Želim letjeti i samo letjeti

Kako postati vojni pilot? Koji su zahtjevi na tom putu? Što time dobivate? Što je najbolje, a što najteže? To su samo neka od pitanja koja su postavljena kadetima  u vojarni “Lučko“ na promociji studija za vojnog pilota

Ministarstvo obrane Republike Hrvatske raspisalo je 26. siječnja 2024. javne natječaje za prijam u kadetsku službu na Sveučilište u Zagrebu. Riječ je o dva studija. Prvi je sveučilišni prijediplomski studij Aeronautika – vojna kontrola zračnog prometa na koji se prima do šest kandidatkinja i kandidata. Drugi je sveučilišni prijediplomski studij Aeronautika – vojni pilot na koji se prima do 20 kandidatkinja i kandidata.

Iako je termin raspisivanja natječaja uobičajen, ove je godine privukao i veće zanimanje medija. Među razlozima za to neki su očiti – povećan opseg kampanje koju provode MORH i Hrvatsko ratno zrakoplovstvo (HRZ), ali i povećan interes javnosti i medija za tu granu OSRH izazvan novim,  atraktivnim letjelicama koje ulaze ili su ušle u HRZ-ovu zračnu flotu. U okviru navedene kampanje, samo nekoliko dana nakon objave natječaja, MORH i HRZ pozvali su novinare triju nacionalnih televizijskih kuća u vojarnu “Lučko“.  Namjera je bila pružiti im sugovornike koji će predstaviti zainteresiranima detalje oko studija za vojnog pilota, od onih administrativnih i općih, pa sve do onih iz prve ruke, od sadašnjih pilota i kadeta. A pobrinuli su se i za odgovarajuću scenografiju: uzletno-sletnu stazu s HRZ-ovim helikopterima UH-60M Black Hawk koji lete u sastavu 194. eskadrile višenamjenskih helikoptera.

Traži se najviše

Brigadirka Vesna Trut s Hrvatskog vojnog učilišta istaknula je da budući vojni piloti pred sobom imaju slične akademske zahtjeve kao i drugi studenti civilnih studija. Međutim, za njih vrijede i posebni, visoki zdravstveni, psihologijski, fizički i sigurnosni kriteriji, što znači da je selekcija posebno stroga. No, od pilota se traži najviše u svim vojskama svijeta pa tako i u OSRH. Sljedeća posebna etapa na njihovu putu do studija selekcijsko je letenje u vojarni “Pukovnik Mirko Vukušić“ u Zadru. Jednostavno, netko može udovoljiti svim prethodnim kriterijima, a potom pokazati da mala kabina i zračni prostor jednostavno nisu okružje u kojem se ugodno osjeća. “Mislim da je za mlade ljude željne uzbuđenja vojni pilot jednostavno ono pravo, adrenalinsko zanimanje. Ne zaboravimo i prestiž, poseban status koji vojni piloti imaju u svjetskim oružanim snagama,“ zaključuje brigadirka.

Kako je biti u kokpitu vojne letjelice jako dobro zna bojnica HRZ-a Antonija Trupinić, pilotkinja helikoptera s iskustvom nastavnice letenja. Novinarima je odmah otklonila nagađanja da je neobično što žena radi taj posao. “Danas imamo jako puno djevojaka koje se prijavljuju za vojne pilotkinje. U mojim počecima, privukli su me dinamika, adrenalin i brzina, željela sam raditi nešto što će potpuno zaokupiti moju pozornost. Ne treba zaboraviti niti ljepotu letenja, a pogled koji imam iz svojeg ureda je neprocjenjiv“, nabraja časnica. Za sve potencijalne kandidate za pilote HRZ-a imala je jednostavnu poruku: ako razmišljate o letenju svaki dan, to neće biti vaše zanimanje, bit će vaš poziv.

Izazov po izazov

Dvoje mladih kadeta – pilota, koji su već dobro napredovali u ostvarenju svojeg sna, bili su glavne zvijezde na Lučkom.  Kadet 3. godine Luka Kovačić djeluje vrlo sabrano i samopouzdano dok objašnjava svoje početke. “Kad sam prošao sva testiranja, slijedilo je selekcijsko letenje avionom Zlin 242 L. Ono je potvrdilo sva moja očekivanja, nije se moglo uspoređivati s letom u komercijalnom avionu. Avion je puno manji, vi ste za komandama, osjećate sve vjetrove i turbulencije, imate izvanredan pogled. Najbolji mi je osjećaj bio u školskom krugu kod zadnjeg zaokreta kad zakrećete avion prema pisti, u nagibu ste i imate pogled na pistu“, sjeća se Luka. U HRZ-u u ovom trenutku ima više zanimljivih zrakoplova, ali kadet kaže da mu je san letjeti na onom najzahtjevnijem, Rafaleu, i tu nema dvojbe. No, do toga je još puno vremena i zahtjeva. Novi je izazov skorašnji početak temeljne letačke obuke na avionu Pilatus PC-9.

Kadetkinja 3. godine Anja Kralj opušteno kaže da studij vojnog pilota ima svoje zahtjeve u više segmenata, no i nije toliko naporan ako imate veliku volju i svoj san koji je ostvariv. Prvo je na fakultetu polazila studij za civilnog pilota, a onda se prebacila na vojni i kaže da joj je to bila jedna od najboljih odluka, “u skladu s mojim karakterom i onim što jednog dana želim raditi“. I ona se rado prisjetila selekcijskog letenja, a u ovom trenutku intenzivno razmišlja o budućoj selekciji – avion ili helikopter? “I jedno i drugo dva su magična stroja za letenje, dobro je na kojem god da završim. I ja bih voljela Rafale, ali to je dalek cilj, i Pilatus je izvrsna letjelica. “Moja motivacija i cilj u ovom su trenutku vrlo jednostavni – letjeti i samo letjeti!“ zaključuje buduća pilotkinja HRZ-a.

Tekst: Domagoj Vlahović; Foto: Filip Klen