Podmorničke novosti s triju kontinenata

Egipatska zastava na podmornici S43 (Foto: TKMS)

Njemački brodograditelj ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) predao je egipatskoj mornarici podmornicu S43, treću od ukupno četiriju naručenih plovila Type 209/1400. Primopredaja je obavljena 9. travnja u brodogradilištu Howaldtswerke-Deutsche Werft (HDW) u Kielu, no bez svečanosti, zbog vrlo strogih mjera sprečavanja širenja koronavirusa. Plovilo je 5. svibnja nakon prvog putovanja stiglo u matičnu luku u Aleksandriji. Prema priopćenjima aktera, primopredaja u uvjetima pandemije prekretnica je za sve uključene u projekt. Podmornica je dovršena na vrijeme i u skladu s inicijalnim terminskim planovima te sveobuhvatnim mjerama zdravstvene zaštite. Dizelsko-električna S43 duga je otprilike 62 m, s promjerom trupa 6,2 m, površinske istisnine 1450 t, a podvodne 1600 t. Najveća dubina ronjenja iznosi 500 m, a doplov 11 000 NM. Posada broji 30 članova. Stručnjaci navode da su podmornice klase 209 serije 1400 iznimno pouzdane, mogu dugo ostati ispod morske površine, brze su, a zahvaljujući smanjenom radarskom potpisu teško ih je otkriti. Podmornica je naoružana protubrodskim projektilima UGM-84 Harpoon, torpedima i morskim minama uz prateće borbene i zapovjedne sustave. Prva podmornica, oznake S41, predana je u prosincu 2016., a druga, oznake S42, u kolovozu 2017. godine. Dodatne dvije ugovorene su 2014., a završetak cjelokupnog programa nabave, odnosno isporuka četvrte jedinice, planiran je za 2021. godinu. Temeljni ugovor o gradnji dviju podmornica, koji sadrži opciju nabave dodatnih dviju, iznosi 920 milijuna eura, a potpisan je sredinom 2011. godine.
Vijest o podmornicama dolazi i iz Francuske. Nova jurišna podmornica na nuklearni pogon “Suffren” počela je prvu seriju pokusnih plovidbi. Riječ je o prvoj od šest podmornica klase Barracuda, koje gradi francuski brodograđevni div Naval Group, a u francuskoj mornarici zamijenit će starija plovila klase Rubis. Kako se navodi u objavi francuske Generalne uprave za naoružanje (Direction Générale de l’Armement – DGA), ispitivanja na moru počela su 28. travnja, nakon što je novogradnja napustila mornaričku bazu “Cherbourg”. Početak pokusnih plovidbi sljedeća je velika faza u projektu nakon porinuća podmornice u srpnju 2019. godine.
Kao što je objavljeno, pokusne plovidbe – koje će se provoditi u Engleskom kanalu, na Atlantiku i Sredozemlju – trajat će nekoliko mjeseci i potvrdit će robusnost i učinkovitost podmornice prije njezine isporuke mornarici. Francuska očekuje da će sve podmornice projekta Barracuda: “Suffren”, “Duguay-Trouin”, “Tourville”, “Dupetit-Thouars”, “Duquesne” i “De Grass” – uvesti do 2030. godine u operativnu uporabu.

Francuska podmornica “Suffren” počela je prvu seriju pokusnih plovidbi (Foto: Naval Group)

Podmornice klase Suffren nosit će teške torpede nove generacije F21, protubrodske rakete SM39 i mornaričke krstareće projektile MdCN (Missile de Croisière Naval). Bit će i potpuno opremljene za zajedničke zadaće s pomorskim snagama NATO-a te specijalne operacije. Podmornice nove generacije moći će provesti do 70 dana na moru, znatno više od 45 koliko može postići klasa Rubis.

Ilustracija buduće podmornice klase Attack (Ilustracija: Naval Group)

Kako prenosi tjednik Jane’s, voditelj australskog podmorničkog programa Sea 1000 vrijednog 32,2 milijarde američkih dolara potvrdio je da bi gradnja unutarnjeg trupa prve od 12 podmornica na konvencionalni pogon nove klase Attack na koju se program odnosi trebala početi 2024. godine. Konkretno, počet će nakon što 2023. u brodogradilištu “Osborne” kod Adelaidea bude dovršena gradnja tzv. kvalifikacijskog odjeljka trupa. Tom će preliminarnom gradnjom izvođači projekta, tj. francuski dizajner i graditelj Naval Group, integrator borbenih sustava Lockheed Martin Australia i australska državna tvrtka Australian Naval Infrastructure pokazati te uhodati postupke i vještine gradnje. Greg Sammut iz australskog ministarstva obrane, jedan od ključnih sudionika programa Sea 1000, izjavio je 5. svibnja za Jane’s da se detalji prvog ugovora o gradnji još uvijek razmatraju. “Možemo se odlučiti za potpisivanje ugovora koji kombinira izradu radioničke dokumentacije, koja bi trebala početi u svibnju 2023., i gradnju prve podmornice. Radovi na unutarnjem trupu mogli bi početi prije dovršetka radioničke projektne dokumentacije,” dodao je. Iako se još uvijek odlučuje o broju podmornica koje će biti uključene u prvi ugovor o gradnji, sigurno ih neće biti 12, zato što naručitelj želi mogućnost praćenja modernizacije tehnologije tijekom provedbe programa. Australska vlada želi također razmatrati različite cijene za različite faze gradnje, kao i pojedine podmornice u klasi.

Maja PTIĆ GRŽELJ