MAKS 2019

Međunarodna zrakoplovna izložba u zračnoj luci blizu Moskve po značaju je i atraktivnosti uz rame drugim sličnim događajima poput britanskih Royal International Air Tatooa i Farnborougha te francuskog Le Bourgeta

Suhoj Su-57 s glavnim probnim pilotom kompanije Suhoj Sergejem Bogdanom prikazao je najatraktivniji pojedinačni nastup

Na međunarodnom aerodromu “Žukovski”, udaljenom četrdesetak kilometara od Moskve, od 27. kolovoza do 1. rujna održana je 14. Međunarodna zrakoplovna i svemirska izložba – MAKS. Njezini korijeni sežu u 1992. i izložbu pod imenom Mosaeroshow-92, da bi već iduće godine nosila današnji službeni naziv MAKS. Od 1993. nadalje izložba se održava svake dvije godine, te svojom veličinom, brojem sudionika i posjećenošću postaje sve veća. U zrakoplovnom svijetu, MAKS je po značaju i atraktivnosti uz rame drugim velikim izložbama poput britanskih Royal International Air Tatooa i Farnborougha te francuskog Le Bourgeta.

“Žukovski” je kultno mjesto sovjetskog, ruskog ali i svjetskog zrakoplovstva. Od 1941. godine službeno je dodijeljen tadašnjem Institutu za letna ispitivanja i otad napreduje do središta sovjetskog zrakoplovstva i svemirskih programa. Nakon kraja II. svjetskog rata ondje su i dvije najvažnije institucije za razvoj i istraživanje: Institut za letna istraživanja Mihail M. Gromov i Centralni aerohidrodinamički institut, te nekoliko najvažnijih ispitno-konstrukcijskih ureda. Prema važnosti i tajnosti projekata koji su ondje razvijani i ispitivani, ali i onih koji se i dalje razvijaju, Žukovski se može usporediti s američkom zrakoplovnom bazom “Edwards”. Svojedobno je Žukovski bio gradić unutar zone s ograničenim kretanjem, a aerodrom i prateći objekti nisu bili ucrtani niti na jednoj sovjetskoj zemljopisnoj karti sve do 1992. godine. Zbog rasterećenja postojećih triju moskovskih međunarodnih zračnih luka, od svibnja 2016. “Žukovski” se otvara za međunarodni zračni promet i time postaje četvrta moskovska međunarodna zračna luka. Ima dvije betonske poletno-sletne staze od kojih se koristi samo ona dulja, ujedno i druga po duljini na svijetu dimenzija 5402 x 70 metara.

Jedan od najvećih projekata

Ovogodišnji MAKS trajao je šest dana, od kojih su prva tri bila poslovni, a druga tri dana otvoreni za posjet javnosti. Prema službenim podacima, sudjelovalo je 827 izlagača i predstavnika zrakoplovne i svemirske industrije iz 33 zemlje. Izložbu je u šest dana posjetilo nešto manje od 579 000 posjetitelja, a najposjećeniji dan bila je subota s njih 206 000. MAKS 2019 prvi je put organiziran zajedno sa zemljom partnerom, NR Kinom. Cilj je bio naglasiti vrlo dobre odnose između Rusije i NR Kine na postojećim zrakoplovnim i svemirskim projektima, te ujedno javnosti predstaviti buduće zajedničke projekte i smjernice. Kao jedan od najvećih projekata predstavljen je budući širokotrupni zrakoplov CR929 kinesko-ruske korporacije CRAIC (China-Russia Commercial Aircraft International Corporation) koju s udjelima 50:50 čine kineski Comac i ruski OAK. Iako se CR929 nalazi još u fazi projektiranja, na MAKS-u je u jednom posebno izgrađenom paviljonu izložen prednji segment trupa zrakoplova u prirodnoj veličini u koji su posjetitelji mogli ući i razgledati ga.

Naš suradnik u zračnoj luci “Žukovski”, kultnom mjestu sovjetskog, ruskog, ali i svjetskog zrakoplovstva

 

Prototip na zemlji

Na sajmu je istaknuta i suradnja Rusije i Turske, posjetio ga je turski predsjednik Recep Tayyip Erdoğan i otvorio ga zajedno s ruskim kolegom Vladimirom Putinom. Ruska je strana naglasila da je Turska dobrodošla kao partner u budućim civilnim i vojnim projektima, te da vjeruje da dvije zemlje mogu zajednički proizvoditi višenamjenski borbeni avion Su-35 i surađivati na daljnjem razvoju aviona pete generacije Su-57. Tursko izaslanstvo obišlo je zrakoplove za koje je iskazan određen interes: uz Su-35S i Su-57, predstavljeni su im i helikopteri Mi-38 i Ka-62, te višenamjenski amfibijski zrakoplov Be-200. Predstavljanje Su-57 izazvalo je brojne analize i reakcije stručnih zrakoplovnih medija i analitičara. Naime, na posebno priređenoj pozornici izloženi Su-57 predstavljen je kao Su-57E, a sufiks E označavao je “eksportnu”, tj. izvoznu inačicu. Na raznim portalima odmah su počele analize dostupnih fotografija i rasprave o mogućim specifikacijama te razini opremljenosti izvozne inačice u odnosu na standardnu inačicu. Sve te analize i rasprave nemaju smisla zato što konkretni Su-57 s brojem 057 prezentiran na MAKS-u nije ni letni prototip. Radi se o prvom prototipu druge serije oznake T-50-6-1 namijenjenom za statička testiranja na zemlji i provjeru integracije sustava. Osim toga, očekuje se da će prvi serijski proizvedeni Su-57 izići iz tvornice tek krajem 2019. tako da ne postoji niti stvaran primjerak zu usporedbu. U letačkom su programu isto tako sudjelovali samo prototipovi Su-57 iz prve serije (brojevi 051, 052, 053 i 054). Prototipove iz druge serije koji sadrže određene konstrukcijske izmjene i od kojih su neki prošli i testiranja u stvarnim borbenim uvjetima u Siriji još uvijek ne prikazuju u javnosti.

 Statički dio izložbe

Na statičkom dijelu MAKS-a 2019 bilo je izloženo ukupno 133 zrakoplova od kojih je određen broj svakodnevno sudjelovao u letačkom program. To je bilo posebno atraktivno za posjetitelje jer su uživo mogli vidjeti pripremu zrakoplova za let i prevlačenje zrakoplova kroz publiku. Kao što je već uobičajeno na MAKS-u, većina zrakoplova bila je izložena na otvorenom, uzduž druge poletno-sletne staze koja više nije u uporabi, te po okolnim raspoloživim travnatim površinama. Osim toga, u 13 velikih paviljona posjetitelji su mogli vidjeti široku ponudu najnovijih proizvoda iz zrakoplovne i svemirske industrije u civilnom i vojnom spektru uporabe. Za najveće iznenađenje statičkog djela izložbe organizatori su se pobrinuli doslovno zadnji dan pred otvorenje, kad su dobili dozvolu za prikaz tehnološkog demonstratora Su-47 Berkut. Taj unikatni zrakoplov s obrnutim strijela krilom u nestabilnoj triplan konfiguraciji poslužio je za kompleksna aerodinamička ispitivanja s ciljem razvoja tehnoloških rješenja za zrakoplove visoke pokretljivosti. Ujedno su ispitivana i svojstva za smanjenje radarskog odraza korištenjem kompozitnih materijala pri konstrukciji zrakoplova i posebnih premaza. Berkut je prvi put na MAKS-u u letnom programu prikazan 1999. još pod oznakom S.37, a zadnji put 2005. Od tada je bio skriven od javnosti u jednom od hangara na aerodromu “Žukovski”.  

Izostanak najavljenog

Drugih većih iznenađenja na statičkom dijelu izložbe nije bilo jer se uglavnom radilo o istom ili vrlo sličnom postavu kao i prije dvije godine. Čak su se mogli čuti komentari da je ovogodišnja statika nešto siromašnija od prethodnog MAKS-a. Nedostajao je širi prikaz ruskih protuzrakoplovnih sustava, na stajanci nije bio priželjkivan Beriev A-50, zrakoplov baziran na Il-76 namijenjen za rano uzbunjivanje i nadzor. Najavljen je bio i prikaz novog ruskog transportnog aviona Iljušin Il-112V, no on je naposljetku izostao.  Vojni zrakoplovi koji su na statici privlačili najviše pažnje  svakako su višenamjenski borbeni avioni Su-35S i Su-30SM, te MiG-29SMT i MiG-35UB. Uz njih su bili i taktički bombarder Su-34, lovac-presretač MiG-31BM i nova inačica jurišnika Su-25SM3. Od većih zrakoplova izloženi su srednji bombarder Tu-22M3, strateški bombarderi Tu-95MS i Tu-160M, te nekoliko srednjih transportnih aviona Il-76 u raznim zanimljivim inačicama. Izložena su dva leteća laboratorija oznake Il-76LL od kojih jedan služi za ispitivanje mlaznog motora PD-14 namijenjenog putničkim zrakoplovima, dok drugi služi za ispitivanje turboelisnog motora TV7-117ST za transportne avione Il-112 i Il-114. Tu je i novija inačica klasičnog transportnog aviona Il-76MD-90A, zatim Il-76MDK za obuku astronauta i letove u bestežinskom stanju, te prvi put izložen avion za dopunu zrakoplova gorivom u letu Il-78M-90A. Vojne školske zrakoplove zastupao je Diamond DA42T, izvorno austrijski proizvod, koji Rusija sama proizvodi po licenciji i više od 100 primjeraka odnedavno je u sastavu ruskih zračno-svemirskih snaga. Još su prikazani i školski avion Jak-152 i školsko-borbeni Jak-130.Na posebno sagrađenoj pozornici s velikim videozidom predstavljena je izvozna inačica aviona MiG-35. Na avionu je namjerno skinut radom kako bi se pokazao novi radar s aktivnom faznom rešetkom razvijen za MiG-35.   

Novi ruski uskotrupni putnički zrakoplov MS-21-300 za koji Rusija vjeruje da će postići i velik izvozni uspjeh

 

S američkim motorima

Civilni zrakoplovi bili su znatno manje zastupljeni, no veliku su pažnju posjetitelja plijenili izloženi golemi putnički zrakoplov Airbus A350-900, Embraer E195-E2, poslovni mlažnjak Pilatus PC-24 i turboelisni Pilatus PC-12NG. Jedan od glavnih događaja na ovogodišnjem MAKS-u bilo je premijerno predstavljanje novog ruskog putničkog zrakoplova MS-21-300. Proizvedena su tri predserijska zrakoplova i svi su opremljeni američkim motorima Pratt & Whitney PW1000G. Europska agencija za sigurnost zračnog prometa (EASA) trenutačno certificira takav avion za putnički promet. Na serijskim zrakoplovima predviđeni su motori PW1400G, razmatra se i inačica s ruskim motorima Aviadvigatel PD-14 predviđena za letove na domaćim linijama. MS-21-300, koji karakteristikama odgovara Airbusu 320/321 i Boeingu 737, svojom će nižom cijenom i operativnim troškovima pokušati uzeti dio kolača zapadnim uskotrupnim putničkim zrakoplovima srednjeg doleta. Trenutačno tvrtka Irkutsk koja će proizvoditi MS-21-300 ima zajamčene narudžbe 175 aviona, te iskazan interes za još 160. Još jedan izloženi putnički zrakoplov ruske proizvodnje bio je Suhoj Superjet i to u klasičnoj inačici SSJ-100-95B te inačici s povećanim doletom SSJ-100-95LR. Pokraj njih nalazio se Beriev Be-200ES u bojama ruskog Ministarstva za hitne slučajeve. Taj višenamjenski protupožarni zrakoplov nuđen je Hrvatskoj 2004. u okviru isplate ruskog klirinškog duga, no Hrvatska se tad odlučila za deset helikoptera Mi-171Š. Pokraj Rusije, trenutačno jedini korisnik Be-200 je Azerbajdžan, no riječ je tek o jednoj letjelici. Na krilnim nosačima Be-200ES nalazila su se četiri spremnika za spašavanje KAS-150M namijenjena za pomoć unesrećenim na moru, koji u sebi imaju splav i osnovne potrepštine za preživljavanje. 

Brojni helikopteri

Na statičkom dijelu izložbe bili su zastupljeni i mnogobrojni helikopteri. Fokus je stavljen na Mi-38 i Ka-62, dva nova ruska helikoptera koji su prvi put nastupili u letnom programu MAKS-a i tako su predstavljeni svjetskoj javnosti. Mi-38 srednji je transportni helikopter predviđen kao zamjena za helikoptere iz Mi-8/17 serije. Izložen je u vojnoj transportnoj inačici Mi-38T i civilnoj VIP inačici. Kamov Ka-62 poboljšana je civilna inačica helikoptera Ka-60. Uz redizajniran trup i uporabu kompozitnih materijala, od Ka-60 razlikuje se i po instaliranim pouzdanim francuskim motorima Safran Ardiden 3G.

Državna korporacija Russian Helicopters na velikom izložbenom prostoru prikazala je široku paletu helikoptera, neke od njih u izvoznim inačicama. Uz već spomenute Mi-38 i Ka-62, ondje su bili laki višenamjenski Ka-226 i ANSAT, Ka-32A11BC u protupožarnoj inačici, srednji višenamjenski helikopteri Mi-17V-5 i Mi-171A2, teški transportni helikopter Mi-26T2V, borbeni helikopteri Mi-35M i Mi-28NE te eksperimentalni bespilotni helikopter VRT-300. Nasuprot njima izloženi su helikopteri koji se nalaze u sastavu ruskih zračno-svemirskih snaga – Mi-8AMTŠ-VA (posebna inačica za korištenje u arktičkom području), teški transportni helikopter Mi-26T i borbeni helikopteri Mi-28UB i Ka-52. Još jedna premijera na statici ovogodišnjeg MAKS-u bilo je izlaganje Ka-52K Katrana, mornaričke inačice prilagođene za djelovanje s brodova.

Na izdvojenom izložbenom prostoru ruskog koncerna KRET, specijaliziranog za proizvodnju i razvoj radara, elektronike i avionike, prezentirani su impresivno modernizirani borbeni helikopter Mi-24P-1M, helikopter Mi-8MTPR-1 namijenjen za elektroničko ratovanje i helikopter Ansat u sanitetskoj inačici.

Mi-38T- novi srednji transportni helikopter ruskih zračno-svemirskih snaga koji je premijerno predstavljen na ovogodišnjem MAKS-u

Letački program

U letačkom programu na MAKS-u 2019 sudjelovao je ukupno 81 zrakoplov. Bez obzira na broj zrakoplova u programu, ukupni je dojam kako je program ipak bio slabiji nego na prethodnim sajmovima. Primijećena je osjetna razlika u opsegu i dužini letnih programa tijekom poslovnih dana i dana otvorenih za javnost, što u prethodnim izdanjima nije toliko dolazilo do izražaja. Na dan svečanog otvorenja, 27. kolovoza, letački program bio je najsiromašniji, sve ostalo bilo je podređeno posjetu ruskog i turskog predsjednika. Letjeli su samo zrakoplovi koji su željeli biti prikazani turskom izaslanstvu. Program su otvorili zajedničkim preletom četiri Su-57, te po jednim Su-34 i Su-35S, koji su potom prikazali svoje letne sposobnosti pojedinačno i u paru. Tijekom iduća dva poslovna dana letački program bio je nešto bolji, ali još uvijek daleko od punog programa koji je bio prikazan u zadnja dva dana. Letenje je počinjalo poslije 13, a završavalo već oko 17 sati. Zanimljivo je kako je tijekom MAKS-a 2019 međunarodna zračna luka “Žukovski” funkcionirala normalno. “Žukovski” nema velik intenzitet putničkog prometa pa su putnički zrakoplovi uz poneka kašnjenja uredno polijetali i slijetali za vrijeme letnog programa.

Cijelokupno letenje prošlo je bez izvanrednih događa osim manje nezgode u poslijepodnevnim satima 29. kolovoza. Avionu MiG-35, tijekom demostracije letnih sposobnosti u desnom oštrom zakretu, odvojio se jedan od aerodinamičkih pokrova s gornjake (gornje površine) lijevog krila, što nije utjecalo na nastavak leta. Probni pilot Dmitrij Selivanov odradio je svoj osmominutni program do kraja i uredno sletio. Idući su dan odradili letni program s istim avionom bez nedostajećeg aerodinamičkog pokrova.

Pokretljiva Nevidimka

Letački program 30. kolovoza bio je puno bogatiji i vrlo sličan punim programima koji su izvedeni iduća dva dana pred velikim brojem posjetitelja. Započeo je u 10 sati formacijskim preletom 12 različitih helikoptera korporacije Russian Helicopters koji su činili Mi-26T2V, Mi-171A2, Mi-17V-5, Mi-38T ili Mi-38 VIP inačica, Mi-24P, Mi-35M, Mi-28NM, Ka-32A11BC, Ka-52, Ka-62, Ansat i Ka-226. Nakon zajedničkog preleta formacija se razdvojila te su helikopteri Mi-38, Mi-35M, Mi-28NM i Ka-52 izveli pojedinačne programe u trajanju od tri minute svaki. Protupožarni helikopter Ka-32A11BC sudjelovao je u demonstraciji gašenja požara.

Demonstracije letnih sposobnosti u pojedinačnim nastupima većinom su izvodili probni ili tvornički piloti pojedinih ispitno-konstrukcijskih ureda, dok su grupne nastupe izvodile poznate ruske akrogrupe. Najatraktivniji su bili nastupi akrogrupe Striži na MiG-ovima 29, Ruskih vitezova na Su-30SM i Sokolova Rusije na Su-35S. Još su nastupile i akrogrupe Baltic Bees iz Latvije na L-39, Rus također na L-39, ANBO na Jak-50, Kolibri na P2002GF , te Prvi let u mješovitoj formaciji PA-23, CP-90, CP-129 i Jak-54. Posebno je potrebno istaknuti odlične nastupe mornaričkih Su-30SM u paru. Uz gromoglasne zvukove i vektorski potisak njihovih motora Saturn AL-31F prikazali su zapanjujuće letne sposobnosti tijekom demonstracije bliske zračne borbe u vrlo malom zračnom prostoru. Najbolji pojedinačni nastup izveo je 29. kolovoza probni pilot Sergej Bogdan na Su-57 s brojem 054. Impresivnim figurama odlično je demonstrirao velike manevarske sposobnosti i iznimnu pokretljivost Su-57, popularne “Nevidimke”.

Od civilnih zrakoplova u letnom programu nastupili su ruski MS-21-300 i Suhoj Superjet, Airbus A350-900, brazilski Embraer E-195E2, a od manjih putničkih zrakoplova nastupili su Piaggio P180, MAI-411, Ptero-G1 i Geoscan 401.

Letjeli su i  Il-2 Šturmovik, MiG-15UTI te helikopter Mi-2 te s nostalgijom prisjetili publiku na vrijeme kad su bili posljednja riječ zrakoplovne tehnike.

 


Impresivnu zvučnu kulisu prilikom nastupa mornaričkih Su-30SM teško je dočarati fotografijom

Legende zrakoplovstva

Na izložbenom prostoru Legende zrakoplovstva bili su izloženi zrakoplovi koje se viđa već nekoliko sajmova unatrag – MiG-21UM, Su-15UT, MiG-27, tehnološki demonstrator MiG 1.44, MiG-15UTI… Naravno, nezobilazan je i nadzvučni putnički zrakoplov Tu-144 iz sovjetske ere, koji se mogao razgledavati i iznutra. Nekoliko desetaka metara dalje stajao je i unikatni Tu-155, posebno prerađen Tu-154 za ispitivanje mogućnosti korištenja ukapljenog plina kao pogonskog goriva za zrakoplove.

U stalnoj je postavi isto tako legendarni transportni avion VM-T Atlant, prepoznatljiv po golemom spremniku kisika sovjetske svemirske rakete Energia montiranom iznad trupa. Njegova glavna zadaća bila je transport velikih tereta za sovjetski svemirski program. U nekoliko navrata na leđima je nosio i Buran, poznat kao sovjetski Space Shuttle. Za ljubitelje zrakoplovstva iz vremena II. svjetskog rata izloženi su potpuno restaurirani avioni Polikarpov I-15bis Čajka, lovac MiG-3 i jurišnik Iljušin Il-2 Šturmovik koji je sudjelovao i u letačkom programu.

Napisao i snimio Tomislav HARAMINČIĆ