Brodograđevna grupacija Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) objavila je 21. kolovoza da će za…
Brod bogate prošlosti za brojne zadaće
U splitskoj vojnopomorskoj luci Lora 28. lipnja proslavljena je trideseta obljetnica od ulaska desantnog broda minopolagača, DBM-81 Cetina, u flotni sastav Hrvatske ratne mornarice.
Obljetnica je svečano obilježena na samom brodu, a uveličali su je svojim dolaskom pripadnici prve posade broda na čelu s njezinim prvim zapovjednikom, i današnjim zapovjednikom Hrvatske ratne mornarice kontraadmiralom Ivom Raffanellijem i drugim zapovjednikom broda, zapovjednikom Flote HRM-a kapetanom bojnog broda Darko Malečićem. Ni trideset godina silnih nevremena i oluja kroz koje se ovo plovilo nemilice probijalo nisu mogli pokidati lance kojima je ovaj višenamjenski brod vezao sve ljude koji su u nekom trenutku svog radnog vijeka služili na njemu. Zamjenik zapovjednika broda poručnik fregate Nikola Zorica uručio je prvim članovima posade Cetine (čija imena su ugravirana na brodskom zvonu) Uspomenicu na tridesetu obljetnicu službe broda.
Ovaj brod ima odlike najboljeg životnog učitelja koji postavlja ljestvicu očekivanja visoko, a koju mogu dosegnuti samo najbolji članovi posade. Koliko je njih bilo u tridesetogodišnjoj povijesti moglo se vidjeti i po tome što je utroba broda bila puna uzvanika koji su na različite načine bili vezani uz Cetinu. Od Domovinskog rata i 1993. godine, kad je i službeno postala dio HRM-a, Cetina je preplovila 50 tisuća nautičkih milja, a za to je njezinim glavnim strojevima trebalo više od 10 tisuća radnih Od Savudrije, Otranta preko Mediterana, Greenwicha pa sve do Kraljevine Španjolske, sve zadaće s kojima se susrela posada ovog broda izvršene su časno, hrabro i s mnogo odricanja i požrtvovnosti.
Nikud bez Cetine
Zbog svoje polivalentnosti Cetina je dobila nadimak švicarski nož HRM-a jer se iskustveno ispostavilo kako svaki put kad je potreban brod za brzu reakciju, provedbu zahtjevnih i ne nužno borbenih zadaća, Cetina predstavlja najbolje rješenje. Inače, ovaj je brod sljednik prvog broda iz serije DBM (DTM), naziva „Krk“, kojeg je u predratnim danima Jugoslavenska ratna mornarica prebazirala u Crnu Goru gdje već desetljećima trune unatoč činjenici da je svega dvije godine stariji od Cetine. Izgradnja Cetine započela je netom prije Domovinskog rata u Brodogradilištu specijalnih objekata (dio Brodosplita) u Splitu, otprilike u isto vrijeme kao i raketna topovnjača Kralj Petar Krešimir IV. Izgradnja obaju brodova namjerno je prolongirana kako se ne bi dogodilo da padnu u neprijateljske ruke.
„Zadaće polaganja minskih prepreka, prekrcaja na moru i desanta nezamislive su i neostvarive bez Cetine i njezine iznimno uvježbane i motivirane posade“, rekao je zapovjednik divizijuna, kapetan fregate Ivo Musulin i dodao kako je izvršenje iznimno uspješnih međunarodnih zadaća ukrcaja i prevoženja savezničkih NATO snaga koje Cetina provodi na godišnjoj razini osigurala hvalevrijednu reputaciju kod susjeda, ali i kod saveznika. Cetina je nezaobilazna i u potpori ostalim postrojbama Flote HRM-a u provedbi zadaća međunarodne vojne suradnje sa stalnim NATO-ovim skupinama za protuminska djelovanja. Isto tako, sve aktivnosti uvježbavanja specijalnih snaga na moru kao i mornaričko-desantnog pješaštva bile bi nezamislive bez ovog broda.
“Iznimno sam ponosan na sve ljude s kojima sam služio na ovom brodu. Bez tih ljudi i njihova znanja i rada nikada ne bih dosegao dužnost zapovjednika Hrvatske ratne mornarice“ naglasio je zapovjednik HRM-a i prvi zapovjednik Cetine, kontraadmiral Ivo Raffanelli, dodavši kako upravo ti ljudi mogu biti uzor mlađim generacijama, častan primjer onih za koje nema zadaće koja se ne može ostvariti.
Svijetla budućnost
“Ovaj polivalentni brod je u svojoj prvoj ratnoj operaciji prevozio postrojbe mornaričko- desantnog pješaštva sa srednjodalmatinskih otoka u područje operacije Maslenica, a potom i provodio logističku potporu snaga“ rekao je zapovjednik Flote HRM-a kapetan bojnog broda Darko Malečić istaknuvši kako je, pored tradicionalnih borbenih zadaća vezanih za misiju broda, Cetina angažirana i u protupožarnoj sezoni za prevoženje vatrogasaca i njihove opreme na otoke kao sastavni dio protupožarnih namjenski organiziranih snaga HRM-a. Pored navedenog, Cetina redovito provodi i zadaće popune postaja obalnog motrenja (POM) pitkom vodom, a tijekom dugogodišnje službe nebrojeno je puta pružala potporu stanovništvu na razne načine.
Cetina i Krka čine pomorski dio one zračne i kopnene snage Hrvatske vojske koji radi punom parom za vrijeme protupožarne sezone. Cetina ima blistavu budućnost jer je u tijeku prva faza njezine modernizacije i produljenja životnog vijeka , a prvi na redu za nadogradnju su radarski, navigacijski i oružani sustavi, dizalica te zamjena pomoćnih motora. Rampe na oba broda tipa DBM su već obnovljene i njihova nosivost pojačana tako da se „Cetina“ i “Krka“ mogu koristiti i za prijevoz PzH-2000, pored već uobičajeno ukrcavanih Patria, tenkova M-84 i drugih gusjeničara i točkaša HKoV-a.“, naglašava zapovjednik Flote HRM-a. Brod DBM-81 „Cetina“ naoružan je s dva dvocijevna topa AK-230 kalibra 30 mm efektivnog dometa 5 km te četverocijevnim topom M-75 kalibra 20 mm dometa 3 km. Za zadaće polaganja mina na teretnoj i glavnoj palubi može prevoziti/polagati do 152 komada različitih vrsta mina na uporabi u HRM.
Istisnina – normalna…………………………………………………….. 716 t
Istisnina – maksimalna……………………………………………………………… 1088 t
Duljina…………………………………………………………………….. 49,69 m
Širina………………………………………………………………………… 10,2 m
Gaz max……………………………………………………………………………… 3,4 m+****+
Pogon…….. 2X Burmeister & Wain Alpha Diesel 10V 23L VO svaki snage 1140 kW (1551 KS) koji pokreću dvije osovine s vijcima promjenjivog uspona krila.
Najveća brzina………………………………………………………….. 12,5 čv
Ekonomska brzina……………………………………………………….. 12 čv
Doplov……………………………………………………… 1200 NM pri 12 čv
Kapacitet/nosivost teretne palube………………………300 tona ukrcanih tehničkih sredstava ili 300 vojnika s opremom.
Posada…………………………………….. 33 (4 časnika, 17 dočasnika i 12 mornara )
Navigacijski radar…………………………………………………. Raytheon Synapsis/ECDIS
Tekst Tomislav Vidaković
Foto Arhiva HVGI, Tomislav Vidaković