Modernizacija Portugalskih oružanih snaga

Najzapadnija zemlja kontinentalne Europe prolazi velik proces usmjeren na jačanje obrambenih sposobnosti u nekoliko ključnih područja

Portugalski vojnik fotografiran tijekom NATO-ove vježbe Ramstein Legacy 24 u Rumunjskoj. Opremanje vojnika streljačkim naoružanjem i opremom već je dugo u fokusu portugalskog ministarstva obrane Foto: U. S. Army / Sgt. Terron Williams

Portugal ima populaciju od otprilike 10,3 milijuna ljudi, a teritorij pokriva površinu od 92 090 četvornih kilometara. Vojni je proračun s 3,5 milijarde eura (1,35 % BDP-a) u 2022. godini zabilježio rast na 4,6 milijardi eura (1,55 % BDP-a) u 2024. Značajno povećanje potkrijepljeno je Zakonom o vojnom programiranju (Lei de Programação Militar) za razdoblje 2023. – 2034., koji predviđa 5,57 milijardi eura za nabavu opreme i modernizaciju svih grana portugalskih oružanih snaga (Forças Armadas Portuguesas). Portugal nastoji postići NATO-ov cilj od 2 % BDP-a (5,9 milijardi eura) za obranu u 2025. godini, četiri godine prije predviđenog roka. Zemlja je podržala i ambiciozniji cilj NATO-a o izdvajanju 5 % BDP-a za obranu do 2035., s planiranom strateškom revizijom 2029. Plan ReArm Europe vrijedan 800 milijardi eura, koji je Europska komisija predstavila 4. ožujka 2025., mogao bi pomoći Portugalu ubrzati realizaciju svojih ambicija.

Portugalska vojska želi realizirati neke nadogradnje na postojećoj floti od 34 tenka Leopard 2A6. Fotografija jednog od njih snimljena je na NATO-ovoj vježbi Trident Juncture 2015 Foto: NATO / Allied Joint Force Command Brunssum via Wikimedia Commons / Ferraz

Portugal održava profesionalne oružane snage, pridonoseći i nacionalnoj obrani i međunarodnim mirovnim misijama. Sastoje se od tri grane: kopnene vojske (Exército), ratne mornarice (Marinha) i ratnog zrakoplovstva (Força Aérea). Međutim, postoje izazovi, a jedan od najvećih je nedostatak osoblja. Trenutačnih 23 400 mnogo je manje od odobrenog broja od 32 181. Unatoč svojoj relativnoj maloj veličini, portugalske oružane snage bile su uključene u nekoliko misija UN-a, EU-a i NATO-a. Portugal ima oko 500 vojnika u operacijama i misijama, uključujući Srednjoafričku Republiku, Jordan, Mali, Mozambik, Rumunjsku i Somaliju.

Avion F-16 portugalskog ratnog zrakoplovstva uzlijeće na zadaću u okviru misije Baltic Air Policing u svibnju 2025. Fighting Falconi trebaju zamjenu, ali još se ne zna koji će to avion biti Foto: NATO

Favorit za BVP

Kopnena vojska sastoji se od otprilike 14 000 aktivnih vojnika. Operativna struktura sastoji se od Brigade za brzo reagiranje (laka), Interventne brigade (srednja), Mehanizirane brigade (teška), Snage za opću potporu i vojne hitne slučajeve te tri prekomorske pješačke pukovnije. Od 5,57, ukupno 1,24 milijarde eura planirano je za izgradnju kopnenih snaga “nove generacije“, uvođenjem novih, suvremenih sposobnosti u nekoliko ključnih područja kao što su zaštita, vatrena moć, digitalizacija, zapovijedanje i nadzor, preživljavanje, situacijska svjesnost, mobilnost i povezivost. Vojska istodobno nastoji dalje razvijati sposobnosti poput kibernetičke obrane, simulacije i elektroničkog ratovanja (EW) te postupno uvoditi besposadne sustave.

Portugalska oklopna kopnena flota većinom se sastoji od vozila Pandur II 8 × 8 u različitim konfiguracijama, uključujući borbena vozila pješaštva (IFV) i oklopne transportere (ICV). Portugalska vojska također koristi glavne borbene tenkove Leopard 2A6 i oklopne transportere M113. Pandure čeka modernizacija srednjeg životnog vijeka (MLU). Vozila su nedavno opremljena portugalskim softverskim sustavom za upravljanje bojišnicom EyeCommand, koji se prikazuje i procesuira preko tableta DT10-M. Osim toga, nedavno su kupljeni radiouređaji Rohde & Schwarz SOVERON VR5000 i HR5000 te interfoni EID ICC-201. Nadalje, sedam daljinski upravljanih oružnih stanica M151 Protector RWS ugrađenih na Pandure modernizira se novom optikom.

Ukrcavanje američkog samohodnog višecijevnog lansera raketa HIMARS u portugalski transportni avion Embraer KC-390 Millennium Foto: U. S. Air Force / Airman 1st Class Dylan Myers

Vojska želi realizirati neke nadogradnje na postojećoj floti od 34 tenka Leopard 2A6 Tenkovske bojne Mehanizirane brigade, dodavanjem novog sustava za gašenje požara, pomoćne jedinice za napajanje (APU), klimatski uređaj, termovizijske kamere za vozača te električnog sustava za upravljanje kupolom i topom s digitalnom stabilizacijom. Tenkovi su već opremljeni sličnim sustavima za komunikaciju i upravljanja borbom kao i Panduri. Na popisu za nabavu dva su oklopna vozila za vuču (ARV) i dva oklopna mosta za lansiranje na bazi tenka Leopard 2.

Portugalci će nabaviti do 36 samohodnih haubica CAESAR MkII 6 x 6 kalibra 155 mm Foto: KNDS

S Hrvatskom po CAESAR

Oklopnjaci M113A2 zastarjeli su, pa se planira njihova zamjena novim borbenim vozilima pješaštva na gusjenicama kroz program VCI-L (Veículo de Combate de Infantaria de Lagartas). Početna suma koja se odvaja za projekt je 13,6 milijuna eura. Kao glavni kandidat navodi se Lynx KF41 njemačkog Rheinmetalla. No, tijekom vojne vježbe ARTEX25 vojska je testirala sposobnosti borbenog vozila pješaštva ASCOD 2 koje je izvorno španjolsko-austrijsko, ali danas je proizvod američke tvrtke General Dynamics.

Protekla godina trebala bi označiti početak modernizacije topništva. Naime, 26. listopada 2024. portugalska Glavna uprava za nacionalne obrambene resurse (DGRDN) i francuska Glavna uprava za naoružanje (DGA) potpisale su okvirni sporazum o nabavi do 36 samohodnih haubica CAESAR MkII 6 x 6 155 mm. U okviru istog projekta, haubice nabavljaju i Hrvatska, Estonija, Bugarska i Slovenija. Oružja proizvodi tvrtka KNDS France. Sustav CAESAR Mkll u osnovi podrazumijeva taktički kamion Arquus Armis 6 x 6 naoružan topom L52 kalibra 155 mm, opremljen radarom za mjerenje brzine projektila, inercijalnim navigacijskim sustavom (INS) te zapovjedno-nadzornim sustavom.

Osim toga, NATO-ova agencija za potporu i nabavu (NATO Support and Procurement Agency – NSPA) u ime Portugala trenutačno provodi natječaj vrijedan 19,9 milijuna eura za nabavu do 12 samohodnih minobacača kalibra 120 mm. Oni će biti postavljeni na platformi lakih oklopnih taktičkih vozila VAMTAC ST5 4 x 4. Portugal planira nabaviti i novu seriju tih vozila. Njime želi nadopuniti flotu od postojećih 139 primjeraka nabavljenih između 2019. i 2021. Vozila se kupuju od španjolske tvrtke UROVESA putem NSPA. Aktualnu flotu VAMTAC-a čini 107 višenamjenskih vozila za transport vojnika, 12 za specijalne operacije, 13 za sanitetsku potporu i sedam zapovjednih vozila. Vojska također želi modernizirati laka oklopna izviđačka vozila VBL/VB2L koja koristi Izvidnička bojna ISTAR. Ostala nedavno nabavljena vozila uključuju terence Hilux 2.4 D4 4 x 4 japanske Toyote, višenamjenska desantna vozila Q-150D 4×4 španjolske tvrtke TORO Vehículos Especiales y Sistemas, te mala terenska vozila MRZR D2 4 x 4 američke tvrtke Polaris.

Portugalski marinci (Fuzileiros) plove gumenim čamcem na vesla na vježbi tisućama kilometara istočno od svoje zemlje, u okviru NATO-ove misije u Litvi Foto: NATO

Vojnički borbeni sustavi

Za pojedinačno opremanje vojnika portugalsko ministarstvo obrane već više godina provodi projekt Vojnički borbeni sustavi (Sistemas de Combate do Soldado – SCS). Ključni cilj mu je jačanje vatrene moći, situacijske svjesnosti, zapovijedanja i nadzora te preživljavanja vojnika na bojišnici. Arsenal streljačkog naoružanja u prvom je redu pojačan nabavom oružja belgijske tvrtke FN Herstal. Tu je 15 000 jurišnih pušaka FN SCAR-L STD kalibra 5,56 x 45 mm, 850 jurišnih pušaka FN SCAR-H STD kalibra 7,62 x 51 mm, 2000 bacača granata FN40GL Mk2 kalibra 40 x 46 mm, 1000 lakih strojnica FN Minimi Mk3 kalibra 5,56 mm te 400 strojnica opće namjene FN Minimi Mk3 kalibra 7,62 mm. Kupljeno je i 300 sačmarica Supernova Tactical talijanske tvrtke Benelli te 3910 komada austrijskih pištolja Glock G17 Gen5 FS. Druga nedavna nabava opreme uključivala je švedske višenamjenske/protuoklopne lansere (bestrzajne puške) Carl Gustaf M3 kalibra 84 mm, a 75 primjeraka Carl Gustafa M2 modernizirani su na standard M2U. Kupljeni su i automatski bacači granata GMG kalibra 40 mm njemačke tvrtke Heckler & Koch. Uloženo je i u optičko-ciljničke uređaje, primjerice ciljnike s crvenom točkom CompM4, ciljnike VCOG 1-6 x 24 i ACOG 3,5 x 35, termalne ciljnike THERMIS MK2, laserske svjetlosne module Vario-Ray LP, svjetiljke Spear A2, svjetiljke za kacige Trilobyte te promatračko-izvidničke termalne uređaje Jenoptik NYXUS Bird Long Range.

Što se tiče komunikacijske opreme, u okviru SCS-a u studenom 2021. kupljeno je više sustava: ručni višepojasni radio R&S SOVERON HR5000, osobni radio TWH-104R, slušalice 3M Peltor ComTac XPI, bežična jedinica PT (Push & Talk) TWH-101W1, integrator DSI-104, baterije, kao i taktički pametni telefon Bittium Tough Mobile 2. Svi ti uređaji trebaju biti kompatibilni sa sustavom za upravljanje bojišnicom EyeCommand. Inače, glavni portugalski vojni informacijsko-komunikacijski sustav zove se SIC-T (Sistema de Informação e Comunicações – Tático). I on se nalazi u procesu modernizacije i nadogradnje, koji se provodi i uz pomoć NATO-ove Agencije za komunikacije i informacije (NCIA).

Lightning je bio favorit

Ratno zrakoplovstvo također ima svoj plan modernizacije – Força Aérea 5.3. Ključni potez trebao bi biti nabava borbenih aviona koji će zamijeniti avione F-16AM/BM. Za Fighting Falcone bi 2026. trebali stići novi projektili zrak-zrak Sidewinder AIM-9X Block II. Trenutačno se vode rasprave treba li Portugal kupiti jedini dostupni avion pete generacije na tržištu – američki F-35 Lightning II, koji je donedavno bio favorit. Postoje i europski kandidati, koji su u novim geopolitičkim odnosima dobili i veću šansu: švedski Saab JAS 39 Gripen, paneuropski Eurofighter Typhoon i francuski Dassault Rafale. U nabavi i operativnoj uporabi jeftiniji su od F-35, ali avioni su četvrte generacije. Nedavno se pojavila i vijest da bi se zemlja mogla uključiti u neki od izvanameričkih projekata razvoja aviona šeste generacije – francusko-njemačko-španjolski Future Combat Air System (FCAS) ili britansko-talijansko-japanski Global Combat Air Programme (GCAP).

Portugal je u međuvremenu primio tri od inicijalnih pet novih brazilskih transportnih aviona Embraer KC-390 Millennium koje je naručio 2019. Očekuje se da će još dva biti isporučeni do 2027., a ove je godine naručen šesti. Millennium može nositi do 26 tona tereta, 80 vojnika ili 35 tona goriva kad je konfiguriran kao leteća cisterna. Pokreću ga dva mlazna motora International Aero Engines V2500-E5 koji omogućuju maksimalnu brzinu od 870 km/h (470 čv) i dolet do 5210 km.

Ilustracija pomoćnih brodova za nadopunu gorivom i logistiku (Auxiliary Oiler Replenisher – AOR+) koje za portugalsku ratnu mornaricu gradi turska tvrtka STM Ilustracija: STM

Svestrani laki avion

Portugal je 2024. odobrio nabavu još 12 Embraerovih letjelica, no riječ je o lakim avionima A-29N Super Tucano. Investicija od 200 milijuna eura uključuje isporuku aviona, simulatora te usluge potpore i logistike. Tri su već stigla u rujnu ove godine. Portugal tako postaje prvi europski korisnik te inačice Super Tucana usklađene sa standardima NATO-a. Njome vraćaju sposobnosti izgubljene 2018. godine povlačenjem aviona Dassault/Dornier Alpha Jet. A-29N Super Tucano koristit će se za obuku pilota, obavještajno-izvidničko-promatračke (ISR) misije, obuku prednjih zračnih kontrolora (JTAC), a po potrebi i za blisku borbenu potporu postrojbama na kopnu. Avion je dugačak 11,38 metara, pokreće ga Pratt & Whitney Canada PT6A-68C turboprop motor snage 1600 KS, što mu omogućuje maksimalnu brzinu od 590 km/h, visinu leta do 10 600 metara i domet od 2800 kilometara. Od naoružanja može biti opremljen unutarnjim i podvjesnim strojnicama, topovima ispod trupa, lanserima raketa zrak-zemlja i zrak-zrak, te vođenim i nevođenim bombama. Važnu ulogu u opremanju aviona ima portugalska zrakoplovna tvrtka OGMA, u kojoj Embraer ima većinski paket dionica. Isporuka bi trebala biti završena 2027. ili 2028. Inače, za osnovnu obuku pilota naručeno je 12 američkih trenažnih aviona Cirrus SR22 – oni su zamjena za kanadske letjelice DHC-1 Chipmunk. U planu je i kupovina besposadnih letjelica srednje visine i dugog dometa (MALE) za ISR zadaće, no još nije specificirano što će se kupiti.

Crni jastreb je budućnost

Što se tiče helikoptera, portugalsko zrakoplovstvo uglavnom se okreće američkim UH-60. Od 2022. do 2024. potpisali su ugovore za nabavu devet Black Hawkova opremljenih za protupožarne zadaće, a nedavno je potvrđena isporuka prvog od tri prilagođena UH-60L. Prije nekoliko dana portugalski mediji najavili su da će ministarstvo kupiti četiri nova Black Hawka za medicinsku evakuaciju. S druge strane, kopnena vojska želi nabaviti pet UH-60 za potporu, zaštitu i evakuaciju. Portugalci nabavljaju i sedam višenamjenskih helikoptera AW119 MkII Koala.

Portugalska flota od 12 helikoptera AW101, koji su u uporabi gotovo 20 godina, planira proći program nadogradnje srednjeg uporabnog vijeka usmjeren na avioniku i senzorski paket. Opcije modernizacije razmatraju se u suradnji s talijanskom tvrtkom Leonardo, te s drugim operaterima istog helikoptera, posebno Kanadom i Danskom, koji provode slične programe modernizacije. Cilj je postići zajednička tehnička rješenja koja će biti brža, jeftinija i pouzdanija. AW101 ključni su za portugalske sposobnosti traganja i spašavanja (SAR), posebno za portugalske otočne teritorije u Atlantskom oceanu.

U tijeku je i modernizacija četiri transportna aviona C-130H Hercules te modernizacija aktualnih pet i nabava dodatnih šest rabljenih pomorskih patrolnih aviona P-3C Orion iz Njemačke za 45 milijuna eura. Modernizacija postojećih P-3C uključuje integraciju podatkovnog Linka 16 i sustava prepoznavanja prijatelj-neprijatelj. Nova avionika donijet će poboljšane sposobnosti detekcije i praćenja podmornica.

Stare fregate, novi patrolci

Najvažniji projekt vezan uz povećanje sposobnosti portugalske ratne mornarice zasad je modernizacija dviju fregata klase Vasco da Gama s proračunom od 120 milijuna eura. Izvorno je riječ o plovilima MEKO 200PN, dizajniranim i izgrađenim u Njemačkoj. Konkretno, modernizacija se odnosi na nadogradnju tijekom sredine operativnog vijeka te se provodi preko NSPA. Fregatama NRP Álvares Cabral i NRP Corte-Real, među ostalim, bit će povećani protupodmornički kapaciteti, te zamijenjeni senzorski sustavi kao i komunikacijska oprema. Treća fregata NRP Vasco da Gama (F330) dobit će nove sustave platforme za upravljanje i komunikaciju. Sve bi trebale dobiti i nove projektile RIM-162 ESSM Block-2b te biti modernizirane do kraja 2027. Dvije fregate klase Bartolomeu Dias nabavljene kao rabljene od Nizozemske modernizirane su 2009. i 2010. Ipak, u planu je nabava šest višenamjenskih fregata koje će biti zamjena za obje aktualne klase fregata.

Od 2011. do 2019., mornarica je uvela u uporabu četiri izvan-obalna ophodna broda klase Viana do Castelo izgrađena u domaćim brodogradilištima. Domaća tvrtka West Sea dobila je 29. prosinca 2023. ugovor za izgradnju još šest plovila te klase do 2030. Ugovor je vrijedan oko 300 milijuna eura, a prvi brod već se gradi. Brodovi su treća generacija OPV-a s modularnim i prilagodljivim dizajnom. Ophodni brod Viana do Castelo dug 83 metra može prevoziti do 60 osoba, gumene čamce s krutim trupom i helikopter srednje veličine. Njegovo naoružanje uključuje top 30 mm, teške i lake strojnice. Brod pokreću dva dizelska motora Wärtsilä s po 5200 KS i dva električna motora s po 270 KS, što omogućuje maksimalnu brzinu od 21 čvora (39 km/h).

Velika višenamjenska plovila

Portugal je u prosincu 2024. turskoj tvrtki STM dodijelio ugovor za izgradnju dvaju pomoćnih brodova za nadopunu gorivom i logistiku (Auxiliary Oiler Replenisher – AOR+) za svoju mornaricu. Svaki brod bit će dizajniran za prijevoz goriva, pomorskih komponenti i opreme, zrakoplovnih potrepština, vode i streljiva, te ima mogućnost integracije dodatnih medicinskih kapaciteta za potporu misijama ublažavanja posljedica katastrofa. Brodovi bi trebali biti isporučeni do 2028. Budući brodovi imat će ukupnu duljinu od 137 metara  i smještaj za do 200 osoba. Imat će specijalizirani senzorski i oružani paket za protuzračnu obranu, platformu za slijetanje helikoptera, hangar za besposadne zrakoplovne sustave i prostor za oko 20 lakih taktičkih oklopnih vozila. Brod će imati maksimalnu brzinu više od 18 čvorova (33 km/21 milja/h), domet od 14 000 nautičkih milja (25 928 km/16 111 milja) i izdržljivost do 90 dana. Uz opskrbu i pomoć u katastrofama, brod će podržavati zapovijedanje i nadzor, potragu i spašavanje te druge misije regionalne projekcije moći.

Nizozemski brodograditelj Damen Shipyards Group dobio je 24. studenog 2023. ugovor za izgradnju i opremanje portugalskog višenamjenskog broda za potporu (MPSS). Zvat će se NRP D. João II i biti dugačak 107 metara. Plovilo je posebno konfigurirano za oceanska istraživanja, operacije besposadnih sustava i zadaće odgovora na katastrofe. Uključivat će laboratorije i smještaj za znanstveno osoblje, helikoptersku palubu i hangar te dodatne prostore za zračne, površinske i podvodne dronove. Platforma će moći prevoziti više od 40 putnika, ploviti brzinom većom od 15 čvorova (28 km/h) i imati operativnu izdržljivost za 45 dana na moru. Cijeli program MPSS financira se iz EU-ova programa za oporavak i otpornost. Isporuka se očekuje 2026. Mornarica je također nedavno modernizirala svoje helikoptere Super Lynx Mk95A. Što se tiče daljnjih akvizicija, predlaže se i kupnja dviju podmornica. Južnokorejska tvrtka Hyundai Heavy Industries potpisala je Memorandum o razumijevanju s portugalskom mornaricom za zajednički razvoj malih podmornica.

Interesi na Atlantiku

Portugalci imaju slične izazove u provedbi modernizacije kao i mnoge druge europske članice NATO-a. Prema službenim informacijama, vlada radi na pojednostavnjivanju postupaka nabave i uspostavljanju trgovinskih odnosa s dobavljačima, no odgovori na te procese nisu trenutačni. To znači da stvarni tempo modernizacije može biti sporiji od željenog. Portugal nastoji uskladiti svoje obveze prema NATO-u sa željom za održavanjem suvereniteta nad svojim vojnim sposobnostima. Naravno da zemlja ima svoje posebnosti, da su joj sigurnosni interesi prije svega na Atlantiku, a manje na današnjem kriznom žarištu – istoku Europe. Ipak, zemlja je, za razliku od Španjolske, prihvatila NATO-ov plan o pet posto ulaganja BDP-a u obranu, a znakovito je što se u mnogim procesima nabave oslanja na agenciju NSPA.


Ilustracija integriranog sustava PZO-a vrlo kratkog dometa ForceShield Compact francuske tvrtke Thales Ilustracija: Thales

U trendu nabave PZO-a

Kao i niz drugih europskih članica NATO-a, Portugal bi trebao ojačati svoje sposobnosti zemaljske protuzračne obrane, koja je odgovornost kopnene vojske. Zemlja se nedavno pridružila multinacionalnoj inicijativi nabave i uspostave PZO-a European Sky Shield (ESSI). Izgledno je da će kupiti PZO sustav srednjeg dometa Iris-T SLM. Što se tiče konkretnih projekata, Portugal je još prije uspostavio razmjestivi integrirani sustav za zapovijedanje i nadzor zemaljskog PZO-a SICCA3 (Sistema Integrado de Comando e Controlo para a Artilharia Antiaerea). SICCA3 se sastoji od Teknelova centra za upravljanje paljbom u kontejneru i taktičkog operativnog centra opremljenog MIL-STD podsustavima, dva kamiona Kerax 4 x 4 te pripadajućih generatora i opreme montiranih na prikolici. U tijeku je nabava integriranog sustava PZO-a vrlo kratkog dometa (VSHORAD) ForceShield Compact francuske tvrtke Thales. On će zamijeniti već povučene američke samohodne PZO sustave M48A2E1/M48A3 Chaparral. Ugovor vrijedan 39 milijuna eura potpisan je preko NATO-ove agencije NSPA 23. listopada 2024. Uključuje isporuku tri mobilna lansera raketa RAPIDRanger postavljena na laka španjolska vojna vozila URO VAMTAC ST5 4 x 4. Tu je i Thalesov radar GroundMaster 200 te zapovjedno-nadzorni sustav ControlView C2: obuhvaćeni su u združeni sustav ControlMaster 200. ForceShield uključuje i dva prijenosna terminala za postojeći portugalski ručni sustav protuzračne obrane FIM-92 Stinger. Elementi sustava ForceShield bit će isporučeni Portugalu u listopadu 2026., no onda slijede primopredajna ispitivanja i vježbe bojnog gađanja. Ugovor uključuje opciju za četvrti mobilni lanser RAPIDRanger, drugu jedinicu ControlMaster 200 i dva dodatna prijenosna terminala za oružje.


Kamion Volvo FMX u konfiguraciji 6 x 6 Foto: Volvo Defense

Kopneni transport

Nabave vozila protežu se i na taktičke logističke kamione. Putem NSPA sa španjolskom tvrtkom Technology and Security Developments (TSD) provodi se projekt VTM – opremanje vojske srednjim taktičkim vozilima. TSD montira razne konfiguracije na kamione poznatih tvrtki. Na listi za portugalsku vojsku su 47 kamiona MAN TGS 18.440 BBCH 4 x 4 koji će nositi kontejnere sa sustavima veze te 61 kamion MAN TGS 26.440 BBCH 6 x 6. Od potonjih, 28 je konfigurirano za opći prijevoz bez oklopne kabine, 13 za opći prijevoz s oklopnom kabinom, 16 su prijevoznici kontejnera s utovarnom dizalicom, a četiri sa sustavom za prihvat cisterne s vodom od 6000 litara. Isporuke bi trebale biti dovršene u ožujku 2026. Ostali nedavno nabavljeni kamioni uključivali su tegljače Mercedes-Benz ACTROS 2041, DAF CF85.460 i CF85.510, MAN TGX18.420, Volvo FMX540 i FMX420, zajedno s kiperima AFMX520 i kamionima za vuču FMX380. Na kamionima Volvo FMX420 6 x 6 smješteni su mobilni sustav za dekontaminaciju i mobilni NBKO laboratorij.


Pripadnici portugalskih i rumunjskih specijalnih snaga spremaju se na ukrcavanje i preuzimanje rumunjske korvete na vježbi Trojan Footprint u ožujku 2024. Foto: U. S. Army / Sta‚ Sgt. Ariel J. Solomon

Za specijalce

Portugalci provode i Plan za opremanje Snaga za specijalne operacije (PIFOE). Zahvaljujući njemu, specijalci dobivaju jurišne puške HK416A5 i HK417A2, precizne puške AXMC, M107A1 i G28E, kompaktne sačmarice STF/12, lake strojnice MP5 KA4, strojnice M2HB-QCB i FN MAG, bacače granata HK269 i GMG,  protuoklopna oružja Carl Gustaf M2U te ručne raketne bacače M72. Na popisu su i terenska vozila Sportsman MV850, MRZR 2, MRZR D2 i MRZR D4, VAMTAC ST5, Defender 130 TD4 4 x 4, američke besposadne letjelice ANAFI…


Portugalski vojnik s besposadnom letjelicom 17. rujna 2025. na NATO-ovoj demonstracijskoj vježbi inovativnih tehnoloških rješenja REPMUS Foto: NATO

Istraživačko-razvojni projekti

Portugalska vojska poduzima također mjere za jačanje istraživačko-razvojnih i inovacijskih aktivnosti (R&D+I) kako bi pomogla u modernizaciji oružanih snaga i istodobno podržala lokalnu obrambenu tehnološku i industrijsku bazu. Ključni projekt istraživanja, razvoja i inovacija je AMIDA-UT (Automatizirano modeliranje, identifikacija i procjena štete na urbanom terenu) vrijedan 4,9 milijuna eura. Projekt je dio mehanizma stalne strukturirane suradnje EU-a (PESCO) i nastoji razviti modularni i skalabilni softver sposoban za automatsko otkrivanje i identifikaciju ciljeva, istraživanje strukturnih oštećenja, predviđanje kontaminacije CBRN-om i digitalnu analizu terena, sve do 2027.

Još jedan napor istraživanja, razvoja i inovacija poziva na razvoj rješenja automatizacije i električnih pogonskih mogućnosti za transporter M113A2 te razvoj besposadnih letjelica, sustava za otkrivanje i neutralizaciju improviziranih eksplozivnih naprava (C-IED), besposadnih kopnenih vozila (UGV) i lutajućeg streljiva. Vlada i oružane snage oslanjaju se na privremeni instrument Europske komisije za oporavak i otpornost kako bi financirala nekoliko projekata, poput izgradnje i obnove vojnih stambenih objekata i obrazovne infrastrukture.


TEKST: Ivan Galović