Američki sustavi za KF-X

Tijekom zrakoplovne izložbe Singapore Airshow, održane od 6. do 11. veljače, američka tvrtka United Technologies Corporation (UTC) priopćila je da će za budući južnokorejski avion pete generacije KF-X proizvesti nekoliko sustava. Već je prije potvrđeno da će Južna Koreja kupiti motor od General Electrica, što znači da će dobar dio aviona koji se razvija u tvrtki Korea Aerospace Industries (KAI) imati američko podrijetlo.

(Foto: Korea Aerospace Industries)

UTC je priopćio da će u avione ugraditi sustav za kontrolu opskrbe kisikom i pripremu zraka (environmental control system – ECS), koji uključuje klimatizaciju, kontrolu odvoda zraka i tlaka u kabini te hlađenje tekućinom. Od ostalih sustava tu su turbinski pneumatski pokretač i ventil za kontrolu protoka.
Američka tvrtka već proizvodi dijelove za KAI-jeve avione, od kojih su najzapaženiji ECS i turbinski pneumatski pokretač za trenažne i borbene avione T-50, a već navodi da će ECS za KF-X biti manji, manje mase te lakši za ugradnju i održavanje jer su klimatizacijske i komponente hlađenja tekućinom smještene u jedno kućište, a ne raspoređene kroz cijeli avion. Južna Koreja razvija KF-X zajedno s Indonezijom. Nakon što budu završeni i serijska proizvodnja počne sredinom 2020-ih, južnokorejsko zrakoplovstvo namjerava kupiti više od 100 letjelica, a Indonezija oko 50. Međutim, pojavili su se problemi s isplatom iznosa kojim Indonezija financira razvoj aviona (oko 20 posto), pa Defense News navodi da bi zbog fiskalnih problema mogla odustati od sudjelovanja u programu.

Domagoj VLAHOVIĆ