Ofenziva vozila i dronova

Nabava borbenih oklopnih vozila na kotačima Patria 8 x 8 još uvijek je najveći projekt opremanja i modernizacije u povijesti Hrvatske kopnene vojske. Istoimena finska tvrtka s tom je platformom postigla i druge izvozne uspjehe. Sad to ponavlja i s vozilom u inačici 6 x 6, a računa i na druge platforme – koje su u razvoju ili već dostupne

Pripadnici bojne Tigrovi Gardijske mehanizirane brigade (GMBR) Hrvatske kopnene vojske (HKoV) s vozilima Patria na vojnom poligonu “Josip Markić” u studenom 2024. S godinama su u klub korisnika Patrije 8 x 8 uz matičnu Finsku i Hrvatsku ušle i druge zemlje Foto: Filip Klen

Finska tvrtka Patria i ove je godine sudjelovala na međunarodnoj vojnoj izložbi ASDA, prvi put održanoj u Zagrebu. Iako nije izložila svoja vozila, učinila je to Hrvatska vojska, prezentirajući u okviru tehničko-taktičkog zbora izvan vojarne Patrije 8 x 8 koje su u operativnoj uporabi u Gardijskoj mehaniziranoj brigadi. Međutim, na štandu su se svejedno mogle dobiti zanimljive informacije o drugim projektima tvrtke. Velik dio njih bio je predstavljen uživo nešto prije, u ožujku 2025. na demonstraciji Patria Arctic Event 2025. Organizirana je na krajnjem sjeveru Finske, u Laponiji. Bilo je jasno da tvrtka koja je u većinskom vlasništvu države želi prikazati mobilnost i vatrenu moć svojih velikih kopnenih oružnih sustava, ali i malih letećih dronova u otežanim terenskim uvjetima. To je organizirano u bliskoj suradnji s Finskim obrambenim snagama (Puolustusvoimat). Iskorištena je najbolja moguća prilika da se vidi stvarno djelovanje nepoznatih sustava koji su već neko vrijeme u inventaru tvrtke, ali i da se otkriju novi, koji su u ponudi Patria Groupa nakon akvizicije nekih manjih tvrtki.

Patria je još 2013. godine predstavila poboljšanu inačicu afirmiranog vozila na kotačima 8 x 8: Patria AMV XP. Potonja oznaka označava dodatni korisni teret, performanse i zaštitu (Extra Payload, Extra Performance, Extra Protection). Nakon golemih izvoznih uspjeha, uvelike ostvarenih licencijskom proizvodnjom, u jednakom stilu nastavlja i s tom inačicom.  I dalje je tu modularni dizajn, koji znači da oklopno vozilo može biti osposobljeno za različite zadaće odnosno misije: borbeno vozilo pješaštva (IFV), oklopni transporter, zapovjedno vozilo, vozilo za izviđanje, ambulantno vozilo, vozilo za popravke, nosač minobacača (Patria NEMO
120 mm), vozilo s protuoklopnim ili PZO sustavima… Možda je dovoljno reći da je s vremenom u klub korisnika Patrije 8 x 8, osim Hrvatske i Finske, ušla i Poljska, Slovačka, Slovenija, Švedska i Ujedinjeni Arapski Emirati, a uskoro će im se pridružiti i Japan, Južnoafrička Republika te Ukrajina. Tako širok popis korisnika s različitih kontinenata, s toliko različitim vojskama, doktrinama, prirodnim okružjima pa i sigurnosnim situacijama znači samo jedno – uspjeh nije slučajan. Iza njega mora stajati kvaliteta, ali i poslovna fleksibilnost proizvođača.

Temeljna platforma vozila Patria AMV XP. Potonja oznaka označava dodatni korisni teret, performanse i zaštitu (Extra Payload, Extra Performance, Extra Protection) Foto: Patria

Ispred konkurenata?

Na Artic Eventu 2025 prikazana je posebna, besposadna daljinski upravljana inačica Patrije AMV XP. Bila je opremljena izraelskim sustavom aktivne zaštite (APS) Trophy. Radarske antene nalazile su se na prednjoj, stražnjoj i bočnim stranama tijela, a lanseri su bili na vrhu vozila, desno i lijevo. Instaliran je i izraelski sustav za suzbijanje dronova ApolloShield. Domet mu je deset kilometara, a može pasivno detektirati dron te lokaciju njegova operatera u stvarnom vremenu, kao i pružati druge informacije i suzbijati prijetnju soft-kill djelovanjem. U simuliranom scenariju ApolloShield neutralizirao je protivnički dron prije nego što je ovaj stigao izvršiti napad, koristeći isključivo radiofrekvencijske mjere bez kinetičkog djelovanja. Druga inačica vozila Patria AMV XP na demonstraciji u Laponiji bila je opremljena kupolom Kongsberg MCT-30 naoružanom topom Northrop Grumman Bushmaster II kalibra 30 mm.

AMV XP 8 × 8 pripada kategoriji oklopnih vozila na kotačima u kojoj su konkurenti poput Boxera, Piranhe 5, Strykera i Pandura II. Finska tvrtka navodi da AMV XP ima maksimalnu masu od 32 tone i izvrsnu nosivost korisnog tereta od 15 tona, što je u rangu većine konkurenata u klasi 8 × 8 ili iznad toga. Unutarnji prostor omogućuje smještaj više opreme te brojnije posade, kao i integraciju složenih oružnih i drugih sustava (npr. minobacač NEMO 120 mm, C4I sustavi). Modularna balistička zaštita može se podignuti do razine K5+ (balistička zaštita) i iznad STANAG-a 4a/4b (protuminska zaštita), uz mogućnost ugradnje APS-a poput Trophyja. Iz Helsinkija se može čuti i da zahvaljujući optimiziranu obliku te niskoj radarskoj i toplinskoj vidljivosti Patria prednjači u sposobnostima prikrivanja u odnosu na većinu konkurencije. Motor od 610 KS i automatski mjenjač osiguravaju visoku pokretljivost i brzinu veću od 100 km/h na cesti, uz mogućnost amfibijskih djelovanja. Nude se i potpuno digitalizirani sustavi upravljanja i nadzora, otvorena arhitektura, mogućnost mrežnog povezivanja te potpora za najnovije sustave C4I, sustave za upravljanje bojišnicom (BMS) te sustave za nadzor ispravnosti vozila (HUMS). Generator električne energije omogućuje integraciju naprednih elektroničkih i komunikacijskih sustava, što je ključno za vojne operacije kakve će se voditi u budućnosti. Platforma omogućuje integraciju širokog spektra naoružanja: od automatskih topova (do 120 mm), minobacača, protuoklopnih i PZO sustava, do specijaliziranih kupola (npr. Cockerill 3000, TURRA-30, NEMO 120 mm).

Patria 6 x 6 opremljena Kongsbergovom daljinski upravljanom oružnom stanaicom Protector Foto: Kongsberg / Patria

Uspjeh međunarodnog programa

Patria 6 x 6, manja sestra proslavljenog vozila 8 x 8, trenutačno je najprodavanije vozilo u portfelju finske grupe. Štoviše, broj narudžbi stavlja ga i u svjetski vrh. Naručeno je gotovo tisuću primjeraka, od kojih je već isporučeno više od dvjesto. Takav uspjeh Patria najviše zahvaljuje još jednom međunarodnom programu. Nazvan je Zajednički sustav oklopnog vozila (Common Armoured Vehicle System – CAVS) te uključuje Dansku, Finsku, Latviju, Njemačku i Švedsku. Kupci trebaju dobiti modularni transporter na kotačima po povoljnoj cijeni. Osnovna platforma ima masu od 16 tona, u konfiguraciji oklopnog transportera (APC) penje se na 19 tona, za borbenu ulogu na oko 20 do 21 tone, a maksimalna je masa 24 tone. Potonja brojka vrijedi za vozila opremljena hidropneumatskim ovjesom, dok ona opremljena spiralnim oprugama imaju maksimalnu masu od 22 tone, pri čemu je 21,5 tona granica za amfibijske operacije. Trenutačno su dostupne četiri inačice: oklopni transporter, teški oklopni transporter, zapovjedno vozilo i nosač minobacača NEMO, dok je inačica za evakuaciju ozlijeđenih (CASEVAC) u razvoju. Postoje i mogućnosti za inačicu za protuzračnu obranu (PZO), nuklearno-biološko-kemijsku obranu (NBKO)… Potencijalna inačica za koju postoji interes kupaca, ali još nije planirana, jest ona za borbu protiv besposadnih letjelica (Counter-UAS).

Osim taktičko-tehničkih značajki i operativnih konfiguracija vozila, sudionici programa CAVS tijekom nabave promatraju i druge aspekte poput prilagodbe vlastitim operativnim i doktrinarnim konceptima i kapacitetima te održavanja i potpore. Nisu svi kupci odabrali sve opcije, primjerice amfibijske sposobnosti vozila. U odnosu na prikazane konfiguracije, Patria 6 x 6 može podnijeti još nekoliko tona korisnog tereta, a dio toga može se koristiti za povećanje razine zaštite. Zaštićenije vozilo moglo bi dovesti i do povećanja vatrene moći. Trenutačno se Patria 6 × 6 naoružava daljinski upravljanom oružnom stanicom (RCWS) sa strojnicom kalibra 12,7 mm ili automatskim bacačem granata kalibra 40 mm. Iako je vozilo sposobno nositi kupolu naoružanu snažnijim topovima, ipak je potrebno pronaći kompromis između zaštite, vatrene moći i kapaciteta prijevoza vojnika. Osnovna oklopna zaštita je razine 2 sa svih strana (balistička, protuminska, ispod kotača i ispod podvozja). Dodatni oklopni kompleti omogućuju povećanje do razine 4 sa svih strana. Potonja je razina usvojena na inačici teškog oklopnog transportera.

Patria navodi i da aktivno sudjeluje u programima Europske unije usmjerenim na elektrifikaciju vozila i spremna je poduzeti korake u tom smjeru. Međutim, zasad niti jedan kupac nije spreman platiti cijenu za vozilo na hibridni pogon za prijevoz postrojbi. Vozila se proizvode u Finskoj i Latviji, koja je nedavno, sredinom srpnja, donirala Ukrajini šest vozila u konfiguraciji oklopnog transportera. Vjerojatno će se uspostaviti i treća proizvodna linija u Njemačkoj. Kao što smo vidjeli u Hrvatskoj, u kojoj je surađivala s tvrtkom Đuro Đaković, Patrijin operativni model uključuje transfer tehnologije i proizvodnje u zemlju kupca.

Iako je vozilo Patria 6 x 6 sposobno nositi kupolu naoružanu snažnijim topovima, ipak je potrebno pronaći kompromis između zaštite, vatrene moći i kapaciteta prijevoza vojnika Foto: Patria

Može staro, a i novo

Prototip samohodne haubice kalibra 155 mm nazvan je ARVE (ARtillery on VEhicle). Montiran na kamion Sisu E13TP 8 × 8, ARVE još nije operativni sustav, već više demonstrator tehnologije. Slični koncepti haubica na kotačima postoje u nekoliko europskih zemalja, uključujući Francusku, Češku i Švedsku. Iako još nema čvrstog zahtjeva Finske kopnene vojske (Maavoimat), Patria navodi da je haubica sposobna za djelovanje u skladu s konceptom pucaj i bježi (shoot-and-scoot), koji smanjuje rizike od napada protivničkih FPV (First Person View) dronova i sličnih sustava. Predloženo rješenje koristi topničke elemente vučene haubice 155GH52, koju je Patria nekad također proizvodila. Finska vojska rabi ih još pedesetak. Stoga je moguće rješenje za nju i instalacija postojećih haubica, a ne samo proizvodnja novih. Patria s ARVE-om, naravno, teži i prema stranom tržištu.

ARVE ima šest članova posade. Top je postavljen straga na kamionu, a prije paljbe spušta se stabilizirajuća podloga, koja većinu sile trzaja odvodi u tlo. Za ispaljivanje prvog projektila nakon zaustavljanja ARVE-a potrebno je oko 90 sekundi, a sustav zauzimanja elemenata za gađanje je ručni. Kut elevacije je između –3 i +60 stupnjeva. Punjenje je također ručno, maksimalna brzina paljbe je osam metaka u minuti, s tri metka u prvih 15 sekundi, dok je kontinuirana brzina paljbe dva metka u minuti. Streljivo se nalazi u kutijama smještenim na kamionu, a prevoze se ukupno 24 granate. Sa standardnim streljivom maksimalni domet iznosi 40 km. Nakon završetka paljbe samohodna haubica napušta paljbeni položaj za oko 45 sekundi.

Cijeli topnički sustav duljine je 11,5, širine 2,6 i visine 3,5 m, a maksimalna borbena masa manja je od 28 tona. Pokretan motorom od 500 KS, kamion može postići maksimalnu brzinu na cesti veću od 100 km/h i ima radijus kretanja veći od 600 km. Zapremnina spremnika goriva iznosi 400 litara. Što se tiče mobilnosti, može se popeti uz nagib od 30 stupnjeva (57,7 posto) i prijeći metar duboku vodenu zapreku.

Prototip ARVE razvijan je otprilike jednu godinu jer su i oružje i kamionska platforma već bili dostupni. Sva ispitivanja zasad se provode na industrijskoj razini. U prvoj fazi programa, koja će uskoro biti dovršena, bit će integrirani svi potrebni sustavi. Potom će biti provedena ispitivanja mobilnosti. Patria je 26. lipnja 2025. objavila da je provela uspješna probna gađanja iz ARVE-a. Ispaljeni su deseci hitaca na različitim elevacijama i bočnim kutovima, kao i u načinu izravnog gađanja. Tvrtka je napomenula da se sustav tijekom gađanja ponašao kako se očekivalo unatoč tomu što je korišteno najveće barutno punjenje. Već se razmatraju i poboljšanja za povećanje učinkovitosti ARVE-a. Ona uključuju ugradnju automatskog sustava navođenja, povezanog s terminalom za oružje i balističkim računalom te automatski sustav punjenja. Što se tiče transporta zrakom, kombinacija vozila i oružja te veličine ipak zahtijeva najveći dostupni kapacitet transportnog zrakoplova. Potražnja za topništvom na kotačima raste više od potražnje za gusjeničnim haubicama, koje nude bolju taktičku mobilnost.

Patria 6 x 6 proizvodi se u okviru CAVS-a i u Latviji. Nedavno je ta zemlja službeno donirala šest vozila Ukrajini, što je potvrđeno 15. srpnja tijekom službenog posjeta latvijske premijerke Evike Siliņe napadnutoj zemlji Foto: Gatis Rozenfelds, Valsts kanceleja

Put do slave

Finska tvrtka ne zadržava se samo na kotačima. Razvila je i vozilo na gusjenicama, i to u okviru europskog programa FAMOUS (Future Highly Mobile Augmented Armoured System). Zasad ima radni naziv FAMOUS ATV (All-Terain Vehicle), tj. sveterensko vozilo. Prikazano je još prije Arctic Eventa, na pariškoj izložbi Eurosatory 2024. To je u osnovi laki gusjenični oklopni transporter, dizajniran za djelovanje na svim vrstama terena. Međutim, sustav potencijalnim kupcima pruža i modularnost. Finska je tijekom razvoja bila koncentrirana na pokretljivost na teškim terenima, uključujući snijeg, tundru, močvaru i blato. U programu FAMOUS sudjeluje 35 tvrtki iz devet zemalja: Finske, Belgije, Danske, Estonije, Francuske, Njemačke, Grčke, Latvije i Španjolske. Finska je vodeća nacija, a Patria industrijski koordinator programa. Patria također ima glavnu odgovornost za dizajn vozila, integracije sustava i proizvodnju prototipova. Prva faza programa, EDIDP FAMOUS, provedena je između 2021. i 2023. Bila je usmjerena na istraživanje i procjenu potreba uključenih zemalja. Na temelju toga predloženi su potencijalni koncepti vozila i sustava. Druga faza, EDF FAMOUS2, nastavlja se detaljnijim projektiranjem, proizvodnjom prototipa i testiranjem. Završetak te faze planiran je za studeni 2026. Moguće odluke o nabavi bit će donesene nakon završetka razvoja i operativnih ispitivanja. Program je povezan s projektom finske vojske nazvanim Arktička mobilnost, kojim želi pronaći zamjenu za aktualnu zastarjelu flotu vozila tog tipa.

S korisnim teretom od 3,5 tone brutomasa vozila FAMOUS ATV iznosi 15 tona. Vozilo koristi široke gumene gusjenice Soucy ugrađene ne samo za mobilnost i pouzdanost već i za smanjenje vibracija i buke. Pokreće ga Caterpillarov šestocilindrični motor od 360 KS spojen s mjenjačem Renk. To omogućuje maksimalnu brzinu od 88 km/h. S razmakom od tla od 500 mm, ali niskim težištem, visokim prilaznim kutom i neovisnim hidropneumatskim ovjesom podesivim po visini, vozilo ima sposobnost svladavanja i neravnih terena. Ima i sposobnost plivanja, uključujući ulazak i izlazak sa strmih padina koje se često nalaze uz unutarnje vodene zapreke. Unutrašnjost vozila mogla bi primiti 12 osoba uključujući dvočlanu posadu. Što se tiče oružja, zasad se govori o automatskom topu kalibra 20 mm. Međutim, vozilo bi moglo nositi daljinski upravljanu oružnu stanicu s topom kalibra do 30 mm, pa čak i minobacačkom kupolom Patria NEMO. Oklopna zaštita razine 1 po STANAG-u mogla bi se povećati na razinu 2, no vozilo je ipak prije svega namijenjeno transportu snaga na bojišnicu. Dosadašnja terenska ispitivanja ipak su pokazala da su potrebne i modifikacije. Demonstracijsko vozilo proći će testiranje u dubokom snijegu, a zatim zajednička ispitivanja s Finskim obrambenim snagama. Patria je najavila da će drugo testno vozilo biti spremno ove jeseni.

Prototip samohodne haubice kalibra 155 mm nazvan je ARVE (ARtillery on VEhicle) Foto: Patria

Mobilni minobacači

Više puta spominjan minobacački sustav NEMO (NEw MOrtar) razvijen je za zadaću pokretne i zaštićene vatrene potpore u suvremenim vojnim operacijama. Ima dva člana posade. Sustav se u prvom redu integrira na AMV 8 x 8. Dizajniran je za brzo zauzimanje položaja, otvaranje vatre i trenutačno napuštanje pozicije (shoot-and-scoot), što drastično smanjuje rizik od protivničke protupaljbe. Može pružati preciznu neizravnu vatrenu potporu. Ima i sposobnost izravnog gađanja, što može donijeti prednost u bliskoj borbi. Minobacač kalibra 120 mm kompatibilan je sa svim standardnim glatkim minobacačkim streljivom (HE, dimne, osvjetljavajuće, vođene granate). Za sekundarno naoružanje postoji mogućnost integracije strojnice (7,62 mm) i bacača dimnih kutija. U kupoli se nalazi do 40 granata, a ukupno u vozilu, ovisno o konfiguraciji, do 60. NEMO koristi digitalni sustav upravljanja vatrom povezan s mrežom senzora, izvidničkih postrojbi i sustava te zapovjednih središta. Ima sposobnost simultanog udara više projektila (MRSI), pri čemu do pet granata u kratkim intervalima promjenom elevacije istodobno pada na cilj. S rasponom elevacije između –3 i +85 stupnjeva i kretanjem po azimutu od 360 stupnjeva sam minobacački sustav NEMO ima masu od 1900 kg te električni sustav navođenja s ručnom potporom. Opremljen glatkom cijevi kalibra 120 mm i duljine 3000 mm može dosegnuti cilj na udaljenosti većoj od deset kilometara. Maksimalni domet uz streljivo s produljenim dometom iznosi od 13 do 15 km. Vrijeme djelovanja kraće je od 30 sekundi. Brzina paljbe iznosi šest metaka u minuti. Sustav za hlađenje smanjuje termalni potpis čineći vozilo manje vidljivim za protivničke senzore.

Kupola i njezina oklopna platforma štite posadu od balističkih prijetnji, mina te improviziranih eksplozivnih naprava. Osim na AMV 8 x 8, može se ugraditi na širok raspon platformi – laka gusjenična vozila, vozila na kotačima 6 × 6 ili druge platforme 8 × 8, pa čak i na ratne brodove. Patria navodi i da kontinuirano razvija nove mogućnosti za NEMO, uključujući integraciju pametnih i vođenih granata, poboljšanje digitalnog umrežavanja, povećanje dometa i preciznosti te daljnju optimizaciju za operacije u ekstremnim uvjetima.

Foto: Copyright European Union, 1995-2025

Ponovno rođen

Drugi i noviji Patrijin mobilni minobacački sustav nosi originalno ime: Ponovno rođen tradicionalni minobacački sustav (The Reborn Traditional Mortar System – TREMOS). Predstavljen je u listopadu 2024. kao rezultat suradnje s Finskim obrambenim snagama. Kako ime kaže, riječ je o projektu modernizacije konvencionalnih minobacača, koji podrazumijeva njihovu integraciju na širok spektar vozila – od lakih 4 x 4 do teških 8 x 8 na kotačima te lakih gusjeničara. TREMOS u načelu transformira minobacače kalibra 120 i 81 mm u mobilno oružje. Prosječna masa cijelog sustava iznosi oko 2800 kg. Na Artic Eventu 2025 bio je instaliran na kamion Sisu 4 × 4, a njim je upravljala četveročlana posada. Posada može ostati na svojim radnim mjestima tijekom kretanja vozila, što smanjuje vrijeme potrebno za postavljanje i otvaranje vatre. Sustav koristi hidropneumatski povratnik, eliminirajući potrebu za dodatnim učvršćenjem na tlu. Spreman za paljbu za manje od jedne minute, mobilni minobacač brzo izvršava zadaću i napušta paljbeni položaj, a paljba se može izvoditi pod kontrolom pasivnog radara Patria MUSCL (MUlti-Static Coherent Location). Taj radar ne samo da može provjeriti putanje prijateljskih projektila i točke udara već i detektirati nadolazeće projektile i druge leteće objekte, primjerice dronove.

TREMOS se ručno puni preko cijevi, a kompatibilan je s postojećim cijevima različitih proizvođača i streljivom. Ručno se postavlja, raspon elevacije je između +40 i +80 stupnjeva, a kretanje po azimutu 185 stupnjeva. Maksimalna brzina paljbe iznosi od 12 do 15 granata u minuti, a prva tri projektila mogu biti ispaljena u 15 sekundi. Domet ovisi o streljivu, ali prelazi sedam kilometara. Kutije za streljivo postavljene su na prednjoj strani ravne platforme (karoserije).

Demonstracija minobacačkog sustava Patria NEMO za Američku kopnenu vojsku 11. rujna 2019. u bazi Fort Benning, Georgia Foto: U.S. Army / Patrick A. Albright, Maneuver Center of Excellence, Fort Benning Public Affairs

Povratak zrakoplovnoj tradiciji

Kad se spomene Patria, većina ljudi pomisli na oklopna vozila na kotačima. Međutim, povijest tvrtke počinje prije više od stoljeća, kad je osnovana tvornica zrakoplova. Iako su Patrijini prethodnici prijašnjih godina konstruirali 19 različitih dizajna zrakoplova i proizveli ih 350, do jeseni 2024. tvrtka nije imala leteći proizvod koji bi nosio naziv Patria. To se promijenilo kad je preuzela manju tvrtku Nordic Drones Oy, pa su na Patria Arctic Eventu predstavljeni i besposadni zračni sustavi (unmanned aircraft system – UAS). Tvrtka se ponosi time da kupcima može ponuditi vlastite leteće sustave integrirane u vlastita vozila. Sustavi imaju sposobnost prikupljanja informacija i njihova prenošenja pa čak i djelovanja na protivnika.

Jedan je od UAS-ova Patria Sky: višenamjenski kvadkopter izrađen od gotovo cilindričnog tijela koje sadrži bateriju, elektroniku i nosi teret ispod trbuha. Četiri nožice pričvršćene su za tijelo kako bi se omogućila udaljenost od tla dovoljna za smještaj tereta, dok su četiri kraka, od kojih svaki nosi elektromotor na kraju, pričvršćena pod kutom od 90 stupnjeva jedan od drugog. Dimenzije drona iznose 580 x 580 x 370 mm, a litij-polimerska baterija omogućuje izdržljivost do 64 minute. Kad se koristi u načinu slobodnog leta, njegov je kontrolirani operativni domet 15 km, a radioveza osigurava komunikaciju sa zemaljskom kontrolnom stanicom SkyControl koja ima 7-inčni zaslon.

Što se tiče uobičajenog korisnog tereta, Patria predlaže elektrooptičku / infracrvenu kameru Nextvision DragonEye2 mase 115 grama. Kamera ima sposobnost praćenja, detekcije i klasifikacije statičnih i pokretnih objekata, a može snimati i video. Opcija je i veća te sposobnija kamera Nextvision Raptor mase 640 g. U standardnoj konfiguraciji Patria Sky ima masu 2,2 kg. Maksimalna masa pri polijetanju je 6,5 kg, što znači kapacitet korisnog tereta od 1,5 kg. Za povećanje korisnog tereta dostupan je dodatni komplet, koji ima dulje krakove i snažniji motor. Maksimalna masa pri polijetanju povećava se na 9,4 kg, što znači pet kilograma nosivosti.

Patria Sky letio je na demonstraciji u Finskoj iznad vozila Patria AMV XP. Bio je zapravo kabelom povezan s oklopnim vozilom. Taj dodatak još je uvijek u fazi testiranja. Ideja je da dron prati vozilo jednakom brzinom, pružajući dobru pokrivenost područja ispred sebe kako bi se poboljšala svijest o situaciji i smanjili rizici za posadu. Maksimalna brzina letjelice Patria Sky je 22 m/s, što znači gotovo 80 km/h.

Projekt Patria TREMOS u načelu transformira minobacače kalibra 120 i 81 mm u mobilno oružje Foto: Patria

Za kinetičke udare

Patria One također je kvadkopter, ali znatno drugačije konfiguracije. Ima ravnije tijelo, noge su postavljene na kraju krakova ispod elektromotora, a dvokraki rotori od 18 inča nalaze se na vrhu motora. Dimenzije drona Patria One bez propelera iznose 620 x 620 x 310 mm, a promjer s propelerima je 1245 mm. Dronom se upravlja sa zemaljske stanice SkyControl kakva se koristi i za Patria Sky.

Maksimalna masa drona pri polijetanju je sedam kilograma. Masa trupa je dva kilograma, kojoj moramo dodati 0,7 kg baterije, a maksimalna nosivost iznosi oko četiri kilograma. Prenosi se u taktičkom ruksaku, spreman je za let za dvije minute, a svi elementi pogodni su za brzo sastavljanje.
Patria One može letjeti maksimalnom brzinom od 24 m/s (86+ km/h), s izdržljivošću leta od 14 minuta i doletom od 7,5 km s maksimalnim korisnim teretom. S 1,5 kg korisnog tereta dolet se povećava na deset kilometara. Navigaciju osigurava inercijska mjerna jedinica i GNSS prijamnik koji radi sa signalima GPS/Galileo, Glonass i Beidous. Šifrirana podatkovna veza osigurava zapovjednu vezu te streaming videa.

Patria One može nositi različite korisne terete, ali uglavnom se koristi kao dron s pogledom iz prvog lica, sposoban za kinetičke udare. Na Arktiku je prikazana s dva različita korisna tereta. Jedan je bio cilindrično tijelo s punjenjem sposobnim generirati eksplozivno formiran penetrator (EPF), koji se aktivira prilikom preleta drona iznad predviđenog cilja. Patria One za precizno je ciljanje opremljena crvenim točkastim ciljnikom Strike Systems Pro-Optic. Nagibna kamera postavljena iznad ciljnika može snimati u zadnjim trenucima napadne misije i snimljeno u stvarnom vremenu prenositi operateru. U drugoj prikazanoj opciji sustav je bio opremljen minobacačkom minom. Za razliku od prve opcije, to znači višekratnu uporabu letjelice.

Jedna opcija trenutačno je samo koncept, a ne gotov proizvod: bojna glava koja se koristi na protuoklopnom bacaču raketa Dynamit Nobel Defence Panzerfaust 3. Masa joj je oko šest kilograma, stoga bi se za njezino nošenje trebala koristiti XL inačica drona Patria One. Potonja se dobiva dodavanjem kompleta koji se koristi na dronu Patria Sky. U tom bi slučaju inačica Patria One napadala horizontalno, kako bi pravilno detonirala kumulativno punjenje prema oklopu vozila. Na arktičkom događaju prikazana je i Patria One Fast, koja ima kraće ruke, propelere s tri lopatice i maksimalnu nosivost tri kilograma. Namijenjena je za brze napade i operacije u kojima je brzina važnija od nosivosti.

Patria se vraća korijenima: nakon što je preuzela finsku tvrtku Nordic Drones, ponudi je dodala i male letjelice Foto: Patria

Suradnja se isplati

Patria One općenito je posebno dizajnirana za neutralizaciju protivničkih oklopnih vozila, skladišta, zapovjednih mjesta i drugih ciljeva visoke vrijednosti. Zahvaljujući FPV kameri i optičkom ciljniku, operater može precizno usmjeriti borbenu glavu iznad cilja ili uz njegov bok, čime se povećava vjerojatnost uništenja i smanjuje rizik za vlastite snage. S integriranim kamerama i mogućnošću nošenja različitih senzora, dron može služiti i kao izvidnički – za prikupljanje podataka o protivničkim položajima, kretanju i stanju na bojištu. Videopodaci i telemetrijski podaci mogu se u stvarnom vremenu prenositi zapovjednim centrima. Dron se može opremiti ometačima ili senzorima za elektroničko izviđanje, čime se omogućuje ometanje protivničkih komunikacija, radara ili drugih elektroničkih sustava. Vezano uz Patria One, ističe se mogućnost masovne proizvodnje po niskoj cijeni. To omogućuje korištenje velikog broja dronova, čak i u situacijama u kojima se očekuje da će ih znatan broj biti izgubljen. Patria navodi da je godišnje moguće proizvesti desetke tisuća takvih dronova. Patria je na Arktiku prikazala širok spektar novih i poboljšanih platformi, sustava i tehnoloških rješenja. Iako su joj udarni dio ponude i dalje oklopna vozila na kotačima, pokušava biti aktivna i na drugim poljima, ponajprije u segmentu topništva i malih besposadnih letjelica. S druge strane, programi vozila CAVS i FAMOUS pokazuju da se u razvoju i proizvodnji naoružanja isplati suradnja europskih zemalja i tvrtki.

TEKST: Ivan Galović