Riječju i slikom zabilježeni trenuci boravka i rada kontingenata OSRH u operaciji ISAF u Afganistanu.
Od broja 101 do broja 170
Na ceremoniji u bazi Francuskog ratnog zrakoplovstva Mont-de-Marsan Hrvatska je službeno preuzela prvi višenamjenski borbeni avion Rafale. Nakon godina korištenja aviona MiG-21, koji su zajedno s pilotima i tehničarima dali velik udio pobjedi u Domovinskom ratu, čin primopredaje i simboličan je jer znači i ulazak nadzvučne borbene komponente HRZ-a u novu eru

“Ponosan sam što sam Hrvatskoj, koja je međunarodno priznata država, baš ja doveo prvi borbeni avion. I to supersonični MiG-21,“ rekao je za Hrvatski vojnik pilot Danijel Borović u ožujku sad već davne 1992. godine. Nekoliko tjedana prije, zahvaljujući njegovu hrabrom preletu, Hrvatsko ratno zrakoplovstvo dobilo je svoj prvi avion s nadzvučnim sposobnostima obrane, nadzora i zaštite zračnog prostora. Letjelica je brzo dobila hrvatske oznake, broj 101 i bila je prva u nizu drugih istog tipa koje će se nabaviti tijekom Domovinskog rata. HRZ je utemeljio i razvijao svoju udarnu borbenu komponentu te kasnije itekako pridonio obrani i oslobođenju Hrvatske. Nažalost, broj 101 nije dočekao pobjedničke dane, baš kao ni herojski pilot pukovnik Ante Radoš koji je u njemu poginuo u borbenoj akciji 24. lipnja 1992. Tijekom Domovinskog rata, iz niza razloga, MiG-21 bio je jedina, ali pobjednička realnost za HRZ.
No razmišljalo se i dalje od te realnosti. “Odlučili smo, u čemu nas podržava i vrhovni zapovjednik Hrvatske vojske, opredijeliti se za zapadnu tehniku i tehnologiju jer se želimo uključiti u najsuvremenije tijekove,“ rekao je 1992. tadašnji zapovjednik HRZ-a general Imra Agotić. Unatoč tome, MiG-21 ostao je realnost još godinama nakon rata. Takozvane promjene sigurnosnih paradigmi te stalna smanjenja ili stagnacija obrambenog proračuna dugo su odgađali modernizaciju nadzvučne borbene komponente HRZ-a. Nije bilo neuobičajeno niti da se u javnom prostoru pojavljuju izjave o njezinoj nepotrebnosti za Hrvatsku. A to bi značilo i da ne trebamo suverenost u zaštiti hrvatskog zračnog prostora. Unatoč svemu, sposobnost je održana pomoću dva velika remontna ciklusa MiG-ova, ali i uz goleme napore HRZ-a, njegovih zapovjednika, pilota i zrakoplovnih tehničara.

Pokretanje novog procesa
S vremena na vrijeme pojavile bi se informacije o konkretnom pokretanju procesa nabave novih borbenih aviona, da bi brzo otišle u zapećak ili postale neuvjerljive zbog novog smanjenja proračuna. Konačno, tijekom 2017. i 2018., jedan je proces odmaknuo i izabrani su rabljeni izraelski avioni F-16 C/D Block 30 Barak, no 10. siječnja 2019. Država Izrael službeno je izvijestila MORH da ne može ishoditi odgovarajuće odobrenje SAD-a za isporuku Baraka Hrvatskoj. Kako operativni vijek cijele flote HRZ-ovih aviona MiG-21 ističe 2024. godine, bilo je jasno da se novi proces mora pokrenuti što prije. Tako je i bilo: 4. srpnja 2019. Vlada Republike Hrvatske donijela je stratešku odluku o potrebi očuvanja sposobnosti zaštite zračnog prostora vlastitim borbenim avionima. U novom procesu, 28. svibnja 2021. najpovoljnijom je ocijenjena francuska ponuda i 25. studenog 2021. potpisan je Tehnički dogovor i tri ugovora s tvrtkama Dassault Aviation, MBDA France i Safran Electronic & Defense. Ukupna je vrijednost provedbe svih dokumenata 999 068 493 eura, odnosno 1 152 496 307 eura s procijenjenim troškovima indeksacije cijena i PDV-om. Riječ je o 12 rabljenih aviona Rafale F3-R (deset jednosjeda i dva dvosjeda), u istom standardu kao i avioni koji se koriste u Ratnom zrakoplovstvu Francuske Republike. Uz 12 aviona dolazi i simulator letenja, koji je zapovjednik HRZ-a brigadni general Michael Križanec opisao kao “naš trinaesti borbeni avion“. Tu su i zemaljska te ispitna oprema, pričuvni dijelovi i sveobuhvatna potpora ovlaštenih predstavnika tvrtki proizvođača u Francuskoj i Hrvatskoj.

Očuvanje sposobnosti nije pitanje
Naravno, uz novo, iznimno moderno i kompleksno borbeno sredstvo kao što je višenamjenski borbeni avion 4,5+ generacije, ide i čitav niz drugih aktivnosti. Najvažnija od njih je izobrazba i obuka pilota i zrakoplovnih tehničara. Njezino je planiranje započelo praktički odmah nakon donošenja odluke o Rafaleu, da bi krajem 2022. i početkom 2023., u Francusku otišli prvi HRZ-ovi tehničari, odnosno piloti. I od tada, obuka ide po predviđenom rasporedu, baš kao i priprema infrastrukture i sve druge aktivnosti. Hrvatski piloti već uvelike lete, zrakoplovni tehničari ovladavaju svim vještinama i znanjima za koje se specijaliziraju. A na ceremoniji u bazi Francuskog ratnog zrakoplovstva Mont-de-Marsan, 2. listopada 2023. Hrvatska je službeno preuzela svoj prvi Rafale – dvosjed s oznakama HRZ-a i 191. eskadrile lovačkih aviona koji nosi broj 170. Na svoj način, on je nasljednik legendarnog aviona 101 s početka ovog teksta. Jer, ako je taj MiG-21 bio simbolično, ali i stvarno utemeljenje nadzvučne borbene komponente HRZ-a, onda je Rafale broj 170 njezino očuvanje, ali još više od toga i ulazak u novu eru. Jer, očuvanje sposobnosti više nije pitanje, odsad je pitanje kako će se ta sposobnost graditi i kontinuirano napredovati. A avion kakav je Dassault Rafale svakako daje mnoge preduvjete za jedno i dalje malo, ali snažno, moderno lovačko zrakoplovstvo, jamstvo obrane, odvraćanja i suverenosti. Prvi avion velik je korak, no takvih će koraka u nadolazećih dvije godine biti sve više. Sve dok i 12. Rafale ne bude predan Hrvatskoj i dok i zadnji 2025. godine ne doleti u svoje 91. krilo HRZ-a, u vojarnu “Pukovnik Marko Živković“.

“Nova pozicija donosi nam nove zadaće“
“Sve će biti spremno za dolazak Rafalea u Hrvatsku jer izgradnja cjelokupnog paketa sposobnosti za prihvat aviona ide po planu. Nemamo kašnjenja, sve je u zelenom i u budžetu. Segmenti vezani za infrastrukturu bit će gotovi, početkom drugog kvartala iduće godine, za prihvat aviona. Međutim, do tada će biti instalirana i postavljena ostala imovina, poglavito simulator za pilote,“ poručio je general Križanec. Dakle, pred HRZ-om je velik posao. Ne samo do 2025., nego i ubuduće. I ključno je da u tome imaju odgovarajuću potporu. Uoči primopredaje broja 170, ministar obrane Mario Banožić želio je naglasiti kako će upravo modernizacija HRZ-a učiniti da u ovom dijelu Europe nitko neće imati snažnije, modernije i moćnije ratno zrakoplovstvo. Isto tako, opisao je širi kontekst i značaj nabave Rafalea. “Prema informacijama koje dobivam od HRZ-a, ali i od hrvatskih građana osjećaj je prije svega oduševljenje. Mi smo sačuvali teško stečenu borbenu sposobnost začetu tijekom Domovinskog rata, tj. ne samo da smo je sačuvali nego smo je i dodatno razvili. To će biti avioni 4,5+ generacije koji nas pozicioniraju kao vjerodostojne NATO-ove partnere, europsku članicu, u jednu poziciju koju smo do sada imali u drugim granama. Ta naša nova pozicija donijet će nam i nove zadaće, ali isto tako i određene nove vrijednosti u tom društvu koje ćemo dalje pokušati razvijati s našim saveznicima i partnerima, upravo kroz donacije i daljnju modernizaciju i opremanje sve tri grane,“ istaknuo je ministar.
“Velik dan za Hrvatsku”
Svečanoj ceremoniji u bazi Mont-de-Marsan nazočio je ministar obrane Mario Banožić zajedno s predstojnikom Ureda predsjednika Vlade Zvonimirom Frka-Petešićem i potpredsjednikom Vlade i ministrom hrvatskih branitelja Tomom Medvedom te izaslanstvom OSRH na čelu s načelnikom Glavnog stožera OSRH admiralom Robertom Hranjem i zapovjednikom HRZ-a brigadnim generalom Michaelom Križancem. S francuske strane ceremoniji je nazočilo izaslanstvo Oružanih snaga i Ministarstva obrane Republike Francuske koje je predvodio inspektor OS-a za ratno zrakoplovstvo general zbora (général d’armée aérienne) Luc de Rancourt.

“Današnji dan od iznimnog je značaja za Republiku Hrvatsku, Oružane snage i Hrvatsko ratno zrakoplovstvo,“ rekao je ministar obrane Mario Banožić. Osvrnuvši se na hrvatske borbene pilote koji se već mjesecima obučavaju u Francuskoj na avionima Rafale i koji su pokazali vrhunske vještine i profesionalnost, ministar je rekao: “Iako je ovo velik dan za Republiku Hrvatsku, ovo je velik dan za naše borbene pilote koji su pokazali koliko predane, profesionalne i stručne ljude imamo u redovima Hrvatske vojske. Hvala svakom našem pilotu, hvala svakom zrakoplovnom tehničaru na svemu što su pokazali tijekom obuke u Francuskoj: vi ste jamac sjajne budućnosti Hrvatske vojske i nezamjenjiva ključna snaga naših Oružanih snaga.“
Predstojnik Frka-Petešić istaknuo je da je nabava aviona Rafale za Hrvatsku tehnološki iskorak i golem korak naprijed ne samo u modernizaciji već i u jačanju obrambenih sposobnosti: “Sposobnost projekcije snaga koju dobivamo Rafaleom duboko će promijeniti strateško pozicioniranje Hrvatske na geopolitičkoj i vojnoj karti Europe. To će omogućiti da damo dodatan doprinos jačanju sigurnosti u našem dijelu Europe gdje će zračna nadmoć Rafalea biti bez premca.“
General zbora de Rancourt rekao je kako mu je bila iznimna čast surađivati s Vladom Republike Hrvatske i Ministarstvom obrane. Poručio je kako je avion Rafale moćno i važno sredstvo posebno u aktualnim okolnostima promijenjenih sigurnosnih paradigmi izazvanim ratom u Ukrajini. Posebno je pohvalio hrvatske pilote i tehničare na trudu i sjajnoj obuci koju u Francuskoj provode zajedno s kolegama iz Francuskog ratnog zrakoplovstva.
Tekst: Domagoj Vlahović: Foto: Filip Klen