Investiranje u sigurnost

Japan je u zadnjih nekoliko godina iznimno posvećen ugovorima o nabavi vojne tehnologije koji bi uvelike trebali povećati obrambene sposobnosti otočne zemlje. Predstavljamo najzanimljivije projekte…

 Nosač helikoptera “Izumo” najveće je ratno plovilo koje su brodogradilišta Zemlje Izlazećeg Sunca izgradila još od Drugog svjetskog rata (Foto: Japan Ministry of Defense)

Srednjoročni obrambeni program dokument je japanskog Ministarstva obrane iz 2013. o petogodišnjim planovima vojnih operacija i nabavama vojne opreme. Naglašava veliku važnost održavanja pomorske i zračne moći Japana. Prosječna podjela financijskog proračunskog kolača među granama japanskih oružanih snaga u razdoblju od 1991. do 2011. izgledala je: 39 % za mornaricu (JMSDF); 35 % za kopnenu vojsku (JGSDF) i 26 % za ratno zrakoplovstvo (JASDF). U spomenutom su programu iz 2013. bili ipak planirani drugačiji omjeri i to: 40 % za JMSDF; 34 % za JASDF i 26 % za JGSDF. Iz tih je podataka jasno vidljivo da su programi razvoja kopnene vojske smanjeni u korist drugih obrambenih sposobnosti – posebno onih zrakoplovnih i mornaričkih – koji bi za otočnu zemlju poput Japana svakako trebali imati prednost. Odluka vlade o fokusu na pomorske i zračne komponente bila je popraćena napuštanjem hladnoratovskih razmišljanja. Prema njima je većina teškog oklopa i topništva bila razmještena u sjeveroistočnim područjima Japana. Danas je u prvom planu jačanje vlastite obrane u jugozapadnom dijelu otočja Nanseija koje se većinom nalazi u prefekturi Okinawi. Istodobno, jedan je od najvažnijih elemenata dinamičkog odvraćanja (nova doktrina, definirana 2013.), stvaranje i održavanje stalne funkcionalnosti punih ISR (Intelligence, Survelliance, Reconnaissance) sposobnosti. Obavještajni rad, izviđanje i nadzor postali su itekako važni za Japan.

Dokument NDPG
Japan treću godinu zaredom povećava obrambeni proračun. Dodatni novac bit će, među ostalim, korišten za unapređenja koja će povećati mobilnost i ISR sposobnosti: tilt-rotorske zrakoplove, HALE (High Altitude Long Endurance) besposadne letjelice, amfibijska jurišna vozila, kao i ostala sredstva i vojnu opremu potrebnu svim granama. Ministarstvo obrane izišlo je pred javnost s izjavom da bi moglo uskoro provesti i daljnje nabave u cilju izgradnje “visoko efektivnih i integriranih obrambenih sposobnosti” pod uvjetom da uspije
smanjiti troškove obrambenog sustava koji se ne odnose na opremanje i modernizaciju. Zemljopisni zaokret vojno-obrambenog fokusiranja sa sjeveroistočnog na jugozapadni dio otočja prvi je put istaknut u dokumentu Smjernice za program nacionalne obrane (NDPG) 2010. i ponovno potvrđen 2013. te je najveća promjena u postavkama nacionalnog sustava obrane. Takav je strateški zaokret zahtijevao prije svega realizaciju važnih promjena u strukturi rasporeda oružanih snaga, povećanje njihove mobilnosti i fleksibilnosti te ovladavanje novim amfibijskim sposobnostima kao i strateškim zrakoplovnim mogućnostima transporta.

Reorganizacija zrakoplovstva
Ratno je zrakoplovstvo (JASDF) reorganiziralo neke zrakoplovne grupe namijenjene za rano upozoravanje i kontrolne grupe u nove eskadrile te prenamijenilo jednu izvidničku u borbenu eskadrilu tako da raspolaže s 13 borbenih eskadrila. Istodobno su udvostručene sposobnosti za nadopunu zrakoplova u zraku formiranjem i druge eskadrile – uglavnom preinakama Lockheed Martinovih transportnih zrakoplova C-130 H. Borbena je lovačka flota povećana s 260 na 280 zrakoplova. Nadalje, u tijeku je realizacija planova za modernizaciju radara i oružja za domaće koprodukcijske višenamjenske zrakoplove Mitsubishi-Boeing F-1 5J. Radi se i na programu nadogradnje Mitsubishi-Lockheed Martinova koprodukcijskog lovca F-2, temeljenog na američkom F-16. Ulazak u operativnu uporabu 42 borbena zrakoplova F-35 omogućit će umirovljenje japanskih McDonell Douglas/Mitsubishijevih F-4EJ Kai Phantoma.

V-22 Osprey čini se idealnom zrakoplovnom platformom za japanske obrambeno-strategijske prioritete stoga je s Boeingom potpisan ugovor o nabavi 17 komada. Proračunska sredstva za njih pet već su odobrena u siječnju ove godine (Foto: US Navy)

Avion koncepta I3
Prema japanskim izvorima, Nacionalni tehnički ispitni i razvojni institut i tvrtka MHI (Mitsubishi Heavy Industries) vrlo su blizu ostvarenja prvih testnih letova naprednog tehnološkog demonstratora (prototipa) ATD-X, lovačkog zrakoplova poznatog i pod imenom Shinshin (duh srca). ATD-X konstruiran je da bude stealth lovac za ostvarivanje zračne nadmoći s povećanom razinom manevarskih sposobnosti. Njegov se razvoj koristi i za ispitivanje naprednih tehnologija i integraciju sustava, nakon čega bi se pristupilo proizvodnji lovca šeste generacije koji bi obuhvatio koncept I3 (informed, intelligent, instantenous – informacija, inteligencija, trenutačnost) kao i anti-stealth sposobnosti. Japanski je NDPG utemeljen na dosljednoj provedbi ISR aktivnosti. Uloga JASDF-a u toj zadaći svakako će biti olakšana nabavom triju Northrop Grummanovih RQ-4 Global Hawk besposadnih izvidničkih letjelica. Zasad još nije sasvim sigurno o kojim je inačicama riječ, ali uzimajući u obzir pomorsko okruženje u kojem će operativno djelovati, vrlo je vjerojatno da je odluka pala na inačicu MQ-4C Triton.

1,6 bilijuna jena
Svakako je najvažnija novija JASDF-ova akvizicija narudžba 42 Lockheed Martinova višenamjenska zrakoplova F-35A Lightning II. Prema uvjetima ugovora, očekuje se da će dosegnuti iznos od 1,6 bilijuna japanskih jena (13 milijardi dolara), plativo tijekom 20 godina. Uključuje isporuku pričuvnih dijelova te obuku pilota i tehničkog osoblja. Relativno visoka jedinična cijena obuhvaća i domaće učešće u proizvodnji preko tvrtki MHI (završno sklapanje i provjera), IHI Corporation (motorni dijelovi) i MEI Corporation (radarske komponente). Ugovor o gradnji prvih četiriju zrakoplova u SAD-u potpisan je u listopadu 2014., a kao vrijeme početnih isporuka spominjala se 2016. godina. Ministar obrane Itsonuri Onodera u nekoliko je navrata tijekom 2014. spominjao mogućnost da Japan naruči i dodatne zrakoplove ako bi se mogla dogovoriti niža pojedinačna cijena na temelju tog povećanja. U obrazloženju svoje odluke o izboru i kupovini F-35, JASDF je isticao potrebu “efikasnog zračnog odgovora” lovcima pete generacije.
U prosincu 2013. sa SAD-om je potpisan ugovor o kupovini 17 Bell-Boeingovih tilt-rotorskih zrakoplova V-22 Osprey. Namijenjeni su za ukrcaj na modernizirane LHD brodove klase Osumi kojima će znatno povećati sposobnosti zračnog desanta. Može ih prihvatiti i nova klasa nosača helikoptera Izumo. Proračunski zahtjevi, objavljeni u kolovozu 2014., također su pokazali da se traži nabava novog zrakoplova za rano upozoravanje koji bi zamijenio pomalo vremešnu flotu Northrop Grummanovih E-2C Hawkeye. Očekuje se da će japanski izbor biti E-2D Advanced Hawkeye.

Maneuver Combat Vehicle (MCV), lovac tenkova, koji čini glavni dio opremanja i modernizacije asortimana japanskih oklopnjaka (Foto: JGSDF)

Amfibijska brigada
Prema službenim najavama, kopnena bi vojska (JGSDF) trebala smanjiti oklopne i topničke snage. Broj od 700 glavnih borbenih tenkova (MBT) i 600 haubica japanski stratezi namjeravaju svesti na 300 tenkova i 300 haubica. Namjera je i smanjenje broja teritorijalnih postrojbi s osam divizija na pet te sa šest samostalnih brigada na samo dvije. Umjesto regionalno raspoređenih postrojbi, JGSDF namjerava ustrojiti tri divizije kopnenih snaga za brzo djelovanje, četiri samostalne brigade istog tipa, zračno-desantnu brigadu te po jednu helikoptersku i amfibijsku brigadu za brzo djelovanje. Potonja je ustrojena i stacionirana u pomorskoj bazi “Sasebo”. Brojčana jakost od 600 pripadnika Pješačke pukovnije Zapadne armije, kako joj je naziv, trebala bi prema izvorima JGSDF-a u idućih pet godina narasti na 3000 pripadnika. Brigada je u svibnju 2014. sudjelovala u prvoj združenoj vježbi pomorskog desanta na jednom od nenaseljenih otočića u otočju Nanseiju.
Vojni izvori također navode da će Japan kupiti i veći broj Boeingovih borbenih helikoptera AH-64 Apache koji su 2011. dokazali svoju učinkovitost u pomorskim operacijama u ratu protiv Libije, kad ih je britanska kopnena vojska koristila s mornaričkih brodova. Nadalje, JGSDF namjerava znatno povećati broj obalnih ASCM (protubrodski krstareći raketni projektili) bitnica, kao i broj raketnih bitnica PZO-a srednjeg dometa. Uloga JGSDF-a u zadaćama ISR-a uključuje nadogradnju i modernizaciju nekih kopnenih radara te njihov razmještaj u neka nova područja, u prvom redu najzapadnija.

Manevarsko borbeno vozilo
Kopnena vojska nastavlja svoj razvoj s ciljem uvođenja u operativnu uporabu što više strateških mobilnijih sustava. Jedan je od njih MCV (Maneuver Combat Vehicle). JGSDF i nadalje ne pokazuje previše interesa za novi domaći glavni borbeni tenk Type 10. Narudžba od samo 97 tenkova čak je za 80,6 % manja od prvotno planiranih 500. Tehničko-ispitni i razvojni institut predstavio je 2013. četiri prototipna MCV vozila namijenjena testiranjima i tehnološkoj evaluaciji. To je vozilo na kotačima, opremljeno 105 mm topom, namijenjeno zahtjevima JGSDF-a za novo oklopno borbeno vozilo s visokom razinom strateške mobilnosti i paljbenom moći, koje će se moći brzo transportirati kopnom, zrakom i morem. Kopnena vojska trenutačno raspolaže i sa 105 mm Type 74 samohodnim haubicama na gusjenicama i 120 mm tenkovima Type 90 i Type 10. Međutim, te haubice i tenkovi nemaju potrebnu prohodnost po svim tipovima terena, a na velike udaljenosti mogu se transportirati isključivo uz pomoć teške transportne opreme. Domaća je tvrtka Mitsubishi Heavy Industries (MHI) dobila koncesiju za proizvodnju MCV oklopnih vozila čija testiranja počinju ove godine, a ulazak prvih u uporabu JGSDF-a predviđen je za 2016. godinu. Unatoč nekim nedavnim indicijama, Japan još nije potvrdio nabavu amfibijskih jurišnih vozila iz domaće proizvodnje, čiji su kapacitet i sposobnosti nužni želi li ustrojiti postrojbe mornaričkog pješaštva. JGSDF je kupio četiri američka AAV7A1 amfibijsko-jurišna vozila zbog evaluacije njihovih sposobnosti. Međutim, kako se ta vrsta borbenih vozila više ne nalazi u proizvodnom programu američkih proizvođača, odluči li se za njihovu nabavu, Japanu preostaju samo dvije mogućnosti: kupiti rabljena i pomalo osvježena vozila od američkog Marinskog korpusa ili organizirati domaću proizvodnju kao odgovor na tu taktičko-tehnološku prazninu u svojem obrambenom sustavu.

Stožerni narednik Ueda Ryuichi, pripadnik Pješačke pukovnije Zapadne armije (amfibijske postrojbe), u trenucima predaha na vježbi Iron Fist s američkim marincima (Foto: USMC)

Više brodova
Japanska je mornarica (JMSDF) povećala svoju kombiniranu površinsku flotu razarača i fregata s 47 na 54 plovne jedinice. Pritom je dodala još dva broda svojoj floti od šest Aegisovih razarača namijenjenih za balističku raketnu obranu (Ballistic Missile Defence – BMD). Usvojeni su također planovi za narudžbu deset Kawasakijevih P-1 mornaričkih patrolnih zrakoplova, 26 Sikorsky-Mitsubishijevih SH-60K patrolnih helikoptera te pet helikoptera tipa Agusta Westland MCH 101. U rujnu 2014. mornarica je započela seriju plovnih testova svoje najnovije akvizicije, nosača helikoptera DDH 183 “Izumo”. Taj 248 m dug nosač s 19 500 standardne i 27 000 tona pune istisnine najveći je japanski ratni brod izgrađen nakon Drugog svjetskog rata. Uz simultane operacije pet helikoptera na palubi, u potpalubni hangar može smjestiti čak 14 helikoptera srednje veličine. “Izumo” i njegov još neimenovani blizanac (DDH 184) zamijenit će dva već ostarjela razarača klase Shirane koja su u operativnoj uporabi JMSDF-a od 1980./1981. godine. Opisani su kao evolucijski korak naprijed u odnosu na dva prethodna broda, ASW razarača nosača helikoptera klase Hyuga od 18 500 tona istisnine koja su u uporabu ušla 2009. i 2011.

Izumova obrana
Brodovi klase Izumo nisu dobili torpedno naoružanje. Njihov obrambeni oružni sustav uključuje dva SeaRAM (Mk 15 Mod 31) raketna PZO sustava kratkog dometa i dva CIWS šestocijevna topnička sustava Phalanx Block IA. Kao dio standardne senzorske opreme, na “Izumo” je ugrađen i pramčani sonar QQQ-22. Ono što je itekako važno napomenuti jest činjenica da je JMSDF u procesu opremanja i nadogradnje triju amfibijsko-jurišnih brodova klase Osumi kako bi mogli ukrcati dio od ukupno 17 tilt-rotorskih zrakoplova Bell-Boeing MV-22 Osprey. Opremanje klase Osumi uključuje također i prevlačenje brodskih sletnih paluba posebnom, na toplinu otpornom tvari, koja će omogućiti vertikalno slijetanje i polijetanje borbenih zrakoplova F-35, kad budu isporučeni Japanu i spremni za ukrcaj na brodove JMSDF-a. Što se tiče zacrtanih ciljeva i fokusiranosti na ISR, uloga JMSDF-a može se definirati uporabom zrakoplovstva, ponajprije UAV letjelica svih raspoloživih vrsta i tipova, sa svojih površinskih borbenih platformi.

Tenk Type 10 nije u prioritetima nabave kopnene vojske i broj naručenih primjeraka uvelike je smanjen (Foto: Japan Ministry of Defense)

Odobrenje Akizukija
U nove je mjere uključeno i povećanje vlastite podmorničke flote sa 16 na 22 podmornice. Nadalje, treba spomenuti i nabavu KHI P-1 mornaričkog patrolnog zrakoplova, početak razvoja novog mornaričkog helikoptera zakazan za fiskalnu 2015. te uspješan nastavak gradnje helikoptera SH-60K po licenciji. Posebno treba podsjetiti na narudžbu unaprijeđene inačice razarača klase Akizuki. Prvi je razarač klase poznate i kao 25DD odobren tijekom fiskalne 2013. i očekuje se da će biti izgrađen 2017. godine. Druga bi plovna jedinica te klase uskoro također trebala biti odobrena i zajedno s budućim razaračima klase trebala bi zamijeniti stare razarače klase Asagiri. Prema svemu sudeći, izgradnja novih razarača trebala bi imati stanku u fiskalnoj 2015./2016. godini radi finaliziranja i ulaska u uporabu dvaju novih Aegisovih razarača. Prema izjavama iz Ministarstva obrane i JMSDF-a, unaprijeđeni razarači klase Akizuki koristit će se u prvom redu za osiguranje eskorta Aegisovih BMD razarača, ali će također donijeti nove ASW, AAW i ASuW sposobnosti flotilama u kojima budu plovili. Preinake nove 25DD klase uključuju instaliranje za JMSDF novog propulzijskog sustava u obliku kombiniranog plinskoturbinsko-električnog postrojenja i druge plinske turbine (tzv. COGLAG). Očekuje se da će to znatno smanjiti potrošnju goriva na manjim brzinama, ali i pridonijeti reduciranju podvodnog akustičkog potpisa. Novi će propulzijski sustav biti integriran u napredni borbeni sustav namijenjen podvodnom ratovanju, vjerojatno s mogućnošću multistatičke obrade dobivenih signala.


Nabave raketnog naoružanja
Japan trenutačno modernizira svoj raketni inventar. JGSDF koristi ASCM projektile Type 12 za obalnu obranu, dometa 150 km. Taj je tip ASCM-a poboljšanje u odnosu na stariji Type 88 (još uvijek u uporabi) zbog većeg dometa i sustava navođenja poboljšanog dodavanjem GPS-a. ASCM Type 12 osigurava veću razinu odvraćanja. JMSDF također uskoro očekuje razmještaj mornaričke inačice ASCM Type 12 koja bi zamijenila trenutačno korišten ASCM Type 90. Unatoč povratku na ostvarivanje zračne i pomorske nadmoći, balistička raketna obrana (BMD) i dalje ima prednost. Japan nastoji ojačati svoje kopnene protubalističke kapacitete i obranu izgradnjom vlastitih Aegisovih razarača opremljenih projektilima SM-3. Također, pokazan je velik interes za nabavu Aegisovih Ashore, tj. obalnih sustava sa SM-3 Block IIIA presretačkim raketnim projektilima za velike visine i integraciju s Patriotovim PAC-3 raketnim PZO sustavom zaduženim za BMD na manjim visinama.


Igor SPICIJARIĆ