Kineski nosač helikoptera

Type 075 po brodograđevnim bi značajkama trebao biti uz bok američkim klasama Wasp i America ili odmah iza njih. No, prvo treba uzeti u obzir da su svi brojevi vezani uz budući LHD zasad hipotetski, a informacije oskudne…

“Changbai Shan”, treći LPD iz klase Yuzhao (Type 071), u operativnoj je uporabi od rujna 2012. godine (Foto: PLA)

Jane’s je 15. siječnja objavio da je kineska mornarica (PLAN) samo nekoliko dana prije u operativnu uporabu uvela “Wuzhi Shan” (oznake 987), šesti amfibijski jurišni brod (landing platform dock – LPD) Type 071 (klasa Yuzhao). Vijest je puna kondicionala i često se pojavljuju riječi navodno i vjerojatno, zato što je mornarica i kineski mediji nisu službeno objavili. Izvori su joj informacije i fotografije s društvenih mreža, no u osnovi je sigurno točna. Objavili su je i drugi mediji, a kineske vlasti nisu je demantirale. Jednak je slučaj, svojevrsna medijska tišina, zabilježen i s petim brodom u klasi, “Longhushan” (980), koji je u operativnoj uporabi od rujna prošle godine. I inače, portal Navy Recognition utvrdio je da od početka prošle godine Kina skromno medijski prati objave o ulasku brodova u operativnu uporabu. Primjerice, i porinuće sedmog Typea 071 dana 28. prosinca 2018. u državnom brodogradilištu Hudong-Zhonghua u Šangaju, koje je izgradilo sva plovila u klasi, jedva se probilo do medija. Sve se to razlikuje od prakse iz 2016. i 2017., kad su novačenja brodova redovito praćena javnim svečanostima te službenim priopćenjima, fotografijama i snimkama. Međutim, to nije previše bitno: bitno je da Kina ubrzano jača svoju flotu velikih amfibijskih brodova. Predviđen je i osmi, koji se možda već i gradi.

“Kunlun Shan” prvi je LPD Type 071. Cijela je klasa izgrađena u šangajskom brodogradilištu Hudong-Zhonghua, koje gradi i prvi Type 075 (Foto: PLA)

Još nekoliko godina

Type 071 nije toliko mlada klasa. Prvi brod, “Kunlun Shan”, porinut je 2006. i u operativnoj je uporabi od 2007. godine. Podaci o značajkama variraju, no Jane’s navodi da su brodovi dugi 210 m, široki 28 m, s gazom od 8 m. Na njima radi 156 članova posade, uključujući 23 časnika, a postižu najveću brzinu od 25 čvorova. Standardna je istisnina 19 855 tona, puna bi mogla biti oko 25 000 tona, pa i veća. To prvih šest brodova u klasi čini najvećim PLAN-ovim plovilima koja su u operativnoj uporabi, a od početka su projektirana i izgrađena u Kini. Što se tiče sposobnosti za amfibijske operacije, mogu prevoziti postrojbu od 800 marinaca, do četiri amfibijske lebdjelice klase Yuyi (Type 726) za transport jednog tenka ili dvaju borbenih vozila pješaštva koja kreću u akciju s mokre palube te četiriju transportnih helikoptera, s tim da letna paluba ima mjesta za dvije letjelice. S tim je kapacitetima klasa Type 071 sigurno povećala kapacitete kineske mornarice – amfibijske, ekspedicijske i protupiratske – ali i one za pružanje humanitarne pomoći u slučaju prirodnih ili drugih katastrofa.

Bez obzira na veličinu i sposobnosti (u svojoj kategoriji sigurno ima sličnosti s američkom klasom San Antonio), pa i brojnost klase koja će imati osam brodova, Type 071 nije onaj pravi, kompletni brod za moderni amfibijski juriš. Za tešku kategoriju prije svega je nužna veća letna paluba koja se proteže preko cijele duljine broda, a takvo plovilo već se naziva nosačem helikoptera (Landing Helicopter Dock – LHD) ili sličnom kategorizacijom. Kina, koja želi zabetonirati svoj status druge ratne mornarice svijeta, još nema takav brod. No, prema svim dostupnim informacijama, tako će biti još samo nekoliko godina.

Čeka se porinuće

Najave o novoj klasi LHD-a pojavile su se još u prošlom desetljeću, paralelno s vijestima o prvim brodovima Type 071. Navodna oznaka klase bila je Type 081, no nju su dobili brodovi za protuminsko djelovanje koji su u operativnoj uporabi od 2007. godine. S vremenom su vijesti o klasi LHD pale u drugi plan jer su svu pozornost privukli novi kineski nosači zrakoplova “Liaoning” i Type 001A. No, kako je pravi nosač postao normalna stvar za PLAN i kinesku obrambenu industriju, LHD se vraća na velika vrata, posebno kad su u medije počele stizati potvrde da će brodogradilište Hudong-Zhonghua graditi čak tri nosača helikoptera Type 075. Vijesti o rezanju prvih limova, koje treba početi u prvoj četvrtini 2017., stigle su u listopadu 2016. godine. Međutim, najjače je odjeknula objava hongkonškog South China Morning Posta od 29. ožujka 2017., koja je navela da je u posjet šangajskom brodogradilištu stigao zapovjednik kineske mornarice viceadmiral Shen Jinlong. Cilj posjeta bila je inspekcija tekućih projekata – uključujući prvi Type 075, koji bi trebao biti porinut tijekom 2019., a u operativnoj uporabi od 2020. godine. U istom je članku pisalo da će brodovi moći smjestiti do 30 helikoptera, a šest će ih moći istodobno polijetati s palube. Defense News nekoliko dana poslije proširio je priču podacima da će brodovi imati četiri dizala za helikoptere, biti dugi oko 250 metara s punom istisninom od 40 000 tona te da će postizati najveću brzinu od 23 čvora. Što se tiče naoružanja za samoobranu, njim se pozabavio portal Navy Recognition, navodeći PZO sustav kratkog dometa HQ-10 i sustav za blisku borbu H/PJ-11.

Ilustracija LHD-a Type 075 objavljena u ožujku 2017. na portalu hongkonškog South China Morning Posta (Ilustracija: SCMP/PLA)

Da se vijesti o novoj klasi shvaćaju ozbiljno, potvrdio je analitičar Ronald O’Rourke, uvrstivši Type 075 u izvješće o kineskoj modernizaciji ratne mornarice za američki Kongres od 1. kolovoza 2018. Ističući operativnu svestranost takvog broda, O’Rourke je dodao i da će imati diplomatsku te promidžbenu ulogu (Amerikanci bi rekli: pokazivati zastavu).

Stvar prestiža

Ako se samo približi navedenim dimenzijama i broju letjelica, posljedičnom broju marinaca te broju malih desantnih plovila i oklopnih vozila koja će moći prevoziti, Type 075 po sposobnostima će biti uz bok američkim klasama nosača helikoptera Wasp i America ili odmah iza njih, a nadmašivat će japansku klasu Izumo i južnokorejsku Dokdo. No, prvo treba uzeti u obzir da su svi brojevi zasad hipotetski, a preliminarni zaključci moći će se izvesti tek nakon što se prvi brod pojavi barem na fotografijama, koje će biti snimljene iz satelita ili prilikom porinuća. Međutim, ni veličina broda ni broj letjelica sami po sebi ne znače mnogo. Flota helikoptera kineske mornarice za klasu LHD plovila podrazumijevala bi Z-8, Z-18, Z-9 (uz zamjenu Z-20), Ka-28 i Ka-31, koji brojnošću i sposobnostima pokrivaju operacije koje idu s takvim brodom. Ono što američke klase LHD plovila (a za koju godinu i japansku Izumo), razlikuje u odnosu na buduću kinesku klasu jest prilagođenost uporabi STOVL višenamjenskih borbenih aviona, konkretno najnovijeg F-35B Lightninga II. Kina nije razvila takav avion, a pitanje je hoće li ga ikad i razviti. Prvi je razlog to što je razvoj iznimno dug, složen, skup, pa i neizvjestan postupak, što je najbolje pokazao upravo F-35B. Drugi je u tome što je kineska zrakoplovna industrija trenutačno fokusirana na razvoj klasičnih palubnih borbenih aviona za aktualne i buduće nosače zrakoplova “Liaoning”, Type 001A, Type 002 i Type 003. Podsjetimo, sredinom prošle godine objavljeno je da aktualni J-15 ne odgovara postavljenim ambicijama i da industrija ubrzano radi na novom avionu.

F-35B Lightning II slijeće na američki LHD USS “Essex” klase Wasp. Ono u čemu kineski Type 075 neće slijediti američke klase upravo je uporaba STOVL aviona (Foto: US Navy)

Tematikom kineskog STOVL aviona pozabavio se za portal The National Interest u rujnu prošle godine Lyle J. Goldstein, profesor na Ratnoj školi američke mornarice. Istaknuo je prije svega da je kineska flota mornaričkih helikoptera dovoljno kvalitetna za održavanje vojne ravnoteže u azijsko-pacifičkoj regiji. S druge strane, i on je upozorio na sve posebnosti i komplikacije koje donosi razvoj, pa i operativna uporaba takvih aviona. Mogućnost koju je ostavio otvorenom jest kinesko-ruska suradnja na takvom projektu: u njoj bi kineska industrija inkorporirala iskustva koja Rusi imaju s danas već starim sovjetskim projektima STOVL aviona Jak-38 i Jak-141. No, to je već priča koja u sebi ima previše riječi ako.

U svakom slučaju, Kina će s dovršetkom prvog LHD-a, kao i nosača zrakoplova Type 003 s ugrađenim katapultom, u svojoj površinskoj floti praktički imati sve suvremene tipove brodova izgrađene na vlastitim navozima. To će, sami po sebi, biti vrlo prestižni trenuci za kinesku ratnu mornaricu, ali i cjelokupnu brodograđevnu industriju.

Domagoj VLAHOVIĆ