Noćni skok s 10.000 metara

Padobrancima je zadaća desantiranje u neprijateljski teritorij, brzo djelovanje u protuterorističkim intervencijama na specifičnim područjima (plovila, platforme, otoci…) te motrenje, navođenje i diverzije

Djelatnici Specjialne jedinice policije “ALFA” svakodnevno prolaze iscrpljujuću obuku iz djelokruga Specijalne policije u stresnim situacijama uz simuliranje stvarnih uvjeta, a psihofizičku kondiciju održavaju na visokoj razini intenzivnim treninzima u svoje radno i slobodno vrijeme. Uz sve to, djelatnici u svojim specijalističkim skupinama prolaze i specijalističku obuku te se stručno usavršavaju na raznim tečajevima, seminarima, obukama i suradnjom s ostalim specijalnim vojnim i policijskim postrojbama u Hrvatskoj i u svijetu. U rujnu 2003. padobranska skupina SJP “ALFA” bila je na stručnom usavršavanju u Memphisu, SAD. U suradnji s američkom vojskom (Rangeri), skupina je nakon višednevnih priprema, 21.rujna 2003. u šest sati po lokalnom vremenu uspješno izvela dnevni, tzv. H.A.L.O. (High Altitude Low Opening) skok padobranom s visine od 10.000 metara uz uporabu autonomnog izvora kisika (vlastita boca s kisikom pričvršćena na opremu padobranca). Dana 10. rujna 2005. godine, padobranska skupina u sastavu od pet djelatnika SJP “ALFA” ponovo se uputila na stručno usavršavanje u SAD. Nakon sedam dana priprema u Memphisu, gdje su radi prilagodbe skakali s kompletnom H.A.L.O. opremom, skupina je još jednom izvela dnevni skok s 10.000 metara. Kako je skok bio uspješan, a i vremenski uvjeti su to dopuštali, ALFE su 19. rujna izveli skok padobranom s 10.000 metara u uvjetima minimalne vidljivosti noću.

Padobranci su skakali iz zrakoplova “Super King Air”, koji pogone dva turbo-prop motora tipa PT-6A, svaki po 750 KS. Kako zrakoplov nema kabinu pod tlakom, a na visini od 10.000 metara tlak zraka iznosi oko 265 hPa (cca. 26% tlaka u odnosu na tlak na 0 m/nv), opremljen je konzolom koja tijekom leta kisikom opskrbljuje pilota i šestoricu putnika. Zbog tako niskog tlaka zraka, parcijalni tlak kisika je također vrlo nizak, što bi bez dodatnog izvora kisika rezultiralo hipoksijom i gubitkom svijesti već nakon 10-15 sekundi. Niska temperatura od oko -50° C dodatna je otežavajuća okolnost koju se ne smije zanemariti. Tijekom dnevnog skoka u rujnu 2003. godine nekolicini padobranaca su zbog niskog tlaka i temperature zatajili digitalni visinomjeri, mjerači brzine i kamere. Stoga su padobrane morali otvarati na temelju vizualne procjene udaljenosti od tla. Kod noćnog skoka s visine od 10.000 metara takva vizualna procjena ne postoji, pa u slučaju zatajenja visinomjera, padobranac mora na osnovi iskustva i osjećaja procijeniti visinu na kojoj će otvoriti padobran.

Sam skok počinje udisanjem čistog kisika iz konzole u zrakoplovu, 20-30 minuta prije polijetanja. Udisanje čistog kisika obvezno je kako bi se iz organizma izbacio dušik i time izbjegla mogućnost dobivanja dekompresijske bolesti. Vrijeme potrebno da bi se zrakoplov “popeo” na 10.000 metara iznosi 17-19 minuta. Na oko 9.000 metara visine, Jumpmaster” (voditelj skoka) daje padobrancima instrukciju za iskopčavanje s konzole u zrakoplovu i ukopčavanje na vlastite “Twin 53” ili “Twin 22” boce, koje sadrže dovoljno kisika za 15-ak minuta disanja. Na visini od 10.000 metara, pilot pomoću GPS-a radi nalet preko zračne luke i padobrancima daje znak za iskakanje iz zrakoplova. Zbog velike brzine kretanja zrakoplova (350-400 km/h) svi padobranci moraju iskočiti u roku od 10-ak sekundi. U protivnom bi dva ili tri padobranca koji su zadnji iskočili mogli prizemljiti izvan zračne luke. Pri skoku se padobranci koriste balističkim kacigama “HGU 557P” s “Airox VIII” regulatorom kisika te vojnim padobranima za H.A.L.O./H.A.H.O. skokove tipa “MC-4” ili “MC-5”, ili padobranima tipa “PRIMA”. Svi padobrani moraju biti opremljeni padobranskim automatom.

Vrijeme slobodnog pada, od trenutka iskoka iz zrakoplova do trenutka otvaranja padobrana iznosi oko 2,5 minute. Brzina slobodnog pada u gornjim slojevima atmosfere na 10.000 – 5000 metara kreće se od 350 do 450 km/h, a ispod tih visina od 150 do 200 km/h. Vožnja pod otvorenom kupolom do prizemljenja traje oko 3 minute.
Izvođenje ovakvog skoka daje veliko iskustvo Specijalnoj jedinici policije “ALFA” te je ovaj oblik stručnog usavršavanja čini postrojbom osposobljenom za provedbu najtežih zadaća. Stoga, Specijalna jedinica policije “ALFA” može stati “rame uz rame” s najelitnijim postrojbama na svijetu.

Za pruženu pomoć i potporu u provođenju ovog stručnog usavršavanja, Specijalna jedinica policije “ALFA” i Sportsko društvo ALFA EXTREME, posebno se zahvaljuju Ministarstvu unutarnjih poslova RH, Udruzi veterana specijalne jedinice policije “ALFA” Zagreb, Gradu Zagrebu te sponzorima:
METRO Cash & Carry d.o.o.
Erste & Steiermärkische bank d.d.
Elicom d.o.o.
Holcim (Hrvatska) d.o.o.
M.M.-Boban d.o.o.
Vibau građevinska tehnika d.o.o.
Smit Commerce d.o.o.
MHM-ING d.o.o.
Ivalim d.o.o.
Šljunčara i prijevoznički obrt
Agapa Zagreb d.o.o.
PGP-Gavran d.o.o.
Vulkan d.o.o.
Matić d.o.o.
Hidrocommerce d.o.o.
Betonmix d.o.o.

Stjepan MILKOVIĆ