Modernizirani oklop marinaca

Novo amfibijsko oklopno vozilo elitnom će rodu američkih oružanih snaga osigurati dobru zaštitu, veću brzinu i dubinu djelovanja kad iziđu iz područja mostobrana. S druge strane, proizvođači SuperAV-a stekli su itekako renomiranog korisnika i svakako mogu računati na nove poslove

U lipnju ove godine Marinski korpus SAD-a obznanio je da je britanski konglomerat BAE Systems na čelu skupine proizvođača pobjednik natječaja u sklopu programa razvoja i nabave amfibijskog oklopnog vozila Amphibious Combat Vehicle (ACV 1.1). koje će dijelom zamijeniti svojevrsnu ikonu marinaca – AAV (Assault Amphibious Vehicle). Taj je svestrani gusjeničar u operativnoj uporabi još od 1972. i od 1982. prošao je većinu ratišta na kojima su djelovali marinci, a zanimljivo je da su ih prvi put uporabili Argentinci 1982. u invaziji Falklanda.

 

Prototip ACV-a na testiranju, proizvod konzorcija na čelu s BAE Systemsom (Foto: BAE Systems)

Projekt ACV pokrenut je nakon neuspjeha s projektom Expeditionary Fighting Vehicle (EFV) koji je trebao biti novo, potpuno rješenje za potrebe marinaca. EFV je trebao imati iznimne plivajuće sposobnosti kako bi omogućio desantiranje s brodova koji se nalaze daleko na pučini, izvan dometa obalne obrane, odnosno više od 100 km. To je značilo veliku brzinu vozila u vodi kako bi se desant izveo u razumnom vremenu. Istodobno je EFV nakon izlaska iz vode trebao biti punokrvno borbeno vozilo pješaštva s jakim naoružanjem, mobilnošću i oklopom uz zadržavanje transportnog kapaciteta AAV-a (Assault Amphibious Vehicle). Nakon što je program pojeo dosta vremena i posebno novca shvatilo se da je s raspoloživom tehnologijom nemoguće pomiriti suprotstavljene zahtjeve sposobnosti EFV-a te je projekt napušten početkom 2011.

Smisao za realnost

No, potreba za zamjenom AAV-a ostala je i marinci su iste godine počeli s projektom ACV. Originalni se zahtjev nije puno pomaknuo od EFV-a te je, primjerice, i dalje trebao imati sposobnost transporta preko horizonta i imati veliku brzinu plovidbe od 13 do 15 čvorova bez žrtvovanja vatrene moći i zaštite. Važno je spomenuti i da je paralelno postojao i projekt MPC (Marine Personnel Carrier) s ciljem nabave kotačnog oklopnog transportera. I on je otkazan i to 2013., no iduće godine, zamjenom starih projekata novim projektom koji se razvija u dvjema fazama, počeo je manje ambiciozan, ali mnogo manje riskantan smjer.

Podjelom projekta definirana je prijelazna faza ACV 1 koja treba omogućiti uvođenje djelomične zamjene AAV-a. Zamjena se mora temeljiti na nekom postojećem oklopnom vozilu uz cijenu od 3 do 4,5 milijuna dolara po komadu i tu se zapravo radi o nastavku MPC projekta. Tek se u budućoj drugoj fazi (ACV 2), kad to tehnološke mogućnosti budu dopuštale, namjerava nabaviti vozilo koje će ispunjavati maksimalne zahtjeve marinaca.

Dvije serije

ACV 1 je također podijeljen u dva koraka: prvi (ACV 1.1) odnosi se na nabavu osnovne inačice transportera pješaštva dok će se u drugom koraku (ACV 1.2) uvesti unaprijeđeni ACV 1.1 transporter te specijalizirane inačice kao što su zapovjedna, logistička ili inačica za vatrenu potporu. Odlučeno je da će ACV 1 biti kotačno vozilo, da će morati imati zaštitu razine kao kod MRAP vozila, a osim triju članova posade prevoziti desetinu od 11 do 13 marinaca. Vozilo treba imati plivajuće sposobnosti na razini AAV-a, a na kopnu veću ili jednaku mobilnost kao tenk M1A1 Abrams jer sadašnji AAV ne može držati korak s Abramsom. Također, oklopnjak će biti naoružan daljinski upravljanom vatrenom stanicom s teškom strojnicom 12,7 mm a po mogućnosti dvojnom stanicom koja još ima i automatski bacač granata kalibra 40 mm. Planira se nabaviti oko 600 vozila ACV 1 (200 ACV 1.1 i 400 ACV 1.2) i paralelno modernizirati oko 390 AAV-a. Iako nije napredak u pogledu plivajućih sposobnosti, ACV 1 bi marincima trebao pružiti puno bolje mogućnosti na kopnu pružajući veću brzinu i domet manevra, ali i jednostavniju logistiku vezanu za kotačna vozila u odnosu na AAV.

Ponude u finalu
Konačni zahtjev za ponudama za ACV 1.1 objavljen je u ožujku 2015. Među glavne kandidate, još od projekta MPC, ubrajao se BAE Systems, koji u suradnji s talijanskim Ivecom nudi inačicu vozila SuperAV. Singapurski SAIC javio se s Terrexom, a General Dynamics s inačicom Piranhe. Manje poznati američki proizvođač Advanced Defense Vehicle Systems (ADVS) kandidirao se s vozilom sličnim 6 x 6 oklopnjaku Desert Chameleon prodanom Kuvajtu, a Lockheed Martin s finskom Patrijom predstavio je inačicu finskog vozila AMV pod imenom Havoc. Međutim, suradnja Lockheeda i Patrije ubrzo je prekinuta jer su Amerikanci odlučili ići sa samostalnom ponudom potpuno novog dizajna predstavljenog u rujnu 2015. Taj se potez nije pokazao uspješnim jer je u studenom iste godine objavljen odabir BAE-a i SAIC-a za finalnu fazu natječaja koja je uključivala ugovor za proizvodnju po 16 prototipova te testiranje tijekom 2017. Ove godine, 19. lipnja, objavljen je konačni pobjednik, tj. BAE Systems koji je za početak dobio ugovor vrijedan 198 milijuna dolara za proizvodnju 30 predserijskih vozila s početkom isporuke u zadnjem tromjesečju 2020.

 

SuperAV izlazi iz mokre palube velikog amfibijskog broda ”San Marco“ talijanske ratne mornarice. Uskoro će slično vozilo imati istu ulogu u američkom Marinskom korpusu (Foto: Iveco Defence Vehicles)

SIAC je, za utjehu, dobio ugovor modernizacije dijela AAV amfibija koje se namjeravaju zadržati u uporabi. Radi se o zahvatu na 396 vozila koji obuhvaća niz poboljšanja i dodataka u oklopu i zaštiti posade općenito, pojačani motor, novu elektronički upravljanu transmisiju, nove vodomlazne propulzore, vanjske spremnike za gorivo te poboljšane komande i sučelje vozača.

Dobra prosudba

SuperAV je bio samostalni projekt Iveca, očigledno nastao na temelju dobre prosudbe da je u budućnosti potrebno takvo vozilo. Ideja je bila napraviti suvremeno kotačno oklopno borbeno vozilo temeljeno na iskustvu Centaura s posebnim naglaskom na plivajuće sposobnosti. SuperAV je imao premijeru 2009. a tri godine poslije je sporazumom Iveca s BAE Systemsom postao kandidat za ACV. Odabir za ACV 1.1. nije prvi uspjeh SuperAV-a na tržištu. Odabran je u inačici 6 x 6 za novo brazilsko kotačno borbeno vozilo pod imenom Guarani.

U brazilskoj vojsci VBTP-MR Guarani zamjenjuje lake oklopnjake EE-9 Cascavel i EE-11 Urutu. Njegova proizvodnja i nabava predstavlja vrlo opsežan program jer u konačnici uključuje čak 2044 novih vozila u nizu inačica. Ukupna vrijednost tog poduhvata iznosi oko šest milijardi dolara u razdoblju od 20 godina od čega je Ivecu ugovorom iz 2009. osigurano 2,5 milijardi. U proizvodnju Guaranija u velikoj su mjeri uključene i brazilske tvrtke. Vozilo se nudi i za izvoz iako se tu primarno računa na južnoameričko tržište. Prvi i zasad jedini strani kupac jest Libanon koji je kupio deset Guaranija.

Prilagodljiv dizajn
Osnovni SuperAV ima masu praznog vozila od oko 15 tona s nosivošću opreme, naoružanja ili dodatnog oklopa do devet tona u slučaju zadržavanja amfibijskih sposobnosti, odnosno deset tona bez sposobnosti plivanja. To dovodi do 24, tj. 25 tona najveće mase vozila. Unutarnji korisni volumen iznosi odličnih 14 m3 i ima, osim za vozača, sjedala za još 12 putnika i članova posade. Ostale su karakteristike također u razini modernih sličnih vozila. Najveća brzina na cesti je više od 105 km/h, svladava uspon od najmanje 60 % i bočni nagib više od 30 %, prelazi okomitu prepreku visine od 0,6 m i rov širine od oko dva metra, a u prelasku vodenih prepreka gazom, ograničenje dubine je 1,5 metar. Prema brošuri Iveca brzina plivanja je 10 km/h što omogućuju dva propelera na stražnjem kraju vozila. Plivanje je moguće do stanja mora 3. Domet SuperAV-a je oko 800 kilometara na suhom i 65 km prilikom plivanja. Zanimljivo je da se SuperAV nudi u dvjema širinama trupa vozila: uža od 2,7 metara i šira inačica od 3 metra što vjerojatno ima veze s osiguranjem dobre plovidbenosti i kod težih inačica.

Želje i mogućnosti

Pogon vozila čine motor IVECO Cursor 13 6L snage 500 do 560 KS s transmisijom ZF 7HP902 te odnos snage i mase vozila prelazi 21,5 KS/t. Ima sedam brzina za kretanje naprijed i jednu za natrag. Svojevrsna Ivecova specijalnost jest pogonski sklop u obliku slova H koji omogućuje nešto niže vozilo i ima određene prednosti u izdržljivosti zbog dva paralelna pogonska vratila i jednostavnosti jer treba samo jedan diferencijal umjesto četiriju kod klasičnih rješenja.

Upravljiva su prednja dva para kotača uz opciju upravljivosti i zadnjeg para. Ovjes je hidropneumatski i neovisni tipa McPherson. On omogućuje vozaču regulirati visinu vozila što olakšava postupke ukrcaja i iskrcaja s brodova ili zrakoplova, ali može imati i određene taktičke koristi npr. kod korištenja zaklona. Kotači su opremljeni gumama veličine 14.00R20 s run-flat umetcima i središnjim sustavom regulacije tlaka u gumama.

Oprema, dakako, ovisi o željama i mogućnostima kupca, a osnovni paket uključuje osigurano napajanje od najmanje 500 A za željenu opremu, samodijagnostički sustav i digitalnu upravljačku ploču vozača. Slična je i situacija s oklopnom zaštitom s tim da Iveco ne navodi koja je osnovna razina zaštite vozila. No sudeći prema masi može se pretpostaviti da ne odskače bitno od konkurencije, tj. da pruža zaštitu barem od teških strojnica i da ima solidnu protuminsku zaštitu.

Dostizanje zahtjeva

 

SuperAV je već odnio jednu pobjedu u Americi, u Brazilu: inačica 6 x 6 odabrana je za vozilo kopnene vojske pod imenom Guarani (Foto: Forças Terrestres)

Osnovni je dizajn SuperAV-a, kako bi dostigao zahtjeve postavljene pred ACV, dobrim dijelom unaprijeđen i pojačan. Prva je očita razlika vanjski izgled. ACV inačica ima čiste linije tijela vozila iznad kotača i redizajniran nos kako bi se još poboljšala plovnost. Same dimenzije trupa znatno su veće i širina iznosi 3,1 m, a visina vozila dostiže 2,8 m i dužinu od 8,8 m za razliku od originalnih 2,31 i 7,92 metara. Pogon je pojačan pa ga sad čini motor IVECO Cursor 16 od 700 KS i transmisija Allison 4800 SP, a dobio je i dodatnu brzinu za vožnju unatrag. Brzina na vodi je ostala 10 km/h. Napajanje opreme na vozilu osigurano je s raspoloživih više od 900 A jakosti električne energije. Masa praznog ACV-a 1.1. iznosi 26 tona, a nosivost korisnog tereta iznosi četiri tone. Također, povećan je broj vojnika koje može prevesti na 13 što je u skladu s donedavnom veličinom desetine marinaca.

Preustroj desetina

Naime, u svibnju ove godine obznanjena je odluka da će pješačka desetina marinaca imati jednog člana manje. Sastojat će se od triju timova s po tri člana umjesto tri puta četiri člana i zapovjednog tima koji se sastoji od zapovjednika, njegova zamjenika i operatera sustava, tj. specijalista za upravljanje dronom. Tom prilikom potvrđena je i već prije naslućivana odluka o zamjeni jurišne puške M4 novom M27 Infantry Automatic Rifle (inačica Heckler & Koch HK416) koja je već prije uvedena kao zamjena za laku puškostrojnicu M249 Squad Automatic Weapon. To znači da će cijela desetina imati samo jednu vrstu streljačkog oružja.

ACV 1 će marincima osigurati moderno borbeno kotačno vozilo koje će im pružiti dobru zaštitu, veću brzinu i dubinu djelovanja kad iziđu iz područja mostobrana. Ne treba isključiti i dodatne narudžbe i inačice, ovisno o situaciji s nasljednikom EFV-a. Nakon lipanjske odluke marinaca Iveco i BAE svakako mogu računati na nove poslove s ACV-om, odnosno SuperAV-om, sad kad su stekli itekako renomiranog korisnika.

Vedran SLAVER