BRADLEY – Novi oklop Hrvatske vojske

Promatrajući dio testiranja borbenih vozila pješaštva M2A2 ODS, Hrvatski vojnik dobio je priliku razgovarati i s nekima od ključnih aktera projekta opremanja OSRH tim sustavima. Tako smo dobili detaljan uvid u to kako je projekt tekao od samih početaka, u kojoj je fazi danas, ali i shvatili kako je on isplaniran za puno dulje razdoblje nego što će trajati remont, testiranje i uvođenje u operativnu uporabu

Na vojnom poligonu “Gašinci“ kod Đakova gledali smo i zanimljiva gađanja bojnim streljivom, koja su na tamošnjem tenkovskom strelištu provodili stručnjaci iz američkih tvrtki uključenih u projekt

O projektu nabave borbenih vozila pješaštva (BVP) Bradley za Oružane snage RH Hrvatski je vojnik zadnji put opširnije pisao u veljači ove godine (v. tekst Đuro Đaković: Europsko središte za vozila Bradley?, HV br. 702). Dva mjeseca prije, u riječku je luku iz SAD-a bilo isporučeno prvih 22 rabljenih vozila, a naša ekipa posjetila je tvornicu Đuro Đaković u Slavonskom Brodu nekoliko dana prije no što je u jednu od njezinih hala ušlo prvo vozilo na remont. Podsjetimo, zajednički ga provode djelatnici BAE Systemsa i ĐĐ-a i traje već nekoliko mjeseci. Ukupna vrijednost projekta opremanja iznosi 196,4 milijuna dolara (bez PDV-a). Kako je proces napredovao, naša ekipa nedavno je dobila priliku biti i na nekim terenskim testiranjima vozila, te snimiti zanimljive fotografije i filmove budućih hrvatskih Bradleyja u vožnji, pa čak i tijekom testnih gađanja. Do trenutka izlaska ovog broja Hrvatskog vojnika, u Slavonski Brod isporučena su 44 vozila od njih ukupno 89. Od tog broja, njih 62 bit će dovedeno u operativno stanje te raspoređeno u postrojbe, dodatnih pet vozila pripremit će se za potrebe obuke, a ostatak će služiti kao izvor pričuvnih dijelova. Transport vozila i opreme ugovorna je obveza američke strane po principu isporuka od vrata do vrata. Ministarstvo obrane pruža potrebnu administrativnu potporu u postupku carinjenja vozila i opreme te prati kretanje pošiljki, bilo da se roba isporučuje u tvrtku Đuro Đaković ili skladišta Ministarstva obrane. Na sjednici Odbora za obranu Hrvatskog sabora 25. rujna potpredsjednik Vlade RH i ministar obrane Ivan Anušić najavio je kako će do kraja godine Hrvatskoj vojsci biti isporučeno osam Bradleyja. Bitno je napomenuti da za primopredaju vozila moraju biti ispunjeni svi preduvjeti, dakle, provedeni svi remontni radovi, a vozila testirana i kompletirana s pripadajućim naoružanjem i opremom. Ovih su tjedana terenska testiranja prvih vozila intenzivna, uglavnom se provode na Kindrovu, tvorničkom poligonu Đure Đakovića kod Slavonskog Broda. Provjeravaju se različiti podsustavi vozila, a neka su od njih testiranja vožnje (automotive) u što težim uvjetima te testiranja oružnih sustava gađanjima uživo (FIR Testing and Firing), i noću i danju. Promatrajući dio testiranja vozila na vojnom poligonu “Gašinci“ kod Đakova gledali smo i zanimljiva gađanja bojnim streljivom, koja su na tamošnjem tenkovskom strelištu provodili stručnjaci iz američkih tvrtki uključenih u projekt. Bila je to prilika provjeriti glavni top i spregnutu strojnicu te sve optičko-ciljničke sustave kojima je opremljeno vozilo Bradley. U svakom slučaju, bio je dojmljiv događaj prvi put vidjeti Bradleyje u akciji, obojene u boje koje imaju i druga oklopna vozila OSRH. Još samo preostaje da u njima vidimo hrvatske posade, što će se i dogoditi u bliskoj budućnosti. 

Brigadir Tomislav Zeko u procesu nabave Bradleyja sudjeluje kao čelnik Projektnog tima MORH-a. Potvrđuje da se radovi kojima se Bradleyji pripremaju za operativnu uporabu u Hrvatskoj vojsci svakako mogu opisati kao jedan od oblika remonta, po opsegu radova mogao bi se usporediti s revizijom koja se provodi na tenkovima, a ima i određenih elemenata modernizacije

Amerikanci osnovali poseban ured

Već na jednom od testnih gađanja, po broju promatrača i uključenih aktera, bilo je vidljivo koliko je projekt Bradley sveobuhvatan i kompleksan, ali i da on ide sad već jednim uigranim tijekom. Bili su tu predstavnici ustrojstvenih cjelina MORH-a i OSRH, BAE Systemsa i Đure Đakovića, kao i mnogih drugih tvrtki podizvođača. Ali, vjerojatno su s najvećim uzbuđenjem gađanja promatrali pripadnici Sokolova, postrojbe koja će imati Bradleyje u operativnoj uporabi. Poslije su imali priliku postavljati različita pitanja posadama iz BAE Systemsa. A mi smo imali prigodu razgovarati i s nekima od ključnih aktera projekta. Tako smo dobili detaljan uvid u to kako je projekt tekao od samih početaka, u kojoj je fazi danas, ali i shvatili kako je on isplaniran na puno dulje razdoblje nego što će trajati remont, testiranje i uvođenje u operativnu uporabu. Brigadir Tomislav Zeko voditelj je Službe za upravljanje projektima u Sektoru za naoružanje i opremu Uprave za materijalne resurse MORH-a, a kad je riječ o nabavi Bradleyja, on je čelnik Projektnog tima MORH-a. Podsjeća nas da je projekt u Ministarstvu obrane formalno započeo potpisivanjem dvaju ugovora između Ministarstva obrane i Vlade SAD-a, odnosno potpisivanjem dvaju pisama ponuda i prihvaćanja (Letter of Offer and Acceptance – LOA). Potpisivanje spomenutih ugovora uslijedilo je nakon što je Vlada Republike Hrvatske donijela odluke o nabavi borbenih vozila pješaštva Bradley i osiguranju financijskih sredstava za realizaciju tog projekta. Donošenju odluke o nabavi prethodila je intenzivna interakcija s američkim agencijama zaduženim za prodaju vojne opreme inozemnim partnerima (Foreign Military Sale – FMS) o uvjetima i paketu opreme koja će se isporučiti Hrvatskoj. Komunikacija se odvijala, a i danas se uglavnom tako odvija, preko Ureda za obrambenu suradnju Veleposlanstva SAD-a u Zagrebu (Office of Defence Cooperation – ODC). Prema potpisanim ugovorima, Vlada SAD-a odgovorna je za isporuku ugovorene opreme i usluga za čiju je realizaciju u ovom slučaju angažirala Američku kopnenu vojsku, svoje agencije te sklopila potrebne ugovore s tvrtkama za isporuku ugovorene opreme i usluga. Zbog složenosti projekta, američka strana osnovala je i poseban Ured za hrvatski projekt Bradley (Croatia Bradley Program Office – CBPO) sastavljen od osam djelatnika koji koordiniraju, nadziru i  odgovorni su za provedbu projekta iz nadležnosti Vlade SAD-a.

“Kako vidite, glavni sugovornici članovima Projektnog tima MORH-a i Provedbenog tima OSRH predstavnici su Vlade SAD-a, tj. ODC-a i CBPO-a, preko kojih se rješavaju sva pitanja, kako s predstavnicima američke vojske i agencija, tako i s predstavnicima tvrtki uključenih u radove obnove vozila“, napominje brigadir Zeko. Naravno, tu je riječ prije svega o tvrtki BAE Systems koja je originalni proizvođač vozila M2 Bradley, te tvrtki Đuro Đaković Specijalna vozila (ĐĐSV) s kojom BAE ima sklopljen podugovor. Osim te dvije najistaknutije, uključene su i druge tvrtke koje su također važne za uspješnu realizaciju projekta, samo neke od njih su L3 Harris, Northrop Grumman, On-Point Defense Technologies…

“S Bradleyjem se prije svega povećava naša vatrena moć, a povećana je i balistička zaštita odnosno poboljšano preživljavanje posade i pješaštva u borbenim uvjetima“, kaže zapovjednik bojne Sokolovi GOMBR-a bojnik Josip Granat (Foto: Tomislav Brandt)

Kriteriji odabira

 “Što se tiče suradnje i međusobne interakcije, iz dosadašnjeg iskustva mogu potvrditi da je ona na najvišoj mogućoj razini. Dva puta godišnje održavamo zajedničke sastanke (Program Management Review – PMR) na kojima sudjeluju svi dionici projekta, koji na sastanku brifiraju hrvatsku stranu o realizaciji aktivnosti za koju su zaduženi. Osim tih sastanaka održavaju se po potrebi i tematski sastanci (uživo ili online), a na raspolaganju je i službena e-mail korespondencija koja se svakodnevno koristi. Sve u svemu, za sada na ovaj način uspijevamo riješiti sva otvorena pitanja i nadam se da će tako ostati do završetka projekta“, kaže brigadir. Optimizam hrvatskog kolege dijeli i projektni menadžer s američke strane Joseph Joe Brocht, nekadašnji bojnik Američke kopnene vojske, a danas djelatnik ureda US Army koji se bavi programima modernizacije kopnenih borbenih sustava (Program Executive Office Ground Combat Systems – PEO GCS). Brocht je specijaliziran upravo za projekte vezane uz inozemne američke partnere, tj.  FMS (Foreign Military Sale). “Zasad, sve ide jako dobro“, rekao nam je Brocht dodajući da je projekt Bradleyja za Hrvatsku drukčiji od većine kojih PEO GCS inače provodi, jer to uglavnom rade u Sjedinjenim Državama. “Ovaj provodimo u tvornici Đuro Đaković, što znači da nam je bilo potrebno vrijeme da u Hrvatsku isporučimo sve potrebne dijelove, alate, da dovedemo radnike i da sve to spojimo u jednu cjelinu“, ističe američki stručnjak.

Vozilo M2 Bradley dosad je serijski proizvedeno u više od 8000 primjeraka i Amerikanci ga u operativnoj uporabi imaju još od 1981. godine. Kako se projekt opremanja temelji na rabljenim vozilima koja je Hrvatskoj donirala Vlada SAD-a, naravno da je logično postaviti pitanje o kojoj je točno inačici riječ, gdje su vozila birana i koji su bili glavni kriteriji? Dakle, u bazi/skladištu korištene vojne opreme “Sierra Army Depot“ Američke kopnene vojske u Herlongu u Kaliforniji hrvatski i američki stručnjaci proveli su dva zajednička pregleda te odabir vozila. U prvom pregledu odabrana su 84 vozila, a u drugom dodatnih pet. Sva su u konfiguraciji M2A2 ODS što je bio glavni kriterij pri odabiru. Dodatni kriteriji za izbor bili su stanje ispravnosti komponenti i kompletnost vozila, i to s ciljem što manjeg ulaganja pri njihovu dovođenju u operativno  stanje. Lista pregleda za svako vozilo sadržavala je čak 312 stavki, 190 za oklopno tijelo i 122 za kupolu borbenog vozila. Osim tima MORH-a i OSRH te predstavnika Vlade SAD-a, u zajedničkom pregledu vozila sudjelovali su i predstavnici tvrtke BAE Systems, koji su dali i stručnu potporu.

 

Obnova vozila

Kako bismo mogli nazvati postupke koji se provode na Bradleyjima: remont, modernizacija ili nešto treće?  “Mi za to u našoj internoj komunikaciji koristimo englesku riječ refurbishment što bi se slobodno moglo prevesti kao obnova“, kaže nam brigadir Zeko. Podrobnije objašnjava da je to proces popravka i čišćenja vozila i njegove opreme u svrhu vraćanja u stanje slično kao kad je bilo novo. Generalno, cilj je refurbishmenta ili obnove vozila nizom postupaka dovesti vozilo u potpuno operativno stanje kako bi se kao takvo predalo Oružanim snagama na operativnu uporabu. “Refurbishment je svakako jedan od oblika remonta, po opsegu radova mogao bi se usporediti s revizijom koja se provodi na tenkovima, a ima i određenih elemenata modernizacije jer su neki elementi vozila moderniji nego u originalnoj inačici vozila“, navodi hrvatski časnik. U daljnjem objašnjavanju podsjeća nas na činjenicu da su BVP-i M2A2 Bradley vrlo složena vozila s puno sklopova (LRU – Line Replaceable Unit). Oni se u postupku refurbishmenta demontiraju iz vozila, detaljno čiste, provjeravaju, otklanjaju se eventualni kvarovi, sklopovi se testiraju i ponovno ugrađuju u vozilo. Zbog specifičnosti, prije isporuke vozila u Hrvatsku, glavni sklopovi (LRU) vade se iz vozila te se repariraju u specijaliziranim američkim tvrtkama. Nakon provedene reparacije, ispravni LRU-ovi transportiraju se u Hrvatsku na ugradnju u vozila. “Nakon remonta glavnog topa u tvrtki Northrop Grumman i nadogradnje na moderniju inačicu, topovi se isporučuju Hrvatskoj na ugradnju u vozila. Nove strojnice i novi radiouređaji nabavljeni su i čekaju svoj red na ugradnju u vozila“, kaže brigadir. Lančani top M242 Bushmaster kalibra 25 x 137 mm spominjao nam je i Joe Brocht, “mnogi sklopovi na njemu mijenjaju se kod njegova originalnog proizvođača, zamijenjeno je sve što je trebalo i top se dovodi u najnoviju inačicu poboljšane konfiguracije (Enhanced Configuration)“. Brigadir Zeko napominje da se u pogonima Đure Đakovića vozila potpuno rastavljaju. Osim detaljnog čišćenja i zamjene potrošnih dijelova, na oklopno tijelo ugrađuje se podvozje s novim gusjenicama, pogonski sklop (motor i mjenjač – Power Pack) servisira se prije ugradnje u vozilo i testira, kupola se odvaja od vozila i kompletira s nedostajućim sklopovima i elektroničkim komponentama. Potom slijedi sklapanje vozila – kompletiranje naoružanjem i radiouređajima, provodi se tvorničko podešavanje i testiranje… Prije poligonskog testiranja vozila se boje u NATO-ovu zelenu boju. Na tvorničkom poligonu Đure Đakovića poligonskim testiranjem provjerava se ispravnost vozila u svim segmentima (transmisija, kupola, motor…). Brocht napominje i da testiranja traže više predradnji, “prije svakog ispitivanja pripremamo postrojenja u kojima ćemo testirati, baš kao i posade koje će upravljati Bradleyjima. Naravno, pripremamo i vozila kako bismo bili sigurni da će biti spremna za ono što ćemo ispitivati.“

Lančani top M242 Bushmaster dovodi se u najnoviju inačicu poboljšane konfiguracije, instaliraju se nove spregnute strojnice M240, a za protuoklopne sustave TOW nabavljaju se najbolje inačice raketa

Motivirani Sokolovi

Važno je napomenuti da krajnji korisnici, pripadnici bojne Sokolovi Gardijske oklopno-mehanizirane brigade Hrvatske kopnene vojske, prije njihove službene primopredaje ne koriste vozila Bradley namijenjena postrojbi. Dakle, ne vrše testiranja, nego to isključivo čine predstavnici američkih tvrtki uključeni u projekt. Tek nakon službene primopredaje (a prvu očekujemo), vozilo se predaje korisniku i na tom vozilu instruktori BAE Systemsa provode obuku njegove posade. Ali to nikako ne znači da se OSRH, odnosno Sokolovi, već uvelike ne pripremaju za Bradleyje. Upravo suprotno. Još jedan naš sugovornik, zapovjednik Sokolova bojnik Josip Granat, posjeduje dugogodišnje iskustvo kao časnik oklopno-mehanizirane postrojbe. Osim u okviru svojih dužnosti, za Bradley se pripremao i samostalno, izučavanjem američke stručne literature, putem otvorenih izvora i posebno putem vijesti o ratu u Ukrajini u kojem ukrajinska vojska uspješno koristi Bradleyje. “Mislim da su svi pripadnici Sokolova motivirani dolaskom novog borbenog vozila u našu postrojbu. Imat će priliku usavršavati se na BVP-ima uz potporu američkih instruktora, te sudjelovati na brojnim vježbama OSRH. Stožer Sokolova uključen je također u samu implementaciju BVP-a kroz planiranje obuke i održavanje vozila. Sve to zahtijeva od njih dodatan angažman po svim funkcionalnim područjima“, napominje bojnik Granat. Od konkretnih mjera za prijam i uvođenje Bradleyja, u postrojbi su odabrali ključno osoblje za obuku, neke su pripadnike slali na usavršavanje engleskog, jer će veći dio obuke biti na tom jeziku. Prilagođava se i dio obučne dokumentacije. Prilagođena je također i infrastruktura u vojarni “132. brigade Hrvatske vojske“ u Našicama. Obnovljena su skladišta za prijam pričuvnih dijelova, obnovljena je tehnička radionica i hangari za smještaj vozila, planirana je izgradnja dodatnog hangara za smještaj vozila i simulatora… “Naravno, sve te zadaće nije moguće provesti bez potpore nadređenih zapovjedništava, jer sve to uključuje personalne i materijalne promjene unutar postrojbe koje nadilaze naše mogućnosti i nadležnosti“, ističe bojnik. I da, projektom Bradley predviđena je i isporuka simulatora za posade kako bi se one mogle učinkovito pripremati za bojna gađanja. “Simulator će povećati kvalitetu obuke posada i omogućiti dugoročne financijske uštede jer se obuka može provoditi svakodnevno unutar vojarne bez potrebe odlaska na strelište“, napominje bojnik. Praktično je što će postrojba uz veće poligone OSRH moći koristiti i vojno vježbalište “Grbavica“, koje se nalazi uz samu vojarnu u Našicama, “predviđeno je za obuku do razine voda, a najviše će se koristiti za obuku posada i desetina“.

 Najbolje rakete TOW

Dakle, Oružane snage RH bit će opremljene s borbenim vozilima pješaštva Bradley u konfiguraciji M2A2 ODS (Operation Desert Storm). Detaljan opis te, baš kao i ostalih inačica Bradleyja, već smo objavili u Hrvatskom vojniku (vidi tekst Bradley – moćni suborac tenkova, HV br. 595). Naravno, uvijek su najzanimljiviji oružni sustavi. Već smo spomenuli modernizirane topove M242 Bushmaster, kao i nove  strojnice: riječ je o spregnutim strojnicama M240 kalibra 7,62 x 51 mm. A kinetički najjači dio hrvatskih Bradleyja bit će protuoklopni sustav TOW (Tube-launched, Optically tracked, Wire-guided – lansiran iz cijevi, optički praćen, vođen žičanom vezom) s dvostrukim lanserom raketa. “U sklopu ovog projekta nabavljaju se dovoljne količine protuoklopnih raketa TOW 2A RF i TOW 2B RF“, otkriva brigadir Zeko. Obje inačice vjerojatno su najbolje rakete za TOW i karakteristične su po bežičnom vođenju preko jednosmjerne podatkovne veze (RF – Radio Frequency). TOW 2A RF opremljen je tandem bojnom glavom, malo eksplozivno punjenje detonira reaktivni oklop i omogućuje glavnom naboju da probije glavni oklop. TOW 2B RF može se koristiti i u načinu napada flyover shoot down, tj. raketa napada tenk preko vrha kupole s dvije eksplozivno formirane penetratorske (EFP) bojne glave (opširnije v. tekst Razvoj protuoklopnih vođenih sustava (IV. dio), HV br. 699). Najbitnije je što će lanseri, kako kaže Joe Brocht, “biti spremni, kad rakete dođu, odmah će ih moći lansirati“. Što se tiče komunikacijskih sustava, brigadir Zeko ističe da se oni u vozila ugrađuju po izboru korisnika a “hrvatska vozila bit će opremljena radiouređajima koji su već na uporabi u Oružanim snagama i kompatibilni su s radiouređajima koji se koriste na drugim platformama“. To znači da će se u Bradley potencijalno moći instalirati i hrvatski taktički radiouređaji TAKRAD.

U Oružanim snagama osigurava se baza obučenog osoblja dostatnog za uspostavu kvalitetnog sustava održavanja, a tvrtka Đuro Đaković bit će sposobna samostalno obavljati refurbishment vozila (Foto: Tomislav Zeko)

Još uvijek nezamjenjiv

Osvrćući  se na sve karakteristike koje ima Bradley M2A2 ODS, bojnik Granat ističe da vozilo povećava sve već postojeće sposobnosti Sokolova, pa i cijelog HKoV-a, a vrlo je važno i što omogućava  ispunjavanje traženih NATO-ovih Ciljeva sposobnosti. Neizbježne su usporedbe s aktualnim glavnim sustavom koji koristi bojna, a to je borbeno vozilo pješaštva BVP M-80A. Taj sustav izvrsno je služio kao hrvatski oklop u Domovinskom ratu i u godinama poslije njega, ali sigurno je da mu je vrijeme za zamjenu. “Istaknuo bih kako se s Bradleyjem prije svega povećava naša vatrena moć, kroz same borbene sustave koji su na vozilu i kroz mogućnost djelovanja po ciljevima u svim vremenskim uvjetima. Povećana je također i balistička zaštita odnosno poboljšano preživljavanje posade i pješaštva u borbenim uvjetima“, nabraja Granat. Točno, zadnja stavka iznimno je važna, a dokaz za nju možemo vidjeti na videosnimkama koje dolaze iz Ukrajine. “Bradley se u prijašnjim sukobima i onom u Ukrajini posebno dokazao kao vozilo koje može zaštititi posadu i pješaštvo koje prevozi, a ima i vrlo dobru vatrenu moć koja se može suprotstaviti protivničkim oklopnim sustavima“, kaže zapovjednik Sokolova.

S druge strane, Joe Brocht za M2A2 tvrdi da je ekstremno sposobna platforma, borbeno dokazana na više bojišnica u različitim vremenskim razdobljima: “Upravo je ova inačica ODS karakteristična, jer su na njoj primijenjena baš ona poboljšanja koja su se tražila temeljem naučenih borbenih lekcija: povećano preživljavanje i mobilnost.“ U američkoj vojsci Bradley doktrinarno uglavnom borbeno djeluje u kombinaciji s tenkovima Abrams. Svakako je bitno znati razvijaju li OSRH nešto slično za kombinaciju Bradley –  tenk M-84? Ili za neki budući tenk OSRH? Iz odgovora bojnika Granata dalo bi se zaključiti da se to podrazumijeva: “BVP Bradley konstruiran je za zadaće potpore oklopnih snaga, te se često koriste u kombinaciji s tenkovskim postrojbama. Iako vozila kao takva mogu djelovati i samostalno. Prije svega služe za blisku protuoklopnu zaštitu tenkova i provođenje zadaća u urbanim područjima“. Točno, Bradley je starija platforma. Ali Amerikanci, koliko god pokušavali kroz svoju najbolju vojnu industriju na svijetu te programe razvoja novog borbenog vozila pješaštva, nikako da mu nađu zamjenu. I dalje se oslanjaju na Bradley, njegove mogućnosti modernizacije i nove inačice. Prije samo nekoliko tjedana BAE Systems je dobio novi ugovor vrijedan 440 milijuna dolara za proizvodnju i isporuku Američkoj kopnenoj vojsci novih više od 200 vozila u najmodernijoj inačici M2A4. Što to govori o vozilu? Prvo govori o samoj kvaliteti, odnosno prednostima takvog vozila, argumentira bojnik Granat: “Svako vozilo naravno ima svoje mane i prednosti, no ovdje očigledno prevladavaju prednosti kad je teško naći adekvatnu zamjenu“.

Prije službene primopredaje Bradleyja Oružanim snagama RH, njima upravljaju i testiraju ih isključivo posade iz BAE Systemsa

Brižljivo isplanirana budućnost

Na početku teksta ustvrdili smo da Projekt Bradley za MORH i OSRH neće završiti isporukom svih obnovljenih vozila. Ponavljamo, do kraja godine OSRH trebaju dobiti osam vozila, a u idućoj 2025. trebao bi biti isporučen najveći broj predviđenih do ukupnog broja od 62 vozila. Sokolovi bi sa svim svojim Bradleyjima trebali biti opremljeni kroz godinu i pol dana. “Postrojba bi do kraja 2026. svakako prestala koristiti M-80A, ako ne i prije“, kaže bojnik Granat. Prvo pitanje o daljnjoj budućnosti koje se nameće jest koliko će dugo vozila Bradley M2A2 ODS biti u operativnoj uporabi u Oružanim snagama? “To najviše ovisi o mogućnosti osiguranja odgovarajuće logističke potpore koja će jamčiti dovoljan broj raspoloživih, odnosno operativno spremnih vozila za izvršavanje zadaća. Pravilna uporaba vozila, kvalitetan sustav održavanja te mogućnost osiguranja potrebnih pričuvnih dijelova čimbenici su koji će najviše utjecati na operativni vijek vozila“, kaže brigadir Zeko, a onda nastavlja s iscrpnim opisom budućnosti Bradleyja u OSRH. “Tijekom realizacije projekta, posade svih vozila završit će obuku operatera vozila, tzv. tečaj OPNET. Jednako tako, značajan broj pripadnika Hrvatske kopnene vojske i Zapovjedništva za potporu bit će obučen za mehaničare vozila Bradley kroz tzv. FMNET tečajeve koji traju više od 40 radnih dana svaki, a provodit će ih iskusni instruktori tvrtke BAE Systems. Na kraju će najbolji polaznici imati priliku pohađati tečaj za glavnog topnika (Master Gunner tečaj). Provedbom tih tečajeva Oružanim snagama osigurat će se baza obučenog osoblja dostatnog za uspostavu kvalitetnog sustava održavanja. Nadalje, kroz projekt će Oružanim snagama biti isporučeni alati i dijagnostička oprema potrebni za provođenje održavanja na korisničkoj razini u bojni Sokolovi i na potpornoj razini u Zapovjedništvu za potporu. Prostori za održavanje u vojarni Našice uređeni su i ubrzo će biti spremni za provođenje održavanja na korisničkoj razini. Tu je svakako i tvrtka Đuro Đaković koja će u postupku refurbishmenta zasigurno steći dovoljno znanja i iskustva za održavanje vozila Bradley. To je i bila namjera Ministarstva obrane kad je postavljen zahtjev za provođenjem refurbishmenta u Hrvatskoj. Naravno, ovdje ne smijemo zaboraviti na strateško partnerstvo i potporu vlade SAD-a koja nam je dostupna kroz različite mehanizme potpore, kao što su: dostupnost i isporuka pričuvnih dijelova iz zaliha američke vojske, mogućnost popravaka dijelova vozila u kapacitetima održavanja američke vojske, stručna potpora američkih stručnjaka i slično. I što je još najvažnije, treba imati na umu da će vojska SAD-a još dugo imati na uporabi vozila Bradley, koja s našom inačicom imaju značajan postotak zajedničkih dijelova i komponenti. Tome treba dodati činjenicu da ćemo određeni broj doniranih vozila pretvoriti u pričuvne dijelove koji će se koristiti za popravak vozila u slučaju kvarova“, precizan je MORH-ov voditelj projekta.

U prvom pregledu odabrana su 84 vozila, a u drugom dodatnih pet. Sva su u konfiguraciji M2A2 ODS što je bio glavni kriterij pri odabiru. Dodatni kriteriji za izbor bili su stanje ispravnosti komponenti i kompletnost vozila, i to s ciljem što manjeg ulaganja pri njihovu dovođenju u operativno stanje. Lista pregleda za svako vozilo sadržavala je čak 312 stavki, 190 za oklopno tijelo i 122 za kupolu borbenog vozila

Godinama, možda i desetljećima

Zaključno, brigadir Zeko procjenjuje da, ako se budu osigurali navedeni uvjeti, vozila u inačici M2A2 ODS moći će se održavati u operativnom stanju sljedećih 15 godina, nakon čega će biti potrebna njihova modernizacija, čime će se osigurati dodatno produljenje životnog vijeka. S obzirom na to da oružane snage SAD-a još nemaju razvijeno novo borbeno vozilo pješaštva, vozila Bradley još će dugi niz godina biti u operativnoj uporabi, procjenjuje se barem sljedećih 25 godina. Brocht se slaže s tim, kaže da s dobrim planiranjem i izvorima opskrbe ta vozila mogu biti operativna desetljećima: “Mi ih uobičajeno svakih sedam do deset godina podvrgavamo obnovi i to koristimo za poboljšanja. Mislim da će sličan model moći provoditi Đuro Đaković i Zapovjedništvo za potporu OSRH, kao i postrojbe koje će ih rabiti“.

Činjenica da na hrvatskom tlu imamo tvrtku Đuro Đaković dodatna je prednost. “Imaju bogato iskustvo u proizvodnji i održavanju borbene tehnike slične borbenim vozilima pješaštva Bradley, pa im zadaće u postupcima obnove neće biti problem“, uvjeren je brigadir. Trenutačno je u Đuri Đakoviću dvadesetak djelatnika tvrtke BAE Systems koji s djelatnicima Đure Đakovića zajedno rade na vozilima. Kako se projekt odvija, plan je postupno prenošenje poslova s djelatnika BAE-a na djelatnike Đure Đakovića, kako bi na kraju tvrtka Đuro Đaković bila sposobna samostalno obavljati refurbishment vozila. “Smatram da će se to dogoditi vrlo brzo pa ćemo, kako sam već prethodno naglasio, imati tvrtku na koju će se Oružane snage moći osloniti tijekom operativnog vijeka vozila“, ističe brigadir.

Kako i za drugu borbenu tehniku na uporabi u Oružanim snagama, sukladno konceptu održavanja, bojna Sokolovi, budući korisnik Bradley vozila, i Zapovjedništvo za potporu imaju svoje uloge u sustavu održavanju vozila. Dakle, zadaće održavanja na korisničkoj razini provodit će se u bojni Sokolovi, a zadaće održavanja na potpornoj razini provodit će se u Zapovjedništvu za potporu. Po potrebi angažirat će se i drugi mehanizmi potpore, počevši od potpore domaće obrambene industrije pa do potpore vlade SAD-a kroz raspoložive i uspostavljene mehanizme. “Smatram da je ovdje bitna dobra koordinacija i komunikacija aktera uključenih u organizaciju održavanja. Zbog toga je u Zapovjedništvu za potporu uspostavljena funkcija Fleet Manager, a u Hrvatskoj kopnenoj vojsci  njegov zamjenik koji će imati važnu ulogu u održavanju i potpori vozilima Bradley tijekom operativnog vijeka. Te su pozicije popunjene i imenovani su aktivno uključeni u realizaciju projekta kako bi što lakše prevladali početne poteškoće kojih će zasigurno biti,“ zaključuje brigadir Zeko.

Tekst Domagoj Vlahović; Foto Vesna Pintarić, Goran Resovac