Besposadni helikopteri nad morem (I. dio)

Razvoj besposadnih letjelica s rotacijskim krilom (helikoptera) u pomorskom okruženju još je uvijek u ranoj fazi, ali koncept operacija uglavnom je razrađen. U prvom dijelu pregleda najpoznatijih sustava predstavljamo vam one američkog podrijetla…

Ratna mornarica SAD-a (USN) nije ni izdaleka toliko puno investirala u razvoj besposadnih platformi i sustava kao što je to učinilo Ratno zrakoplovstvo. Mornarica nije akumulirala toliki broj sati leta i testiranja pa samim tim nema ni dovoljno veliko operativno iskustvo, ali i na tim se područjima zadnjih nekoliko godina stanje brzo popravlja. Trenutačno su najveći zagovornici nove tehnologije upravo oni njezini segmenti koji će je i koristiti. Mornarica je odlučila razvijati i koristiti svoje besposadne sustave (Unmanned Aircraft Systems – UAS) u pravcu koji je operativno opisan i nazvan informacijska dominacija.

Najnovija je inačica Fire Scouta MQ-8C koji može nositi veći teret od prethodnih. Model na velikoj fotografiji uhvaćen je 16. prosinca 2014. prilikom prvog leta s američkog razarača USS “Jason Dunham”. Na manjoj su fotografiji američki admirali prilikom razgledavanja istovrsne Northrop Grummanove letjelice (Foto: Northrop Grumman)

Borbena zajednica
Besposadna letjelica s fiksnim krilima MQ-4C Triton, koju proizvodi tvrtka Northrop Grumman, trenutačno odrađuje vrlo širok dijapazon zadaća u mornaričkoj nadzornoj ulozi. U prvom je planu sposobnost da korisnicima sustava isporučuje obavještajne podatke (SIGINT), C4ISR podatke i koordinira mornarički udar. Takozvani Unmanned Carrier Launched Airborne Surveillance and Strike (UCLASS) natječaj za narudžbu zračnih besposadnih letjelica u međuvremenu je odgođen do 2016. godine, s tim da se pomno operativno ispituju postojeći sustavi, prati što se na tom području događa i usvajaju tehnološki noviteti. Besposadni sustavi s rotacijskim krilom (helikopteri) dobili su vrlo snažnu potporu za daljnji razvoj, premda je naglašeno da će sve tri sastavnice biti integrirane u borbenu zajednicu i da se neće formirati neka odvojena besposadna zajednica.

(Foto: US Navy)

Fire Scout na LCS-u
Mornarica je u području besposadnih helikoptera posebno fokusirana na Northrop Grummanovu letjelicu MQ-8B Fire Scout koja se već neko vrijeme nalazi u uporabi. Temeljena je na Schweizerovu helikopteru Model 330. Tu je i novi, koprodukcijski Northrop Grumman/Bellov Fire-X MQ-8C koji se temelji najvećim dijelom na dizajnu Bellova modela Helicopter 407. Marinski korpus (USMC) također ima trogodišnje iskustvo ispitivanja i uporabe Lockheed Martin/Kaman Aerospaceova besposadnog helikoptera K-MAX 1200 u Afganistanu. Međutim, mora se naglasiti da su američki marinci ispitivanja i uporabu K-MAX-a prakticirali isključivo u kopnenom okruženju i najvećim dijelom samo s jednom letjelicom nakon što je druga potpuno uništena nakon pada. Već neko vrijeme aktivan i ukrcan na fregate RM-a SAD-a, besposadni rotacijski MQ-8B Fire Scout testiran je u zadaćama potpore operacijama specijalnih snaga. Od njih su došle samo pohvalne informacije, ali i prijedlozi za daljnja poboljšanja. Puno se veće i ozbiljnije zadaće i izazovi za helikoptere MQ-8B Fire Scout planiraju nakon njihova raspoređivanja na  Littoral Combat Ship – LCS na kojima će zaista imati priliku dokazati što sve mogu.

Mornari s USS-a “Fort Worth” pripremaju lansiranje Fire Scouta koji bi s američkih brodova trebao djelovati zajedno s pravim helikopterima. Potrebna je stoga posebna sinkronizacija operatera s palubnim i pilotskim osobljem (Foto: US Navy)

Popratni problemi
Međutim, učinci sekvestracije osjećaju se i na razini Mornarice. Implementacija besposadnih rotorskih letjelica sa sobom donosi i čitav niz znanja i vještina kojima se mora ovladati, a brojne taktike, tehnike i procedure (TTP) moraju biti i operativno formalizirane. Stalan razvoj, obuka i trening osoblja koje će rukovati letjelicama još je jedan od izazova, posebno kad se uzme u obzir trend smanjivanja osoblja. Ne treba zaboraviti da su isporučitelji opreme sa svojim službama i servisima uvijek pri ruci za vrijeme razvojne i testne faze bilo kojeg sustava, ali u operativnim uvjetima na morima i oceanima posade su uvijek prepuštene same sebi. Jedan od prvih kombiniranih zrakoplovnih odjeljaka planiran je za ukrcaj na novi LCS – USS Forth Worth sa standardnom Sikorsky Seahawk MH-60 S/R mornaričkom helikopterskom grupom. Osoblje ukrcane helikopterske grupe bit će osposobljeno i kvalificirano za dvostruku zadaću – uporabu standardnih helikoptera i besposadnih rotorskih letjelica, uključujući i Fire Scout. Taktike, tehnike i procedure koje se trenutačno razrađuju odnose se na problematiku prebacivanja s onih kojima upravlja čovjek na besposadne operacije, operacije slijetanja i polijetanja na palubu, kao i rješavanje logističkih operacija za svaki tip ukrcanih letjelica. Tu su i procedure uvođenja i izvođenja iz brodskog hangara te balansiranje s vremenima uporabe upravljivih odnosno besposadnih letjelica, a ne treba zaboraviti ni poslove održavanja.

MQ-4C Triton besposadna je letjelica s fiksnim krilima koja već ima priličnu operativnu povijest u RM-u SAD-a. Očekuje se da će uskoro tako biti i s besposadnim helikopterima (Foto: US Navy)

Male preinake za APKWS
Rješavanje svih problema sigurno neće biti ni brzo ni jednostavno. Mornarica je stoga nastojala angažirati i grupirati sav svoj postojeći ljudski stručni potencijal s iskustvom u radu na besposadnim zrakoplovnim sustavima. U trenutku pisanja ovog teksta besposadni je sustav MQ-8B Fire Scout već bio odradio čak sedam operativnih ophodnih zadaća na njezinim brodovima. Kad je riječ o naoružanju Fire Scouta, na raspolaganju je tzv. APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System), vođeni 70 mm raketni sustav. To znači da će Fire Scoutov oružni sustav biti kompatibilan s onim na helikopterima Seahawk MH-60. Prema službenim najavama i procjenama, prva primjena tako naoružanog Fire Scouta može se očekivati usporedno s njihovim ukrcajem na LCS. Po svemu sudeći, bit će potreban tek minimalan broj preinaka da bi se Fire Scoutu omogućilo da ponese ubojni teret APKWS-a. Postoje također planovi da se do kraja 2017. godine MQ-8B nadogradi elektrooptičkim / infracrvenim senzorima s mogućnosti detekcije mina. Ta je nova uloga dobila naziv COBRA (Coastal Battlefield Reconnaissance and Analysis) i zapravo bi trebala omogućiti detekciju mina daleko od položaja LCS-a.

Sati naleta
U okviru COBRA-inih zadaća planirano je da Fire Scout asistira u detekciji i praćenju podmornica u plitkim vodama ili u podvodnoj plovidbi blizu površine. Mornarica je između 25. travnja i 16. svibnja 2014. testirala budući koncept operacija (CONOPS) na palubi USS-a “Freedom” (LCS-1), združenim djelovanjem mornaričkih helikoptera MH-60 R i besposadnih MQ-8B. Svrha testiranja bila je analiza svih aspekata zajedničkog djelovanja tih dviju vrsta ukrcanih letjelica. Do kraja veljače 2015. godine MQ-8B skupio je gotovo 15 000 sati naleta. Međutim, treba napomenuti da je više od pola tog broja skupljeno tijekom operativne podrške kopnenim snagama u Afganistanu. Između 2. svibnja 2011. i 1. kolovoza 2013. dva su besposadna MQ-8B izvela 1438 letova koji su ukupno trajali više od 5000 sati. U pomorskom je okruženju MQ-8B Fire Scout dosad zabilježio deset primjena na ukupno šest različitih vrsta brodova.

Američki mornarički piloti na statičkoj izložbi promatraju Fire Scout. Kako se stvari razvijaju, za njih bi u budućnosti moglo biti sve manje i manje posla (Foto: US Navy)

Na palubi Dunhama
Krajem prosinca 2014. MQ-8C, veći brat MQ-8, koji je nastao na temeljima konstrukcije helikoptera Bell 407, završio je petodnevni program testiranja na palubi razarača USS “Jason Dunham” (DDG 109) ispred obala savezne države Virginije. Uloga je te velike besposadne letjelice izviđanje, nadzor i praćenje ciljeva preko horizonta. Što se tiče njegovih tehničko-taktičkih značajki, treba napomenuti da u zraku može ostati dvostruko dulje te može ponijeti trostruko veći korisni teret od svojeg manjeg brata, besposadnog MQ-8B Fire Scouta. Prilikom testiranja provjeravane su i ocjenjivane procedure lansiranja (polijetanja) i slijetanja MQ-8C, a slična su testiranja nastavljena i početkom 2015. godine. U tom je dijelu ispitnog programa MQ-8C obavio ukupno 32 poletno-sletna ciklusa zajedno s tri dulja leta pri različitim stanjima mora i brzinama vjetra. Prema službenim izvorima, testiranja su pružila puno bolji uvid u operativne mogućnosti tog besposadnog sustava i ujedno uvelike pomogla da se umanje neželjeni učinci skrivenih nedostataka.

Primjena iskustava
Tim koji je testirao MQ-8C primjenjivao je spoznaje i naučene lekcije prikupljene tijekom ispitivanja MQ-8B Fire Scouta radi proširivanja njegovih taktičko-tehničkih mogućnosti. Tvrtka Northrop Grumman dosad je RM-u SAD-a isporučila 30 besposadnih rotorskih (helikopterskih) letjelica MQ-8B. Prema saznanjima iz spomenute tvrtke, njezine ambicije kreću se u pravcu isporuke 40 novih besposadnih letjelica tipa MQ-8C Fire Scout (dvije testne i 38 letjelica za operativnu uporabu). Tijekom veljače 2015. iz službenih se dokumenata programskog menadžera RM-a SAD-a moglo saznati da je cilj osigurati srednjodometnu podršku sustava MQ-8C prilikom provedbe operacija specijalnih snaga. U tu je svrhu provedeno više od 350 sati leta s poboljšanom inačicom od koje se sad može očekivati da ostane u zraku više od osam sati te da ponese korisni teret mase 136 kg uz dolet od 150 NM od matične baze. Službeni su mornarički izvori također potvrdili da su prethodna testiranja, evaluacije i operativna uporaba sustava MQ-8B (15 000 sati leta, uglavnom u Afganistanu), bili presudni za razvoj MQ-8C Fire Scouta. Do kraja veljače 2015. godine MQ-8C akumulirao je 359 sati leta tijekom 268 obavljenih letova. Od 40 planiranih MQ-8C, dosad ih je isporučeno 19, a do kraja ove godine planirana je isporuka još pet. Prema trenutačno važećoj dinamici, sva inicijalna ispitivanja i evaulacija (IOT&E) sustava MQ-8C moraju biti završeni do veljače 2016., uključujući i dinamička interface ispitivanja s LCS plovnim platformama. Nakon toga trebalo bi uslijediti razdoblje definiranja inicijalnih operativnih sposobnosti (IOC) koje bi trebalo biti zaključeno u rujnu te godine. Postupno je uvođenje sustava MQ-8C Fire Scout u operativnu uporabu planirano za početak 2017. godine. Definiranje inicijalnih operativnih sposobnosti (IOC) za integrirane COBRA zadaće planirano je za 2020., a kompletna isporuka svih 40 letjelica MQ-8C do konca 2023. godine.

Čini se da bi američki marinci mogli opet aktivirati proizvodnju Kamanove teretne besposadne letjelice K-MAX K-1200 (Ilustracija Lochead Martin)

Teretni UAS
Uspješan je američki eksperiment s K-MAX K-1200 teretnim (cargo) rotorskim besposadnim sustavom započeo još prije tri godine. Za to su vrijeme stalno proširivane taktičko-tehničke značajke letjelice koju proizvodi Kaman Aerospace. Operativne su sposobnosti ispitivane u južnim i središnjim dijelovima Afganistana. Prema specifikacijama proizvođača, K-MAX može podignuti i transportirati do 2700 kg na morskoj razini. Američki vojni stratezi smatraju da bi se uporabom tog teretnog rotorskog besposadnog sustava uvelike smanjio broj kamiona potrebnih za logističke potrebe, posebno u slabije dostupnim područjima. Lockheed Martinov ugrađeni misijski paket elektroničkih sustava i senzora u međuvremenu je redizajniran u skladu sa zahtjevima koji su pristizali tijekom eksperimenta. U provedbu eksperimenta s K-MAX-om u Afganistanu ispočetka su bile uključene dvije letjelice, sve dok jedna od njih nije uništena u eksploziji improvizirane eksplozivne naprave. U svakom slučaju, letjelice su za potrebe Marinskog korpusa prevezle 2040 tona ratnog materijala širom cijelog područja njegovih operacija. Za vrijeme eksperimenta u Afganistanu K-MAX-ovi su skupili više od 1150 sati leta s tim da je zadnja operativna misija obavljena 30. svibnja 2014. godine. “Preživjeli” je K-MAX vraćen iz Afganistana i stacioniran u jednom od Lockheed Martinovih pogona.

Marinci razmatraju
Koliko je poznato, trenutačno ne postoji program kojim bi se nadograđivale sposobnosti K-MAX-a u okviru priprema za ulazak u punu operativnu uporabu. Marinski korpus još uvijek “razmatra” potencijalnu buduću uporabu. Jedna od mogućih prepreka u komercijalnom uspjehu možda može biti činjenica da je K-MAX-ova proizvodna linija zatvorena još 2003. godine nakon što je proizvedeno svega 38 letjelica. Ipak, treba napomenuti da Kaman Aerospace trenutačno poduzima određene mjere kako bi ponovno pokrenuo proizvodnju. Prema izjavi direktora kompanijina Odjela za besposadne letjelice Terryja Fogertija na međunarodnoj izložbi HELI-EXPO 2015, za njihov proizvod (ali i njegove veće inačice), postoji velik interes civilnog sektora. To bi moglo utjecati na odluku kompanije da ponovno instalira proizvodnu liniju zatvorenu još prije 12 godina. Ako se to dogodi, možda bi dodatno povećalo mogućnost da se Marinski korpus konačno odluči za njegovu buduću uporabu.

Igor SPICIJARIĆ