Novi japanski brodovi

(Foto: JMSDF)

Japanska brodograđevna tvrtka Mitsubishi Heavy Industries (MHI) porinula je drugu od planirane 22 višenamjenske fregate programa 30DX namijenjene Japanskim samoobrambenim pomorskim snagama (JMSDF). Fregata Mogami porinuta je 3. ožujka tijekom svečanosti u brodogradilištu Nagasaki Shipyard & Machinery Works u prefekturi Nagasaki. Očekuje se da će ući u operativni sastav mornarice tijekom ožujka 2022. godine. Mogami je zapravo prvo plovilo u klasi koje je JMSDF naručio, no drugo je brodogradilište, Mitsui E&S Group, još u studenom 2020. porinulo Kumano (FFM-2). Gradnja Mogamija kasni zbog problema s plinsko-turbinskim motorom, no JMSDF ga još uvijek označava kao prvi brod u klasi, što znači da će klasa nositi njegovo ime. Prema JMSDF-u, Mogami će imati posadu od oko 90 članova i standardnu istisninu od 3900 tona. Brod je dug 133 i širok 16,3 m, s gazom od 9 m. Glasnogovornik JMSDF-a izjavio je za Jane’s da će za novu klasu fregata biti potrebno manje članova posade, što upućuje na višu razinu automatizacije brodskih sustava te da će, u usporedbi s ostalim klasama fregata, troškovi gradnje biti manji zbog kompaktnosti konstrukcije.
Samo dan kasnije, 4. ožujka, JMSDF je u operativnu uporabu uveo Aki (AOS-5203), treći brod za nadzor oceana klase Hibiki. Svečanost je održana u gradu Tamanu u prefekturi Okayama na istoku Honshua. Kao i kod prethodnih dvaju plovila u klasi, riječ je o dvotrupnom brodu male površine vodne linije SWATH (Small Waterplane Area Twin-Hull). Aki je izgradila tvrtka Mitsui Engineering & Shipbuilding u skladu s ugovorom potpisanim 2018. i vrijednim 248 milijuna dolara. Kobilica broda položena je u ožujku 2019., a porinut je 15. siječnja 2020. godine.
Osnovna zadaća novog plovila bit će prikupljanje informacija o podmorničkim aktivnostima susjednih zemalja zbog čega će biti opremljen modernijim sustavom tegljenih senzora (Surveillance Towed Array Sensor System – SURTASS) u odnosu na prva dva plovila u klasi. Hibiki (AOS-5201) i Harima (AOS- 5202) uvedeni su u operativnu uporabu još 1991., odnosno 1992. godine. Plovila klase Hibiki imaju 40 članova posade. Duga su 67 m, imaju širinu preko svega 29,9 m, visinu 15,3 m, gaz 7,5 m te helikoptersku palubu. Postižu najveću brzinu od 11 čvorova, a standardni doplov je 3800 NM.

Maja PTIĆ GRŽELJ