Pojačanja za japansku mornaricu

Foto: JMSDF

Japanske samoobrambene pomorske snage (Japan Maritime Self-Defense Force – JMSDF) uvele su 22. ožujka u operativnu uporabu drugi i ujedno zadnji razarač-nosač helikoptera klase Izumo, imena “Kaga” (oznake DDH 184). Svečanost je održana u brodogradilištu korporacije Japan Marine United (JMU) u Jokohami. Kobilica je položena 2013., a porinut je u kolovozu 2015. godine. Prvo plovilo u klasi, “Izumo” (DDH 183), nalazilo se tijekom svečanosti na vezu uz Kagu. Nosač “Kaga” gotovo je jednak Izumu, ima 248 m dugu sletnu palubu (što je znatno više od 197 m duge palube na japanskom razaraču- nosaču helikoptera klase Hyuga istisnine 18 290 t), širinu 38 m, gaz 19 500 t (u maksimalnom stanju krcanja istisnina iznosi 24 000 t). Sukladno navodima brodogradilišta JMU, osnovna je razlika među tim plovilima u gazu i brojnosti posade. “Izumo” ima gaz 7,1 m i ukrcava 470 članova posade, a “Kaga” ima gaz 7,3 m i ukrcava 520 članova posade. Ukupna instalirana snaga pogonskog sustava iznosi 84 000 kW u COGAG konfiguraciji, pri čemu su četiri plinske turbine uparene na dvije osovine, a najveća bi brzina trebala prelaziti 30 čvorova. Dva su plovila ujedno i najveće borbene površinske plovne jedinice u operativnom sastavu JMSDF-a i zamijenit će razarače klase Shirane koji su izgrađeni 1970-ih. Iako su klasificirana kao razarači-nosači helikoptera, plovila imaju izgled nosača zrakoplova, a ne razarača. Ravna paluba namijenjena je djelovanju helikoptera u različitim ulogama. “Kaga” će nositi do devet helikoptera, kombinaciju protupodmorničkih helikoptera Mitsubishi-Sikorsky SH-60K Seahawk i AgustaWestland/Kawasaki MCH-101 namijenjenih protuminskom djelovanju. Od temeljnog naoružanja opremljen je dvama sustavima za blisku borbu Phalanx s topovima Mk 15 Vulcan tvrtke Phalanx i dvama sustavima za protuzračnu borbu SeaRAM tvrtke Raytheon. Protupodmorničko naoružanje uključuje mobilne mamce te plutajuće akustičke uređaje za ometanje. Primarna će zadaća novog nosača helikoptera biti protupodmorničko djelovanje, nadzor graničnog područja te zapovjedni brod, ali i pomoć u saniranju posljedica katastrofa.
Tjedan prije, 16. ožujka, također u Jokohami, održana je svečanost povodom ulaska u operativnu uporabu prvog od triju novih plovila namijenjenih protuminskom djelovanju (MCMV) imena “Awaji” (304). Brod je porinut 27. listopada, a osnovne brodograđevne značajke očituju se u standardnoj istisnini od 690 tona, duljini 67 m, širini 11 m i gazu 5,2 m. Pogone ga dva dizelska motora ukupne snage 1640 kW, a postiže najveću brzinu od 14 čvorova. Trup je izgrađen od plastičnog materijala ojačanog kompozitnim vlaknima kako bi se smanjio rizik od slučajnih detonacija tijekom zadaća čišćenja mina. Temeljno naoružanje čini top kalibra 20 mm, dok je cjelokupan sustav namijenjen protuminskom djelovanju ostao tajna. Kako je Ministarstvo obrane i nagovijestilo, nova će plovila zamijeniti tri čistača / lovca mina klase Yaeyama koja su u operativnoj uporabi od ožujka 1993. godine. JMU je potvrdio da su u tijeku radovi na drugim dvama plovilima u klasi: drugi brod, imena “Hirado”, porinut je u veljači ove godine, a njegov ulazak u uporabu očekuje se 2018. godine.
Ožujak je zaista postao mjesec pojačanja za japansku mornaricu jer je tad u operativni sastav ušla i osma dizelsko-električna podmornica klase Soryu (unaprijeđena inačica podmornica klase Oyashio), imena “Sekiryu” (508). Svečanost je održana u brodogradilištu tvrtke Kawasaki Heavy Industries u Kobeu. Planirana je gradnja ukupno 12 podmornica u klasi, sukladno proračunu prihvaćenom 2016. godine.

Maja PTIĆ GRŽELJ