Još uvijek nije potvrđeno, no vrlo je izgledno kako će se temeljno naoružanje korveta bazirati…
Korveta Gowind 200
U nastojanju da prati nove trendove u svjetskoj vojnoj brodogradnji, francuski DCN ponudio je svjetskom tržištu svoj novi proizvod, multifunkcionalnu korvetu klase Gowind 200
Poučene iskustvom terorističkog napada na američki razarač USS 67 Cole sve suvremene ratne mornarice svijeta okrenule su novi list u razvoju svojih ratnih flota. Mnoge analize borbenih i senzorskih sustava potvrdile su da se današnji moćni sustavi ne mogu adekvatno suprotstaviti asimetričnim prijetnjama i ugrozama u litoralnom pojasu. I najmoćniji ratni brodovi današnjice vrlo lako mogu postati žrtvom nekog, mogli bismo reći već “preživljenog” borbenog sustava. Američki sustav AEGIS sposoban je na velikoj daljini detektirati i oboriti suvremene nadzvučne protubrodske projektile, ali nije mogao zaštititi brod i posadu od običnog gumenog čamca nakrcanog eksplozivom koji se prema razaraču uputio sa susjednog doka, udaljenog tek nekoliko stotina metara.
Upravo iz takvih razloga u svjetskim razmjerima došlo je do pojave da sve važnije mornarice svijeta u svoje flotne liste žele uvrstiti (ili to već čine) brodove koji će se odlikovati svojim multifunkcionalnim sposobnostima ratovanja u litoralnom pojasu. Budući da je litoralni pojas vrlo kompleksan za pomorsko ratovanje, mogući izbor borbene površinske multifunkcionalne platforme sveo se uglavnom na brodove tipa fregate i korvete. Želja svakog naručitelja je da za tako zahtjevan akvatorij dobije snažno naoružan brod sa što manjom uočljivošću, vrhunskim senzorima i dobrim manevarskim karakteristikama u plitkim litoralnim vodama. Upravo u segmentu brodova tipa korvete, trenutačno se u svijetu razvija najviše projekata. Njemačka, Poljska, Švedska, Rusija, Turska, Španjolska, Izrael, Nizozemska i Francuska, odnosno njihove vojnobrodograđevne industrije nositelji su najvažnijih projekata. Francuski odgovor konkurenciji sadržan je u projektu multifunkcionalne raketne korvete tipa Gowind 200.
Odgovor konkurenciji
Francuska brodograđevna industrija, zastupljena u koncernu DCN predstavila je projekt raketnih korveta zajedničkog naziva Gowind. Projekt je prvi put predstavljen javnosti na izložbi Euronaval 2005 (13.-16. rujna 2005.). Kompletni projekt zastupljen je inačicama Gowind 120, Gowind 170 i Gowind 200. Zbog svojih gabarita, ugrađenih borbenih i senzorskih sustava te širokog spektra tehničko-taktičkih osobina, inačica Gowind 200 zaslužuje da bude pomnije predstavljena. Multifunkcionalni projekt tih korveta temeljen je na uspješnom projektu stealth fregate klase La Fayete (izgrađeno ukupno 14 komada za francusku i druge strane mornarice). Također, u projekt korveta Gowind ukomponirana su mnoga napredna rješenja koja su razvijana za program FREMM fregata (u kojem se za francusku i talijansku ratnu mornaricu trebalo izgraditi ukupno 27 plovnih jedinica). Prilikom konstrukcije strogo se vodilo računa o usvajanju najnovijih znanstvenih spoznaja, primjeni novih tehnoloških procesa i uporabi inovativnih materijala da bi se poboljšala žilavost broda i unaprijedile njegove taktičko-tehničke performanse.
Projekt korvete Gowind može se slobodno okarakterizirati kao jedan od najmodernijih i najfleksibilnijih projekata koji u potpunosti dopušta vrlo široki dijapazon adaptacija čime se želi udovoljiti bilo kakvom mogućem zahtjevu budućih naručitelja. Isto tako njihov specifični dizajn omogućava laki i jednostavni transfer i ugradnju novih tehnologija.
Inovativne mogućnosti konstrukcije korvete Gowind 200 uključuju:
– Povećanje stupnja nadzora nad svim brodskim sustavima
– Povećanje udobnosti u životnom prostoru posade – smještaj posade predviđen je u srednjem dijelu brodskog trupa, udaljenom i izoliranom od izvora i utjecaja buke te ostalih opasnih područja broda
– Inovativni oblik integriranog zapovjednog mosta koji omogućava nesmetan pogled u punom krugu od 360°.
– Jedinstveno rješenje jarbolne konstrukcije i brodskog nadgrađa bez ispušnih cijevi pogonskih motora s integriranim senzorskim sustavima
– Nisko konfigurirano brodsko nadgrađe kod kojeg je posebna pažnja bila posvećena zadovoljavanju zahtjeva njegovog malog radarskog odraza
– Nisku infracrvenu (IC) zamjetljivost primjenom hlađenja ispušnih plinova iz nisko na trupu (tek nešto iznad vodene linije) postavljenih ispuha glavnih i pomoćnih strojeva.
Fleksibilnost konstrukcije dozpušta i osigurava maksimalni razvoj i iskoristivost potencijala na svim područjima (deplasman, stabilnost, brzina, doplov, propulzija).
Isto tako konstrukcija se odlikuje velikom sposobnošću integracije raznovrsnih borbeno – senzorskih inačica opreme. Propulzivna alternativa uključuje mogućnost ugradnje CODAD ili CODAG propulzijskog sustava. Uz veliki stupanj automatizacije, posada broda će unatoč velikom broju ugrađenih sustava imati tek 70 članova, uz koje će se na brodu moći smjestiti još 15 osoba (VIP osobe, stožeri ili specijalne snage).
Prilikom konstrukcije broda, francuski konstruktori držali su se sljedećeg načela:
– izabrani su provjereni i pouzdani sustavi koje su DCN i THALES već dosad s uspjehom integrirali u druge projekte
– duboka međusobna integracija svih ugrađenih sustava na brodu
– potpuno integrirani borbeni sustav
– automatiziranost operacija
– optimiziranost performansi
– potpuna interoperabilnost s NATO i ostalim savezničkim snagama uporabom taktičkog Data – Linka 11 (opcija CSS za proširenje i nadogradnju)
Brodska konstrukcija
Pri konstrukciji korvete Gowind 200, njezini su konstruktori brinuli da budu usvojeni najviši danas važeći standardi. Svi primarni dijelovi brodske konstrukcije, ali i ostale ugrađene opreme na brodu ponajprije su morali zadovoljiti francuske vojno-pomorske standarde kao i pomorske standarde kojima se koristi NATO. Za neke dijelove opreme ili sekundarne funkcije usvojeni su (također strogi) francuski civilni standardi.
Brodski trup i nadgrađe izgrađeni su od visokokvalitetnog čelika povećane čvrstoće. Poprečni presjek brodskog trupa i nadgrađa otkriva X profil izgradnje koji je primijenjen zbog smanjivanja radarskog odraza. Na otvorenim palubama i posebno na nadgrađu broda težilo se što je moguće manjem gomilanju opreme i naoružanja. Sve ono što doista nije bilo potrebno ili nije bilo moguće na drugi način “kamuflirati!” – spušteno je pod palubu ili u brodsko nadgrađe. Pritom su očito u dobroj mjeri Francuzi slijedili primjer izvanrednih švedskih rješenja primijenjenih na korveti tipa Visby.
Unutrašnjost broda je s jedanaest pregrada podijeljena na dvanaest vodonepropusnih prostora. U središnjem dijelu trupa predviđen je životni prostor za smještaj brodske posade u jednokrevetnim, dvokrevetnim i četverokrevetnim kabinama. Odjeljku s brodskim kabinama posebno je posvećena pozornost, tako da je on posebno zvučno izoliran i brodskoj posadi će u klimatiziranim i komfornim kabinama moći pružiti punu udobnost. Brodsko nadgrađe u svom krmenom dijelu ima prostrani brodski hangar za smještaj helikoptera. Gabariti sletne palube od 21,3×13 metara i helikopterskog hangara s rolo-vratima omogućavaju prihvat i smještaj mornaričkih helikoptera čije se težine kreću od 5 do 10 tona.
Posebnu pozornost konstruktori su posvetili dizajniranju integriranog stealth jarbola u koji je ispod kompozitnih obloga “skriven” 3D radar Thales MRR NG. S područja nadgrađa broda izbačeni su ispusi glavnih pogonskih i pomoćnih strojeva i prebačeni na bokove broda, malo iznad vodene linije. Na taj su način polučene tri prednosti u odnosu na klasična rješenja:
– fizički je smanjeno nadgrađe broda
– smanjeno je IC polje broda i
– znatno poboljšan rad senzorske opreme ugrađene na integrirani stealth jarbol.
Na koncu opisa konstrukcije broda treba napomenuti da su na korvetama tipa Gowind Francuzi prvi put prezentirali novu verziju zapovjednog mosta koji omogućava vizualni nadzor broda i njegove okoline u krugu od 360°.
Prema francuskim izvorima korveta Gowind 200 bit će ponuđena potencijalnim kupcima u dvije deplasmanske inačice: prva nešto lakša od 1760 tona i druga od 1950 tona istisnine. Ostali gabariti broda (duljina od 103 metra, širina 14,2 m) neće se mijenjati.
Borbeni sustavi
Multifunkcionalnost raketne korvete Gowind 200 ogleda se i u zastupljenosti borbenih sustava koji joj omogućavaju da se upusti u borbu s neprijateljem u sve tri mornaričke dimenzije: pod vodom, na površini i u zračnom prostoru.
Osnovni protubrodski raketni sustav čini borbeni komplet od osam raketa MBDA Exocet MM40 Bk3. Ta najnovija inačica poznatog francuskog krstarećeg projektila predstavlja zapravo nadogradnju dosadašnjeg modela Bk2. Inačica Bk3 odlikuje se startnom masom od 825 kg, a na njezinu bojnu glavu otpada 165 kg. Novi Exocet MM40 Bk3 ima visokopodzvučnu brzinu od 0,9 Macha i domet koji prelazi 180 km. Osim mogućnosti napada na površinski cilj (brod) taj krstareći projektil ima sposobnost navođenja na kopnene ciljeve navođenjem preko GPS-a i kontrolom prolaska preko unaprijed određenih (programiranih) koordinata. U završnoj (napadnoj) fazi leta Exocet MM40 Bk3 ima sposobnost napada na cilj iz različitih azimuta i pod iznimno niskim “sea-skimming” profilom leta. Dva četverostruka i križno postavljena lansera instalirana su u pramčanom dijelu broda, ispod glavne palube. Prostor protubrodskih krstarećih projektila nalazi se između brodskog nadgrađa i vertikalnih lansera proturaketnog sustava MICA. Za protuzrakoplovnu i proturaketnu obranu korvete Gowind 200 namijenjen je sustav MBDA Mica (Missile d´Interception et de Combat Aérien). U pojedinim zapadnim vojnim tiskovinama može se naći podatak da je moguća opcija po kojoj bi se raketni sustav Mica zamijenio raketama Aster 15.
Vertikalni lanser za rakete Mica ima ukupno osam ćelija koje su smještene između pramčanog topa dvostruke namjene i prostora protubrodskih krstarećih raketa. Riječ je o raketnom projektilu duljine 3,1 metar, promjera tijela rakete 160 mm, raspona krila 560 mm te lansirne težine 112 kg od čega 12 kg otpada na prefragmentiranu bojnu glavu. Raketu pogoni jedan SNPE motor na kruto gorivo. Maksimalna brzina MICE iznosi 4 Macha, izvodi manevre izdržavajući opterećenja do 50 g, a sposobna je za presretanje i uništavanje zračnih ciljeva na udaljenostima već od 500 m pa sve do 20 km te na visinama većim od 11 000 metara. Ovisno o inačici, odlikuju se inercijalnim, aktivnim radarskim (MICA RF) i infracrvenim navođenjem (MICA IR). Obje inačice se odlikuju ugrađenim filterom protiv djelovanja elektroničkog ometanja te blizinskim i udarnim upaljačima. Taj protuzračni raketni sustav uz francusku mornaricu i zrakoplovstvo u svojim vojnim arsenalima trenutačno koriste Grčka, Katar, Tajvan, Indija, Maroko i Australija.
Prema posljednjim spoznajama za ovaj proturaketni sustav odlučila se i omanska ratna mornarica. Njime će biti opremljena tri novo naručena OPV patrolna broda iz projekta Khareef. Svaki od njih će dobiti 12-ćelijski vertikalni lanser, ugrađen u pramčanu palubu. Na pramcu korvete Gowind 200 instaliran je top Oto Melara 76/62 mm Stealth. Namijenjen je za gađanje površinskih i zračnih ciljeva. Dobro poznata i provjerena konstrukcija tog oružja ima težinu od 7500 kg. Sposoban je ispaljivati granate brzinom od 120 zrna u minuti. Elevacija topa kreće se od -15° do +85°. Ovisno o vrsti uporabljenog streljiva domet topa u horizontalnoj ravnini može iznositi i više od 20 km, odnosno preko 8 km u veritkalnoj ravnini. Vrlo važno je napomenuti da je firma Oto Melara uspjela prilagoditi modularnost izvedbe ovog topa STANFLEX – MEKO standardima ugradnje. Radi bliske obrane broda, na krmenom dijelu nadgrađa iznad samih vrata helikopterskog nadgrađa nalazi se top Mauser MLG 27/30 mm, kojim upravlja elektrooptronički sustav Vigy 20. Na središnjem dijelu brodskog nadgrađa nalaze se također i dva lansera EM ometača.
Komplet brodskog naoružanja kompletiraju dva trostruka lansera B515 za torpeda tipa Mu90. Lanseri su također postavljeni u unutrašnjost broda, na donju palubu i smješteni su ispod helikopterske palube. Uz brodski pramčano ugrađeni sonar tipa Thales Kingklip, korveta Gowind ima i tegljeni sonar najnovije generacije Thales Captas UMS 4200 koji se odlikuje kombinacijom aktivnog i pasivnog moda rada. Uz operativne mogućnosti brodskog helikoptera koji je sposoban obavljati svoje zadaće (odnosno slijetati i polijetati s krmene palube) i kod stanja mora 4 i 5 (93 % – 74 %), korveta Gowind 200 predstavlja vrlo dobro naoružanu i izbalansiranu borbenu platformu za operacije u litoralnom pojasu. Takvoj ocjeni također samo pridonosi činjenica da je predviđen prostor za ukrcaj USV (Unmanned Surface Vehicles) bespilotnih površinskih plovila, UAV (Unmanned Aerial Vehicles) ? bespilotnih letjelica te UUV (Unmanned Underwater Vehicles) bespilotnih ronilica. Prema nekim pokazateljima čak do 10 takvih bespilotnih sredstava (u različitim kombinacijama, naravno) moglo bi se smjestiti na brodu (u helikopterskom hangaru i ostalim posebno za tu svrhu prilagođenim prostorima).
S obzirom na izvozne ambicije francuskog DCN-a, konstruktori su predvidjeli mogućnost da se udovolji željama svakog naručitelja ponaosob pa je uz ?standardni paket opreme? moguća i ugradnja drugih oružnih i senzorskih sustava. Tako se umjesto protubrodskih krstarećih projektila tipa Exocet MM40 Bk3, kao opcije nude još i norveški NSM, švedski RBS 15 Mk3 te američki Harpoon Mk2.
Umjesto ponuđenog glavnog brodskog topa, nudi se alternativa u obliku Boforsovog topa od 57 mm i također drugog topa iz proizvodnog asortimana Oto Melare – topa 76/62 SR. Proturaketni sustav MICA također je moguće zamijeniti sustavima kao što su MBDA Tetral ili RAM 21. Za gotovo sve brodske sustave predviđena je alternativna zamjena, što je dobro vidljivo iz priloženog dijagrama. Za bilo koju kombinaciju oružnih i senzorskih sustava karakteristično je da ih odlikuje potpuna integriranost, automatizacija procesa i unificirani interface.
Propulzija
Slično kao kod oružnih i senzorskih sustava tako je i kod propulzijskog sustava broda, predviđena mogućnost odabira. Potencijalni kupci mogu birati između CODAD i CODAG propulzijskog sustava. U klasičnoj CODAD propulziji pogonsku snagu trima zakretnim vodomlaznim propulzorima (waterjetovima) daju dva motora MAN B&W 16 RK 280 koji razvijenu snagu predaju srednjem propulzoru te četiri motora tipa Paxman 18 VP 185, koji u paru daju, preko svojih reduktora snagu lijevom i desnom vodomlaznom propulzoru. CODAD propulzija omogućava korveti Gowind 200 postizanje brzina do 30 čvorova.
U konfiguraciji CODAD propulzijski kompleks je razmješten u četiri strojarska prostora. Budući da su strojarski prostori smješteni od polovice broda prema krmi može se govoriti o prednjem i stražnjem strojarskom prostoru, prostoru reduktora i prostoru vodomlaznih propulzora. Specifično rješenje na korveti Gowind 200 predstavlja premještaj jednog para dizel-generatora iz strojarskih prostora daleko naprijed u područje pramca. Taj par dizel-generatora smješten je u akustički izolirani prostor na palubi 00 (na 7,3 m od tzv. nulte linije). Prostor s generatorima nalazi se ispred prostora s krstarećim projektilima Exsocet MM40. Drugi par dizel-generatora nalazi se u prednjem strojarskom prostoru.
Druga propulzijska inačica, CODAG, podrazumIjeva ugradnju jedne od zapadnih plinskih turbina (Rols-Royce ili GE LM 2500) koje bi korveti trebale osigurati postizanje maksimalnih brzina koje bi znatno prelazile 30 čvorova. Prema tvrdnjama iz DCN-a korveta Gowind trebala bi imati doplov više od 3000 Nm uz ekonomsku brzinu koju bi iznosila od 18 do 20 čvorova. Deklarirana autonomnost broda iznosi 20 dana.
Smještaj posade
Za opsluživanje kompleksnih sustava korvete Gowind predviđena je posada od 70 članova. Nju čine zapovjednik, 11 časnika, 28 dočasnika i 30 mornara. Smještaj posade riješen je u središnjem dijelu brodskog trupa u komfornim i klimatiziranim jednokrevetnim, dvokrevetnim i četverokrevetnim kabinama. Uz temeljnu posadu korveta Gowind 200 ima mogućnost da bez ikakvih problema na dulje vrijeme smjestiti dodatnih 15 osoba. Osim VIP osoba ili članova združenih stožera , korveta Gowind može prihvatiti i pripadnike specijalnih snaga.
Perspektive
Nedvojbeno je kako je francuski koncept multifunkcionalne (višenamjenske) korvete Gowind 200 svakako jedan od najboljih projekata koji se pojavio u posljednje vrijeme. Teško je i nezahvalno uspoređivati projekte korveta poput njemačke K-130 Braunschweiga, poljskog Gawrona, nizozemske Sigme ili švedskog Visbya. Svaki od nacionalnih brodograditelja vodio se vlastitim viđenjima i pogledima na zahtjeve pomorskog ratovanja u litoralnom okruženju. U mnogim projektima uključena su vlastita iskustva stečena na nekim bivšim, ali i na projektima koji su trenutačno u razvoju.
Isto tako vrlo je nezahvalno međusobno ocjenjivati učinkovitost bilo koje kombinacije sprege oružnih i senzorskih sustava koje nude DCN-ovi konstruktori. Ostvare li se njihove najave, korveta Gowind 200 uskoro bi u svom proturaketnom arsenalu mogla ponuditi kupcima i rakete Aster 30 (koje koriste isti vertikalni lanser VL-SYLVER kao i rakete Aster 15). Prema posljednjim spoznajama pregovara se također o mogućnosti da se ponudi ugradnja Raytheonovog ESSM (Evolved Sea Sparrow Missile) sustava. U tom slučaju borbeni sustav bi trebao biti proširen ugradnjom dvaju radarskih iluminatora (s prednje i stražnje strane zapovjednog mosta) koji rade u I/J frekventnom opsegu. Francuzi su zaigrali na sigurnu kartu, izabravši za svoj projekt provjerene i pouzdane oružne, zapovjedne i komunikacijske sustave. Isto tako, slobodno se može reći da je izbor propulzije CODAD ili CODAG u kombinaciji s vodomlaznim propulzorima (waterjetovima) brodu omogućio najbolji mogući odnos između zahtjeva brzine, cijene i manevarbilnosti u plitkim litoralnim vodama.
Koliko je dosad poznato, izraziti interes za nabavom multifunkcionalnih korveta Gowind 200 pokazale su ratne mornarice Kuvajta, Irana, Grčke, Malezije, Urugvaja, Maroka i Tunisa. Bez obzira na to za koju se inačicu budući kupci budu odlučili sigurno je jedno: dobit će vrlo moderan i ubojit brod spreman da odgovori zahtjevima litoralnog ratovanja.
Taktičko-tehničke karakteristike korvete Gowind 200
Deplasman | Inačica 1: 1760 tona
Inačica 2: 1950 tona |
Duljina | 103 m |
Širina | 14,2 m |
Gaz | 4,2 m (inačica 1) |
Doplov | 3000 Nm / 18 čv |
Autonomnost | 20 dana |
Propulzija | CODAD ili CODAG sa 3 waterjeta
CODAD: 2 x MAN B&W 16 RK 280 ( 2 x 7200 kW) + 4 x Paxman 18 VP 185 ( 4 x 4000 kW) CODAG: 2 x GM + 1 (2 ?) PT (R-R ili GE) |
Snaga | 30200 Kw ( 2 x 7200 + 4 x 4000) |
Brzina | 30+ čv |
Naoružanje | SSM: 8 x MBDA Exocet 40 Bk3
SAM: 8 x MBDA Mica Glavni top: 1 x Oto Melara 76/62 Stealth Torpeda: 2 x 3 Mu90 CIWS: 1 x Mauser 27/30 MLG ECM: 2 x Rheinmetall MASS, Thales Scorpion 2 |
Senzori | Navigacijski radar: 2 x ARPA
Nadzor situacije: THALES MRR 3D NG Ciljnički radar: Thales Lirod Mk2 TV EOD: VIGY 20 IFF: ESM Vigile Brodski sonar: Kingklip Tegljeni sonar: CAPTAS UMS 4200 |
Ukrcane letjelice,
plovila i ronilice |
1 x Brodski helikopter (5 ? 10 tona) vjerovatno NH90
USV, UAV i UUV ( do 10 kom. ) |
Posada | 70 + 15 |
Igor SPICIJARIĆ