Obustava indonezijskog programa X3K

Ratna mornarica Indonezije obustavila je program vrlo brzog napadnog trimarana smanjenog radarskog odraza oznake X3K, poznatog i kao klasa Klewang, objavio je Jane’s 18. veljače. Donesena je odluka kako neće biti daljnjih nabava plovila, ali to se ne odnosi na brod koji je u izgradnji u brodogradilištu Banyuwangi u vlasništvu tvrtke PT Lundin. Posljedica je otkazivanja da su dobavljači brodske opreme i sustava najavili povlačenje iz projekta opremanja prvog broda, a Saab Indonesia to je objavio za naoružanje i borbeni sustav. Brodovi klase Klewang trebali su biti opremljeni Saabovim paketom koji uključuje četverokonzolni 9LV Mk 4 sustav upravljanja borbom, Sea Giraffe 1X radar namijenjen nadzoru, SME-150 radar za elektroničke mjere potpore (ESM) i CEROS 200 sustav upravljanja paljbom. Plovilo je također trebalo biti naoružano BAE Systemsovim topom Bofors 40 mm Mk 4 s kupolom smanjene radarske značajke i četirima Saabovim RBS 15 Mk 3 protubrodskim projektilima.

(Foto: North Sea Boats)

Posebno je važno napomenuti da je to plovilo najveći trimaran izgrađen od kompozitnih materijala ojačanih karbonskim vlaknima, a u gradnji je primijenjen proces vakuumske infuzije i vinilnoesterna smola. Naoružanje uključuje lansere projektila, mornaričke topove kao i gumenjak s tvrdim dnom duljine 11 m. Široka paluba omogućuje nošenje helikoptera čime se proširuje efektivni doseg ophodnih zadaća. Glavne su brodograđevne značajke trimarana klase X3K standardna istisnina 130 tona uz duljinu preko svega 62,53 m, duljinu vodne linije 50,77 m, gaz 1,17 m te nosivost 53,1 GT. Osnovne vanjske značajke ogledaju se u smanjenoj radarskoj zamjetljivosti (stealth), ali i smanjenom akustičnom i magnetskom odrazu. Trupovi imaju wave piercing značajku koja omogućuje iznimno dobra pomorstvena svojstva i stabilnost. Propulzijski sustav čine četiri MAN-ova dizelska motora čime se postiže najveća brzina od 30 čvorova, a najveći je doseg plovidbe 2000 NM pri brzini od 16 čvorova.


Cijela je priča započela prvim brodom u klasi, imena “Klewang”, koji je uništen u požaru u kolovozu 2012., samo nekoliko tjedana nakon službenog porinuća. Indonezijska je brodograđevna tvrtka PT Lundin potpisala 2009. ugovor o gradnji i opremanju prvog od četiri plovila u seriji, a sama je gradnja počela početkom 2010. Projekt je zbog specifičnog i naprednog dizajna kao i metoda građenja klasificiran kao povjerljiv. Detalji ugovora o gradnji, opremanju i dostavi nove klase trimarana nisu objavljeni, ali procjenjuje se da je vrijednost jednog plovila oko 12,7 milijuna dolara.


Maja PTIĆ GRŽELJ