Prvi hrvatski pilot u izraelskom Baraku

Zapovjednik 91. zrakoplovne baze pukovnik Željko Ninić u svojem prvom letu u Baraku krenuo je iz baze Ramat David prema Haifi, nastavio prema sjeveru, preletio Mrtvo more, skrenuo na jug prema Tel Avivu, produžio prema Jeruzalemu, a potom se vratio u bazu. Cijelo vrijeme pratio ga je drugi avion, s kojim je isprobao manevre poput razdvajanja i presretanja jedan na jedan, zračne borbe jedan na jedan, napada na cilj na zemlji s elementom iskakanja u sastavu para i formiranja napada za odbacivanje bombi…

Sunce polako izvire iza oblaka nad zračnu bazu Ramat David na sjeveru Izraela, doma 109., 110. i 117. eskadrile borbenih aviona F-16 Block 30 Barak. Početak je radnog tjedna i naizgled se čini kao da će taj tjedan biti kao i svi ostali za izraelske vojnike. Međutim, jedan detalj ipak čini taj ponedjeljak posebnim. Među izraelskim pilotima nalazi se i jedan Hrvat, pukovnik Željko Ninić, zapovjednik 91. zrakoplovne baze HRZ-a. Za njega, taj 9. travnja bit će dan koji će pamtiti zauvijek. To je dan kad je kao prvi Hrvat poletio u avionu F-16 Barak koji je MORH nedavno kupio od Države Izraela.
Pukovnik Ninić započeo je dan isprobavanjem opreme te upoznavanjem s avionom, zračnim prostorom i rutom. Najviše ga je veselila mogućnost korištenja kacige DASH (Display and Sight Helmet). Riječ je o kacigi u koju se prenose ključne informacije tijekom leta, tako da čak i u stražnjoj kabini pilot može imati jednak pogled kao da sjedi u prednjoj kabini.
Nakon završetka priprema, konačno je došlo vrijeme i za ulazak u avion. Ninić je krenuo iz baze Ramat David prema Haifi, nastavio prema sjeveru, preletio Mrtvo more, skrenuo na jug prema Tel Avivu, produžio prema Jeruzalemu, a potom se vratio u bazu. Cijelo vrijeme pratio ga je drugi avion, s kojim je isprobao manevre poput razdvajanja i presretanja jedan na jedan, zračne borbe jedan na jedan, napada na cilj na zemlji s elementom iskakanja u sastavu para i formiranja napada za odbacivanje bombi.
Nakon 44 minute, bilo je vrijeme za povratak na zemlju. Pri izlasku iz aviona, pukovnik Ninić nije mogao skriti svoj ponos. ”Kad bih mogao poželjeti bolje jutro nego današnje, teško bih ga poželio. Imati priliku kao pilot isprobati drugi tip aviona osim onog na kojem letite, uvijek je izazov. Isprobati avion koji je na korak do dolaska u Hrvatsku bila je prilika koja se vjerujem pruža jednom u životu,” izjavio je. ”Ovo je san svakog pilota te velik dan za Hrvatsko ratno zrakoplovstvo. Ponosan sam što sam prvi imao priliku letjeti na ovom vrhunskom avionu. Veseli me što će moji kolege svoj posao uskoro raditi na ovim avionima.“  Za avione F-16 imao je samo riječi hvale: ”Ovo je najmoćniji avion na kojem sam imao prilike letjeti. Barak je čudo od aviona.“
Kao pečat na kraju uzbudljivog jutra, pukovnik Ninić i njegov izraelski kolega razmijenili su zastave te na taj način potvrdili partnerstvo, ali i prijateljstvo dviju zemalja. Razgovarajući poslije s obojicom pilota, bilo je vidljivo da se istodobno rađa i novo prijateljstvo među njima. Pukovnik Ninić pohvalio je izraelskog pilota za njegovu kooperativnost, profesionalnost i pruženu pomoć, dok je izraelski kolega pohvalio našeg pilota za dobro poznavanje svoje struke, ali i Izraela.
HRZ svoj put s avionima F-16 tek počinje, međutim može računati na to da će Izraelci rado svoja znanja i vještine u radu s njima podijeliti s Hrvatima. Izraelski piloti ipak već godinama lete u tim avionima, a planiraju letjeti u njima još najmanje jedno desetljeće. Ne gledaju na starost aviona; važnija im je operativnost, a avioni F-16 u tom pogledu u potpunosti zadovoljavaju njihova očekivanja. Vjeruju da će i Hrvati uskoro dijeliti njihovo zadovoljstvo.


Hrvatski top gun letio na osam tipova borbenih aviona
Pukovnik Ninić rođen je 14. studenog 1974. u Brčkom, u Bosni i Hercegovini. U Brčkom je proveo prvih 17 godina života i završio tri razreda srednje škole. Maturirao je u Gimnaziji Velika Gorica, prirodoslovno-matematički smjer, nakon što se ondje preselio kao izbjeglica.
Kao velik domoljub, ali i ljubitelj aviona, Ninić nije nimalo dvojio o daljnjem tijeku svojeg obrazovanja: upisao je studij Aeronautike na Fakultetu prometnih znanosti i diplomirao u drugom naraštaju kadeta vojnih pilota HRZ-a kao treći najbolji pilot u generaciji, zasluživši time pilotski sat kao nagradu od predsjednika dr. Franje Tuđmana.
Nakon stjecanja zvanja diplomiranog inženjera aeronautike – vojnog pilota, završio je izobrazbu za nastavnika letenja na Filozofskom fakultetu te preobuku za nadzvučni borbeni avion MiG-21. Tijekom profesionalne karijere bio je predstavnik Republike Hrvatske pri NATO PAMD-u (Panel on Air and Mission Defense), zapovjednik Eskadrile borbenih aviona i načelnik Stožera 91. zrakoplovne baze HRZ-a. Od 1. siječnja ove godine obnaša dužnost zapovjednika 91. zrakoplovne baze.
Pukovnik Ninić jedan je od rijetkih pripadnika Hrvatskog ratnog zrakoplovstva koji je radio u svim trima zračnim bazama: nekadašnjoj 92. zračnoj bazi u Puli, 93. zrakoplovnoj bazi u Zemuniku i 91. zrakoplovnoj bazi na Plesu. U svojoj bogatoj letačkoj karijeri imao je prilike letjeti na nekoliko tipova aviona, uključujući  F-14 Tomcat, MiG-29 M2, F-16 Fighting Falcon, JAS-39 Gripen, FA-50 Fighting Eagle, L-39 Albatros, L-159 Alca i naposljetku F-16 Barak.


Poruka budućim vojnim pilotima
”Htio bih poručiti svim mladim ljudima da prihvate izazov i pridruže se Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu. Biti vojni pilot nije samo posao, to je poziv i ljubav. Adrenalin je prisutan pri svakom letu i mogu jamčiti da je posao pilota toliko dinamičan da ne može dosaditi tijekom cijelog radnog vijeka. Svaki let drukčiji je, ovisno o vremenskim uvjetima, dobu dana, profilu zadaće i mnogim drugim uvjetima o kojima ovisi i u kojima se let odvija,” kaže pukovnik Ninić.


Hrvatski i izraelski pilot zajedno u F-16
Ninić je pohvalio i izraelskog pilota s kojim je nakon leta razmijenio zastave Hrvatske i Izraela kao još jednu potvrdu strateškog partnerstva dviju zemalja. ”Kolega s kojim sam imao prilike letjeti stvarno je za poželjeti, bio je profesionalan i kooperativan i odgovorio je na sva moja pitanja. Uvjeren sam da će izraelski piloti svoja bogata znanja i vještine podijeliti s našim pilotima.“
Izraelski borbeni piloti svoj identitet ne otkrivaju, a jedan od njih koji je imao priliku letjeti s pukovnikom Ninićem izrazio je svoje dojmove riječima: “Točno je znao što radimo. Jako je dobro upoznat s našom zemljom što me iznenadilo. Pokazali smo mu kolika je zemlja i gdje je pojas Gaze.

Irena Firšt, Foto: T. Brandt