ASDA je opet uspjela

Kao i svaki put, ekipa Hrvatskog vojnika obišla je Spaladium Arenu, razgledala sve izložbene prostore te porazgovarala s predstavnicima izlagača

Među najvećim izlošcima bilo je DOK-ING-ovo besposadno vozilo na gusjenicama s hibridnim pogonom Komodo

Pandemija je ostavila trag i na Jadranskoj vojnoj i zrakoplovnoj izložbi i konferenciji (ASDA). Prvotni termin održavanja šestog izdanja (21. – 23. travnja) pomaknut je na 29. rujna – 1. listopada i to je sigurno natjeralo mnoge zainteresirane izlagače i delegacije da otkažu dolazak u Split. No, makar nije dosegla rekordne brojeve prethodnog izdanja, ASDA je ipak uspjela, što govori podatak o 155 izlagača iz 24 zemlje. Spaladium Arena nije bila krcata ni štandovima ni izlošcima (2019. vjerojatno ne bi stala više ni igla), a i posjetitelja je bilo manje jer sajam nije bio otvoren za građanstvo već samo za delegacije, stručnjake i specijaliste. Kao i svaki put, ekipa Hrvatskog vojnika obišla je dvoranu, razgledala sve izložbene prostore te porazgovarala s predstavnicima izlagača. Već tradicionalno, počeli smo sa štandom Agencije Alan, glavne hrvatske državne institucije za zastupanje i zaštitu interesa Republike Hrvatske u aktivnostima pružanja usluga trgovine naoružanjem i vojnom opremom. “Naravno, pandemija je naštetila hrvatskoj obrambenoj industriji,” govori nam Ivica Nekić, predsjednik Uprave Agencije. “Svjetske vojske usmjerile su aktivnosti prema borbi protiv COVID-a i nabava naoružanja općenito se smanjila. U fazi lockdowna nije se moglo ni putovati, a i sad su putovanja ograničena makar se vraćamo u normalu. Što se tiče budućnosti naše obrambene industrije, ja sam optimist. Oni koji budu radili, trudili se i ulagali vrijeme, energiju i novac u razvoj novih proizvoda prije ili kasnije uspješno će se realizirati na svjetskom tržištu. Konačno, mi tu imamo velika iskustva s HS Produktom, DOK-ING-om, Šestan-Buschom i drugima. Europski fondovi sigurno će pomoći našim proizvođačima, i u vezi s razvojem, i u vezi sa suradnjom s drugim proizvođačima iz EU-a,” objašnjava Nekić.

Potpuno svladani kalibri

Kad smo razgovarali na ASDA-i 2019. godine, Nekić nam je najavio da se intenzivno radi na tome da hrvatska obrambena industrija ponudi tržištu kompletnu paletu minobacačkog i topničkog streljiva. Dosad je velik dio kalibara potpuno “svladan”, a neki do razine 80-90 posto. Što se tiče tvornice pješačkog streljiva, Nekić naglašava: “To je specifičan posao, moguć samo uz strana ulaganja. Druge opcije nisu moguće zbog nekih ključnih, ali rizičnih pitanja financija, tehnologije, tj. poznavanja proizvodnje, te onog najvažnijeg − pristupa tržištu, koji je rizičan zbog više etabliranih proizvođača. Dakle, od tvornice se nije odustalo, ali ona ovisi o tome koliko će pojedini ulagači biti zainteresirani,” naglašava Nekić. Dosta izloženih proizvoda na štandu Agencije (primjerice, puške i pištolji HS Produkta), nalazili su se i na vlastitim štandovima pojedinih tvrtki, no bilo je i drugih, ipak manje-više uobičajenih, kao što su višecijevni lanser raketa MLRS RAK-SA-12 128 mm i ručni višecijevni bacač granata RGB-6 tvrtke M Adler D ili teški snajper / ručni top RT-20 kalibra 20 mm tvrtke JLM Perković. U okviru štanda bio je i prostor zagrebačke tvrtke ATIR na kojem su najzanimljivija bila tri proizvoda: osobne balističke ploče različitih razina zaštite, radarski uređaj za određivanje brzine projektila te uređaj za nadzor, sigurnosnu zaštitu i određivanje mete. Osobna balistička zaštita postavlja se u balistički prsluk otvorene strukture. Sastoji se od balističkih ploča različitih razina zaštite koje je moguće postaviti s prednje i stražnje strane, ispod trbuha, kao i s bokova. U prvu inačicu spadaju stand alone balističke ploče razine zaštite SK+, II, IIIA, III++ i IV. Druga su inačica balističke ICW ploče razine zaštite III i III++, izrađene kao čisti kompoziti od polietilena visoke gustoće (PE). Radarski uređaj za određivanje brzine projektila radi u frekvencijskom pojasu 24 GHz, ima širinu snopa 11 stupnjeva, mjeri brzinu 30 − 400 m/s ili 30 − 1100 m/s, početak uzorkovanja je s vanjskim okidačem, a ima integrirani pokazivač orijentacije u prostoru i integrirani mjerač tlaka, vlage i temperature. Ima programsku podršku za mjerenje brzine projektila, analizu postavljanja prema poziciji i orijentaciji mjerenog projektila i statističku analizu rezultata mjerenja. Uređaj za nadzor, sigurnosnu zaštitu i određivanje mete sastoji se od termalne kamere (rezolucija od 352 x 288 do 1024 x 768), kamere za vidljivi spektar (rezolucija ovisi o namjeni), IMU-a (sklop za određivanje pozicije i orijentacije u prostoru), sklopa za preciznu orijentaciju uređaja (yaw, pitch) i programske podrške za upravljanje gibanjem te akviziciju, prikaz, pohranu i prijenos podataka. Dodatni su dijelovi uređaja laserski daljinomjer, mikrovalni radar (doppler ili FMCW) te LIDAR (Light Detection And Ranging).

“Oči, uši i mišići”

Štand HS Produkta opet je bio među najatraktivnijim na sajmu

Štand HS Produkta opet je bio među najatraktivnijim na cijelom sajmu. Predstavljena je bogata paleta modela pištolja i pušaka u različitim inačicama, a možda je i najveću pozornost privlačio mikrokompaktni H11 Hellcat, najpištolj 2021. godine u SAD-u. Gosti HS Produkta bili su njihovi suradnici iz belgijske tvrtke FN Herstal, koji su predstavili najveći komad oružja na štandu, belgijsku puškostrojnicu FN MiniMi Mk3 u kalibru 7,62 x 51 mm. Naš sugovornik direktor HS Produkta Željko Pavlin rekao je da je ASDA za njih prilika da se predstave hrvatskoj javnosti, možda jednom širem sloju vojnika i policajaca. “Osim našeg naoružanja koje službeno zadužuju, oni nemaju priliku vidjeti sve naše modele. Uvijek ima i stranih delegacija, posebno iz zemalja koje su nam iznimno bitne, pa s njima obavljamo ozbiljne, čisto poslovne razgovore i pregovore. Što se tiče puškostrojnice, projekt njezine nabave za HV već se neko vrijeme odgađa. U suradnju s FN-om ušli smo prije svega zbog eventualne isporuke našoj vojsci, no i zbog izrade pojedinih dijelova za oružja za treća tržišta. Sretan sam što mogu reći da je pištolj Hellcat apsolutni hit, jedini nam je problem što ga ne možemo proizvoditi toliko brzo kolike su potrebe tržišta. Prodaja ide jako dobro i kod nas. U jednom je trenutku zauzimao oko 60 posto prodanih pištolja na hrvatskom civilnom tržištu,” ističe Pavlin.

Među najvećim je izlošcima bilo DOK-ING-ovo besposadno vozilo na gusjenicama s hibridnim pogonom Komodo. Kad ga je Hrvatski vojnik ekskluzivno predstavio u svibnju ove godine, u zagrebačkoj tvornici vidjeli smo ga bez nadgrađa. U Split je dovezen u CBRN (kemijsko-biološko-radiološko-nuklearna) konfiguraciji, koja može djelovati u uvjetima ekstremne kontaminacije. Osim po karakterističnim “kliještima” na prednjoj strani, Komodo je opremljen i robotskom rukom na stražnjoj strani krova, drugim sustavima za analizu uzoraka i dekontaminaciju, kao i različitim senzorima. “Sustav je kompleksan, može pružiti oči, uši i mišiće na terenu,” slikovit je DOK-ING-ov direktor za razvoj poslovanja Gordan Pešić. Prema njegovim informacijama, posjetitelje najviše oduševljava modularnost sustava, činjenica da može mijenjati svoje aplikacije i konfigurirati se, npr., u vozilo za logističku potporu. Podsjetimo, Komodo je dio međunarodnog projekta CBRN SaaS (The CBRN Surveillance as a Service), podržanog EU-ovom Stalnom strukturiranom suradnjom (Permanent Structured Cooperation – PESCO) i ta činjenica već sama po sebi izaziva interes potencijalnih korisnika. Pred tvrtkom je razdoblje u kojem mora završiti testiranja baznog vozila i potvrditi sve njegove funkcionalnosti. Za to će trebati desetak mjeseci pa će 2023. biti ponuđeno na tržištu, a 2024. očekuju se prvi kupci. Isto tako, DOK-ONG želi 2022. početi projekt inženjerijskih inačica Komoda, koji bi bio financiran i iz Europskog obrambenog fonda.

Inženjeri su spremni

Modularno oklopno vozilo Patria na štandu tvrtke Đuro Đaković Specijalna vozila

Jedan od dominantnih izložaka bilo je modularno oklopno vozilo Patria na štandu tvrtke Đuro Đaković Specijalna vozila. Jedini hrvatski proizvođač borbenih oklopnih vozila zadnjih se mjeseci često spominje u kontekstu stranih investicija, a među zainteresiranim je tvrtkama Czechoslovak Group (CSG). Njezine je predstavnike 11. listopada primio ministar obrane RH Mario Banožić te istaknuo da je težnja Ministarstva da budući vlasnik Đure Đakovića zadrži postojeće sposobnosti kompanije koja je iznimno važna za održavanje postojeće i buduće vojne tehnike na kojoj Oružane snage RH temelje svoje obrambene sposobnosti.

“MORH i OSRH primarni su nam partneri pa je ASDA prilika da se nalazimo s njihovim predstavnicima. Što se tiče naših vozila, naravno da upita ima, ali kod takvih kompleksnijih i skupljih proizvoda transakcije se ipak rješavaju izvan sajmova,” kaže član Uprave ĐĐSV-a Goran Matanić i potvrđuje da u Slavonskom Brodu prate sve trendove u razvoju i nadogradnji tenkova T-72 i M-84 i da imaju potpunu “sliku” vezano uz eventualne zahtjeve za modernizaciju potonjih koji su u HV-u. “Kao tvrtka spremni smo za to. Konkretna rješenja već smo prezentirali. Kad to radimo, idemo po prioritetima, a prvi nam je sustav za upravljanje paljbom za koji imamo konkretno, primjenjivo, moderno rješenje. U tijeku je i generalna revizija tenkova HV-a, koja bi se trebala nastaviti i iduće godine. Želimo što više posla, sačuvati naše sposobnosti i znanje,” ističe Matanić. Što se tiče modernizacije borbenih vozila pješaštva Bradley koja bi Hrvatska mogla nabaviti za OSRH, član Uprave ističe da su svakodnevno u kontaktu s tvrtkom BAE Systems, čiji su predstavnici s njima bili i na ASDA-i. Dodaje da će detalje oko tog mogućeg posla definirati hrvatska i američka vlada, a inženjeri i djelatnici ĐĐSV-a imaju potrebne sposobnosti i kapacitete te mogu izvršiti sve što se od njih bude tražilo.

“Protočnost” brodogradnje

Brodosplit je izložio makete obalnog ophodnog broda koje predstavljaju različite stadije dovršenosti plovila

Brodosplit je izložio makete obalnog ophodnog broda koje predstavljaju različite stadije dovršenosti plovila, no najbolja reklama sigurno im je bila pokazna vježba OSRH provedena u povodu otvorenja ASDA-e, na kojoj je viđen i OOB-31 Omiš. Tehnički direktor Edo Trevižan jasno govori da je prvi OOB za Obalnu stražu, kao i ostala četiri koja se trenutačno grade u Splitu, veliki povratak u vojnu nišu brodogradnje, ali i korak prema realizaciji većih projekata za domaće, pa i strana tržišta. OOB-i se sad rade prema sustavu “dva bloka plus nadgrađe”, čime je povećana “protočnost” gradnje. Međutim, ambicije iz škvera idu puno dalje pa je na ASDA-i dosad najdetaljnije predstavljen koncept izvanobalnog ophodnog broda / korvete OPV-C BIS91. Brod je dug 90,7 m, širok 13,2 m, predviđeno je modularno opremanje protubrodskim, protuzračnim i protupodmorničkim naoružanjem i senzorima. Brod će biti opremljen jednom presretačkom brzom brodicom, duljine do 13 metara. Predviđeno je i smještanje jednog mornaričkog helikoptera, tipa NH-90 ili Sea Hawk. Puna istisnina iznosi 2100 tona. Korveta je namijenjena zaštiti vanjskih granica, ali kako može ploviti na moru stanja pet do šest, jasno je da i zbog velike autonomije plovidbe od 3550 nautičkih milja može sigurno broditi i Sredozemljem, kao i oceanima. Projektanti su zamislili 12 silosa za vertikalno lansiranje protuzračnih projektila, potom dva lansera s po dvije rakete za protupovršinsko djelovanje. Predviđaju i blisku protuzrakoplovnu i proturaketnu obranu te protupodmorničko djelovanje torpedima. Maksimalna brzina korvete iznosi 26 čvorova, a ekonomska brzina ophodnje 22 čvora. Predviđen je smještaj 61 člana posade i još deset vojnika kao pratećeg osoblja. Usto, predviđen je i smještaj besposadne letjelice, nudi se pramčani glavni top kalibra 76 mm (opcijski 57), dva daljinski upravljiva topa 30 mm za blisku obranu broda te dvije teške strojnice 12,7 mm. Projekt predviđa 2D radar kao glavni motrilački sustav te ugradnju elektrooptičkog sustava motrenja, praćenja i upravljanja vatrom po praćenim ciljevima. Predviđena je i infrastruktura za postavljanje 3D radara, kao i instaliranje elektroničkog operativnog borbenog središta.

MORH u zajedničkom nastupu

Veliki dvojac hrvatske obrambene industrije: osnivač DOK-ING-a Vjekoslav Majetić (lijevo) i Šestan-Buscha Alojzije Šestan

Proizvođač kaciga Šestan-Busch među najistaknutijim je tvrtkama hrvatske obrambene industrije. Među dobro poznatim proizvodima isticao se prototip multifunkcionalne zaštitne kacige kojim Preložani namjeravaju iskoračiti na civilno i maloprodajno tržište, taktička zaštitna polumaska te tzv. bijela polietilenska kaciga. Vlasnik tvrtke Alojzije Šestan smatra da je ASDA izniman sajam − koji nije velik, ali je jako kvalitetan i koristan. “Sajmovi su naš izlog u svijet. Na njima srećemo stare i upoznajemo nove kupce, vidimo što radi konkurencija… Što se tiče kontakata, sreli smo, primjerice, delegaciju Ujedinjenih Arapskih Emirata, zemlje koja je naš pojedinačno najveći kupac, delegaciju iz Crne Gore, Slovenije, s Kosova…. Potonji su izrazili želju da kompletno opremimo njihove oružane snage. Mislim da će to biti jedna konkretna priča,” zaključuje Šestan. Direktor strateškog razvoja i projekata Šestan-Buscha Goran Basarac je i predsjednik Hrvatskog klastera konkurentnosti obrambene industrije. Tijekom ASDA-e, u Spaladium Areni s ministrom obrane Banožićem potpisao je Sporazum o međusobnoj suradnji MORH-a i Klastera. Sporazumom se definiraju načela i područja dugoročne suradnje MORH-a i Klastera radi poticanja suradnje na pripremi zajedničkih projekata istraživanja, razvoja i obrazovanja, jačanja konkurentnosti hrvatskog gospodarstva, a posebice sektora obrambene industrije, koji je predstavljen kroz djelovanje Klastera. Sporazumom je iskazan interes za suradnju u području visokog obrazovanja, posebno sa Sveučilištem obrane i sigurnosti “Dr. Franjo Tuđman”, zatim u provedbi i razmjeni iskustava u području znanstveno-istraživačkih i istraživačko-razvojnih projekata, pogotovo onih povezanih s prijavama na programe istraživanja i razvoja financirane iz razvojnih programa Unije, EU-ovih fondova i Europskog obrambenog fonda, kao i s podrškom pripreme istraživačko-razvojnih i inovacijskih projekata. “MORH-u i nama treba zajednički nastup, najviše u kontekstu nadolazećeg Europskog obrambenog fonda,” naglašava Basarac i najavljuje projekt razvoja borbene kacige koja bi imala iznimno visoku razinu balističke zaštite i zaustavljala fragmente/metke brzine 1000 m/s. No, imala bi i “dodatnu vrijednost”, primjerice sustav prepoznavanja IFF (prijatelj-neprijatelj). Bila bi namijenjena zapovjednicima različitih taktičkih postrojbi te oklopnih vozila. Za taj se projekt, koji bi se financirao iz Europskog obrambenog fonda, već okuplja tim koji uz Šestan-Busch čine i tvrtke iz Mađarske, Francuske i Slovenije.

Svestrani dron

Dosad manje poznata splitska tvrtka Alpha Sagittarius predstavila je svoja rješenja besposadnog sustava s letjelicom (dron) modularnog dizajna Vector V-3M. Sustav ima tzv. dvojnu namjenu − vojnu i civilnu. Radi se o dronu sa standardnim fiksnim krilima koji ima mogućnost dodavanja ispod krila po dva dodatna modula s po dva rotora, što omogućava vertikalno polijetanje i slijetanje. Kad zrakoplov bude u zraku sigurno iznad zemlje, stražnji će se propeler pokrenuti, a zrakoplov će prijeći u horizontalni let, dok će se okomiti rotori zaustaviti i bit će postavljeni u smjeru leta. Raspon krila je 2,20 m, najveća poletna masa šest i pol kilograma, od čega je kilogram nosivosti. Sustav baterija dizajniran je za maksimalno trajanje leta od 1,5 h. Krstareća brzina iznosi 70 km/h, a najveća je brzina leta u VTOL inačici 90 km/h. Pogodan je za polijetanje i slijetanje na nepristupačnim terenima, dostavu paketa do točke dostave i za druge misije srednjeg dometa 40 − 50 km. Zbog modularnosti cjelokupnog sustava, sam je korisni teret promjenjiv, ovisno o potrebi. Prenosi HD video stream u realnom vremenu do 50 km, a telemetriju, kontrole i FPV stream do 100 km. Masa prazne letjelice iznosi tri kilograma, a može se prenositi u velikoj naprtnjači.

Bez spomenutih modula za vertikalno slijetanje i polijetanje dron može letjeti kao standardni avion pri čemu polijeće s katapulta ili “iz praćke” (bungee), a slijeće uz pomoć padobrana ili u mrežu. Vrijeme leta takve inačice Vector V-3M-C sa standardnim krilima iznosi do tri sata, krstareća brzina je od 70 km/h, a služi za misije dugog dometa do 100 km.

Vector se skidanjem krila i montažom višerotorskog modula koji ima po četiri rotora sa svake strane u koaksijalnoj konfiguraciji može modificirati u višerotorski dron pri čemu u letu stražnji propeler nije aktivan i ta inačica ima oznaku Vector V-3M-X8. Poletna masa iznosi šest kilograma, od čega je kilogram i pol korisna nosivost, s mogućnošću vješanja tereta i do tri kilograma. Sustav baterija daje zrakoplovu autonomiju od 30 do 40 minuta u letu, ali s većom upravljivošću od inačice VTOL. Ta je konfiguracija prikladna za misije kratkog dometa od pet do deset kilometara i namijenjena je za pregled visoke zgrade, mosta ili sporo pokretnog odnosno nepomičnog objekta ili pak prijenos tereta na malim udaljenostima.

Vector V-3M uključuje zemaljsku kontrolnu stanicu (Ground Control Station – GCS) s pomoću koje se dronom upravlja u realnom vremenu. Sustav također sadrži lanser, tj. katapult, opremu za prijenos sustava. Vrijeme pripreme sustava za lansiranje na terenu iznosi do deset minuta.

Osobna oprema vojnika

U Splitu su predstavljeni i sveučilišni studijski programi koje provodi HVU “Dr. Franjo Tuđman”

Još je jedan poznati hrvatski “igrač” Kroko, koji se proslavio razvojem aktualnih borbenih odora Hrvatske vojske, ali i protubalističkih prsluka te naprtnjača, opasača i druge osobne vojne te policijske opreme. Zadnji joj je veliki uspjeh pobjeda na tenderu za naprtnjače za litavske oružane snage. Čelnica marketinga Bruna Babić ističe da im je trenutačni fokus na razvoju nove generacije taktičke odjeće, što uključuje i razvoj novih tkanina i krojeva s posebnim svojstvima. Na štandu je zapaženo bilo vodonepropusno odijelo. Najzanimljivija je informacija ipak ona da je Kroko svjestan sve većih potreba za kvalitetnom odjećom i opremom pa stoga izlazi na maloprodajno tržište: na svojim će internetskim stranicama imati webshop, a u skoroj budućnosti nije isključeno ni da njegovi proizvodi budu dostupni i u “fizičkim” hrvatskim prodavaonicama, kao što već jesu u Francuskoj, Španjolskoj te SAD-u.

Velike promjene dogodile su se i u tvrtki Galko. I dosad je osobnom opremom (u prvom redu opasačima) opremala Hrvatsku vojsku, policiju i druge institucije, no uglavnom kroz zajednice ponuđača i podizvoditeljske oblike. Sad planira iskorak u čiju je svrhu ove godine predstavila novi brend Galko MPS (Military/Police/Security). Vanjski suradnik tvrtke Ivan Marenić naglasio je da se puno radilo na razvoju novih proizvoda, a sustav proizvodnje u tvornici moderniziran je i optimiziran. Na štandu su se mogle vidjeti borbene / taktičke platforme (prsluci, opasači, naprtnjače) i komponente (torbice, nosači, futrole, torbe), sve izrađeno u skladu s vojnim specifikacijama. Galko MPS ne cilja na maloprodaju, nego na veće narudžbe i kupce. Prvi je plan i cilj staviti tvrtku na mapu, da tržište bude svjesno da Galko može i zna raditi svoj novi, prošireni i specijalizirani asortiman. “Ovogodišnja nam je ASDA iznimno bitna jer je svojevrsna premijera na kojoj nastupamo na vlastitom štandu, pod svojim imenom i vizualnim identitetom. Hrvatski se proizvođač s hrvatskim proizvodom na hrvatskom tržištu predstavlja hrvatskim krajnjim korisnicima,” kaže Marenić.

Na štandu čakovečkog Čateksa, koji proizvodi tkanine za odore hrvatskih vojnika još od Domovinskog rata, predstavnik tvrtke Tomislav Plechinger iznio nam je nove informacije o prikrivnoj šari za odore TRI/PAT. Nju su dosad testirale neke od postrojbi OSRH, paralelno s novom tkaninom Cordura NyCo Extreme, koja ima tridesetak posto bolja fizikalna svojstva od prethodne tkanine Cordura NyCo i može izdržati minimalno 500 000 ciklusa habanja. Ipak, tvrtka je i dalje usmjerena na izvoz. Njegov je udio u ukupnom plasmanu trenutačno oko 80 posto i konstantno se povećava.

Tvrtka Hemco s kooperantima iz okolice Đakova i Osijeka zapošljava više od 300 djelatnika, proizvodi profesionalnu zaštitnu odjeću, među ostalim, kombinezone za zrakoplovce i tenkiste OSRH. Direktor Slobodan Mihalj naglašava da na ASDA-i žele upozoriti na činjenicu da se stalno ulaže u razvoj. Samo prošle godine uloženo je oko šest milijuna kuna u proširenje i modernizaciju proizvodnih pogona, a Mihalj najavljuje još dva milijuna kuna za strojeve nove generacije. Tvrtka omogućava i stipendiranje potencijalnih budućih djelatnika na visokom školovanju te najavljuje da će se kombinezoni moći razviti i prilagoditi svim zahtjevima MORH-a koji eventualno budu dolazili s novim sustavima kao što su avion Rafale ili oklopno vozilo Bradley. “Pratimo što se događa u svijetu i želimo biti među prvima koji prihvaćaju nove tehnologije, krojeve i materijale,” naglašava Mihalj.

Poznata strana imena

Štand tvrtke MBDA bio je najzapaženiji po maketi višenamjenskog borbenog aviona Rafale. No, izložene su i makete projektila

Što se tiče stranih tvrtki, najpoznatija su imena u Spaladium Areni bila: američki Lockheed Martin i Bell, paneuropski MBDA, norveški Kongsberg i Nammo, izraelski Rafael i finska Patria. Svakako treba naglasiti da su u Split prvi put došli i predstavnici Južne Amerike i Afrike, odnosno brazilski Embraer i Luwero Bosasy iz Ugande. Embraer je izložio maketu KC-390, nove inačice višenamjenskog vojnog transportnog aviona. Ima dva turbomlazna motora IAE V-2500-E5, potiska 138 kN svaki. Razvijen je u suradnji s Boeingom i sposoban prevoziti različite vrste tereta (mase do 26 t), uključujući oklopna vozila. Prevozi 80 putnika (66 padobranaca) ili šest paleta, a teretni prostor može se konfigurirati za prijevoz ranjenika ili bolesnika u misijama medicinske evakuacije (MEDEVAC). Zrakoplov se može brzo pretvoriti iz transportnog u zračni tanker, ovisno o zahtjevima misije, kao i za misije potrage i spašavanja. Maksimalna brzina iznosi 988 km/h. Normalni je dolet punog zrakoplova 2110 km, a praznog 6130 km. Duljina zrakoplova je 35,2 m, raspon krila 35,05 m, a visina 11,84 m. Najveća masa pri polijetanju iznosi 87 000 kg. Tvrtka Luwero Bosasy izložila je zaštitnu opremu poput balističkih prsluka, balističkih ploča, kaciga i drugih komponenata (torbice, džepovi, futrole). Predstavila se također i kao tvrtka koja može servisirati i modernizirati helikoptere Mi-8.

Lockheed Martin na svojem je štandu prikazao makete fregate HF2 koju je predlagao za Grčku (baš u vrijeme ASDA-e došla je informacija da su Grci odabrali francusku Belh@rru), višenamjenskog borbenog aviona F-16 i helikoptera Black Hawk te radara TPS-77 MRR. Taj radar dizajniran je za nadzor i identifikaciju niskoletećih objekata na srednjim i velikim udaljenostima do 463 km, u svrhu poboljšanog ranog upozoravanja i svijesti o situaciji. Radar ima ultranisku potrošnju energije (mali radarski odraz) i najprenosivija je inačica Lockheed Martinove linije proizvoda TPS-77 koja uključuje radare AN/TPS-77 i AN/TPS-117. Radar se može montirati na kamion za brzo postavljanje na nepripremljena mjesta, a može se i demontirati za uporabu na fiksnim mjestima. Može se transportirati teretnim zrakoplovom C-130, helikopterom, kamionom i vlakom. Radarska višenamjenska tehnologija jednostrukog skeniranja omogućuje operaterima odabir specifične uloge za radar, kao što je nadzor velikih ili srednjih udaljenosti niskoletećih objekata u određenim sektorima, što ga čini svestranim radarom za sve situacije. Može se koristiti za otkrivanje aviona, helikoptera, besposadnih letjelica ili balističkih raketa. Radi u frekvencijskom pojasu D/L (1215 − 1400 MHz).

Avion i njegovo naoružanje

Uvelike se isticao štand norveškog Kongsberga i to zahvaljujući velikoj maketi protubrodskog projektila NSM

Štand tvrtke MBDA, specijalizirane za različite projektile, bio je najzapaženiji po maketi višenamjenskog borbenog aviona Rafale. No, izložene su i makete projektila MICA (Missiles d’interception de combat et d’autodéfense) IR i RF, dvaju projektila zrak-zrak srednjeg dometa. U razvoju su nove inačice MICA NG, koje bi trebale biti operativne od 2026. Na osnovi projektila MICA tvrtka je razvila i PZO sustav. Kako bi stekli dodatnu prednost pred konkurencijom, razvili su vertikalni lanser, tako da je ta inačica poznata kao Vertical Launch MICA. Napravljene su podinačice namijenjene uporabi s kopna i brodova.

Exocet, predstavljen smanjenom maketom, protubrodski je projektil koji se može usporediti s američkim Harpoonom, švedskim RBS-15, ruskim H-35, kineskim C-802 te britanskim Sea Eagleom. Prvotno se koristio kao naoružanje malih i srednjih ratnih brodova (ophodni brodovi, fregate, korvete i razarači). Kasnije su razvijene inačice za zrakoplove, podmornice i mobilni obalni lanser.

Predstavljeni Mistral MANPADS prijenosni je protuzrakoplovni sustav vrlo kratkog dometa, koji lansira najnoviju generaciju rakete “ispali i zaboravi”. Lako se može transportirati i upravljati sa zemlje, iz vozila, zgrade ili s broda. Posadu čine dva člana − operater i zapovjednik. Međutim, ako se zadaća izvršava u jednostavnom taktičkom okruženju, njim može upravljati samo jedan vojnik.

Na štandu izraelske tvrtke Rafael mogle su se vidjeti makete protuoklopnih vođenih raketa Spike i simulator istog sustava, maketa PZO sustava Spyder te neka kibernetička rješenja. Spyder je razvijen kao mobilni PZO sustav kratkog dometa. S vremenom je “prerastao” u sustav srednjeg i velikog dometa maksimalnog polumjera djelovanja 80 km. Specifičnost je Spydera da rabi dvije vrste vođenih projektila. Za veće udaljenosti to je prilagođeni projektil zrak-zrak Derby, koji ima aktivno radarsko samonavođenje, a za manje udaljenosti služi prilagođeni projektil zrak-zrak malog dometa Python 5 s infracrvenim sustavom samonavođenja. Zbog toga je cijeli sustav nazvan Surface-to-air Python and Derby ili skraćeno Spyder.

Opasnost za brodove

U dvorani se prilično isticao štand norveškog Kongsberga, i to zahvaljujući velikoj maketi protubrodskog projektila NSM (Naval Strike Missile). Proizvodi se u suradnji s američkom tvrtkom Raytheon. Radi se o “pametnom” sustavu koji ima sposobnosti neopaženog prilaženja cilju, autonomnog odabira cilja, pa čak i mjesta na kojem će pogoditi odabrani cilj. Odlikuje ga mali radarski odraz, a mala masa omogućuje lansiranje s najrazličitijih platformi − od ratnih brodova svih veličina, preko lansera obalne obrane do standardnih borbenih zrakoplova i helikoptera. Projektil mase 407 kg može se lansirati i s vrlo malih brzih ratnih brodova. On ne udara pravocrtno, nego u prilazu cilju manevrira, obilazi otoke, prelazi preko dijelova kopna i odabire najpogodniji smjer iz kojeg će udariti u cilj. Leti uz samu morsku površinu, a sposoban je pogoditi protivnički brod pri samoj vodenoj liniji kako bi povećao mogućnost njegova potapanja, ili pak u zapovjedni most ili dio broda u kojem se nalaze sustavi za motrenje i usmjeravanje vatre. Tako pogodak relativno malog projektila s malom bojnom glavom može učinkovito izbaciti iz borbe puno veći i bolje naoružan ratni brod. NSM koristi potpuno pasivne sustave navođenja, pri čemu protivnički brod ne zahvaća nikakvo aktivno zračenje, ni radarsko ni lasersko. Norveški projektil također ne emitira nikakvo zračenje osim minimalnog toplinskog. Koristi kombinaciju različitih vrsta navođenja, od GPS-a do infracrvenog lociranja i navođenja na cilj. Unatoč tomu što sam projektil ne emitira zračenje, njegovi senzori sposobni su registrirati bilo kakvo zračenje koje dolazi od cilja. Glavni je sustav navođenja infracrveni, odnosno korištenje toplinskog odraza broda, a ostali se sustavi koriste usporedno. Infracrveni senzor sposoban je registrirati i male količine toplinskog zračenja koje dosad nije uspio eliminirati ni jedan postojeći ratni brod. NSM se lansira uz pomoć booster raketnog motora na kruta goriva, nakon čega se uključuje minijaturni turbomlazni motor kojim se postiže krstareća brzina i koji osigurava maksimalni domet od čak 185 km. Bojna glava može se programirati da eksplodira u neposrednoj blizini broda, u dodiru s brodskom oplatom ili na određenoj dubini prodora u unutrašnjost pogođenog cilja.

Američka “konjica”

Za kraj, vrijedi napomenuti i tri izloška koja i nisu bila izlošci, a nalazila su se na parkiralištu dvorane. Američka vojska predstavila je svoju “konjicu”, borbena vozila pješaštva Bradley M2A3 i Stryker te višenamjenski helikopter Black Hawk. Osnovno naoružanje Bradleyja čini top Bushmaster M242 kalibra 25 x 137 mm i dometa do 2,5 km. Uz top je spregnuta strojnica M240C 7,62 x 51 mm. Za protuoklopnu borbu koristi dvostruki lanser raketa TOW (Tube-launched, Optically tracked, Wire-guide), u prijevodu: lansiran iz cijevi, optički praćen, vođen žičnom vezom, te dometa 4,5 km.

Inačica kotačnog vozila Stryker Dragoon u konfiguraciji 8×8 opremljena je daljinski upravljanom kupolom s norveškom stanicom Kongsberg Protector MCT-30. Ima kupolu s lančanim topom MK44 Bushmaster II u kalibru 30 x 173 mm. Uz glavni top, na kupoli se nalazi spregnuta strojnica 7,62 mm, kao i dva seta dimnih kutija. Dodatno se može opremiti protuoklopnim sustavom Javelin ili Spike. Izlaganje triju sustava jasna je poruka o obrambenoj suradnji SAD-a i Hrvatske na polju opremanja i modernizacije. Četiri nova Black Hawka u inačici UH-60M bit će isporučena HRZ-u, a očekuje se i sklapanje ugovora o donaciji vozila Bradley u inačici M2A2 ODS.

Tekst: Ivan GALOVIĆ; Domagoj VLAHOVIĆ

Foto: Tomislav Brandt