”Bez žene Crkva ne napreduje…“

Uspostava spomendana Marije Majke Crkve

Na 160. obljetnicu ukazanja Djevice Marije u Lurdu, 11. veljače ove godine, papa Franjo donio je odredbu o uspostavi novog obvezatnog spomendana. Držeći važnim Marijino duhovno majčinstvo koja od iščekivanja Duha Svetog do Pedesetnice nikad nije prestala brinuti za Crkvu, papa Franjo odredio je da ponedjeljak nakon Duhova, spomendan Blažene Djevice Marije Majke Crkve, bude obvezatan za čitavu Crkvu rimskog obreda…

Marija je oduvijek bila draga tema teološkog promišljanja u svjetlu Božjeg nauma spasenja, koji uključuje Ženu koja će donijeti na svijet Spasitelja ljudskog roda. Prema svjedočenju Svetog pisma i Crkvenoj predaji u Mariji je Božje otkupljenje postalo stvarnošću na najdivniji i najdramatičniji način. Marija u onome što je Bog od nje tražio – postati njegova najbliža suradnica – nikad nije iskazala neposlušnost, nego je svim srcem prihvatila njegovu volju i njegov naum te se kao službenica Gospodnja posve posvetila svojem Sinu i njegovu djelu.
Sazrijevajući u spoznaji, Crkva je kroz povijest naglašavala razne aspekte Marijina djelovanja te ih svečano proglašavala. Na 160. obljetnicu ukazanja Djevice Marije u Lurdu, 11. veljače ove godine, papa Franjo donio je odredbu o uspostavi novog obvezatnog spomendana. Držeći važnim Marijino duhovno majčinstvo koja od iščekivanja Duha Svetog do Pedesetnice nikad nije prestala brinuti za Crkvu, papa Franjo odredio je da ponedjeljak nakon Duhova, spomendan Blažene Djevice Marije Majke Crkve, bude obvezatan za čitavu Crkvu rimskog obreda. Tom uredbom, naglašava se u dokumentu, Papa želi postići da poraste majčinski osjećaj u cijelom Božjem narodu, kao i iskrena marijanska pobožnost.
Uredba ističe da je Marija u isto vrijeme majka Sina Božjeg i majka udova njegova mističnog tijela, Crkve. Također podsjeća da je taj naslov prisutan u ”osjećaju za Crkvu” još od svetog Augustina te da je tijekom stoljeća Crkva častila Mariju naslovima koji su na neki način bili prikladni. Upravo je na temelju toga blaženi Pavao VI. na kraju trećeg zasjedanja II. vatikanskog koncila proglasio Blaženu Djevicu Mariju Majkom Crkve. Papa Franjo taj je proglas učinio obvezatnim za cijelu Crkvu rimskog obreda.
Pobožnost pape Franje prema Mariji Majci Crkve očituje jasni sinovski stav prema Djevici. Tako je Crkva poput Marije – poslana svima donijeti Krista i njegovo evanđelje – rekao je Papa u jednoj prigodi te istaknuo – kad bi se, primjerice, koji put dogodilo da Crkva ne donosi Isusa, to bi bila mrtva Crkva!
U propovijedi na misnom slavlju povodom proslave novog blagdana u ponedjeljak 21. svibnja papa Franjo primijetio je kako se u evanđeljima Marija uvijek naziva Isusovom majkom, a ne gospođom ili Josipovom udovicom. Specifičnost je to koju su odmah shvatili crkveni oci. ”Crkva je ženska, jer je Crkva, zaručnica. Ona je i majka, jer rađa. Zaručnica i majka. U tom stavu koji dolazi od Marije, koja je Majka Crkve, možemo shvatiti tu žensku dimenziju Crkve; kada ona nedostaje, Crkva gubi pravi identitet i postaje dobrotvorna udruga, ili bilo što drugo, ali nije Crkva,” istaknuo je.
”Samo će ‘ženska’ Crkva moći biti plodna, prema naumu Boga koji je želio da ga rodi žena kako bi nas poučio tom ženskom putu,“ ustvrdio je. ”Važno je da je Crkva žena, da ima stav zaručnice i majke. Kad to zaboravljamo, Crkva je ‘muška’, bez te dimenzije, te tako postaje Crkva samaca, koji žive u toj samoći, nesposobni za ljubav i za plodnost. Bez ženskosti Crkva ne napreduje, jer ona je žena. A stav žene dolazi joj od Marije, jer je Isus tako htio.“
”Osobina koja najviše označava ženu jest nježnost,“ istaknuo je i dodao: ”Poput Marije koja je rodila svojeg prvorođenog sina, povila ga i položila u jasle. Crkva koja je majka ide putom nježnosti. Poznaje mudri jezik milovanja, tišine, samilosnog i tihog pogleda. I duša, osoba koja živi tu pripadnost Crkvi, znajući da je ona i majka, treba ići tim putom, te biti blaga, nježna, nasmiješena, puna ljubavi.“

Mladen Čobanović