Indijska je ratna mornarica 22. srpnja objavila međunarodni poziv inozemnim izvođačima radi pomoći u razvoju…
Osmi X12 u Narayanganju
U brodogradilištu DEW (Dockyard and Engineering Works) u Narayanganju, koje je u vlasništvu ratne mornarice Bangladeša, nedavno je svečano položena kobilica za osmu vrlo brzu ophodnu brodicu. Plovila se grade prema projektu X12 nabavljenom putem transfera tehnologije u suradnji s indonezijskom tvrtkom PT. Lundin (North Sea Boats), a osiguran je ugovorom o isporuci 18 plovila za ratnu mornaricu i obalnu stražu Bangladeša potpisanim 2014. godine. Prema objavama indonezijskih medija, ugovor je vrijedan šest milijuna dolara, a ugovorna klauzula predviđa mogućnost nabave dodatnih deset plovila.
Projekt X12 podrazumijeva plovilo izrađeno od vlaknima ojačane plastike. Temelji se na konceptu indonezijskog ophodnog broda X15 koji potječe od švedskog koncepta borbenog plovila Combat Boat 90 (CB90). Taj je tip plovila prva gradnja brodogradilišta DEW koja primjenjuje napredne kompozitne materijale prema tehničkim pravilima certifikacijskog društva Bureau Veritas. Za Bangladeš se projekt X12 gradi u dvjema inačicama. Prva je borbena brodica namijenjena mornarici, a druga je, potpuno zatvorene kabine, namijenjena obalnoj straži. PT. Lundin potvrdio je da su dva plovila X12 namijenjena obalnoj straži izgrađena ove godine u njihovu objektu u Banyuwangiju u Indoneziji. Ilustracija ophodnih brodica koju je objavio DEW pokazuje potpuno zatvoreno kabinsko nadgrađe umjesto skraćenog nadgrađa na X15. Istodobno, ceremonijalni banneri i ploče s podacima sa svečanosti polaganja kobilice održane 24. svibnja jasno prikazuju inačicu borbene brodice X12.
Iako službeno nisu objavljeni vremenski planovi za dostavu, indonezijski mediji nagađaju kako bi mogla biti isporučena u roku od 12 mjeseci zahvaljujući istodobnoj gradnji i opremanju nekoliko plovila.
Osnovne brodograđevne karakteristike projekta X12 očituju se u duljini od 11,7 m, širini 3,5 m, gazu 0,835 m, najvećoj istisnini 10,2 t i najvećoj brzini od 35 čvorova. Pogonsko-propulzijski sustav sastoji se od dvaju vodomlaznih propulzora, ZF-ova reduktora i Volvo Pentina motora snage 320 kW uz 3500 okretaja. Električna energija dolazi od dvaju Cumminsovih dizelskih generatora snage 6 kW.
Temeljno će se naoružanje vjerojatno sastojati od dviju ili više strojnica – jedne smještene na krovu kabine po sredini brodice, a druge na krmenom dijelu palube. Na jarbolu se nalazi manji radar.
Maja PTIĆ GRŽELJ