Godina novih projekata

Prvi uspjeh jest što smo zadržali postojeće sposobnosti. Imali smo cilj razviti i nove sposobnosti, najviše one povezane s helikopterima OH-58D Kiowa Warrior. Naravno, godinu obilježava i projekt nabave višenamjenskog borbenog aviona u kojem HRZ aktivno sudjeluje. Sva ta prilagodba zahtijeva novi način razmišljanja, preustroj HRZ-a, a veću transformaciju očekujemo 2024. – 2025. godine…

Brigadni general Mato MIKIĆ, zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva

Uoči proslave 27. obljetnice ustrojavanja Hrvatskog ratnog zrakoplovstva razgovarali smo s njegovim prvim časnikom koji je tu funkciju preuzeo prije nepunih godinu dana. To je razdoblje, međutim, bilo toliko ispunjeno novostima i značajnim događajima, da ga mirne duše možemo okarakterizirati najvažnijim za tu granu još od završetka Domovinskog rata. Međutim, razgovor u vojarni ”Pukovnik Marko Živković“ potvrdio nam je da će nadolazeće godine za HRZ biti još i važnije, samim time i izazovnije.

Koja su, ukratko, najveća postignuća HRZ-a u proteklih godinu dana?

Prvi uspjeh jest što smo zadržali postojeće sposobnosti. Nadalje, imali smo cilj razviti i nove sposobnosti, najviše one povezane s helikopterima OH-58D Kiowa Warrior. Njih smo prikazali u vježbi Velebit, i to združene sa sposobnostima Hrvatske kopnene vojske. Naravno, godinu obilježava i projekt nabave višenamjenskog borbenog aviona u kojem HRZ aktivno sudjeluje. Konzultiramo se sa saveznicima i partnerima koji imaju iskustvo s F-16, radimo pripreme za prihvat zrakoplova, obuku letačkog i tehničkog sastava, od učenja engleskog jezika koji će nam biti radni jezik u preobuci pa nadalje…Pripremamo i infrastrukturu, bit će potrebno izgraditi neke nove objekte i adaptirati starije. Fokusirani smo na izgradnju hangara za prvi i drugi stupanj održavanja, to je temelj za svako zrakoplovstvo. Sva ta prilagodba zahtijeva novi način razmišljanja, preustroj HRZ-a, a veću transformaciju očekujemo 2024. – 2025. godine

Recite nam nešto više o sudjelovanju HRZ-a u vježbi Velebit 18 koju ste spomenuli?

Tijekom vježbe nije se previše isticalo Zapovjedništvo zračne sastavnice koje smo ustrojili u Zemuniku, a iz kojeg smo provodili cijelu vježbu i zapovijedali snagama HRZ-a. Provjerili smo i potvrdili neke doktrinarne postavke u provedbi operacija. Zadovoljan sam radom zapovjedništva, radilo je po svim doktrinarnim principima i pridržavalo se svih procedura, definiralo načela koja se mogu uporabiti i u združenim vježbama te operacijama s vojskama savezničkih zemalja iz NATO-a. O Kiowama sam već govorio, dodao bih da je vrlo bitno što smo njima djelovali i danju i noću. Primarno, to je izvidnička platforma, no s mogućnostima borbenog djelovanja. Svojim senzorima može pružiti informacije topničkim sustavima kao što je PzH 2000, kao i oklopno-mehaniziranim postrojbama, pa je dala velik obol združenom djelovanju. Dakle, osim izmještanja dežurnog borbenog dvojca; aviona MiG-21, na alternativnu lokaciju i uspostave C2 sustava na alternativnoj lokaciji, tradicionalno smo podržali postrojbe PZO-a i HRM-a u njihovoj zadaći gađanja ciljeva u zraku i osiguranju područja gađanja iz zraka, spremno smo odgovorili na sve zahtjeve HKoV-a i ZSS-a u pružanju potpore manevru transportnim helikopterima, a ono što smatram iznimno bitnim jest da niti u jednom trenutku nismo ugrozili provedbu zadaća pomoći civilnim institucijama. Niti u jednom trenutku nije došlo do prekida spremnosti snaga HRZ-a za zadaće provedbe hitnog medicinskog prevoženja, spremnosti za gašenje požara kao niti za potragu i spašavanje. Potvrda toga je kako smo tijekom vježbe imali dvije zadaće spašavanja ozlijeđenog lovca kod Zadra i planinara na Biokovu.

Koje biste pakete senzora i naoružanja najradije vidjeli uz F-16?

Mislim da tu trebamo biti realni. Sad imamo zrakoplov druge generacije, konceptom i tehnologijom primjeren nekim prošlim vremenima, sedamdesetim ili početku osamdesetih. F-16 je lovac četvrte generacije, pa čak i malo napredniji, i njegovo uvođenje u HRZ zahtijevat će sveobuhvatni, vrlo složen proces. Sama preobuka za postizanje inicijalnih operativnih sposobnosti, prema našoj procjeni, trajat će dvije-tri godine. Te će sposobnosti, prije svega, podrazumijevati provođenje air-policinga danju i noću, što nam je i međunarodna obveza. Stoga će prvi paket naoružanja i opreme biti primjeren toj zadaći, s tim da u tom prvom razdoblju namjeravamo obučavati posade za zadaće djelovanja zrak-zemlja. Postupno će se avionima pridodavati drugi sustavi, prije svega namijenjeni zadaćama protuzračne obrane. Brže od toga se ne može: obuka letačkog i tehničkog sastava, usvajanje sustava održavanja i sve drugo traži vrijeme i pažljivo planiranu provedbu.

U kojoj je fazi remont helikoptera Mi-171Sh?

Čak ide ispred planiranih rokova. Kao što znate, prvi remontirani helikopter je 7. prosinca zaprimljen u tvrtku ZTC. Prema ugovoru, svih će deset biti remontirano do kolovoza 2019.

Vratimo se Kiowama. Je li postignuta puna operativnost eskadrile koja njima raspolaže?

Trebala je biti postignuta do kraja godine, no nije zbog  vremena koje smo posvetili vježbi Velebit i pripremama za nju. Ipak, dio obuke za Kiowe proveli smo kroz tu vježbu i s rokovima ništa nije kritično: skupina koja je obuku trebala dovršiti do kraja 2018. to će učiniti otprilike u svibnju 2019. 

Kad očekujete isporuku raketa Hellfire za Kiowe?

Prve bi trebale stići sredinom 2020. Nekom će se to činiti kasno, no treba uzeti u obzir američke procedure koje podrazumijevaju odobrenja na raznim razinama državnih institucija, posebno kod oružja koje je u svakom smislu strateško. Podsjećam da je glavna namjena AGM-114 Hellfirea protuoklopna borba i djelovanje po utvrđenim ciljevima, a mi već sad uvježbavamo vrlo blisku zračnu potporu kopnenim snagama na terenu, s udaljenosti od nekoliko kilometara. Kao malo zrakoplovstvo nikad nećemo biti u mogućnosti kupovati i skladištiti veliku količinu modernih raketa pa je velika preciznost Hellfirea upravo ono što nam je potrebno i odgovara nam. Donijet će nam neke sposobnosti koje nismo imali ni na Mi-24, bit će to naše najistaknutije borbeno sredstvo dok opremanje F-16 ne uđe u fazu većih sposobnosti.

Hrvatska će nabaviti i helikoptere UH-60 Black Hawk. Postoji li mogućnost da te letjelice i osoblje povezano s njima budu u sastavu Zapovjedništva specijalnih snaga?

Detalji tog projekta iskristalizirat će se u 2019. godini kad ćemo održati određene konferencije i sastanke s američkom stranom. Dva bi helikoptera trebali stići u razdoblju 30-36 mjeseci od sklapanja ugovora, to je također zahtjevan projekt i u pogledu ljudi i infrastrukture. Bit će to zadnja inačica UH-60M i imat će sve mogućnosti za nadogradnju raznih sposobnosti, no u prvoj fazi nabave neće biti opremljeni borbenim sustavima. Helikopteri će služiti i za obuku te operacije specijalnih snaga, no imat će i drugih zadaća, a svakako će biti u sastavu HRZ-a. Mi smo mala vojska i nije racionalno trošiti resurse na raznim stranama, sustav obuke i svega drugog treba biti centraliziran.

Hoće li Black Hawkovi sukcesivno zamjenjivati Mi-8 koji su u HRZ-u?

Dio flote Mi-8, ako ne i cijela, zamijenit će se u određenom vremenu. Onim najstarijim, Mi-8 MTV-1, životni vijek ističe sredinom 2020-ih i trebat će biti zamijenjeni, a sad je projicirano da će im zamjena biti UH-60M.

Projekt nabave novog tipa transportnog aviona pao je u drugi plan?

Trenutačno ne vjerujem da će to početi za otprilike deset godina, no ta će tema biti navedena u idućem Dugoročnom planu razvoja OSRH, vidjet ćemo na koji način.

Možemo li znati pojedinosti o budućem Multinacionalnom središtu za obuku helikopterskih posada za provedbu zadaća specijalnih zračnih snaga u Zadru?

U ovom trenutku ne mogu vam reći mnogo toga. Na političkoj razini između Bugarske, Hrvatske, Mađarske i Slovenije potpisan je Sporazum o razumijevanju o uspostavi središta. Mi smo se za to pripremali, imamo određena iskustva u suradnji sa saveznicima i partnerima, konzultiramo se s onima koji imaju slična središta, prije svega njihovim specijalnim snagama. Radimo na pripremama za izradu doktrina i pokušavamo usuglasiti planove obuke. Četiri su nacije u igri i nije lako napraviti jedinstveni program. Znamo da u Zadru trebamo napraviti određene preinake u infrastrukturi da se mogu prihvaćati obučne skupine. Sigurno je da središte neće biti, da tako kažem, ”fiksno“, obuka će se planirati u ciklusima čiji razmak još nije predmet rasprave, hladni pogon bit će sa što manje ”stajaćeg“ osoblja. 

Hoće li HRZ biti uključen u uspostavu središta za besposadne letjelice u Puli?

Neće izravno. Mi ćemo obučavati operatere takvih sustava, preko našeg Središta za obuku davat ćemo im teorijska znanja o pravilima zračnog prometa, kako surađivati s kontrolom leta, koje procedure trebaju poštivati itd.

Koliko je uspostava Operativnog vatrogasnog zapovjedništva u Divuljama pomogla učinkovitijem djelovanju HRZ-a u protupožarnoj sezoni?

Zasigurno je pomogla. Slijevanje svih informacija u jedno središte pokazalo se izvrsnim, prije je znalo dolaziti do nekoordiniranih aktivnosti, pogrešaka u lokaciji ili veličini potrebnih snaga… Uz središte, sad se rabi više hardverskih i softverskih alata moderne tehnologije koji procjenjuju veličinu požara, teren, potencijalne opasnosti itd. Također, u Središtu su predstavnici svih državnih tijela koja sudjeluju u PP-u i lakše je donijeti odluku primjerenu situaciji i pravi odgovor.

Izaziva li obnova zračne flote HRZ-a povećani interes mladih za karijeru pilota ili zrakoplovnog tehničara?

Dobivamo pozitivne informacije o interesu, a konkretan su primjer naši stipendisti iz srednjih zrakoplovnih škola u Velikoj Gorici i Zadru. Dio, njih tridesetak, već je primljen u naš sustav, pohađali su dragovoljno vojno osposobljavanje i sad su u Zadru na specijalističkoj vojnoj obuci, nakon koje će u postrojbe u kojima će ih mentorirati stariji kolege. Tijekom iduće godine počet će stjecati potrebne certifikate i dozvole. Što se tiče pilota, radimo na novom konceptu promidžbe, predlažemo da HRZ bude njezin nositelj. Nadam se da će biti usmjerena prema točno ciljanim skupinama i da će u njoj sudjelovati mlađi piloti, poručnici i natporučnici, generacijski bliži ljudima koje želimo privući. Želimo je provoditi na ciljanim događajima, aeromitinzima, sajmovima stipendista, te je fokusirati na zrakoplovnu struku, a ne unutar zajedničke promidžbe vojnih kadeta svih profila. Želimo i rabiti nove tehnologije promidžbe, biti zastupljeniji na internetskom prostoru, društvenim mrežama, omogućiti kandidatima da vide naše uvjete života i rada… Plakat više nije glavno sredstvo promidžbe.

Spomenuli ste aeromitinge. Postojala je ideja da se u Hrvatskoj organizira veći aeromiting u čemu bi sudjelovao i HRZ. Ona je još uvijek aktualna?

Jest! Mi ćemo predložiti da se organizira jedan takav događaj, no pripreme trebaju započeti minimalno dvije godine prije održavanja, vjerojatno i prije. HRZ, prema trenutačnim zakonima i propisima, ne može biti nositelj takve aktivnosti. To bi mogao biti MORH, a mi bismo davali operativnu i tehničku potporu u provedbi. Vjerojatno bi bilo potrebno i da se uključeni ljudi upute u inozemstvo na edukaciju o organizaciji i provedbi takvog događaja.


 

Godinu obilježava projekt nabave višenamjenskog borbenog aviona u kojem HRZ aktivno sudjeluje. Konzultiramo se sa saveznicima i partnerima koji imaju iskustvo s F-16, radimo pripreme za prihvat zrakoplova, obuku letačkog i tehničkog sastava, od učenja engleskog jezika koji će nam biti radni jezik u preobuci pa nadalje…Pripremamo i infrastrukturu, bit će potrebno izgraditi neke nove objekte i adaptirati starije. Fokusirani smo na izgradnju hangara za prvi i drugi stupanj održavanja, to je temelj za svako zrakoplovstvo. F-16 je lovac četvrte generacije, pa čak i malo napredniji, i njegovo uvođenje u HRZ zahtijevat će sveobuhvatan, vrlo složeni proces. Sama preobuka za postizanje inicijalnih operativnih sposobnosti , prema našoj procjeni, trajat će dvije-tri godine. Te će sposobnosti, prije svega, podrazumijevati provođenje air-policinga danju i noću, što nam je i međunarodna obveza. Stoga će prvi paket naoružanja i opreme biti primjeren toj zadaći, s tim da u tom prvom razdoblju namjeravamo obučavati posade za zadaće djelovanja zrak-zemlja. Postupno će se avionima pridodavati drugi sustavi, prije svega namijenjeni zadaćama protuzračne obrane.

Dva bi helikoptera trebali stići u razdoblju 30-36 mjeseci od sklapanja ugovora, to je također zahtjevan projekt i u pogledu ljudi i infrastrukture. Bit će to zadnja inačica UH-60M i imat će sve mogućnosti za nadogradnju za razne sposobnosti, no u prvoj fazi nabave neće biti opremljeni borbenim sustavima. Helikopteri će služiti i za obuku te operacije specijalnih snaga, no imat će i drugih zadaća, a svakako će biti u sastavu HRZ-a. Što se tiče pilota, radimo na novom konceptu promidžbe, predlažemo da HRZ bude njezin nositelj. Nadam se da će biti usmjerena prema točno ciljanim skupinama i da će u njoj sudjelovati mlađi piloti, poručnici i natporučnici, generacijski bliži ljudima koje želimo privući. Želimo je provoditi na ciljanim događajima, aeromitinzima, sajmovima stipendista, te je fokusirati na zrakoplovnu struku, a ne unutar zajedničke promidžbe vojnih kadeta svih profila. Želimo i rabiti nove tehnologije promidžbe, biti zastupljeniji na internetskom prostoru, društvenim mrežama, omogućiti kandidatima da vide naše uvjete života i rada… Plakat više nije glavno sredstvo promidžbe.

 

Domagoj Vlahović

Foto: Mladen Čobanović