Aerodinamička poboljšanja Eurofightera

Sredinom srpnja uspješno je okončana prva serija letnih testiranja aerodinamičkih poboljšanja na višenamjenskom borbenom avionu Eurofighter Typhoon II. Započela je u listopadu 2014., a provedena je u Manchingu, Njemačka. Probni su letovi provedeni na proizvodnom prototipu IPA7 (Instrumented Production Aircraft), a tijekom 36 letova izmjenjivali su se piloti iz Njemačke, Italije i Ujedinjenog Kraljevstva.

Foto: Dan Kemsley via Eurofighter Aircraft

Prije pet je godina tvrtka Airbus Defence and Space pokrenula program EFEM (Eurofighter Enhanced Manoeuvrability), s ciljem poboljšanja aerodinamičkih svojstava aviona, odnosno njegove pokretljivosti u zraku te povećanja nosivosti ubojnih sredstava. Proteklih je desetak godina bilo više pokušaja da se bolje iskoristi tzv. uspavani potencijal koji se krije u Eurofighteru. Dosad nije ni među zemljama partnerima ni u zrakoplovnoj industriji postojala volja za njegovo financiranje pa nije realiziran projekt tvrtke Eurojet za razvoj inačice motora EJ200 s vektoriranim potiskom. Program EFEM stoga je vrlo važan za daljnji razvoj aviona jer donosi tehnološki jednostavnu preinaku koja znatno poboljšava opće performanse. Glavni je proizvod EFEM programa AMK (Aerodynamic Modification Kit) oprema koja se postavlja na krila, uz prateća poboljšanja softvera letnog računala. Posebnost je te opreme da se može primijeniti na sve Eurofightere iz svih proizvodnih serija.
AMK oprema odnosi se prije svega na nova pretkrilca koja se postavljaju duž napadnog ruba krila čime se postižu tri velika poboljšanja. Prvo je bolja ukupna efikasnost krila, odnosno uzgon se povećava za 25 % što pridonosi stabilnosti aviona na malim brzinama te povećanoj nosivosti. Napadni kut tijekom zaokreta povećava se za 45 % što rezultira znatno manjim radijusom borbenog zaokreta, a tijekom manevra “split S” avion puno manje gubi na visini. Usto, brzina okretanja oko uzdužne osi (roll rate) povećana je 100 posto. Probni piloti ističu zadovoljstvo AMK opremom, odnosno da čak premašuje njihova očekivanja, te da se Eurofighter njom opremljen ponaša kao potpuno novi avion.


Novim se poboljšanjima želi držati korak s razvojem borbenih aviona zadnje generacije, posebice u spektru zračne borbe, te povećati swing role mogućnosti, posebice pri napadu na zemaljske odnosno površinske ciljeve.


pripremio Igor SKENDEROVIĆ