Prva podmornica s litij-ionskim baterijama

Mitsubishi Heavy Industries (MHI) porinuo je 4. listopada prvu dizelsko-električnu jurišnu podmornicu klase Soryu za Japanske pomorske samoobrambene snage (JMSDF) koja će biti opremljena litij-ionskim baterijama. Podmornica duljine 84 m nosi ime “Oryu” (oznake SS-511), a porinuta je tijekom svečanosti održane na navozu brodogradilišta MHI u Kobeu. “Oryu” je 11. plovilo u klasi, šesto koje gradi MHI, a ostala su izgrađena u tvrtki Kawasaki Heavy Industries. Kobilica je položena u ožujku 2015. i očekuje se da će do 2020. ući u aktivnu uporabu japanske mornarice.

(Foto: JMSDF)

Tvrtka GS Yuasa iz Kyota, koja razvija i proizvodi baterijske sustave, najavila je u veljači 2017. kako će Japan postati prva zemlja na svijetu koja će opremiti svoje dizelsko-električne podmornice litij-ionskim baterijama umjesto olovnih akumulatora. U to je vrijeme tvrtka priopćila da bi baterije, koje pohranjuju znatno više energije od akumulatora, bile ugrađene na zadnje dvije podmornice klase Soryu oznake SS-511 i SS-512.
Glavna su brodograđevna obilježja klase duljina 84 m, širina 9,1 m, gaz 8,5 m, uz površinsku istisninu 2900 t i podvodnu 4200 t. Prethodni brodovi klase opremljeni su dvama Kawasakijevim 12V 25/25 dizelskim generatorima i četirima Kawasaki Kockumsovim sustavima V4-275R Stirling sa zračno neovisnom propulzijom (AIP), a za pohranu energije koriste olovne akumulatore. Podmornice postižu najveću podvodnu brzinu od 20 čvorova, odnosno 12 čvorova na površini. Klasa je opremljena sa šest pramčanih cijevi kalibra 533 mm koje mogu ispaljivati japanska teška torpeda Type 89. Brodovi također mogu implementirati raketni sustav UGM-84C Harpoon srednjeg dometa za uporabu protiv površinskih ciljeva. Svaka je podmornica opremljena i dvama podvodnima bacačima mamaca. Unatoč povećanim dimenzijama, za upravljanje podmornicom potrebno je svega 65 članova posade.

Maja PTIĆ GRŽELJ