Poletio L-39NG

S tvorničke je piste češke tvrtke AERO Vodochody AEROSPACE a.s. na prvi probni let 14. rujna poletio proizvodni prototip novog školskog aviona L-39NG (Next Generation). Temelji se na L-39 Albatrosu razvijenom početkom sedamdesetih godina i dosad proizvedenom u više od 3000 primjeraka koji se koriste u više ratnih zrakoplovstava diljem svijeta. Novi je školski avion L-39NG razvijen uz potporu RZ-a Češke, a prema navodima predstavnika tvrtke AERO Vodochody AEROSPACE a.s., očekuje se da će biti zanimljiv i drugim ratnim zrakoplovstvima koja trebaju školovanje pilota za borbene avione 4. i 5. generacije. Proizvodnja L-39NG trebala bi započeti 2017., a prve isporuke tijekom 2018. godine.

(Foto: Aero Vodochody)

Novi češki školski avion ima znatno poboljšan trup i krila te poklopac pilotske kabine koji omogućuje bolju preglednost. Umjesto dosadašnjeg motora Ivčenko-Progres AI-25TL, na L-39NG ugrađen je turbomlazni motor Williams International FJ44-4M potiska 16,89 kN suho, s FADEC (Full Authority Digital Engine Control) sustavom kontrole rada. Najveća brzina koju novi Albatros može postići iznosi 775 km/h, najveći je vrhunac leta 12 160 m, dok najveći dolet iznosi 1400 km. Pilotska je kabina opremljena potpuno digitaliziranom avionikom zapadne proizvodnje koja omogućuje simuliranje upravljivosti na različitim borbenim avionima nove generacije, a proizvele su je tvrtke Genesys Aerosystems i SPEEL Praha.
U odnosu na svojeg prethodnika, L-39NG ima nešto veće dimenzije, ali zahvaljujući primjeni suvremenih materijala i nešto manju masu praznog aviona (3100 kg), dok je znatno povećana njegova nosivost (1200 kg). Trostruko je povećan radni vijek koji iznosi 15 000 sati, a održavanje je pojednostavnjeno te su smanjeni ukupni operativni troškovi.


Osim za školovanje vojnih pilota, L-39NG moći će se koristiti i za borbene zadaće. Tako će na četirima potkrilnim nosačima i podtrupnom nosaču moći nositi različite kombinacije projektila, raketa i bombi te različite spremnike s elektrooptičkim i infracrvenim senzorima za ISR (Intelligence, Surveillance & Reconnaissance) zadaće nadzora iz zraka.


Igor SKENDEROVIĆ