NATO-ovi dani u Ostravi

Jedinstveni letački taktički prikazi u kombinaciji s kopnenim vojnim i policijskim sigurnosnim snagama te pristupačnost zrakoplova, temeljne su odlike manifestacije koje će ostati prepoznatljive i u budućnosti

B-52H i KDC-10 iz sastava nizozemskih zrakoplovnih snaga

NATO-ovi dani u Ostravi u Češkoj ove su godine, 19. i 20. rujna, po 15. put prikazali vojne sposobnosti NATO-ovih članica. Događaj je utemeljen pod motom ”Naša sigurnost nam nije dana i nema razvoja bez sigurnosti”. Jedinstvena je to manifestacija u Europi u kojoj se prezentiraju mogućnosti i sposobnosti sigurnosnih aspekata svake moderno ustrojene zemlje. NATO-ovi dani održavaju se svake godine u rujnu i glavni je dio smotre letački program koji se odvija u ostravskoj međunarodnoj zrakoplovnoj luci Leos Janaček u obližnjem mjestu Mošnov. Osim klasičnog letačkog programa, tj. aeromitinga, program je ispunjen raznim vojnim prezentacijama u kojima sudjeluju zrakoplovne snage oružanih snaga, policije, vatrogastva, granične službe te službe traganja i spašavanja. Posebno su osmišljeni scenariji prodiranja i zauzimanja pojedinih objekata ili položaja. Tada do punoga izražaja dolazi kombinirano taktičko djelovanje snaga za posebno djelovanje s kopna i zraka, prikazujući pritom posljednje naoružanje i opremu. Tako se u istom trenutku mogu vidjeti zrakoplovi u zraku, oklopna vozila i tenkovi u akciji, uz razne eksplozivne efekte kako bi se što vjernije dočarale taktičke situacije u manjim i većim konfliktnim situacijama. Prikaz obrambenih vještina državnih sigurnosnih institucija koje se ne viđaju često, pogotovo na jednom mjestu, razlog je za posjet koji je u dva dana (subota i nedjelja) ove godine okupio oko 250 000 posjetitelja.

Za cijelu obitelj
Češka je inače poznata po visokoj razini tehničke kulture pa NATO-ovi dani, kao i ostali slični događaji, često izmame cijele obitelji na cjelodnevni posjet. Posebna sigurnosna kontrola svakog posjetitelja te uobičajene ulaznice na sličnim manifestacijama, na ovim danima jednostavno ne postoje. Osim statičkog i dinamičkog dijela izložbe, na NATO-ovim danima gostuju visoki vojni i civilni uzvanici NATO-ovih zemalja koji sudjeluju na konferencijama za novinare, prezentacijama i seminarima. Ove je godine u isto vrijeme po 6. put održano i obilježavanje Dana čeških zrakoplovnih snaga. Na taj je način postignut i koncentrirani prikaz statusa zrakoplovnih snaga u okviru ukupnih sposobnosti oružanih snaga. Veliki broj posjetitelja zasigurno je pridonio promociji nacionalnih zrakoplovnih snaga.
Poseban događaj u okviru te promocije jest okupljanje zapovjednika zrakoplovnih snaga zemalja članica Višegradske skupine (V4), tj. uz češkog domaćina, manifestaciji su nazočili i zapovjednici slovačkih, mađarskih i poljskih zrakoplovnih snaga. Ove četiri zemlje već dugo nastoje i primjenjuju raspodjelu sudjelovanja te racionalizaciju svojih obrambenih kapaciteta s ciljem postizanja zajedničke obrambene učinkovitosti, uz paralelno smanjenje troškova, što je i prednost usvojenog koncepta Pametne obrane.

V-22 Osprey, izgledom i koncepcijom svakako jedan od najzanimljivijih zrakoplova današnjice

Novi Albatros
NATO-ovi dani 2015. u Ostravi zasigurno će ostati upamćeni po prvom javnom predstavljanju tehnološkog demonstratora posljednje inačice Albatrosa L-39NG (Next Generation). Prvi let ovog aviona odvio se 14. rujna 2015. s uzletno-sletne staze tvrtke AERO Vodochody pokraj Praga. Avionom su pilotirali probni piloti tvrtke Miroslav Schützner i Vladimír Kvarda. Posljednja inačica NG-a izvedena je na bazi proslavljenog L-39. U odnosu na prethodnika L-39NG ima izvedene kompozitne vrhove krila bez spremnika goriva, poklopac kabine bit će jednodijelni (bez prednjeg metalnog okvira čime će se povećati neometano vidno polje pilota) te, najvažnije, opremljen je novim motorom Williams International FJ44-4M i novom avionikom. Američka tvrtka Williams International vodeća je u projektiranju, proizvodnji i održavanju malih mlazih motora. U svojoj šezdesetogodišnjoj tradiciji djelovanja, proizveli su više od 25 000 motora. Serija FJ44-4 predstavlja posljednja tehnološka dostignuća kojima je cilj postizanje visoke pouzdanosti (akumulirano više od 10 milijuna sati rada bez oštećenja i kvarova) te izrazito mala potrošnja. Također, zahtjevi za održavanjem trebaju biti minimalni tako da se operativni troškovi sata leta na L-39 predviđaju u mnogo manjoj vrijednosti nego ona u avionima slične kategorije.

Prodaja u SAD i Irak
Uspješna suradnja sa SAD-om na isporuci ovoga motora inicirana je nedavnom nabavom 28 aviona AERO L-159E ALCA američke tvrtke Draken International koja se bavi naprednom obukom borbenih pilota svih namjena. Tvrtka AERO niz je godina imala konzervirane L-159 koji su, osim SAD-u, nedavno prodani i Iraku. Parametri novih sustava avionike prikazuju se na prikaznicima tvrtke Genesys Aerosystems kojima su opremljene obje kabine. Ugrađen je i novi prikaznik u razini pilotovih očiju (HUD) na kojem se prikazuju osnovni parametri leta i režimi zadaća. Projektiran je i proizveden u češkoj tvrtki SPEEL Praha. U posljednjih 50-ak godina proizvedeno je više od 3000 primjeraka aviona iz obitelji Albatros (L-39, L-59, L-159) koji se koriste za civilne i vojne svrhe u 60-ak zemalja diljem svijeta. Upravo se s L-39NG-om nastoji nastaviti pozitivan trend uporabe ovoga aviona za namjenske vojne zadaće naprednog letenja te civilnog akrobatskog letenja. Velike riječi hvale za uspješnu tradiciju Albatrosa te za budućnost L-39NG-a izrazio je i zapovjednik čeških zrakoplovnih snaga brigadni general Libor Štefánik koji je ponosno istaknuo kako svoj letački status aktivno održava leteći na L-39.

Borbeni Mi-24V i Mi-171Š u mješovitom letačkom programu

Vrhunski avioprogram
Na letačkom programu NATO-ovih dana 2015. nastupilo je 30-ak različitih zrakoplova iz raznih zemalja NATO-ovih članica. Također, na statičkom dijelu izložbe mogli su se iz neposredne blizine razgledati gotovo svi zrakoplovi. Nedvojbeno, jedna od zvijezda bio je američki bombarder B-52H koji je bio otvoren za javnost te je najviše interesa izazvala njegova unutrašnjost u kojoj nosi naoružanje. Mjesto na stajanci zauzeo je i srednji transporter C-17 Globemaster iz sastava NATO-ovih Strateških transportnih kapaciteta (SAC) koji se nalaze u bazi Papa u Mađarskoj. Češke zrakoplovne snage predstavile su se sa svim svojim zrakoplovima. U letačkom je programu briljirao Mi-24V iz 221. borbene helikopterske eskadrile koja u svom sastavu ima i inačice Mi-35. Osim Mi-24V, iz sastava iste eskadrile nastupio je i Mi-171Š. Na stajanci se tako mogao razgledati Mi-24V iz iste eskadrile u prigodnoj sivo-bijeloj shemi Kosta. Spomenuta shema simbolizira shemu bombardera Liberator GRVI PP-K (EV 953) iz 331. čehoslovačke bombarderske eskadrile (u sastavu britanskog RAF-a) iz 1945. godine. Ta je letjelica prva sletjela na čehoslovačko tlo nakon završetka II. svjetskog rata.Veliki je interes pobudio i JAS-39C Gripen iz češkog ratnog zrakoplovstva koji je bio dostupan za razgledavanje.

NATO-ovi su dani jedinstvena prilika za upoznavanje vojne tehnike za koju najmlađi pokazuju najviše znatiželje

Promocija švedskih zrakoplova
Isti je avion nastupio i u letačkom programu samostalno i u formaciji sa švedskom History Flight eskadrilom. Ona je u sastavu švedskog ratnog zrakoplovstva i ponajprije služi promociji dugotrajne uspješne tradicije zrakoplovne tvrtke Saab i njezinih proizvoda. History Flight u sastavu SK60, J35 Draken, JA37 Viggen te J29 Tunnan prvi je put gostovao na NATO-ovim danima i općenito u Češkoj. U sastavu ove jedinstvene eskadrile nalazi se i J32B Lansen koji se, vjerojatno zbog tehničkih razloga, nije pojavio na NATO-ovim danima 2015. Susjedi Slovaci  došli su sa svojim MiG-ovima 29AS iz 1. eskadrile borbenih aviona iz baze Sliač u središnjoj Slovačkoj. Za svoj vrhunski letački program Slovaci su i posebno nagrađeni. Na stajanci se mogao razgledati i slovački dvosjed MiG-29UBS te Mi-17M iz helikopterske baze Prešov.

Među najboljima u Europi
Nesumnjivo je najbolji letački program izveo francuski dvojac na Mirageu 2000N iz sastava strateških zrakoplovnih snaga (Forces Aériennes Stratégiques). Dvojac pod nazivom Ramex Delta izveo je pravi taktički prikaz svoga djelovanja koji je obilovao preletima na ekstremno malim visinama. U kombinaciji sa svojim turbomlaznim motorima, ovakav atraktivan prikaz već se dugo nije vidio na europskim aeromitinzima. Grčko ratno zrakoplovstvo nastupilo je sa svojim demonstracijskim primjerkom F-16C Block 52+ Zeus koji nastupa od 2010. godine. Poljaci su nastupili sa svojim lakim helikopterom SW 4 Puszczyk koji je prikazao svoje izvanredne manevarske sposobnosti.
NATO-ovi dani u Ostravi jedan je od najboljih aeromitinga u Europi, što je ovogodišnji događaj samo potvrdio. Jedinstveni letački taktički prikazi u kombinaciji s kopnenim vojnim i policijskim sigurnosnim snagama te pristupačnost zrakoplova, temeljne su odlike manifestacije koje će ostati prepoznatljive i u budućnosti.