Plan razvoja francuskih oružanih snaga u razdoblju 2003. – 2008. (III. dio)

Obim drugog petogodišnjeg programa 2003. – 2008. čini ključni dio transformacije materijalne komponente francuskih oružanih snaga u postizanju ciljeva modela 2015

Foto: Giat

Za specijalne snage i “specijalne operacije” namijenjena je nabava 10 helikoptera Cougar MK2 koji nude bolje performanse od Mk1 i opremljeni su modernim komunikacijskim uređajima, sredstvima samozaštite i termalnim kamerama. Jedan od najvažnijih programa unutar ovog sustava je nabava borbenog vozila pješaštva VBCI (Vehicule de Combat d’Infanterie) koje razvija GIAT/Renault kako bi zamijenio postojeću flotu gusjeničnih vozila tipa AMX-10P. Kao takav VBCI se znatno razlikuje od ostalih vozila jer je prvo kotačno borbeno vozilo pješaštva, konfiguracije 8 x 8, koje je specifično planirano da čini pratnju i daje potporu tenkovima posljednje generacije – Leclerc. Francuska vojska formulirala je svoje potrebe na razini 700 vozila, što uključuju 550 vozila VBCI/VCI – borbeno vozilo pješaštva i 150 VBCI/VCP – zapovjedno vozilo. Prvi prototipovi su završeni tijekom svibnja 2004., a sklopljeni ugovor o razvoju predviđa i predserijsku proizvodnju 54 vozila VCI i 11 VCP. Program do 2008. pokriva plan narudžbe od ukupno 433 vozila, a tijekom 2006. početak dostave prve serije od 272 vozila i opremanje tri pukovnije. Plan se međutim neće ostvariti zbog kašnjena programa, serijska proizvodnja bi trebala početi u 2007., prvih 20 vozila bi trebalo biti predano u 2008. dok bi se IOC (initial operational capability – inicijalna operativna sposobnost) trebao postići tek u 2010. VBCI je kotačno vozilo borbene mase 28 tona (i na taj način prikladno za transport avionom A400M) i u njemu se može smjestiti posada koju čine topnik i vozač, te pješačka skupina od osam vojnika plus zapovjednik (praksa je u francuskoj vojsci da je zapovjednik vozila ujedno i zapovjednik pješačke skupine koja se prevozi oklopnim vozilom). Od naoružanja VBCI je opremljen topom TMC-25 DRAGAR 25 mm u kupoli s ciljačem i koaksijalnom strojnicom 7,62 mm, LIRE infracrvenim ometačem i bacačem dimnih granata.

Usporedo s narudžbama VBCI vozila planira se kupnja 157 zglobnih gusjeničnih transportnih vozila koja nude visoke transportne sposobnosti uz standardnu zaštitu. VAC će ponuditi široku envelopu borbene uporabe na teškim terenima i vremenskim uvjetima, kao posljedica iskustva iz zemalja sa područja bivše Jugoslavije i Afganistana. Do 2008. bit će predano i posljednjih 117 tenkova Leclerc, koji će djelovati zajedno s vozilima VBCI, sposobnost koja se izgubila kako je zastario AMX 10. Zračnu komponentu tog sustava čini helikopteri Tigre, očekuje se dostava 37 letjelica verzije HAP do kraja razdoblja. Riječ je o zajedničkom francusko-njemačkom projektu helikoptera za borbu, zaštitu i potporu, u klasi letjelice od 6 tona. Sposobnosti helikoptera omogućit će obavljanje operacija duboko u neprijateljskom teritoriju, s kompleksnim sustavima naoružanja i komunikacijskim mogućnostima. Ovdje je riječ o francusko – njemačkoj suradnji koja je počela nakon što je 1984. zaključeno da postoji zadovoljavajuća razina sličnosti između potreba obje zemlje. Intencija je bila da se zajedničkim naporima u razvoju smanje troškovi, ali i rizici onoga što je trebao postati prvi europski specijalizirani borbeni helikopter. Sporazum između Njemačke i Francuske o razvoju borbenog helikoptera potpisan je 1984., a nakon toga osnovano i poduzeće Eurocopter. Iako se prvobitno planirala proizvodnja 427 helikoptera, planovi proizvodnje su drastično smanjeni, posljednje odluke govore o proizvodnji samo 80 helikopera za Njemačku i 80 za Francusku, i to 40 verzije HAP i 40 verzije HAD uz napomenu da će sve HAP verzije tijekom vremena biti konvertirane u HAD verziju. Europska HAD verzija zadržat će top kao i ciljnik iznad rotora, a bit će opremljena protuoklopnim raketama HOT-3 i Trigat LR. Sposobnost preživljavanja na bojištu HAD verzije je možda i nešto niža zbog ciljnika koji se nalazi na krovu i zapravo čini helikopter izloženijim borbenim djelovanjima, a utječe i na smanjenje maksimalne brzine za najmanje 20 km/h. Ostali projekti čija se djelomična ili potpuna realizacija predviđa do kraja razdoblja obuhvaća modernizaciju dijela oklopnih vozila AMX10, višecijevne bacače raketa, top ATLAS, radar COBRA, FELIN osobni sustav za vojnika itd.

Foto: EADS

Sustavi snaga “More – zrak”
Najveći dio financijskih sredstava u sklopu sustava snaga more – zrak tijekom trajanja ovog programa financiranja bit će namijenjeno izgradnji protuzračnih fregata tipa Horizon, višenamjenskih fregata, jurišnih nuklearnih podmornica tipa Barracuda – dakle uglavnom s funkcionalnog područja ratne mornarice. Iako brojčano najmanja francuska ratna mornarica sa 44 130 pripadnika dobiva najteži proračun za nabavu opreme. Jedan od najvažnijih projekta u sklopu ovog sustava je francusko – talijanski program izgradnje četiri protuzračne fregate tipa Horizon. Desetog ožujka 2005. dovršena je prva fregata ove klase u brodogradilištu DCN Internacional (Tulon), a nekoliko mjeseci kasnije i prva za talijansku mornaricu. Od ukupno četiri fregate po dvije će biti izrađene za francusku i talijansku mornaricu. Ovaj multinacionalni program datira iz 1993. kada su Francuska i V.Britanija započele studiju nove protuzračne fregate koje bi činile pratnju nosača aviona. Godine 1994. njima se priključila Italija, ali je u 1999. iz programa istupila V. Britanija i nastavila sa samostalnim programom razarača “Typ 45”. Brodovi te klase su relativno velike istisnine, gotovo 6700 tona i imaju doplov od 7000 nautičkih milja, kao i sposobnost samostalnog djelovanja u razdoblju od 45 dana što im omogućuje veliku dozu samodostatnosti razmještaja u raznim dijelovima svijeta. Fregate Horizon su dizajnirane prema posthladnoratovskim zahtjevima sa širokim spektrom mogućih scenarija sukoba. Glavna zadaća tih fregata bit će pratnja nosača aviona i činit će središnju točku u skupini brodova koje čine pratnju. Također, pružat će drugi sloj protuzračne zaštite snaga oko nosača aviona ili desantnih skupina. Svaki nosač će imati u pratnji po jednu fregatu ove klase uz nekoliko manjih višenamjenskih fregata (FREMM). Svaka fregata biti će opremljena sa 48 vertikalnih lansera tipa DCN Sylver A50 koji se mogu opremiti s Aster 15 ili Aster 30 projektilima kao dijelovima protuzračnog sustava PAAMS. Aster 15 je manji projektil, kratkog dometa, dok se Aster 30 ubraja u kategoriju projektila srednjeg dometa, iako krajnji domet izrazito ovisi o vrsti, visini i kretanju potencijalne mete. Tako se maksimalni domet projektila Aster 30 kreće od 35 do čak 110 km.

Posebno važno mjesto u cijelom programu pripada planu izgradnje čak 17 višenamjenskih fregata tipa FREMM, opremljenih helikopterom NH-90, krstarećim raketama za napade na ciljeve na kopnu, protuzračnim projektilima ASTER, topovskim naoružanjem itd. Kao i u slučaju projekta Horizon program se provodi u kooperaciji s Italijom. Riječ je o najambicioznijem projektu gradnje ratnih brodova nakon II svjetskog rata koji uz 17 francuskih planira gradnju i 10 jedinica za Italiju. Projekt FREMM je posebno zanimljiv s aspekta financiranja jer je to trebao biti prvi francuski PFI projekt – projekt privatne financijske inicijative vrijednosti 5,1 mlrd. eura Razlog lansiranja PFI projekta za financiranje projekta fregata FREMM bio je pokušaj da se kupnja fregata obavi mimo proračunskih stavaka ministarstva obrane kako se ne bi pogoršalo stanje javnog duga zbog tako skupog programa. No, nakon 18 mjeseci pregovora s bankama ministrica obrane Republike Francuske objavila je napuštanje PFI inicijative opravdavajući to skupoćom i kompliciranošću programa. Umjesto toga, projekt gradnje fregata će se financirati iz proračuna. U financijskom planu ministarstva obrane za 2006. za FREMM program namijenjeno je 500 milijuna eura, dok će se iduća milijarda eura namaknuti iz središnjeg proračuna. Uz to, došlo je do kašnjenja programa tako da će prva od osam naručenih fregata ući u operativnu uporabu u 2010., umjesto 2008. kako je prvobitno planirano.
Posljednji veliki projekt francuske mornarice uz novi nosač aviona, dvije nove klase fregata i podmornicu nosača balističkih projektila je program gradnje nove generacije napadačkih podmornica na nuklearni pogon klase Barracuda. Planovi predviđaju gradnju ukupno šest podmornica, narudžbe prve dvije očekuju se za vrijeme trajanja programa, a dostava prve tijekom 2012. Smatra se da će u gradnji podmornica te klase postojati pozitivan utjecaj (spin-of) iskustva gradnje podmornica programa Triomphant. Naoružanje podmornice obuhvatit će torpeda, krstareće i protubrodske rakete.

Sustavi snaga “Svemir – zrak”
Vrlo važnu ulogu u programu 2003. – 2008. kao i u 30-godišnje perspektivnom planu ima ovladavanje zračnim prostorom. Sposobnosti stjecanja superiornosti u zračnom prostoru bit će znatno unaprijeđene uvrštavanjem aviona tipa Rafale u operativnu uporabu zračnih snaga. Rafale će biti naoružan projektilima zrak – zrak tipa MICA koja bi trebala zamijeniti postojeće projektile koji naoružavaju Mirage 2000-5 i Rafale. MICA je raspoloživa u dvije varijante: MICA EM s aktivnim radarskim navođenjem i MICA IR sa pasivnim IR samonavođenjem čime se omogućava pristup “ispali i zaboravi” (fire and forget). Uz maksimalni domet od 60 km, visokim manevarskim mogućnostima, otpornošću na naprijateljske protumjere znatno će povećati vatrenu moć zrakoplova kojima će biti opremljena. U razdoblju programa biti će naručeno 1135 projektila, a 850 bi trebalo biti i dostavljeno.
Mogućnosti zrakoplovstva za borbu protiv zrakplova na još većim udaljenostima nego što to pruža MICA bit će osigurana projektilom MIDA (METEOR), projektilom dometa većeg od 60 km i aktivnim radarskim navođenjem. Planirano uvođenje u operativnu uporabu je 2012., a program je kooperacija V. Britanije, Francuske, Švedske, Italije i Španjolske.
Mogućnosti protuzračne borbe bit će poboljšane uvođenjem u uporabu sustava srednjeg dometa SAMP/T, a sustav bi u budućnosti trebao pružiti i mogućnosti anti balističke zaštite. Tijekom trajanja programa biti će naručeno 10 sustava SAMP/T i 505 projektila, a planira se dostava 4 sustava sa 110 projektila. Do 2010. Francuska namjerava ostvariti sposobnost zaštite snaga razmještenih u svijetu protiv nesofisticiranih balističkih projektila srednjeg dometa, a čija se proliferacija tretira kao prijetnja. U tom smislu program će omogućiti razvoj projektila SAMP/T kojim će on steći sposobnosti djelovanja protiv balističkih projektila, a s druge strane pridonijeti će razvoju kapaciteta ranog upozorenja, detekcije, praćenja i zapovijedanja čije će se nabave nastaviti i daleko nakon 2008.
Osim spomenutog, program 2003. – 2008. predviđa modernizaciju francuske verzije AWACS-a – SDCA koja će obuhvatiti radar, sustav kontrole i zaštite komunikacije. Nadalje, dovršit će se modernizacija sustava protuzračne zaštite kratkog dometa – ROLAND kao i nabava dva radara tipa GIRAFE – protuzračnog radara za promatranje vrlo niskih visina.

Foto: Giat Novi borbeni helikopter Tigre

Sustavi snaga “Spremnost”
Glavni ciljevi ovog sustava snaga su: održavanje opreme i povećanje stupnja raspoloživosti, zaštita od biološkog oružja i zdravstveno osiguranje pripadnika oružanih snaga. Raspoloživost tehničkih sredstava trenutačno je ograničenja njihovom istrošenošću zbog uporabe, ubrzanom amortizacijom i potrošnjom pričuvnih dijelova, starenjem, neadekvatnim održavanjem isl. Stanje u ovom podsustavu oružanih snaga namjerava se unaprijediti sjedinjavanjem usluga održavanja u strukture kao što su SIMMAD ili FSS. Sjedinjavanje struktura održavanja na jedno ili samo nekoliko mjesta omogućit će uspješnije poslovanje i dobivanje više financijskih sredstava što će u konačnici omogućiti veću raspoloživost sredstava za provedbu svojih zadaća. U zrakoplovstvu je to dovelo do povećanja prosječne raspoloživosti zrakoplova na oko 70% u 2004., što je veliko povećanje u odnosu na 50% u 2002. Mjere usmjerene ka povećanju zaštite vojnika od sredstava biološkog ratovanja vode ka poboljšanju sposobnosti detekcije bioloških agenasa, kapaciteta uzbunjivanja, sposobnosti pružanja medicinskih usluga u uvjetima kontaminacije i usvajanja sposobnosti upravljanja krizama. Jedan od presudnih elemenata u uspješnosti oružanih snaga je kvalitetna zdravstvena zaštita, u zemlji, tako i na terenu, u područjima razmještaja vojnika. Uvjeti rada i status medicinskog osoblja bit će unaprijeđeni mjerama stvaranja novih radnih mjesta, ali i poticajnim mjerama u korist uposlenika (vojnika i civila).

Zaključak
Obim drugog petogodišnjeg programa 2003. – 2008. čini ključni dio transformacije materijalne komponente francuskih oružanih snaga u postizanju ciljeva modela 2015. U prvoj fazi od 1997. do 2002. proveden je proces profesionalizacije ljudske komponente oružanih snaga, te su započeti i nastavljeni programi razvoja naoružanja i vojne opreme koji će ući u proces proizvodnje do kraja analiziranog razdoblja. Programima razvoja i modernizacije nuklearnog oružja i usvajanjem sposobnosti projekcije snage na udaljenim dijelovima svijeta, nastavljaju se nastojanja Francuske da se osposobi za obranu vlastitih interesa i izvan granica, ali i da sudjeluje u zajedničkim akcijama radi njihove obrane. Glavni rezultat provođenja srednjoročnih petogodišnjih programa i modela 2015. bit će nove sposobnosti i viša kvalitativna razina francuske vojske.

Igor KARNJUŠ