Brazilska ratna mornarica i brodograđevna tvrtka Itaguaí Construções Navais (ICN) isporučile su prva tri modula…
Nove indonezijske podmornice nakon 36 godina
Indonezijska ratna mornarica (Tentara Nasional Indonesia – Angkatan Laut- TNI-AL) uvela je u operativni sastav prvu od triju dizelsko-električnih podmornica Type 209/1400 imena “Nagapasa”. Plovila su naručena od južnokorejskog brodograditelja Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) u prosincu 2011. Ugovorna vrijednost programa je 1,1 milijardu dolara, a uključuje i transfer tehnologije kojim bi se treća podmornica trebala graditi u brodogradilištu PT PAL u Surabayi. Službena svečanost primopredaje održana je 2. kolovoza u DSME-ovu brodogradilištu Okpo na južnokorejskom otoku Geoje, a odmah je uslijedilo i službeno uvođenje u operativnu uporabu. Matična luka podmornice bit će vojnomornarička baza Palu u provinciji Watusampu na otoku Celebes (Sulawesi). Malo kašnjenje Dostava je kasnila zbog dodatnih radova nakon inicijalnih, brodograđevnih pokusnih plovidbi. Indonezijska ratna mornarica trenutačno djeluje samo s dvjema njemačkim podmornicama klase Cakra (Type 209/1300) izgrađenim sedamdesetih godina. Prema dostupnim specifikacijama DSME-a, indonezijska Type 209 istiskuje 1400 tona pod morem i 1280 t na površini, a najveći je doplov oko 10 000 NM pri brzini od 10 čvorova i površinskoj plovidbi. Osnovne dimenzijske značajke očituju se u duljini preko svega 61,2 m, najvećoj širini 6,25 m i gazu trupa 5,5 m.
Propulzijsko-pogonski sustav sastoji se od četiriju dizelskih motora 12V493 tvrtke MTU čime se postiže najveća podvodna brzina 21,5 čv dok je maksimalna površinska 11 čv. Podmornica je dizajnirana za niz zadaća, uključujući protubrodsko i protupodmorničko djelovanje, polaganje mina te operacije specijalnih snaga.
Nešto prije dostave, 26. srpnja, Jane’s je objavio da su indonezijsko ministarstvo obrane i domaća tvrtka PT Palindo Marine pred završetkom ugovora o gradnji, opremanju i dostavi potpuno domaće minipodmornice. Plovilo će se temeljiti na konceptu koji je prvi put predstavljen na izložbi Indo Defence 2016 u Jakarti. Osnovne brodograđevne značajke tog koncepta očituju se u duljini preko svega od 22 m, najvećoj širini 3 m i gazu trupa 2,5 m. Površinska istisnina iznosi približno 117 tona, a podvodna 127 tone. Podmornica ima maksimalnu radnu dubinu od 150 m, autonomiju od šest dana i najveću podvodnu brzinu od 10 čv. Može smjestiti posadu od pet članova s osiguranim prostorom za do devet dodatnih pripadnika OS-a.
Maja PTIĆ GRŽELJ