Vojno nasljeđe Renaulta

Od svibnja 2018. ključni francuski proizvođači oklopnih vozila na kotačima objedinjeni su pod brendom Arquus. Iako je jedan od glavnih ciljeva tog strateškog pozicioniranja povećanje izvoza, glavni korisnik proširene palete proizvoda ostat će francuski KoV

Oklopni transporter Griffon (lijevo) i njegov prethodnik VAB (Véhicule de l’Avant Blindé) simboliziraju različita proizvodna razdoblja nekadašnje vojne grane tvrtke Renault i drugih srodnih francuskih proizvođača(Foto: 4e Régiment Étranger/ Ministère des Armées)

Louis Renault tek je bio napunio 22 godine kad je u Parizu sa starijom braćom Fernandom i Marcelom osnovao tvrtku Société Renault Frères. Te 1899.razvoj i proizvodnja automobila bili su još u povojima, no braća iz dobrostojeće obitelji industrijalaca bila su ohrabrena prvim vozilom koje su konstruiralaprethodne godine. Isprva su bili koncentrirani na utrke, no Marcel 1903.pogiba na jednoj od njih, a bolesni Fernand 1909. umire. Renault je tijekom Prvog svjetskog rata koncentrirao snage na vojnu proizvodnju, što je ujedno bio i začetak obrambene grane tvrtke. Louis Renault bio je konstruktor tenka koji je koncepcijski zadao smjer razvoja svih kasnijih tenkova. FT17 dovršen1916.bio je prvi tenk koji je imao i dandanasaktualan raspored funkcionalnih cjelina: upravljački dio naprijed u tijelu, borbeni dio (kupola) na sredini te pogon u stražnjem dijelu vozila. Još jedna zanimljivost vezana uz Prvi svjetski rat odnosi se naparišketaksije, mahom Renaulte. Naime,600 taksijaprevezlo je u rujnu 1914. tijekom prve bitke na Marni preko noćioko 4000 vojnikakao pojačanje do 50 km udaljenog bojišta. Taksisti su za to bili uredno plaćeni prema iznosu na taksimetru. Udio Renaultove tehnologije u francuskoj vojsci primijećen je i u Drugom svjetskom ratu. Njegov je laki tenk R35 u njoj bionajbrojniji, a raspolagalaje s otprilike 1400 od ukupno proizvedenih 1685.Nakon poraza Francuskeu proljeće 1940., uglavnom su bili u uporabi u nekim vojskama saveznica nacističke Njemačke.Zadnja borbena uporaba R35 zabilježena je 1958. u Libanonu. Nastavak vojne proizvodnje nakon francuske kapitulacije doveo je do toga da je Louis Renault nakon oslobođenja bio optužen za kolaboraciju. Umro je 24. listopada 1944. očekujući suđenje, a tvrtka je nacionalizirana i nastavlja rad.

Bliska povijest

Renaultova divizija specijalizirana za vojna vozila osnovana je 1966. pod imenom Renault Truck Defense (RTD). Međutim, s novim tisućljećemRTD preuzima grupa Volvo, alitvrtka raste preuzimanjem preostalih francuskih proizvođača lakih terenskih i oklopnih vozila: 2006. kupuju ACMAT, a 2016. Panhard Defense. Tijekom 2016. sudbina RTD-a došla je u pitanje jerje Volvo pokazao namjeruprodaje svih svojih”obrambenih” podružnica.Ipak, na kraju je odustao, vjerojatno i zbog novih narudžbi francuske vojske. No čak i da je RTD prodan, najvjerojatniji novi vlasnik bila bi francusko-njemačka grupa KNDS koju činiNexter i KMW, što bi osiguralo domaću kontrolu nad tvrtkom. Od 24. svibnja 2018. tvrtke RTD, Panhard i ACMAT su, kako je bilo navedeno u službenom priopćenju, s ciljem strateškog pozicioniranja objedinjene pod jednim brendom– Arquus. Novo ime spoj je latinskih riječi za oružje (arma) i konja (equus), što uvelike odražava ono čim se bavi. Tvrtka ima više od tisuću zaposlenih, a njezini su pogonismješteni u Francuskoj (Saint-Nazaire, Marolles-en-Hurepoix, Limoges i Garchizy).Važnost francuskog tržišta za Arquus (a i obratno) vidljiva je iz činjenice da 25 000 vozila, tj. 90 % svih vozila na kotačima francuske vojske, dolazi iz te tvrtke. Međutim, tijekom godina su vozila RTD-a i drugih povezanih tvrtkipostigla velike izvozne uspjehe. Primjerice,oklopni transporter VAB (Véhicule de l’Avant Blindé) pogona 4×4 i 6×6 važno je i rašireno sredstvo francuskih motoriziranih postrojbi,no u uporabi je i kod još petnaestak svjetskih vojski. Izvidnička vozila Panhard AML 60 i 90 našla su se u četrdesetak vojski svijeta, a njihov nasljednik ERC 90 u nekoliko afričkih i latinskoameričkih. Poznata su i raširena još i laka višenamjenska oklopna vozila VBL (Véhicule Blindé Léger) te laki terenski kamioni ACMAT (Ateliers de Construction Mécanique de l’Atlantique).

Aktualni proizvodi

Trapper/VT4 novo je lako terensko vozilo koje u francuskoj vojsci zamjenjuje Peugeot P4 (Foto: Armée de Terre/Twitter) (Foto: Armée de Terre/Twitter)

Uponuditvrtke Arquus nove su inačice poznatih vozila, a razvijaju se i potpuno novi sustavi. Prošle godine javnosti je predstavljena nova serija taktičkih kamionaArmis. O njoj još uvijek nema previše detalja, no čini se da je riječ o evolucijiserije kamiona Sherpa. Dolaze u pogonskim konfiguracijama 4×4, 6×6 i 8×8 te imaju modularnu konstrukciju i opcije klasične ili oklopljene kabine te mogućnost primanja daljinski upravljane vatrene stanice – primarno vlastitog sustava Hornet. Proizvođač ističe kompatibilnost vozila s novim digitalnim sustavom veze, upravljanja i zapovijedanja francuske vojske koji proizlazi iz programa Scorpion, tj. svojevrsnom digitalizacijom francuskogKoV-a kombiniranom s uvođenjem nove generacijevozila (v. tekst Škorpion, Grifon i Jaguar, HV 467). Zanimljivo djeluje potencijalno besposadnovozilo. Pogonska skupina inačica je one ugrađene u vozila Griffon i Jaguar, što je dodatna pogodnost vezano uz logistiku. Trapper/VT4 novo je lako terensko vozilo koje u francuskoj vojscizamjenjuje Peugeot P4. Zapravo je riječ o inačici terenca Ford Everest III. Pogoni ga dizelski motor od 160 KS usklađen s Euro 3 normom. Ima nosivost do jedne tone i do pet osoba, odnosno četiri vojnika opremljena FÉLIN-om(Fantassin à Équipements et Liaisons Intégrés), tj.kompletom opreme razvijenim u sklopu francuskog programa vojnika budućnosti. Za vojne potrebe nekadašnji je ACMAT modificiraocivilni terenac ugradivši nosač za jurišnu pušku HK416, ojačavši kotače, ovjes i odbojnike te ugradivši zaštitne ploče ispod okvira.U vozilo su integrirani sustavi veze, GPS navigacija, uređaj za zamračivanje prednjih svjetala, a na sve staklene površine stavljene su zaštitne rešetke.Ugrađene su i kuke za osiguranje vozila prilikom prijevoza transportnim avionima. Francuska vojska do 2025. namjerava nabaviti ukupno 3700 Trappera kroz dvije serije,aprvih 500 terenaca u Standardu 1 imalo je nešto manje “vojničkih” dodataka.

Utvrde na kotačima

Fortress MK2 nova je inačica lakog oklopnog transportera na kotačima pogona 4×4 prvi put predstavljena 2014. godine. MK2 donosi poboljšanja ponajprije u oklopnoj zaštiti što ga, kako navode u Arquusu, čini jednim od najbolje zaštićenih oklopnih transportera pogona 4×4. Kako bi se masa zadržala na 14 tona kao kod prvih inačica,ojačanje oklopa podnice postignuto je inovativnom arhitekturom donjeg dijela tijela vozila, što znači da oklop nije samo dodan nego da je dio strukture. Vozilo se odlikuje i velikom mobilnošću koju osigurava neovisni ovjes te šestocilindrični motor snage 340 KS (kao i kod originalne inačice),što mu daje odnos snage i mase od 23 KS/t, najveću brzinu 120 km/h i operativni doseg od 1200 km. Prevozi do 11 vojnika, a može se naoružati i daljinski upravljanim stanicama Hornet te komunikacijsko-zapovjednim kompletom Battlenet, koji uključuje i sustav za praćenje vlastitih snaga (Blue Force Tracker). Bastion je oklopno vozilo vrlo slično Fortressu. Može se reći da je posrijedijednostavnija inačica namijenjena manje zahtjevnim tržištima. Mase 12 tona, odnedavno se nudi s jačim motorom, snage 270 KS (prije je imao 180 KS). Bastion je popularan u Africi i na Bliskom istoku, što potvrđujepetstotovozilo,proizvedeno u ožujku prošle godine. Sherpa Light lako je oklopno vozilo koje je po izgledu, ali i namjeni,slično američkom Humveeju. Prvi je put predstavljen 2006.na Eurosatoryju, a do proljeća 2020. proizvedeno ih jeviše od tisuću. Dolazi u četiri osnovne inačice. Sherpa Scout višenamjensko je zapovjedno odnosno izvidničko vozilo s prostorom za četiri ili pet vojnika, koje još dolazi i u obliku Station Wagon. Sherpa Carrier transportno je vozilo s otvorenim prostorom za teret, različite sustaveili vojnike, aSherpa APCoklopni je transporter s većom oklopnom kabinom.Vozilo Sherpa Special Forces, kako i ime govori, optimizirano je za specijalne snage. Masa od otprilike 11 tona plus nosivost do 3,3 tone govori da je posrijedi dobro zaštićeno i sposobno vozilo. Pogoni ga motor od 265 KS, što je dovoljno za najveću brzinu od 110 km/h,a operativni doseg iznosi 1000 km. VAB MK IIIvažan je korak u razvoju 40 godina starog oklopnog transportera VAB. Mase je 20 tona i prevozi do deset vojnika uz dva člana posade. Kao i prethodnik, može se konfigurirati za niz namjena: od zapovjednog vozila, ambulantnog, borbenog vozila pješaštva, PZO vozila, samohodnog minobacača i dr. Dolazi samo u 6×6 konfiguraciji, što je i razumljivo zbog veće mase od prethodnika. Visoku mobilnost osigurava motor od 370 KS s automatskom transmisijom i neovisnim ovjesom, a ima i sposobnost plivanja brzinom do 10 km/h. Oklopna zaštita doseže STANAG razinu 4, tj. štiti od streljiva 14,5 x 114 AP na 200 m i eksplozije mine do 10 kg.

Koncept za budućnost

Griffon s daljinski upravljanom oružnom stanicom Hornet (Foto: Armée de Terre/Twitter)

Nova je uzdanica čiji razvoj još uvijek traje Scarabée: lako oklopno izvidničko/univerzalno vozilo 4×4 na hibridni dizelsko-električni pogon. Arquus je pokrenuo njegov razvoj na svoju ruku, računajući na potencijalnu zamjenu lakih višenamjenskih oklopnih vozila VBL (Véhicule Blindé Léger). Pogon čini dizelski motor od 300 KS i električni motor od 75 kW pogonjen preko dvijulitij-ionskih baterija. Ta kombinacija nudi visok odnos snage i mase koji je, primjerice, 50% bolji nego kod Sherpe Light. Električni pogon može raditi na četiri načina: hibridni, način za pojačanje dizelskog motora (kao kod Formule 1), samo električni (tihi), te način zanapajanje električnih sustava vozila. Motori se nalaze na polici koja se može izvlačiti, što uvelike olakšava njihovo održavanje i omogućavazamjenu za samo 45 minuta. Uz pogon, vozilo ima još nešto novina, primjerice vrata koja se otvaraju pomicanjem u stranu te električno ili ručno otvaranje dijela krova radi lakšeg ulaska i izlaska. Jedna je od sposobnosti i upravljanje svim kotačima, što omogućava bočno kretanje i radijus okretanja manji od pet metara. Vozač je smješten u sredini kabine, dok su ostala tri sjedeća mjesta iza njega što daje dobru preglednost. Scarabée ne pliva, no ta se sposobnost razmatra i moguća je. Dobra je osnova za dodavanje amfibijske sposobnosti činjenica da su otvori za hlađenje smješteni na krovu vozila, daleko od blata i prašine (pa i vode), a baterije su vodootporne. Oklop je modularne izvedbe te vozilo doseže masu do osam tona uz 2,2 tone nosivosti. Naoružanje nije točno definirano, a ovisi o želji kupca. Najvjerojatnija je opcija daljinski upravljiva oružna stanica do kalibra 30 x 113 mm.Električni pogon otvara mogućnost ugradnje laserskog naoružanja koje troši dosta električne energije, primjerice za borbu protiv malih besposadnih letjelica.

Najzahtjevniji projekt

Unatoč svim nabrojenim proizvodima, najvažnijise Arquusov projekt provodi zajednički s druge dvije tvrtke sa sjedištem u Francuskoj: Nexterom i Thalesom. Riječ je o razvoju idanas već uhodanoj proizvodnji zamjene za VAB, vozila VBMR Griffon (v. Griffon – novo francusko oklopno vozilo, HV 569). Riječ jeo oklopnom transporteru na kotačima pogona 6×6 čija je proizvodnja počela2019. godine. Za potrebe francuske vojske postavljen je s ambicioznim ciljemproizvodnje i isporuke 1872 vozilau nizu inačica. Planirano je da do 2025. bude isporučeno 936 vozila, a do kraja 2019. isporučena su92. Unatoč serijskoj proizvodnji, terminske planoveneće biti lako ispoštovati zbogpandemije koronavirusa. Za proizvodnju Griffona tri su tvrtke formirale namjenski konzorcij EBMR (Engins Blindés Multi-Rôles).Arquusova je zadaćaproizvodnja kompletnog podvozja Griffona s motorom te daljinski upravljane oružne stanice.Tvrtka pokriva i sve poslove vezane uz održavanje vozila. Nexter je zadužen za tijelo, unutrašnjost i niz podsustava te vrši sklapanje Griffona, dok je Thales zadužen za elektroničku misijsku opremu kao što je sustav za upravljanje bojištem, komunikacijska oprema CONTACT i slično. U okviru tog konzorcija te uz sličnu podjelu posla počela je i proizvodnjaborbenog izvidničkog vozila EBRC Jaguarpogona 6×6 (v.Jaguar – na tragu prethodnika, HV 577).U osnovnim crtama, riječ je o oklopnom vozilu s tri člana posade, kupolom naoružanom topom s teleskopskim streljivom kalibra 40 mm i protuoklopnim vođenim raketnim sustavom MMP(Missile Moyenne Portée) te modernom elektroničkom i motrilačkom opremom. Masa vozila je 25 tona, a pokreće ga motor od 500 KS. Francuska vojska planira nabavu 248 vozila. Uz Francusku,jednaku je kombinaciju vozilaza potrebe svoje vojske naručila i Belgija,točnije 60 Jaguarai 417 Griffona za ukupan iznos od 1,1 milijardu eura.Belgija želi zamijeniti svoje ne tako stare Piranhe III koje pred sobom sigurno imaju još mnogo operativne uporabe i kilometara. Međutim, naglasak je kod odluke o nabavi bio na kompatibilnosti s Francuskom. Svakako treba spomenuti i da je nekadašnji Renault Truck Defense sudjelovao i u proizvodnji francuskog kotačnog borbenog vozila pješaštvaVBCI (Véhicule Blindé de Combat d’Infanterie). Do 2015. isporučeno je 630 vozila francuskoj vojsci,no stranih kupaca nema. Može se zaključiti da je konsolidacijom triju tvrtki predvođenih Renaultom u jedan brend– Arquus – počela nova era francuskih vojnih vozila na kotačima. No, bez obzira na izvozne ambicije,u Arquusovu će poslovanju i daljeključna biti podrška domaćih korisnika. Tu se ponajprije misli na francuskiKoV te projekte Griffon i Jaguar, no ina održavanje njegovapostojećeg logističkog voznog parka. S druge strane, veliku važnost za poslovanje Arquusa ima i činjenica da je ostao u vlasništvu Volvo grupe,nasuprot djelomičnoj nacionalizaciji koju bi donio ulazak u KNDS, tj. gotovo isključivo vojno orijentirani Nexter.Dakle, Arquusu ostaje izravan pristup komercijalnoj tehnologiji, što olakšava držanje koraka s brojnom svjetskom konkurencijom u razvoju kotačnih vozila, ali i omogućava ponudu cijenom konkurentnih proizvoda zbog korištenja gotovih komercijalnih komponenti članica grupe.


DUOS– novo područje

Zanimljivo je da je Arquus odnedavno pokrenuo novu granu proizvodnje. Naime, razvio je seriju daljinski upravljanih oružnih stanica (DUOS) Hornet koje su postale sastavni dio opreme vozila u sklopu programa Scorpion. Prvi su put javnosti predstavljene 2018. na sajmu Eurosatory. Serija uključuje tri inačice: Hornet, Hornet Lite i Hornet S. Sve inačice dijele zajedničke sklopove, što olakšava održavanje i smanjuje troškove sustava. Hornet je osnovna inačica i stabilizirana je u tri osi. Može biti naoružana strojnicom 12,7 mm sa 300 metaka, strojnicom 7,62 mm sa 1000 metaka ili bacačem granata 40 mm sa 64 granate. Ciljnički blok sastoji se od TV kamere, termovizijske kamere i laserskog daljinomjera. Na DUOS je postavljeno i šest bacača dimnih kutija Galix. Pokretanje stanice je električno i pokriva horizontalno svih 360 stupnjeva, a po elevaciji od –20 do +60 stupnjeva. Ta je inačica glavno naoružanje Griffona. Hornet Lite laka je inačica, koja može biti naoružana samo strojnicom 7,62 mm i to sa spremnikom od 400 metaka. Zanimljivo je da se DUOS-om, osim automatskog daljinskog načina, može upravljati i ručno. Stabilizacija stanice izvedena je u dvije osi, dok su ciljnički sklop te vertikalni i horizontalni raspon zakretanja identični osnovnoj inačici. Hornet S (Standard) sofisticiranija je inačica primarno namijenjena kao sekundarno krovno naoružanje tenkova i drugih borbenih vozila. Njom bi najčešće trebao upravljati zapovjednik vozila, a može služiti i kao njegov primarni panoramski motrilački uređaj. Hornet S odabran je za izvidničko vozilo Jaguar. Sustav je naoružan strojnicom 7,62 mm sa zalihom od 550 metaka te pokriva jednake kutove kao ostatak obitelji. Posebnost je Standarda ciljničko-motrilački blok PASEO tvrtke Safran koji je optimiziran za ciljanje topovima od 30 do 120 mm, dakle iznimno je jak što se tiče rezolucije, uvećanja slike i dometa


Vedran SLAVER