Asimetrični duh

Duh je okretno, vrlo agilno, superkavitacijsko poludeplasmansko SWATH površinsko plovilo velike brzine namijenjeno za zaštitu površinskih snaga, specijalne operacije te različite nadzorno- izviđačke zadaće. Američka tvrtka Juliet Marine Systems trenutačno nastoji uključiti američku mornaricu te druga domaća i strana tijela radi daljnjeg razvoja projekta…

{fdshortcode action=”show” date=”29.05.2015″}

Američka ratna mornarica (USN) više godina razmišlja o tome kako najbolje odgovoriti na prijetnje brzih obalnih napadnih plovila (Fast Inshore Attack Vehicle – FIAC), ponajprije u vrlo zahtjevnom priobalnom akvatoriju. Zanimljivo rješenje nudi Juliet Marine Systems – mala privatna tvrtka za pomorsku tehnologiju sa sjedištem u Portsmouthu, New Hampshire. Duh (Ghost), superkavitacijsko plovilo sa SWATH trupom, opisuju kao kombinaciju stealth borbenog zrakoplova i jurišnog helikoptera zapakiranu u oblik mornaričke borbene platforme. Rezultat je takve simbioze, tvrde u tvrtki, okretno, brzo, visoko, stealth i iznimno stabilno plovilo koje može djelovati kao izdvojena pomorska predstraža te pružiti učinkovitu potporu ostalim površinskim plovnim jedinicama.

Fatalni gumenjak
Idejni je začetnik projekta inovator i poduzetnik Gregory E. Sancoff. Njegova su ulaganja u projekt Ghost dosad premašila iznos od 10 milijuna dolara. Ideja mu je sinula nakon listopada 2000. i napada na američki razarač USS Cole u Adenu, Jemen, kad je poginulo 17 mornara, velik je broj ozlijeđen, a  prouzročena je i golema izravna i neizravna materijalna šteta.
“Bio sam šokiran ranjivošću tako kompleksnog, dobro naoružanog, milijarde dolara vrijednog ratnog broda protiv gumenog čamca ispunjenog eksplozivom koji je u napad isplovio sa susjednog veza,” rekao je Sancoff.
Sancoff je uvidio, kao i velik broj mornaričkih stratega, da je USN posebno osjetljiv na asimetrične prijetnje FIAC plovila u područjima kao što je Perzijski zaljev, a u opisu svojeg projekta istaknuo je: “Ideja je da se asimetričnim metodama bori protiv asimetričnih prijetnji i ugroza.” Ghost kombinira brzinu, okretnost, izdržljivost, stabilnost i stealth karakteristike s integriranim praćenjem situacije te preciznim oružnim udarom.
Izgradnja prototipa – koji je tek naknadno dobio ime Ghost – započela je 2008. u pogonima tvrtke unutar brodogradilišta Portsmouth Naval Shipyard. Prve su probne plovidbe uslijedile 2009. godine. Tvrtka u početku nije željela objavljivati rezultate ispitivanja jer je program bio financiran privatnim sredstvima i bez pokroviteljstva vlade. Nove konstrukcijske i dizajnerske značajke kao i tehnologije ugrađene u projekt Ghost potaknule su da ga zaogrnu određenim velom tajnovitosti. Ograničenja su skinuta u lipnju 2011. godine.

Pojedinosti konstrukcije
U cijelosti izrađena od aluminija i njegovih slitina, konstrukcija tog SWATH plovila odlikuje se masom od oko 21, 7 tona. Sastoji se od triju glavnih struktura:
– dvaju podvodnih pokretno-plutajućih cjevastih elemenata
– dvaju tankih nosivo-potpornih elemenata
– zapovjednog modula koji se nalazi iznad vode.

Detalji konstrukcije i dizajna trupa, pojedinosti samih propulzora i tehnike primjene graničnog sloja još uvijek spadaju u područje industrijske tajne. Međutim, s obzirom na to da je USN konačno pokazao ozbiljnu namjeru da operativno valorizira plovilo, sam je konstruktor bio prisiljen objaviti određene informacije.
Na prednjoj se, pramčanoj strani svakog od dvaju podvodnih cjevastih elemenata folijarnog dijela trupa nalazi dvostruki, kontrarotirajući propelerski sustav velike brzine. Pokreće ga modificirana zrakoplovna plinska turbina smještena u unutrašnjosti samog podvodnog folijarnog elementa. Dovod svježeg zraka potrebnog za rad mlaznih motora i ispuh izgorjelih plinova izveden je u potpornjima koji spajaju podvodni i površinski dio Duha. Prednji propeleri djeluju kao svojevrstan vučni mehanizam. Stražnji propeleri generiraju kroz razvodni sustav plinovit mlaz gusto implodirajućih mjehurića koji poput svojevrsne omotnice obavijaju cijelu duljinu podvodnog dijela trupa i tako znatno smanjuju njegov dinamički otpor što izravno utječe na veliko povećanje brzine plovila. Propulzijski je sustav opremljen i specijalno konstruiranim prigušivačima kako bi se buka koju svojim radom proizvode plinske turbine (odnosno mlazni motori) svela na najmanju moguću mjeru.

Impresivna brzina
Tipična brzina krstarenja predviđena za Ghost iznosi impresivnih 35 do 40 čvorova što je gotovo dvostruko više od onog što nude konvencionalno građena plovila u jednakom režimu plovidbe. Gornja granica premašuje 50 čvorova. Hibridni, turbinsko-električni propulzijski sustav, posebno razvijen i adaptiran za Ghost, omogućuje da se plinske turbine mogu isključiti na nižim brzinama. Umjesto njih, električni pogon štedi gorivo za plovidbu u tzv. prikradajućim režimima ili krstarećim operacijama pri vrlo malim brzinama. Da bi se postiglo neprekidno upravljanje i održavanje stabilnosti, Duh je opremljen četirima pokretnim i preklopnim stabilizatorima, dvama na prednjem i dvama na stražnjem dijelu svakog od podvodnih kinematskih cilindara. Stabilizatori se protežu kroz tanak sloj mjehurića koje stvara drugi par kontrarotirajućih propelera.
Središnji je konstrukcijski element Ghosta sastavljen od njegovih nogu, zapravo od svojevrsnih potporanja koji su oblikom prilagođeni i namijenjeni spajanju svih triju konstrukcijskih elemenata plovila u cjelinu. Omogućuju i održavanje zapovjednog modula na izabranoj visini iznad površine vode. Ovisno o stanju mora i visini valova, potrebno je samo prilagoditi kut otklona nogu za što služi ugrađeni hidraulički sustav. Širenjem razmaka, odnosno povećanjem kuta otklona nogu (koji se kreće od 0 do 45 stupnjeva), visina zapovjednog modula iznad vode se smanjuje i obratno. Povećanjem kuta otklona povećava se i stabilnost čitavog plovila te omogućuje postizanje najvećih (možda je bolje reći ekstremnih) brzina, u prvom redu pri mirnijim stanjima mora ili bonaci. Spuštanje ionako teško zamjetljive siluete dodatno pridonosi stealth karakteristikama. Pravilna procjena potrebne visine omogućuje Ghostu da u svim uvjetima u kontakt s valovima dolazi samo uzak presjek njegovih nogu čime se smanjuje otpor prouzročen rezanjem valova.

Ghost na suhom. Na fotografiji su dobro vidljive njegove inače podvodne noge

Nisko težište
Svi elementi propulzije, sustava goriva i maziva te brodsko-upravljačkih sustava plovila ugrađeni su unutar dviju podvodnih cilindričnih folijarnih sekcija čime je ostvareno vrlo nisko težište plovila uz istodobno izbjegavanje potrebe za dodatnom balističkom zaštitom tih elemenata. Računalna infrastruktura također je najvećim dijelom instalirana u podvodnim folijarnim elementima, oslobađajući dodatni prostor u zapovjednom modulu za posadu, oružje i ostali koristan teret. Vanjske su površine strukture zapovjednog modula izvedene pod različitim kutovima kako bi se što više smanjio radarski potpis plovila. Prema izjavama iz same tvrtke, sadašnja je razina nevidljivosti, uz primjenu tek osnovnih načela stealth konstruiranja, vrlo dobra. Apsorbirajući materijali i premazi, koji nisu primijenjeni na prototipnom plovilu, sigurno će pridonijeti daljnjem smanjivanju zamjetljivosti Duha u fizički mjerljivim poljima.
Ghost ima standardnu tročlanu posadu koju čine pilot, inženjer posade i oružni časnik. S prednje je strane, kao i u jurišnom helikopteru, smještena potpuno ostakljena dvočlana pilotska kabina, tj. kormilarnica. Iza nje se, prema krmi, proteže središnji dio trupa zapovjednog modula u kojem se može smjestiti do 18 osoba. U drugoj inačici može služiti za smještaj različitog oružja/streljiva.

Niz pogodnosti
Budući da je zapovjedni modul tijekom plovidbe uvijek iznad površine mora te izoliran od utjecaja valova, sam po sebi nudi platformu dovoljno veliku za smještaj i stabilizaciju oružja. To stoji čak i pri velikim brzinama, tako da se povećava njegova preciznost i letalnost. S druge strane, kapacitet spremnika goriva, također smještenih u podvodnim pogonsko-plutajućim elementima, od 6435 litara osigurava Ghostu doplov veći od 900 NM.
Ghost se jednostavno i brzo može rastaviti u tri glavne konstrukcijske cjeline kako bi se omogućio transport zrakoplovom. Juliet Marine Systems navodi da sastavljanje plovila može biti provedeno unutar 24 sata nakon iskrcaja iz zrakoplova. Usto, višestruko veći broj plovila može biti smješten i operativno stalno dostupan na potopivim palubama mornaričkih LSD-4/49, LHD-1 i LPD-17 amfibijskih brodova. Prema Sancoffu, tvrtka trenutačno istražuje određene oblike angažmana s USN-om u zajedničkim programima ispitivanja i ocjenjivanja. Tvrtka je dobila i odobrenje američke vlade da može započeti razgovore s brojnim zemljama i njihovim mornaricama, a interes za Ghost zasad su pokazali Izrael, Južna Koreja i Ujedinjeni Arapski Emirati.

Stručnjaci Juliet Marine Systemsa smatraju da bi Ghost mogao biti idealan za provedbu specijalnih operacija, što se i vidi na ilustraciji

Razlozi Za!
Inženjeri se pouzdaju u Ghostovu konstrukciju i unutarnji dizajn koji su otvorenog i skalabilnog tipa stoga se rade planovi za izgradnju većeg plovila koje bi trebalo biti konfigurirano kao bespilotna ronilica (Underwater Unmanned Vehicle – UUV) i sposobno za nošenje korisnog tereta u minsko-protuminskim scenarijima. Dizajn uključuje jednotrupnu baznu platformu Ghosta koja bi služila za lansiranje i povratak besposadnih ronilica i različitih automatiziranih sustava minskih protumjera. Istodobno je predviđeno još nekoliko operativnih uloga plovila, uključujući specijalne operacije, kao i uporabu ukrcanih besposadnih letjelica (UAV). U takvim bi slučajevima bespilotne letjelice poput Scan Eaglea ili manjih inačica Puma AE mogle djelovati kao dio organskog borbenog sustava Ghosta. Usto, planovi predviđaju i besposadnu inačicu Ghosta, koja bi, bez ljudi na svojoj palubi, zaista mogla u skoroj budućnosti učinkovito odgovoriti na asimetrične prijetnje mornaricama.
Pojavu i razvoj Ghosta u prvom redu treba promatrati kroz prizmu triju glavnih čimbenika. Prvi je i osnovni stalno rastuća opasnost od asimetričnih prijetnji i ugroza prema površinskim snaga. Drugi je cijena. Vrijeme teče pa tehnika i brodovi zastarijevaju i treba ih mijenjati. Troškovi gradnje i opremanja iznimno su visoki i rastu, ono što je prije desetak godina stajalo milijardu dolara, danas iznosi tri ili više. Treći razlog leži u neadekvatnoj primjeni određenih klasa i vrsta plovila za zadaće u litoralnom pojasu. Ghost je stoga vrlo interesantan.


Za razvoj projekta Ghost mogle bi se, osim američke, zainteresirati i druge mornarice

Troškovi i oružje
Prema najavama Juliet Marine Systemsa, troškovi proizvodnje po jednom plovilu mogli bi se svesti na oko deset milijuna dolara. Tvrtka trenutačno traži partnera za integraciju oružnih sustava koji bi se potencijalno mogli ugraditi na Ghost, a prema izjavi glavnih konstruktora, ne namjerava otkrivati toplu vodu. Na tržištu brodskog naoružanja i vojne opreme nekoliko je vrlo dobrih oružnih sustava, kao Griffin, APKWS, Spike i 20 mm Gatling, koji bi mogli osigurati dovoljnu vatrenu moć Duha.


Četrdeset Ghostova za jedan obalni bojni brod (LCS)
Eskadra Duhova mogla bi osloboditi određen broj većih plovnih jedinica, kao što su fregate i razarači, od svakodnevnih ophodno-nadzornih zadaća, čime su moguće izravne uštede na gorivu, angažiranom ljudstvu i održavanju, navode u Juliet Marine Systemsu. Zanimljivo je da se za trenutačnu cijenu jednog LCS-a može nabaviti flota od 40 Ghostova.


Igor Spicijarić, Foto Juliet Marine Systems

{/fdshortcode}