HRZ i Hrvatska kontrola zračne plovidbe – suradnja za sigurno hrvatsko nebo

Pripreme za dolazak višenamjenskog borbenog aviona Rafale u Hrvatsku očituju se i u civilno-vojnoj koordinaciji te zajedničkim aktivnostima

Avioni Rafale i MiG-21 lete nad Zagrebom u ožujku 2022. Borbeni avioni 4. i novijih generacija poput Rafalea zahtijevaju puno veći zračni prostor za uvježbavanje u odnosu na MiG-21, a HRZ će s obnovljenom eskadrilom itekako povećati intenzitet i broj letova u obuci

Krajem kolovoza prošle godine u radnom posjetu Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu (HRZ) bio je general-bojnik Njemačkog ratnog zrakoplovstva Karsten Stoye. Časnik s bogatim iskustvom pilota borbenog aviona, a potom i zapovjednika u Luftwaffeu i NATO-u, trenutačno radi u Eurocontrolu. Riječ je o paneuropskoj civilno-vojnoj organizaciji (agenciji) posvećenoj potpori cjelokupnom europskom zrakoplovstvu, s naglaskom na sigurnost zračne plovidbe. Osim što je čelnik Eurocontrolova Odjela za civilno-vojnu suradnju, general je i vojni savjetnik glavnom direktoru agencije. Zapovjednik HRZ-a brigadni general Michael Križanec primio je  u vojarni “Pukovnik Marko Živković“ na Plesu generala Stoyea te ga upoznao s HRZ-om i aktivnostima kao i naporima koji se ulažu u razvoj novih sposobnosti. Kako je objavljeno u HRZ-ovu priopćenju, tijekom posjeta bilo je riječi o fleksibilnoj i učinkovitijoj uporabi zračnog prostora u okviru projekta Europsko nebo. U nastavku posjeta general Stoye obišao je objekte DBD-a u 91. krilu HRZ-a, objekt ASBE, Operativno središte bojne ZMIN te Hrvatsku kontrolu zračne plovidbe (HKZP). General Stoye zahvalio je na svim dosadašnjim naporima HRZ-u i OSRH na pružanju potpore i uloženim naporima RH u cilju uspostave sigurnog i cjelovitog zračnog prostora iznad Europe uz učinkovitiju uporabu i nadzor zračnog prostora vezano za letenje zrakoplova saveznika.

Suradnja HRZ-a i HKZP-a ostvaruje se i kroz Jedinicu za upravljanje zračnim prostorom AMC ustrojenu unutar HKZP-a. U njoj se rotiraju po četvorica HRZ-ovih časnika, stručnjaka za zračni promet, koji su operativna spojnica u upravljanju zračnim prostorom

Još čvršće i intenzivnije

Posjet predstavnika Eurocontrola bio je po svojem sadržaju zanimljiv upravo u segmentu civilno-vojne suradnje. Naime, upravljanje i nadzor zračnog prostora na razini pojedinih zemalja, ali i EU-a te NATO-a nisu mogući bez suradnje i koordinacije civilnih i vojnih institucija. A ona se u najvećoj mjeri ostvaruje kroz povezanost HRZ-a i Hrvatske kontrole zračne plovidbe. Prema informacijama koje je Hrvatski vojnik dobio u Zapovjedništvu HRZ-a, ta će se suradnja još učvrstiti i intenzivirati. To su nam argumentirali kroz još neke zaključke sa sastanka generala Križaneca i Stoyea. Naime, oba izaslanstva složila su se da je trenutačno najveći izazov upravljanja zračnim prostorom u Europi povećanje zračnog prometa. Tijekom 2023., opet je došao na razinu iz predpandemijske 2019. godine. U tim okolnostima, HRZ i HKZP već se uvelike pripremaju za skorašnji dolazak višenamjenskih borbenih aviona Rafale u HRZ. Naime, borbeni avioni 4. i novijih generacija zahtijevaju puno veći zračni prostor za uvježbavanje u odnosu na MiG-21, a HRZ će s obnovljenom eskadrilom itekako povećati intenzitet i broj letova u obuci, vježbama i operacijama. Ukratko, HRZ i HZKP već su proveli i provode detaljnu analizu postojeće strukture zračnog prostora RH kako bi u nju integrirali zračne operacije s avionima Rafale. Za uspjeh u tome potrebno je slijediti koncept Fleksibilne uporabe zračnog prostora (Flexible Use of Airspace – FUA). Kako u jednom dokumentu navodi HKZP, Fleksibilna uporaba zračnog prostora koncept je upravljanja zračnim prostorom koju je opisala Međunarodna organizacija civilnog zrakoplovstva (ICAO), a razvio Eurocontrol, prema kojoj se zračni prostor ne bi trebao određivati niti kao posve civilni niti kao posve vojni zračni prostor nego ga je bolje smatrati jednom cjelinom u kojoj se moraju smjestiti potrebe svih korisnika.

General-bojnik Karsten Stoye iz Eurocontrola na sastanku sa zapovjednikom HRZ-a brigadnim generalom Michaelom Križancem u kolovozu prošle godine

AMC – fokusna točka

U našoj javnosti, pa i među boljim poznavateljima iz sustava MORH-a i OSRH, manje je poznato da se suradnja HRZ-a i HKZP-a ostvaruje i kroz Jedinicu za upravljanje zračnim prostorom (Airspace Management Cell – AMC) ustrojenu 3. travnja 2014. unutar HKZP-a.  U njoj se rotiraju po četvorica HRZ-ovih časnika, stručnjaka za zračni promet, koji su operativna spojnica u upravljanju zračnim prostorom. AMC je združena civilno-vojna fokusna točka nadležna za dnevno upravljanje zračnim prostorom pod nadležnošću RH. Dakle, hrvatski časnici rade u AMC-u HKZP-a kao kontrolori, ali i svojevrsni koordinatori 24 sata dnevno, 7 dana u tjednu, 365 dana u godini. Civilno-vojna operativna spona u nadzoru zračnog prostora ne prekida se ni na minutu. Između MORH-a i HZKP-a postoji šest važnijih potpisanih sporazuma i ugovora. Odnose se, među ostalim, na planove leta i razmjenu radarskih podataka, koordinaciju u operativnoj uporabi radarskih sustava FPS-117 i civilnog sustava za upravljanje zračnim prometom ATM (Air Traffic Management), usluge, ulaganja u infrastrukturu… Isto tako, suradnja se očituje u koordiniranom prijmu planova letenja, prilikom provedbe većih vojnih vježbi u koje su uključena i ratna zrakoplovstva članica NATO-a, tijekom provedbe stvarnih i vježbovnih procedura presretanja ciljeva u zračnom prostoru, kod letenja za potrebe obuke HRZ-a u 93. i 91. krilu, kod vježbovnih letačkih aktivnosti na poligonima, kod aktivnosti traganja i spašavanja, u prijmu i slanju radarskih slika i podataka, a to je samo dio. U zaključku razgovora u Zapovjedništvu HRZ-a, potvrđeno nam je da će Rafale dovesti do nove razine u suradnji s HKZP-om i da je grana OSRH vrlo ozbiljno pristupila implementaciji novog borbenog aviona i u civilno-vojnom segmentu. “U tijeku je koordinacija u pogledu novih zona i instrumentalnih procedura za potrebe Rafalea za sve aerodrome u Hrvatskoj“, potvrđuju nam na Plesu. U proces su posredno uključeni  i Francuzi sa svojim iskustvima. Naime, suradnja HRZ-a i Francuskog ratnog zrakoplovstva podrazumijeva se i u civilno-vojnim temama. Ali u nju je uključen i HKZP: radi što bolje implementacije Rafalea u naš zračni prostor, Sektor vojnih poslova HKZP-a u stalnoj je koordinaciji s tijelima za zračni nadzor Francuskog ratnog zrakoplovstva. U svakom slučaju, kažu nam u Zapovjedništvu, HRZ će biti spreman za Rafale i personalno i infrastrukturno. No, u koordinaciji s HKZP-om i drugim civilnim tijelima, Rafale će se brzo i sigurno uklopiti i u cijeli zračni prostor koji će čuvati.

Tekst: Domagoj Vlahović; Foto: HRZ