Brod Umag početak je modernizacije HRM-a
Svečana primopredaja i imenovanje novog obalnog ophodnog broda OOB-32 Umag održani su 17. siječnja 2025. godine, u vojarni “Admiral flote Sveto Letica-Barba” u Splitu
Nakon prototipa obalnog ophodnog broda OOB-31 Omiš, ovo je drugi obalni ophodni brod, odnosno prvi iz serije od ukupno pet brodova koji ulazi u sastav Obalne straže i Hrvatske ratne mornarice. Njegovom službenom primopredajom Ministarstvu obrane RH pokrenut je dugogodišnji projekt izgradnje obalnih ophodnih brodova za Obalnu stražu i Hrvatsku ratnu mornaricu
U domeni ratne mornarice i obalne straže obalni ophodni brodovi plovila su kojima je temeljna namjena ophodnja, nadzor i zaštita granica. Ova klasa plovila koristi se i za potporu otočnom stanovništvu te sudjelovanje u akcijama traganja i spašavanja na moru. Tijekom ratnih aktivnosti obalni ophodni brodovi koriste se za zaštitu unutarnjih morskih voda te za zadaće borbene i logističke potpore. Obalni ophodni brodovi koriste se prije svega za nadzor isključivog gospodarskog pojasa zemlje, ali mogu se koristiti i u druge svrhe, kao što su suzbijanje krijumčarenja i piratstva, u svrhu provođenja ribarske inspekcije kao i provedbe imigracijskih zakona.
Cilj projekta opremanja Obalne straže s pet obalnih ophodnih brodova održavanje je i poboljšanje sposobnosti Obalne straže RH u nadzoru i zaštiti prava i interesa Republike Hrvatske na moru. Obalni ophodni brodovi ključni su za nadzor i zaštitu hrvatskog morskog teritorija te kontrolu granica, a njihova isporuka znatno će unaprijediti kapacitete Obalne straže i Hrvatske ratne mornarice.
Stabilan, siguran, brz i okretan
Brod koji je Hrvatska ratna mornarica preuzela dug je 43,16 metara. Opremljen je daljinski upravljanom oružnom stanicom Aselsan SMASH turske proizvodnje čija je okosnica automatski top Mk44 Bushmaster II kalibra 30mm. Osim topa brod je naoružan dvjema ručno upravljivim strojnicama Browning od 12,7 mm i četirima ručno prijenosnim protuzrakoplovnim raketnim sustavima. Umag ima 17 članova posade i autonomiju plovidbe od deset dana. Brzinu od 28 čvorova osiguravaju glavni brodski motori snage 2 x 2525 kW (2 x 3386 konjskih snaga). Opremljen je, uz ostalo, i dnevnim kamerama visoke rezolucije za detekciju i praćenje ciljeva, termalnom kamerom za detekciju ciljeva na velikim udaljenostima uz dva specijalna dalekozora za noćno motrenje.
Ima i potpunu nuklearno-biološko-kemijsku zaštitu, mogućnost hermetičkog zatvaranja te brodsku dekontaminacijsku stanicu. Umag, kao i Omiš, posjeduje i brzu jet-brodicu za šest pripadnika pod punom opremom, koja se s krmene rampe može ispustiti tijekom vožnje matičnog broda, a postiže brzinu veću od 40 čvorova. Brodica također posjeduje strojnicu Browning 12,7 mm. Radi smanjenja termalnog otiska, brod prema potrebi može prebaciti ispušni cjevovod ispod vodne linije. Za otkrivanje, praćenje i određivanje položaja objekata na moru zadužen je navigacijski radar dometa 96 nautičkih milja. U slučaju potrebe gašenja požara na brodu se nalazi i vatrogasni top kapaciteta 1250 litara u minuti i dometa 50 metara. Osim što Umag i Omiš dijele dosta sličnosti između njih postoje i razlike iako nisu oku vidljive. Brod se na testiranju iznimno dobro nosio s morem razine 4. Tu treba imati na umu da se prilikom testiranja brod namjerno dovodio u teške situacije gdje valovi dolaze sa svih strana. I upravo zbog toga su uklonjeni stabilizatori s Umaga. Osim toga postoje i sitne razlike na motoru kao i neki estetski detalji poput nešto bolje vidljivosti sa zapovjednog mosta u odnosu na Omiš kao i malo drugačiji razmještaj kabina i salona u unutrašnjosti broda. Na brodu se nalazi i ambulanta kako bi se u njoj mogla pružiti prva pomoć svim onima koje će ovaj brod jednog dana spasiti.
“Iznimno sam ponosan što sam prvi zapovjednik ovog broda i što mogu zajedno s posadom izvršavati sve zadaće s najmodernijim sredstvima i sofisticiranim uređajima koje HRM ima”, rekao nam je zapovjednik broda poručnik bojnog broda Hrvoje Šestan i naglasio kako već za nekoliko dana isplovljavaju kako bi počeli s uvježbavanjem. Nakon prototipa obalnog ophodnog broda OOB-31 Omiš, ovo je drugi obalni ophodni brod, odnosno prvi iz serije od ukupno pet brodova koji ulazi u sastav Obalne straže i Hrvatske ratne mornarice. HRM treba još preuzeti Karlobag, Opatiju i Skradin. Službenom primopredajom broda Umag Ministarstvu obrane RH pokrenut je dugogodišnji projekt izgradnje obalnih ophodnih brodova za Obalnu stražu i Hrvatsku ratnu mornaricu. Deblokada kao i završetak ovog strateškog projekta jedan je od prioriteta potpredsjednika Vlade RH i ministra obrane Ivana Anušića od početka njegova mandata kao ministra obrane.
Naime, u ožujku 2024. potpisan je ugovor o dovršetku prvog obalnog ophodnog broda iz serije, odnosno drugog uz prototip Omiš. Projekt izgradnje obalnog ophodnog broda dio je strateških napora Republike Hrvatske za modernizaciju i jačanje nacionalnih obrambenih sposobnosti, uz naglasak na suradnji s domaćim tvrtkama. Vrijednost obalnog ophodnog broda OOB-32 Umag je 13,2 milijuna eura s PDV-om.
Prvi brod iz serije
Na svečanoj primopredaji broda bio je izaslanik predsjednika Hrvatskog sabora Tomislav Šuta, potpredsjednik Vlade RH i ministar obrane Ivan Anušić sa suradnicima, izaslanik potpredsjednika Vlade RH i ministra hrvatskih branitelja državni tajnik Zlatan Bašić, načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga RH general-pukovnik Tihomir Kundid sa suradnicima, zapovjednik Hrvatske ratne mornarice komodor Damir Dojkić, predsjednik uprave Brodosplita Tomislav Debeljak sa suradnicima i drugi visoki uzvanici. Kao počasna kuma, ime broda Umag na svečanosti je otkrila Danijela Radeka Paljuh, kći Valtera Radeke, prvog poginulog pripadnika Hrvatske ratne mornarice s područja Istre. Potpredsjednik Vlade RH i ministar obrane Ivan Anušić na svečanosti je rekao: “Ovaj je brod tek prvi iz serije koji ćemo isporučiti Hrvatskoj ratnoj mornarici. Ovo je početak modernizacije Hrvatske ratne mornarice. Upravo smo započeli proces nabave višenamjenskog broda tipa korvete. I taj ćemo projekt modernizacije uskoro predstaviti javnosti i očekujemo da će Hrvatska ratna mornarica ubrzo biti opremljena višenamjenskim brodom tipa korveta”.
U kontekstu realizacije izgradnje obalnih ophodnih brodova, ministar Anušić naglasio je kako je jedan od njegovih prvih zadataka kad je postao ministar obrane bio dogovor oko nastavka tog projekta. Podsjetio je kako Hrvatska danas izdvaja dva posto BDP-a za obranu te kako nastavlja snažiti i modernizirati Oružane snage. “Hrvatska pobjednička vojska dosegnut će razinu koju zaslužuje, razinu koja će jamčiti hrvatskoj državi i hrvatskom narodu sigurnost, cjelovitost i teritorijalni integritet”, istaknuo je. Rekao je također da je u njegovu mandatu i mandatu Vlade Republike Hrvatske prva i osnovna zadaća briga o čovjeku. “Čovjek je ključ snage i jačine Oružanih snaga Republike Hrvatske i zato ćemo nastaviti podizati standard našim vojnicima, časnicima i dočasnicima”, rekao je. General-pukovnik Tihomir Kundid brodu Umag zaželio je dugu i uspješnu plovidbu. Istaknuo je kako vjeruje da će brod pridonijeti višoj razini naše pomorske sigurnosti, kao i zaštiti naših granica na moru. “Obalna straža ovim će brodom nedvojbeno podići svoju razinu sposobnosti na moru. Opremanje ovim brodom pokazatelj je tehnološkog napretka Hrvatske ratne mornarice, ali i važan element naše pomorske tradicije jer će služiti za suočavanje sa suvremenim izazovima zaštite našeg pomorskog dobra”, naglasio je.
“Želim zahvaliti ministru obrane na entuzijazmu, radu i naporima koje ulaže u opremanje i organizaciju Oružanih snaga u cjelini kako bi bile suverene u provedbi naše temeljne misije, a to je odvraćanje i obrana”, poručio je general Kundid. Komodor Damir Dojkić rekao je: “Biti suveren na moru, znači biti u stanju nadzirati i kontrolirati ono što se događa u vodama pod vlastitom jurisdikcijom, ne samo u teritorijalnom moru nego i u području isključivog gospodarskog pojasa, što je temeljna zadaća Obalne straže kao sastavnog dijela Hrvatske ratne mornarice. Upravo će ovaj brod unaprijediti te sposobnosti u kojima se brod Omiš već dokazao.” Komodor Dojkić uputio je u ime svih pripadnika Hrvatske ratne mornarice zahvalu potpredsjedniku Vlade i ministru obrane Ivanu Anušiću, koji je prepoznao važnost projekta i potrebe Hrvatske ratne mornarice te ga definirao kao jedan od prioriteta u svojem mandatu i u konačnici ga uspješno realizirao.
Tekst: Tomislav Vidaković; Foto: Goran Resovac, Filip Klen