Moderna oklopljena vozila

Različite prijetnje potaknule su zahtjev za laganim oklopljenim vozilima pogonske konfiguracije 4 X 4, sposobnima za prijevoz dviju i šest osoba, koja mogu obavljati borbene zadaće ili pružati paljbenu potporu. Ta vozila često zamjenjuju neoklopljena laka namjenska vozila

Kako bi se zadovoljili novi zahtjevi, prihvaćena su dva pristupa: ugradnja oklopa na postojeća vozila i razvoj namjenski izrađenih oklopljenih vozila. Prva opcija – ugradnja oklopa na postojeća vozila – često je privremeno rješenje jer ugradnja oklopnih elemenata vidljivo smanjuje korisni prostor, pokretljivost, i radni vijek. Premda nijedan pristup ne može osigurati istu razinu zaštite (kao što je npr. na skupom i velikom vozilu otpornom i zaštićenom od mina i zasjeda, MRAP) protiv improviziranih eksplozivnih naprava, koje su pak najveća prijetnja, oni ipak nude prednost veće strateške i taktičke pokretljivosti, pogotovo u urbanim područjima.

U tijeku samo nekoliko godina, tvrtka AM General preobrazila je vozila Humvee iz neoklopljenog taktičkog vozila u najviše tvornički proizvedenih oklopljenih vozila koja su u službi.

Voditelji tvrtke pridali su tome važnost, jer prije operacije Iračka sloboda većina vozila nije zahtijevala nikakvu oklopnu zaštitu. Naoružana vozila, kao i dobro oklopljena sanitetska vozila, projektirana su s određenim stupnjem zaštite. Osnovna serija M998 bila je u službi od 1985. u 14 različitih varijanti, uključujući vozilo s dvojim ili četverim vratima, za teret ili vojnike, zaklon i nosač oružja. Ova su vozila zamijenila legendarni Jeep te pet tipova ostalih neoklopljenih taktičkih vozila. Prošlo je 20 godina prije nego što je vojska financirala oklopljeno vozilo Humvee nakon loših rezultata bitaka protiv somalskih odmetnika u Mogadišu 1993. godine. Oklopljeni Humvee M1114, baziran na podvozju vozila povećanog kapaciteta, bio je projektiran sredinom 90-ih kako bi se opremile izviđačke postrojbe te vojna policija. Do 2004. proizvedeno je nešto manje od 1000 vozila.

Suočeni s porastom ranjenih osoba u Iraku, američki voditelji obrane naložili su da samo oklopljena vozila Humvee mogu biti uporabljena za misije u Iraku i Afganistanu, dok se u vozila Humvee na bojišnici treba ugraditi dodatni oklop. Osnovno je vozilo dostavljeno u tvornicu BAE Systems u Fairfieldu, savezna država Ohio, gdje će se ugraditi oklopni elementi. Tvornica također proizvodi komplet oklopa (za stranice, krov i pod) koji se ugrađuje u neoklopljeni M998A2. Dugoročna strategija američkog ministarstva obrane zahtijeva da se, tijekom proizvodnog procesa, svako novo vozilo opremi ugrađenom oklopnom zaštitom (komplet-A) te da se osiguraju montažne točke za oklop kompleta-B koji bi se mogao ugraditi na terenu, čime bi se kompletirala zaštita vozila. “A/B” koncept oklopa prvi je puta primijenjen na zadnjoj verziji vozila Humvee, naoružanom vozilu sa četiri sjedala M1151, vozilu sa dva sjedala za trupe/teret/zaklon M1152, te na C2 vozilu sa četiri sjedala M1165, a iste je vojska počela raspoređivati sredinom 2005. Ova su vozila pogonjena rekonstruiranim dizelskim motorom sa turbo punjačem Optimizer 6500, a za koji tvrtka AM General tvrdi kako postiže 36% veću snagu, 69% veći okretni moment, te 16% veću prijeđenu udaljenost s istom količinom goriva nego originalna konstrukcija.

Vozilo Humvee ostat će primarno lako taktičko vozilo u službi američke vojske i nakon 2020. godine. Tacom odjel američke kopnene vojske sklopio je s tvrtkom AM General, u travnju i svibnju, četiri ugovora vrijedna ukupno 1,57 milijardi dolara u svrhu isporuke 10790 vozila do kraja 2009. godine. Vojni budžet za fiskalnu godinu 2009. predviđa da sve varijante trebaju biti izrađene na podvozju vozila povećanog kapaciteta koji ima veću nosivost, te proizvedeno s već ugrađenim oklopnim elementima i sposobnošću za montažu dodatnog oklopa (ako je potreban).

Vozilo M1151A1 sa FK5 kompletom omogućuje eksplozivnu zaštitu i zaštitu od lakog naoružanja, ali uključuje i ostala sigurnosna poboljšanja za topnika, pojasevi za vezanje u 3 točke, interkom, te sistem za gašenje požara. Ovdje također imamo i novi zaštitni komplet za topnika, koji omogućuje siguran pogled na bojišnicu kroz (tvornički ugrađeno) neprobojno staklo. Za bolju zaštitu od naprednih eksplozvnih naprava, uključujući i one koje izbacuju eksplozivno formirane projektile, vojno-istraživačka laboratorija sa tvrtkom AM General razvili su fragmentirajući komplet 6. Ovaj komplet težak dodatnih 450 kg vidljivo povećava širinu vozila do te mjere da je potreban dodatni mehanizam kako bi se vrata mogla otvoriti ili zatvoriti. Vozači će također zahtjevati i vizualni referentni sistem za manevriranje vozilom u uskim prostorima. Tacom je u travnju sklopio ugovor sa BAE Systems Mobility & Protection Systems, vrijedan 25 milijuna dolara, za isporuku 2354 kompleta prozora za izlaz u slučaju opasnosti (Vee), te 2000 rezervnih kompleta za ugradnju na M1151. Ugovor slijedi jednu narudžbu iz kolovoza 2007. za inicijalnih 1000 Vee prozora, te 2000 rezervnih panela za uporabu na M1114. Prozor Vee omogućuje vojnicima uklanjanje balističkog vjetrobrana u manje od pet sekundi kako bi mogli brzo napustiti vozilo u slučaju upada u zamku.

Američka vojska samostalno planira kupnju još 5065 vozila Hummer u fiskalnoj godini 2009. , 8840 u 2010., 6337 u 2011., 5339 u 2012. i 1663 u 2013.

Zahtjevi u fiskalnoj godini 2009. uključuje prototipove XM1200, serije ECV II šasije, pogonjene motorom GEP SCCS 400 snage 186 kW. Vojna je strana već sada testirala prve prototipove. XM1211 je varijanta komandno-kontrolnog vozila koja ima višu kabinu iako novi hidraulički ovjes dopušta spuštanje 210 cm visokog vozila na visinu 193 cm kao i kod serije M1150, a u svrhu utovara u transportni avion i brod.

Godine 1990. tvrtka Mowag uporabljuje šasiju vozila Humvee za razvoj oklopljenog izvidničkog vozila Eagle za potrebe švicarske vojske. Projektirana i izrađena u tvrtki Mowag, struktura oklopa štiti protiv vatre iz lakog naoružanja te fragmenata granata. Švicarska vojska rabi 154 vozila Eagle (prozvanih Eagle I) opremljenih kupolom Mowag 2 naoružanom sa strojnicom kalibra 7,62mm, zatim 175 vozila Eagle II baziranih na podvozju AM General ECV , te 175 vozila Eagle III za topništvo koja su opremljena sa posebnim izvlačivim periskopom. Danska vojska rabi 36 vozila Eagle I za izviđanje. Prosinca 2005. godine, zapovjedništvo danske vojske kupilo je 85 komada oklopljenog patrolnog vozila Mowag 4×4 Eagle IV. Ovo je vozilo predstavljeno krajem 2003. pokazujući veći potencijal nego ranije Eagle serije, zato jer je novo vozilo bazirano na Duro II 4×4 podvozju koja dopušta povećanje nosivosti do 2400kg. Eagle IV teži 7800 kg što je osjetan rast u usporedbi s 5800 kg za raniji model Eagle III. Vozilo je zaštićeno od projektila 7,62mm kao i od eksplozije mine punjene sa 6 kg TNT-a.

Turska tvrtka Otokar rabi ovjes, motor te ostale komponente iz vozila Humvee ECV kako bi se razvilo 4×4 vozilo Cobra. To je privatni projekt tvrtke iz 90-ih godina, kako bi se udovoljilo očekivanim zahtjevima turske vojske za laganim oklopljenim vozilom u klasi težine do 6 tona. Jednodijelna, kompletno zavarena čelična kabina projektirana je da izdrži eksploziju 7 kg teške protutenkovske mine ispod svakog kotača i 2,5 kg teške mine ispod poda. Dizelski motor s turbo punjačem, koji je izradula tvrtka General Motors, razvija snagu od 140 kW i omogućava maksimalnu brzinu vozila od 115 km/h.

Cobra ima rezervoar za 120 litara goriva što omogućuje vožnju do 500 km udaljenosti. Vozilo se može konfigurirati za različite misije kao vozilo za prijevoz do 14 osoba, izvidničko vozilo za nuklearno-kemijsko-biološka izviđanja, komandno-kontrolno vozilo, opskrbno vozilo za dostavu eksploziva, vozilo za komunikaciju, ambulantno vozilo, te kao platforma za tešku strojnicu kalibra 0.50, automatski lanser granata kalibra 40 mm ili protutenkovskih navođenih projektila. Maldivi su 1997. postali prvi kupac vozila Cobra, a uz to su još naručena tri amfibijska vozila – varijanta Cobre opremljena s dvije elise te postiže maksimalnu brzinu plovidbe od 8 km/h. Tvrtka Otokar surađuje s tvrtkom Aselsan na razvoju modularnog izvidničko-nadzornog vozila Cobra (Mars-V), a koje je opremljeno Aselsanovim sklopivim jarbolom sa setom senzora. Pedesetak je vozila u službi turskih snaga, ali je Mars-V bio razvijan za potencijalne kupce sa Srednjeg istoka.

AM General aktivno reklamira vozilo Cobra, a dva partnera rade na razvoju slijedeće generacije vozila Cobra baziranog na podvozju AM General XM1211 ECV II, pogonjene unaprijeđenim Gep SCCS 400 motorom snage 186 kW. Dodatno pojačana zaštita, protiv improviziranih eksplozivnih naprava, izvedena je pomoću izmjenjive parabolično formirane ploče za skretanje eksplozivnog udara, a montira se ispod mjesta za posadu. Ostala poboljšanja uključuju poluaktivni ovjesni s mogućnošću promjene klirensa.

Otokar je svoj prvi ugovor sklopio s turskom kopnenom vojskom 1987. za licenciranu proizvodnju vozila Land Rover Defender, a četiri godine kasnije predstavljeno je vlastito 4 x 4 oklopljeno patrolno vozilo bazirano na podvozju Defendera serije 90/110. APV je bilo prodano turskim snagama sigurnosti te izvezeno za dva inozemna naručitelja. Jednodijelna, oklopljena, zavarena čelična kabina štiti vozača i zapovjednika u prednjem dijelu, te šest putnika u stražnjem dijelu od zrna kalibra 7,62 mm i fragmenata granata. Tvrtka je proizvela više od 250 lakih izvidničih vozila 4 X 4 Akrep (Scorpion) za potrebe Turske vojske i snaga sigurnosti. Vozilo može prevesti tročlanu posadu, te je standardno opremljeno Rafael oružnim sustavom sa strojnicom kalibra 7,62 mm.

Nekoliko je zemalja kupilo M-Pav oklopni zaštitni komplet (APK) koji je razvio Izraelski specijalist za oklopne sisteme Plasan Sasa u svrhu zaštite vozila Humvee izraelske vojske. U upotrebi komplet APK dodaje 5,2 tone na težinu vozila te osigurava zaštitu od lakog oružja različitih kalibara, određenih eksplozivnih naprava, te ostalih prijetnji. Kompleti su bili isporučeni tvrtki Elbo koja ih ugrađuje u M1114GR i M1118GR – vozila grčkih oružanih snaga, a od 2006. godine Plasan Sasa isporučuje APK komplete u Portugal. Tvrtka od nedavno isporučuje M-Pav 2, novu generaciju APK kompleta. M-Pav 2 komplet osigurava još dodatna 2,2 kvadratna metra korisnog prostora te zadržava originalnu NATO Stanag Level II zaštitu i može biti dopunjen trećim redom sjedala i pozadinskim prozorima.

Odjel MDT Protective Industries, tvrtke Arotech, razvija ultra lako oklopljeno vozilo “David” kao zamjenu za oklopljena vozila Jeep M-240 Sufa I Izraelskih obrambenih snaga. Tvrtka je sklopila ugovor vrijedan 32 milijuna dolara za isporuku određenog broja vozila. Vozilo David, težine 3,7 tona, bazirano je na Land Rover Defender te može biti konfigurirano za prijevoz četiri, pet ili šest osoba. Prema navodima proizvođača, vozilo David osigurava 360° punu zaštitu protiv naoružanja kalibra 5,56 i 7,62 mm, te ograničenu zaštitu od eksplozivnih naprava, a oklopljena podnica od eksplozija dviju ručnih bombi DM51. Vozilo se sastavlja u Arotechovoj Američkoj podružnici, MDT Armor, savezna država Alabama.

Izraelska industrija automobila počela je 2006. isporučivati svoje M-242 Storm II multi-funkcionalna vozila izraelskim snagama. Bazirano na podvozju Chrysler Jeep Wrangler TJL, vozilo Storm II proizvodi se u standardnoj zapovjednoj varijanti, te u oklopljenoj varijanti sa troja vrata i težine oko 3,5 tona. Tvrtka upošljava novi oblik Jeep Wrangler JK u svrhu razvoja vozila Storm III koji bi trebao imati povećanu maksimalnu nosivost i jače amortizere što bolje odgovara oklopljenoj varijanti. Izraelske snage koriste vozila Storm i David u urbanim okruženjima gdje je manevriranje vozila Humvee ograničeno zbog velike širine.

Plasan Sasa je iskoristio svoje bogato iskustvo kako bi ponudio oklopljenu varijantu za američku kopnenu vojsku i marince, izraelsku vojsku te ostale naručitelje. Riječ je o razvoju naprednog vozila pogonske konfiguracije 4 X 4 pod imenom Sandcat baziranom na komercijalnoj podvozju Ford F350. Projekt upotrebljava Plasanov “pametni” oklop, podni deflektor, te ostale tehnologije. Pokusno vozilo ima petero vrata i krovno postolje za montažu oružja. Vozilo Sandcat nudi tvrtka Oshkosh Defense, inače jedan od većih proizvođača vojnih kamiona.

 

Marijo PETROVIĆ

Foto: AM General