit će i strojnicu kalibra 7,62 mm te lanser za protuoklopne vođene projektile Spike-LR. Prva serija od 17 vozila trebala bi stići u Češku do kraja ove godine.
Pandur II ima tijelo napravljeno od čelika koje štiti od pancirnog streljiva kalibra 7,62 mm. Razina zaštite može se dodatnim pasivnim oklopom povećati tako da štiti od pancirnog streljiva kalibra 14,5 mm. Pandur II u konfiguraciji 6×6 može se opremiti širokim spektrom kupola sve do topa kalibra 90 mm. Pandur II u konfiguraciji 8×8 može se naoružati i topom od 105 mm. Austrijska je vojska zatražila odobrenja za nabavu 129 Pandura II 8×8 kako bi njima opremila dvije pješačke bojne, te nepoznati broj vozila u konfiguraciji 6×6 u posebnim inačicama. Sredstva za njihovu nabavu još nisu odobrena. Pandur I (6×6) nalazi se u naoružanju šest vojski: Austrije (68 komada), Belgije (54), Gabona (1 + 20), Kuvajta (70), Slovenije (72) i Sjedinjenih Američkih Država (50). Kuvajt ima inačicu naoružanu dvočlanom kupolom Cockerill i topom kalibra 90 mm.
Patria AMV
Trenutačno zadnji kupac Patrijinog AMV-a (Armoured Modular Vehicle) je Slovenija koja je odlučila kupiti 136 komada u konfiguraciji 8×8 i četiri inačice. Početak isporuke ugovoren je već za ovu godinu, a zadnje bi vozilo slovenska vojska trebala dobiti tijekom 2011. Kako će se većina vozila proizvesti u Sloveniji, Patria je sa slovenskim partnerima Rotisom i Gorenjem oformila zajedničku tvrtku.
Patria Armoured Modular Vehicle poljske vojske
Prva dva primjerka inačice Amos-AMV namijenjena finskoj vojski dovršena su u pogonu Vammala u ožujku prošle godine. Amos-AMV je oznaka za samovozni minobacač kalibra 120 mm. Specifičnost Amos-AMV-a je što je opremljen dvocijevnom kupolom. To su tek prva dva primjerka od ukupno 24 naručena ukupne vrijednosti 100 milijuna eura. Zadnje vozilo finska će vojska dobiti tijekom 2009. Osim dvije minobacačke cijevi specifičnost inačice AMV je i veliki broj granata kalibra 120 mm spremnih za uporabu ? 84. Uz njih svako će vozilo imati i šest vođenih protutenkovskih granata. Finska je vojska dobila i prvi XC-360 8×8 konfiguriran kao oklopni transporter te opremljen bezposadnom kupolom Kongsberg Protector i teškom strojnicom kalibra 12,7 mm. Ova su vozila naručena još u prosincu 2004. kao dio ugovora kojim se određuje isporuka 62 AMV vozila u inačici oklopnog transportera ukupne vrijednosti 96 milijuna eura. Vozila su namijenjena opremanju postrojbe Pori Brigade. Uskoro se očekuju dodatne narudžbe finske vojske.
Prvi strani kupac AMV-a postala je Poljska koja je 2002. naručila čak 690 vozila. U tu brojku ulazi 313 vozila u inačici BVP-a, 125 oklopnih transportera i 81 zapovjedno vozilo. Poljska će vojska dobiti i manji broj AMV-a u inačicama inženjerijskog i sanitetskog vozila. Osim konfiguracije 8×8 dio je vozila naručen i u konfiguraciji 6×6. Više od 160 Rosomaksa (poljska oznaka za AMV) dopremljen je kupcu od početka isporuke 8. siječnja 2005. Tek je nekoliko prvih vozila proizvedeno u Finskoj, da bi se od 2005. cjelokupna proizvodnja poljskih AMV-a preselila u poljski Wojskowe Zaklady Mechaniczne.
Rosomaks u inačici BVP-a opremljen je dvočlanom kupolom Oto Melara Hitfist koja je naoružana topom ATK Gun Systems Mk 44 30/40 mm Bushmaster II. Uz top je koaksijalno postavljena i strojnica kalibra 7,62 mm. Konfiguracija 6×6 je šest centimetra kraća od konfiguracije 8×8, ali je još uvijek teška 19,5 tona i može prevesti do deset vojnika. Patria AMV je jedino vozilo koje je uključeno u proces evaluacije za južnoafrički Project Hoefyster kojim se predviđa kupnja 264 nova BVP-a u konfiguraciji 8×8. Projekt je trenutačno “na čekanju” zbog nedostatka novca. Patria je u ovom slučaju dio koncerna koji još obuhvaća Denel, Eads, Lonad Mobility Technologies i BAE Systems Sout Africa-OMC koji Južnoj Africi nude Modular Combat Vehicle ? AMV opremljen kupolom LCT-30/35 koju je razvio Denel. Ta dvočlana kupola naoružana je topom Mk 44 Bushmaster kalibra 30 mm i koaksijalnom strojnicom kalibra 7,62 mm. Kao dio projekta dvije su tvrtke ponudile i mogućnost modernizacije južnoafričkih BVP-a Ratel 6×6. Tvrtka Mechanology zajedno s jordanskim King Abdullah II Desing and Development Bureauom nudi Ratel Mk IV, koji je javno prikazan na izložbi Sofex u lipnju 2006. Tvrtka BAE Systems Land Systems OMC razvila je iKlwa prijedlog modernizacije koji je javnost prvi put vidjela na izložbi Africa Aerospaca and Defence (AAD) u rujnu 2006.
Južnoafrički projekti
Južnoafrički Industrial and Automotive Desing (IAD) iskoristio je AAD 2006 izložbu da bi predstavio svoje FV4 290 vozilo zaštićeno od protutenskovskih mina. FV4 290 je razvijen na osnovi belgijskog vozila Sabiex Iguana 4×4. IAD je produžio Iguanu na 5,05 metara te povećao borbenu masu na 9,5 tona, uključujući mogućnost nošenja dvije tone korisnog tereta i osam vojnika. Najvažnije poboljšanje je ojačanje podnice koja može izdržati eksploziju protutenkovske mine sa šest kilograma eksploziva. Ispitivanja su potvrdila da će posada preživjeti i eksploziju osam kilograma eksploziva.
Ivema, sestrinska tvrtka IAD-a, također je na AAD 2006 prikazala oklopni transporter Gila 4×4 posebno zaštićen od djelovanja mina. Standardna Gila ima borbenu samo od 13 600 kilograma i nosivost od 3200 kg. Može prevesti dvočlanu posadu i devet vojnika. Kako bi što bolje zadovoljili potrebe kupaca Gila se može dobiti s volanom na lijevoj i desnoj strani. Iako je prototip pokretao Euro III Mercedes-Benz motor kupci mogu odabrati između više različitih motora. Pri projektiranju Gilae posebna je pažnja posvećena jednostavnosti održavanja te su motor, mjenjač i sustav za hlađenje motora smjestili na tračnice koje znatno pojednostavljuju pristup. Prema tvrdnjama proizvođača V oblik tijela osigurava bolju razinu zaštite nego što to traži NATO-ova specifikacija razine zaštite od protutenkovskih mina. Balistička zaštita Gilae je unutar NATO Leve 1 specifikaciji, ali se može povećati na Leve 3. I FV4 290 i Gila u skoroj će budućnosti biti ponuđeni južnoafričkoj vojsci za Project Sepula kojim se traže zaštićena (oklopna) vozila za zadaće koje ne zahtijevaju uporabu složenijih (što istovremeno znači i skupljih) BVP-a, a njih biraju unutar Project Hoefystera.
Centauro VBC
U trenutku pisanja ovog teksta talijanska je vojska trebala objaviti potpisivanje ugovora o kupnji prve serije od 50 Centauro Veicoli Blindati da Combattimento (VBC) 8×8 oklopnih vozila. VBC će se rabiti zajedno s 400 lovaca tenkova Centauro (naoružanih topom 105 mm) koje je za talijansku vojsku od 1991. do 1996. napravio Consortium Iveco-Oto Melara (CIO). Dodatnih 88 Centaura isporučeno je Španjolskoj. U standardnoj konfiguraciji 25 tona teško vozilo zaštićeno je s čeone strane od streljiva kalibra 20 mm te od pancirnog streljiva 12,7 mm s bočne i stražnje strane. Naknadno su razvijeni dodatni pasivni i reaktivni oklopi mase oko tri tone. Oto Melara je razvila i kupolu s topom od 120 mm koja je od Centaura napravila prvi lovac tenkova na kotačima koji ima borbenu moć na razini najsuvremenijih tenkova. Zbog izvrsnog osnovnog vozila nude se i inačice Centaura za protuzrakoplovnu obranu, ABKO izvidničko vozilo, nosač lansirnog mosta i samovozna haubica 155 mm.
Kako bi opremila dvije brigade talijanska vojska traži 249 Centaura VBC u šest različitih inačica: osnovni VBC opremljen kao BVP-e s kupolom Oto Melara Hitfist Plus i topom KBA kalibra 25 mm; inačica samovoznog minobacača od 120 mm; protutenkovsko vozilo naoružano vođenim projektilima Rafael Spike LR; zapovjedno vozilo; sanitetsko vozilo. U rujnu 2006. odobrena je nabava prve serije VBC-a koja uključuje 45 BVP-a, dva zapovjedna vozila, samovozni minobacač i protuoklopno vozilo. U odnosu na originalni Centauro VBC ima nešto duže i šire tijelo, te rabi isti motor od 550 KS kao i BVP na gusjenicama Dardo. Centauro u BVP inačici ima tročlanu posadu (zapovjednik, vozač i ciljatelj), a u stražnjem dijelu vozila dovoljno je prostora za smještaj sedam vojnika. Vozilo može izdržati eksploziju mine sa šest kilograma eksploziva pod bilo kojim kotačem. Na zahtjev kupca razina zaštite se može povećati na otpornost od eksplozije osam kilograma eksploziva ispod kotača.
Centauro je razvijan istodobno s tenkom Ariete i BVP-om Dardo kako bi se njime opremile oklopne snage talijanske vojske. Istodobno za snage za brzo djelovanje razvijena je obitelj oklopnih vozila Puma Veicolo Blindato Leggero (lako oklopno vozilo). Između 2002. i 2005. proizvedeno je 196 BVP-a Dardo opremljenih kupolom Hitfist. Napravljen je po jedan prototip i četiri inačice: protutenkovske, samovoznog minobacača kalibra 120 mm, zapovjednog i sanitetskog vozila. Kako bi se opremile tri brigade talijanska vojska treba 300 Dardoa, uključujući i specijalne inačice. Standardni Dardo BVP ima masu od 23 tone i tročlanu posadu (zapovjednik, vozač i ciljatelj) te može prevesti šest vojnika. Hitfist kupola naoružana je topom Oerlikon KBA kalibra 25 mm i koaksijalno smještenom strojnicom kalibra 7,62 mm. Na Hitfist kupolu mogu se postaviti (na svaki bok po jedan) lanseri vođenih protuoklopnih projektila Raytehon Tow dometa 3750 metara. Trup i kupola napravljeni su od aluminija koji je na određenim osjetljivim mjestima pojačan čeličnim oklopom. Dardo je opremljen istim Iveco 8260 V-6 dizelskim motorom kao i obitelj Centauro.
Oto Melara je razvila Hitfist kupolu naoružanu ATK Gun Systems Mk 44 30/40 mm Bushmaster II topom. Tu je kupolu izabrala poljska vojska za svoja Patria AMV vozila u BVP inačici. Kao privatni program Oto Melara je razvila T60/70A kupolu naoružanu topom Oto 60/70 kalibra 60 mm koji je sposoban uništiti svako oklopno vozilo osim tenka. Tvrtka Iveco napravila je 320 oklopnih vozila Puma 6×6 sposobnih prevesti sedam vojnika i 220 Puma 4×4 namijenjenih izviđanju (imaju četveročlanu posadu). Obje se inačice mogu opremiti različitim kupolama. Posebne inačice Pume su samovozni minobacač od 81 mm, zapovjedno vozilo, protuzrakoplovno vozilo, protutenkovsko vozilo i sanitetsko vozilo.
Tomo JANJČEVIĆ