Prezentacija brazilskog aviona A-29 Super Tucano

Predstavnici brazilske tvrtke Embraer u vojarni ”Pukovnik Mirko Vukušić“ u Zemuniku prezentirali su avion A-29 Super Tucano, a letjeti ovim avionom priliku su dobili zamjenik zapovjednika 93. krila pukovnik Damir Barišić te zapovjednici letačkih vodova satnici Ivica Majetić i Darko Belančić

Predstavnici brazilske tvrtke Embraer, u okviru svoje europske turneje, održali su prezentaciju svojih aviona A-29 Super Tucano  i KC-390 u vojarni ”Pukovnik Mirko Vukušić“ u Zemuniku zapovjednicima i pilotima 93. krila i Središta za obuku Hrvatskog ratnog zrakoplovstva ”Rudolf Perešin“, s naglaskom na laki jurišni avion A-29 Super Tucano kojim su brazilski piloti i doletjeli u Zemunik.

Uz upoznavanje tehničkih karakteristika i specifičnosti aviona kroz prezentacije, organizirani su i demonstracijski letovi za pilote HRZ-a. Pukovnik Damir Barišić načelnik Stožera i zamjenik zapovjednika 93. krila te zapovjednici letačkih vodova u 392. EA satnik Ivica Majetić i satnik Darko Belančić vođa akrobatske grupe ”Krila Oluje“ dobili su priliku letjeti ovim avionom.

Prije dolaska u Hrvatsku, predstavnici Embraera održali su prezentaciju zrakoplova u Crnoj Gori, a u Zemuniku je avion A-29 Super Tucano predstavljen i izaslanstvu ratnog zrakoplovstva Republike Litve koje je predvodio pukovnik Antanas Matutis zapovjednik baze Litavskog ratnog zrakoplovstva.

Brazilska tvrtka dosad je isporučila više od 250 primjeraka A-29 Super Tucana, koji se nalaze u sastavu 15 ratnih zrakoplovstava, a ukupno su ostvarili više od 460 000 sati naleta od čega oko 45 000 sati naleta u borbenim zadaćama.

”Uz cijeli spektar operativnih zadaća u borbenim eskadrilama širom svijeta, A-29 Super Tucano koristi se i za provedbu napredne letačke i borbene obuke, te ujedno pripremu pilota aviona za prelazak na lovačke avione poput F-5, F-16, Mirage i Gripen,” objašnjava pukovnik Damir Barišić, načelnik Stožera 93. krila HRZ-a, ujedno i zamjenik zapovjednika 93. krila koji je u ime HRZ-a bio voditelj ove aktivnosti.

Različite namjene

Super Tucano od početka je zamišljen kao snažnija inačica A-27 Tucana koja bi se koristila za protudiverzantska djelovanja te za sprečavanje krijumčarenja. U zemljama Južne Amerike to mu je danas i najčešća namjena – nadzor granice i protupobunjeničke operacije. U odnosu na osnovni model A-29 Super Tucan ima produžen trup, ugrađen je snažniji motor te su mu dodane zračne kočnice. Prvi probni let poboljšane inačice Tucana bio je 1999. godine.

Uz proizvodnju u Brazilu, proizvodna linija uspostavljena je i u Sjedinjenim Američkim Državama. Iako je svaka narudžba personalizirana i konačna cijena ovisi o opremi, prosječna je cijena Super Tucana između 10 i 18 milijuna dolara.

Predstavnici brazilske tvrtke posebno su naglasili kako se zrakoplov može koristiti za različite namjene. Vrlo je pouzdan, naglasili su tijekom prezentacije, fleksibilan te tehnološki napredan.

Vođa akrobatske grupe ”Krila Oluje“ satnik Darko Belančić, ujedno i nastavnik letenja, prvi je imao priliku letjeti u Super Tucanu, a ovo iskustvo bilo mu je, kaže, pravi užitak.

”Let je bio jako ugodan. Tucano je vrlo sličan avionu na kojem i mi letimo tako da samo upravljanje nije nikakav problem. Usto, napredna avionika i sustavi dodatno olakšavaju letenje. Piloti iz Brazila vrhunski su profesionalci i bio je uistinu pravi užitak isprobati nešto novo,” zaključio je nakon jednosatnog leta satnik Belančić.

Za dojmove smo pitali i pukovnika Barišića koji je istaknuo kako je njegov let protekao u skladu s očekivanjima.

”Dobiti priliku letjeti ovim avionom zaista je vrijedno i korisno iskustvo. Iako je svojom konstrukcijom, pa i letnim performansama vrlo sličan našem Pilatusu PC-9M, za razliku od isključivo školskog Pilatusa PC-9M avion A-29 Super Tucano znatno je kompleksniji i sposobniji te u borbenim uvjetima višestruko dokazan laki jurišni avion. Potpuno je razumljiva uspješna primjena A-29, u borbenim zadaćama, i u procesu borbene obuke pilota aviona, jer je riječ o izvrsnoj platformi koja za vrlo malu cijenu troška po satu naleta može isporučiti široki spektar borbenih sposobnosti i naoružanja ili zahvaljujući vrhunskim sustavima i opremi pripremiti pilote aviona za prelazak na suvremene lovačke avione,” rekao je pukovnik Barišić.

Tekst: Martina Butorac

Foto: Tomislav Brandt