Lansirni mostovi – čelične premosnice

Jedan je od problema s kojima se susreću vojne snage u napredovanju i svladavanje zapreka, a rješava se postavljanjem lansirnih mostova. U zbirci Vojnog muzeja nalaze se dvije njihove inačice…

U zbirci Vojnog muzeja nalazi se lansirni most na kamionu KRAZ-255b. Navedeni model čine četiri kamiona kao cjelina i moguće je napraviti most duljine 32 m.

Jedan je od problema s kojima se susreću vojne snage u napredovanju i svladavanje zapreka. Nije riječ samo o rijekama, koje se svladavaju postavljanjem pontonskih mostova, nego i o kanalima – suhim i riječnim, umjetnim fortifikacijskim i protutenkovskim zaprekama, srušenim ili zarušenim mostovima, mekim podlogama i sl. Takvi se oblici zapreka svladavaju postavljanjem lansirnih mostova. Poznat je primjer mosta na ulazu u Slunj koji je tijekom operacije Oluja oštećen miniranjem, a problem je riješen postavljanjem privremenog lansirnog mosta. Lansirni mostovi najčešće su u sastavu inženjerijskih, ali također i oklopno-mehaniziranih postrojbi. U zbirci Vojnog muzeja nalaze se dvije inačice navedenih mostova i to MT-55 nastalog na podvozju tenka T-55. Proizvodnja tog tenka započela je 1969., a do 1983. proizvedena su 1762 i njima su opremljene članice Varšavskog ugovora te Jugoslavija.
Osim mosta MT-55, u zbirci Vojnog muzeja nalazi se i lansirni most na kamionu KRAZ-255b (na slici). Navedeni model čine četiri kamiona kao cjelina i moguće je napraviti most duljine 32 m.
Osim tih dvaju vozila, u zbirci Vojnog muzeja nalazi se i, ponegdje pogrešno nazivan, “lansirni” most, zapravo pontonski most Bejli, veteran iz Drugog svjetskog rata. Korišten je tijekom Domovinskog rata, a i danas prema potrebi inženjerijske postrojbe dolaze na teren i montiraju ga na lokalnim putovima.

Davor Purić, Fotoarhiva Vojnog muzeja MORH-a