Inženjerijska bojna Gardijske motorizirane brigade 2. je lipnja na vojnom poligonu ”Crvena zemlja“ provela pokaznu…
Pun pogodak na Jamadolu
HS Produkt je u suradnji s tvrtkom Springfield Armory u Hrvatsku pozvao skupinu izdavača, urednika i novinara iz najprestižnijih američkih medijskih grupa čija je specijalnost streljačko naoružanje. Gosti iz SAD-a ostali su impresionirani demonstracijom sposobnosti pušaka VHS-2 koju je proveo tim Zapovjedništva specijalnih snaga
Ključni događaj koji je karlovačku tvrtku HS Produkt stavio na svjetski vrh proizvođača streljačkog naoružanja svakako je prodor na američko tržište. Vješti poslovni potezi, ali prije svega visoka kvaliteta i inovativnost koji stoje iza pištolja hrvatske proizvodnje doveli su do suradnje s američkim kolegama iz Springfield Armoryja. Njezin je rezultat impresivan: milijuni prodanih pištolja i nekoliko naslova pištolja godine na najvećem i najzahtjevnijem tržištu na svijetu. I to je trend koji još nije dosegnuo svoj vrhunac: iz Karlovca stalno dolaze i dolaze novi proizvodi, a njihov zadnji adut mikrokompaktni pištolj H11 Hellcat upravo je protresao konkurenciju i postao globalni hit (opširnije v. H11 osvaja svijet, HV br. 595).
HS-ove jurišne puške VHS i VHS-2 posebna su priča. Njihov je razvoj bio logičan korak za brzorastuću tvrtku, a u svim segmentima kvalitete zapravo je pratio pištolje. Prvo ih je kao službene prihvatila Hrvatska vojska, koja je kao krajnji korisnik dala i značajan doprinos tom razvoju, a zatim su i s njima postignuti izvanredni izvozni rezultati. Ipak, treba uzeti u obzir da se automatsko streljačko naoružanje može prodavati samo državnim institucijama, pa vehaesice“ dosad nisu toliko primijećene u američkoj brojnoj populaciji ljubitelja i korisnika oružja. Jednako tako, povezanost sa Springfieldom često navodi na mišljenje da su HS-ovi pištolji američki proizvod, a hrvatska tvrtka želi svoje jasnije brendiranje na svjetskom tržištu. Upravo s ciljem svojeg detaljnijeg i šireg predstavljanja, HS Produkt je u Hrvatsku u suradnji sa Springfieldom pozvao skupinu izdavača, urednika i novinara iz najprestižnijih američkih medijskih grupa čija je specijalnost streljačko naoružanje. A “najprestižnijih” u tom slučaju znači da im časopise, web-stranice i videopriloge prate milijuni i milijuni ljudi, ne samo iz SAD-a.
Oni su među najboljima
Naravno, u sklopu višednevnog posjeta HS Produkt je početkom lipnja za američke novinare i izaslanstvo Springfielda pripremio obilazak svojih postrojenja i druge sadržaje, uključujući posjet Muzeju Domovinskog rata Karlovac-Turanj te prezentaciju Specijalne policije MUP-a. No vjerojatno je najatraktivniji bio program prikazan u suradnji s Hrvatskom vojskom: demonstracija sposobnosti pušaka VHS-2 10. lipnja na vojnom strelištu “Jamadol” u Karlovcu. I tu je prezentaciju velikim dijelom proveo tim Zapovjedništva specijalnih snaga. “Kad smo prošle godine krenuli u kampanju promocije Hellcata, počeli smo više isticati HS Produkt kao tvrtku. U tom pravcu ide i ovaj posjet, no isto tako i u pravcu međunarodne promocije hrvatske vojske i policije. Mislim da je to pun pogodak za sve nas,” rekao je za Hrvatski vojnik direktor HS Produkta Željko Pavlin.
Polusatna prezentacija pripadnika HV-ovih specijalnih snaga bila je impresivna: potpuno zamaskirani prikazali su taktičko kretanje u timu prilikom kojeg su sinkroniziranim i preciznim pogodcima “skidali” automatske mete. Sve je obavljeno bez ikakve priče, tek uz komunikaciju znakovima. Kratko ćemo reći: teško da ijedna prezentacija može biti vjerodostojnija. “Znamo da pripadnici naših specijalnih snaga konstantno surađuju i s američkim kolegama, no za američke novinare ovo je bila prilika da vide zašto su vojnici iz ZSS-a među najboljima. Prikaz nije bio samo profesionalan, nego i atraktivan, vrhunski. Siguran sam da će se u SAD-u pronijeti glas o tome,” rekao je Pavlin.
Urednici i novinari američkih časopisa koji se bave naoružanjem gotovo su isključivo ljudi s bogatim vojnim, policijskim ili iskustvom u raznim streljačkim natjecanjima. Iain Harrison nekadašnji je satnik i zapovjednik izvidničkog voda u Britanskoj vojsci. U međuvremenu je stekao američko državljanstvo, a 2010. godine postao je globalno poznat pobijedivši na televizijskom streljačkom reality showu Top Shot originalno prikazivanom na History Channelu. Danas je glavni urednik časopisa Recoil, što naziva “najboljim poslom, poslom iz snova”. Kako se čini, bio je impresioniran vojničkim sposobnostima, izgledom i ponašanjem pripadnika ZSS-a: “Rekao bih da su ovi momci iznimno profesionalni, vidi se da provode mnogo vremena u uvježbavanju, posebno s oružnim platformama. Bilo je sjajno vidjeti njihove tehnike paljbe u pokretu.” Dan prije, Harrison je s kolegama obišao postrojenja HS Produkta. I tamošnji su dojmovi slični: kao urednik obišao je mnoge najpoznatije i najmodernije tvornice, no karlovačku je nazvao “svjetskom klasom, posebice kad je u pitanju istraživanje i razvoj te razina proizvodne tehnologije”.
Urednička preciznost
Nakon pripadnika ZSS-a, na automatskom strelištu s HS-ovim puškama iskušali su se i novinari. Uz pripadnike Hrvatske kopnene vojske zadužene za upravljanje objektom, savjete za sigurno gađanje davao je i predstavnik tvrtke Springfield Rob Leatham. Riječ je o pravoj “hodajućoj legendi” tzv. praktičnog streljaštva, od 1983. osvojio je više od stotinu (!) svjetskih i nacionalnih naslova na različitim natjecanjima u disciplinama s pištoljem.
Svima koji su pratili gađanje vrlo je brzo zapela za oko preciznost glavnog urednika časopisa Guns & Ammo. Dok je gađao, Eric R. Poole često nije želio koristiti optički ciljnik, a ponekad je zauzimao i prilično neuobičajene stavove gađanja, no mete su padale kao snoplje. “Imao sam priliku isprobati VHS-1, a VHS-2 je definitivno poboljšanje! Dodatna optika lako se može rabiti na udaljenostima većim od 400 m, no zanimljivo je da mi nije bila nužna. Mehanički ciljnik najbolji je koji sam ikad isprobao, rabio sam ga u deset hitaca zaredom na metama udaljenim 400 m s izvanrednom točnošću. To nije nešto što se lako postiže samo s takvim ciljnicima, bez optike, i to govori o kvaliteti i preciznosti izrade te detaljima poput diopterskog ciljnika. Ako su ciljnici toliko dobro izrađeni, zamislite kakav je ostatak puške! Puška se također pokazala pouzdanom, nije bilo zastoja i sličnih problema, imao sam prilike gađati i pojedinačnom i automatskom paljbom i sve se vrlo lako kontrolira. Kad sam proučavao usporenu snimku svojeg gađanja, impresioniralo me što se cijev nije podizala, nego ostala na mjestu, to znači da s puškom ne riskirate rasipanje streljiva ili kolateralnu štetu. To je vrlo precizan alat!” zaključio je Poole. Kako je riječ o nekadašnjem američkom marincu, lijepo su zazvučali i njegovi dojmovi o pripadnicima ZSS-a: “Pratio sam ih cijelo vrijeme! Kreću se izvanredno, osobito je dojmljiv njihov timski rad te neverbalna komunikacija, baš kao i pokretljivost te brzina. Preciznost bih nazvao kirurškom.” Za sve što je vidio u Karlovcu i okolici, urednik je imao i druge riječi: “Mislim da vojska poput OSRH i tvrtka poput HS Produkta u zemlji maloj poput vaše nisu neobična stvar. Iskustvo iz rata za neovisnost jest nešto što su Amerikanci proživjeli prije gotovo 250 godina i na to su ponosni, a dirljivo je biti u zemlji koja ga je proživjela tako nedavno. Bio sam u muzeju Domovinskog rata koji realno priča vašu priču i prvo što me oduševilo bio je vanjski postav u kojem sam vidio kako su vaši ljudi pretvorili traktore i male kombije u oklopna vozila i to mi je pokazalo njihovu srčanost. Potom sam razgledao unutarnju izložbu i ostao dirnut na kraju, kad sam bio u memorijalnoj sobi sa slikama poginulih. Svi smo odjednom zašutjeli i osjetili duh cijele zemlje u tom malom prostoru. Nisam želio niti fotografirati sobu, pomislio sam da bi to bilo nepoštivanje poginulih. Ukratko, mislim da mi je sve što sam vidio, uključujući i prezentaciju vaših specijalnih snaga, pokazalo da su ljudi ovdje svjesni povijesti i značaja vaše neovisnosti, to je nešto što dijele Amerikanci i Hrvati.”
Zanimljiv dan u Karlovcu završio je obećavajućom izjavom Željka Pavlina: “Mogu najaviti naše nove proizvode koji će tek doći na tržište, krajem ove i u proljeće iduće godine. Bit će zanimljivi za hrvatsku vojsku i policiju, ali mislim da ćemo se njima još bolje pozicionirati na svjetskom tržištu.” Kao i više puta dosad, Pavlin nije želio biti precizniji s najavom, no vjerujemo da će hrvatska tvrtka još jednom potvrditi svoju reputaciju i proširiti ionako veliku paletu uspješnih proizvoda.
Domagoj VLAHOVIĆ
Foto: Tomislav BRANDT