Od početnog koncepta do danas, tijekom 30 godina, na lakoj haubici M777 155 mm mnogo…
Poljska haubica Krab
U prosincu 2016. predstavnici poljskog Ministarstva obrane potpisali su ugovor o nabavi 96 novih top-haubica. To znači da će Poljska nakon godina odgode uskoro uvesti u operativnu uporabu prve domaće topničke sustave u zapadnom kalibru
Priča o samohodnoj top-haubici AHS (Armatohaubica Samobieżna) Krab (Rak), glavnom sustavu poljskog projekta Regina, može se pratiti od 1994. Te je godine tvrtka HSW (Huta Stalowa Wola S.A.) predstavila ponudu za proizvodnju suvremenog topničkog sustava za zamjenu tadašnjih samohodnih haubica u istočnom kalibru. Bile su to 2S1 Gvozdika 122 mm, SpGH DANA 152 mm i 2S7 Pion 203 mm. Ministarstvo obrane potpisalo je 1996. ugovor o istraživanju i razvoju u svrhu opremanja novim haubicama. Nova oružja trebala su ispaljivati streljivo u skladu s NATO-ovim Zajedničkim balističkim Memorandumom o razumijevanju (Joint Ballistics Memorandum of Understanding – JBMoU). HSW je također bio ovlašten za ograničeni natječaj za nabavu sustava kupole, koji je podrazumijevao opremanje top-haubica autonomnom topničkom kupolom s topom kalibra 155/52 mm te dometom gađanja od 30 do 40 km, ovisno o vrsti streljiva. Nova kupola trebala je biti montirana na domaće gusjenično podvozje koje je već u uporabi u poljskim Oružanim snagama.
Projekt Regina
Testirane su kupole iz Južne Afrike, Njemačke, Slovačke i Velike Britanije. Odlučeno je da će se nabaviti licenciju za britansku kupolu AS-90/52 Braveheart koju je izgradio Vickers, danas dio BAE Systemsa, što je učinjeno ugovorom iz 1999. Iduće su godine poljsko Ministarstvo obrane i HSW potpisali su ugovor o razvoju i proizvodnji samohodnih topničkih sustava 155 mm. Univerzalno gusjenično podvozje nove generacije (Uniwersalne Podwozie Gąsienicowe Nowej Generacji – UPG-NG) za kupolu AS-90/52 razvili su ZM BUMAR-ŁABĘDY i OBRUM (Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych). Riječ je o poboljšanom i povećanom podvozju poljskog tenka PT-91, inačice ruskog T-72. Projekt Regina, kako je nazvan, sastoji se od opremanja topničke bojne top-haubicama Krab, sustavom za upravljanje paljbom i zapovijedanje BMS Azalia, zapovjedno-stožernim i zapovjednim vozilima na kotačima. Uključena su, osim toga, i vozila na kotačima za opskrbu streljivom, kao i logistička. U početku je postojao plan za kupnju 360 samohodnih haubica za 20 topničkih bojni.
Prvi je prototip 2001. podvrgnut različitim tvorničkim voznim i paljbenim ispitivanjima. Nove cijevi i podsklopovi za topove kupljeni su od francuskog Nextera kako bi se moglo ispaljivati NATO-ovo streljivo. Drugi je prototip bio spreman 2002. i oba su prošla cijeli ciklus testova, ispitivanja i evaluacija. Pripreme za serijsku proizvodnju trebale su biti dovršene 2003., ali je zbog nedovoljnih sredstava i drugih problema projekt privremeno obustavljen, a tek je 2006. objavljeno da se nastavlja. Modificirani plan tražio je prilagodbu topova vođenom streljivu te nadogradnju sustava upravljanja paljbom. Izmijenjeni su i zahtjevi vezani uz sustave zapovijedanja i potpore, tražila se, primjerice, promjena podvozja za zapovjedno-stožerna i zapovjedna vozila na gusjenična. Ukupno je trebalo biti proizvedeno 75 haubica za tri bojne, a tri dodatne haubice bile su predviđene za obuku, dakle, višestruko manje nego u početku.
Dostava i paljba
Ministarstvo obrane naručilo je 2008. nove prototipne modele haubice Krab. Tražilo se osam top-haubica Krab s britanskom kupolom AS-90P (P znači poljska inačica) postavljenih na poljskom gusjeničnom podvozju, te vozilo za zapovjedništvo kao i zapovjedna vozila različitih razina zapovijedanja temeljenih na lakom gusjeničnom podvozju LPG (Lekkie Podwozie Gąsienicowe). Tražila su se i vozila za potporu na kamionu JELCZ: ona za opskrbu streljivom (Artyleryjski wóz amunicyjny – AWA), kao i ona za popravak naoružanja i elektronike (Artyleryjski wóz remontu uzbrojenia i elektroniki – AWRUiE).
Serija od osam haubica Krab izmijenjenih u odnosu na prototipove i set od pet novih zapovjednih i logističkih vozila prihvaćeni su 2012. i predani 11. topničkoj pukovniji. Narudžba se usto proširila za još 16 top-haubica, dva vozila za zapovjedništvo, devet zapovjednih vozila i još pet vozila za streljivo. Cjelokupna narudžba trebala je biti realizirana 2015. godine. Nove cijevi i podsklopovi za topove kupljeni su od njemačkog Rheinmetalla, a jednaki su onima na PzH 2000. Kupola je modificirana WB Electronicsovim poluautomatskim punjačem i topničkim sustavom za upravljanje paljbom Topaz. Paljbena ispitivanja prve haubice sklopljene u HSW-u uslijedila su 2013. godine.
Mikro pukotine
Pojavili su se, međutim, veliki problemi: već je 2010. otkriveno da tijela šest UPG-NG-a koja proizvodi ZM BUMAR-ŁABĘDY imaju mikro pukotine u oklopu. Bilo je i problema s pogonom i sustavom prijenosa snage te s električnim ožičenjima. Zabilježeno je curenje ulja iz motora unutar motornog prostora, ispušni plinovi ulazili su u odjeljak za posadu, postupci punjenja gorivom bili su neispravni i dugi, a bilo je i odstupanja u indikacijama koje su se prikazivale na instrumentima povezanim s motorom. Ipak, vojska je zaključila da se haubice mogu koristiti za uvježbavanje, pripremu postrojbi za novi topnički sustav, razvoj taktike i paljbenu obuku. Odlučeno je da se proizvede novo podvozje, što je podrazumijevalo i ponovnu prilagodbu sustava vozila. No, testovi devete jedinice UPG-NG za Krab rezultirali su oštećenjem pa je Ministarstvo obrane konačno odbacilo domaće podvozje. Uskoro su istekli zadani rokovi pa je tvrtka obavijestila Ministarstvo da neće moći ispuniti svoje obveze isporuke modula Regina koji uključuje domaće podvozje za Krab. Na kraju je odlučeno da se odabere dokazano inozemno podvozje koje bi se po licenciji proizvodilo u Poljskoj.
Novo podvozje
HSW-u su ipak povjerene analize novog topničkog sustava i sudjelovanje u preliminarnim razgovorima s ponuditeljima novog podvozja. Turski MKEK (Makina ve Kimya Endüstrisi Kurumu) ponudio je podvozje haubice T-155 Fırtına, ali prihvaćena je bolja ponuda korejskog Samsung Techwina (danas Hanwha Techwin), proizvođača haubice K9 Thunder na temelju koje je napravljena i Fırtına. HSW je 2014. s južnokorejskim proizvođačem potpisao ugovor o isporukama i licenciranoj proizvodnji za ukupno 120 jedinica podvozja za top-haubicu Krab. Sukladno ugovoru, proizvođač će od 2015. do 2018. osigurati 36 jedinica podvozja koja će proizvesti u svojoj tvornici, a preostala 84 podvozja bit će proizvedena u Poljskoj od 2018. do 2023. godine. To znači da će i prva topnička bojna koja je u početku trebala biti opremljena podvozjima UPGR-NG također imati topničke sustave na novim korejskim podvozjima. Istodobno je HSW potpisao amandman na izvorni ugovor iz 2008. godine. Rok za uvođenje prve topničke bojne opremljene top-haubicama Krab temeljene na novom podvozju predviđen je za 2017. godinu.
Prvo novo podvozje napravljeno je 2015. godine u Južnoj Koreji. Modifikacije uključuju ugradnju sustava za filtriranje i ventilaciju, modificirani električni sustav ožičenja, generator električne energije (APU), protupožarnu zaštitu, sustav za suzbijanje eksplozije te domaći sustav komunikacija FONET, a i instrumenti su zamijenjeni poljskim. Prototipna podvozja bila su podvrgnuta ispitivanjima voznih značajki i testovima balističke otpornosti. Konačna inačica novosastavljene top-haubice Krab 2.0 otkrivena je javnosti na izložbi naoružanja i vojne opreme MSPO 2015 u Kielcu.
Na podvozju je šest pari potpornih gumiranih kotača (što je jedan manje od prototipa), s pogonskim (ozubljenim) kotačem naprijed i tzv. ljenjivcem na stražnjoj strani. Nošenje gornjeg dijela gusjenice osiguravaju tri gumirana podupirača.
Brže i dinamičnije
Nakon što su novi Krabovi testirani tijekom 2015. i 2016., pokazalo se da su brži i dinamičniji na terenu, potrošnja goriva je niža, a udobnost je poboljšana u odnosu na prethodno podvozje. Korejsko je lakše i opremljeno jačim motorom: 736 kW (1000 KS) umjesto UPG-NG-a od 625 kW (850 KS).
Novo rješenje podvozja obilježilo je gotovo neznatno pomicanje oružja za vrijeme paljbe zahvaljujući boljim parametrima hidropneumatskog ovjesa u usporedbi s inačicom primijenjenom na UPG-NG-u, tj. temeljenom na torzijskim polugama.
Modificirani topnički sustav prošao je testiranje i oba su prototipa u proljeće 2016. službeno predana 11. topničkoj pukovniji. HSW je istodobno predao vozila za potporu izgrađena u sklopu modula Regina, uključujući C4 i AWA, te je konačno bio otvoren put za pregovore o serijskoj proizvodnji i opremanju topničkih bojni.
Glavne značajke
Top-haubica Krab namijenjena je neutraliziranju i uništavanju topničkih bitnica i raketnog topništva, zapovjednih mjesta, komunikacijskih centara i utvrda, mehaniziranih i motoriziranih postrojbi u svim vrstama borbenih operacijama, oklopnih sredstava u protivničkoj zoni i u izravnoj paljbi, helikoptera na uzletištima, kao i važnih objekata za logističku potporu.
Oklopno tijelo i kupola slične su konstrukcije kao i na drugim oružjima te vrste. Izrađeni su tehnologijom zavarivanja čeličnih pancirnih ploča najveće debljine 19 mm. Takva konstrukcija i izbor materijala osiguravaju standardnu zaštitu od srednjih kalibara pješačkog oružja te fragmenata topničkog streljiva 155 mm. Na stražnjem dijelu tijela vozila nalaze se velika vrata za ulazak posade te utovar streljiva i druge opreme. Najveća duljina vozila je 12,05 m, širina 3,6 m i visina 3 m.
Raspored odjeljaka u vozilu je standardan, tako da je u prednjem dijelu smješten motorni odjeljak, transmisija je desno, a upravljački dio lijevo. Od sredine podvozja do kraja smješten je odjeljak za posadu i na njega je montirana kupola. Posadu čini pet članova: zapovjednik, ciljač, dva punitelja i vozač.
Kupola je gotovo identična onoj instaliranoj na AS90 Braveheart. Glavna je razlika sustav upravljanja paljbom razvijen u Poljskoj, kao i domaća teška strojnica montirana na lijevoj strani krova kupole, te električno upravljani bacači dimnih kutija koji se ispaljuju prema naprijed.
MRSI sposobnost
Primarno naoružanje čini top L31A1 kalibra 155/L52 mm. Brzina paljbe u brzom režimu iznosi tri projektila u deset sekundi, u intenzivnom 18 projektila u trima minutama, a u neprekidnom dva u minuti. Uporabom sustava za upravljanje paljbom moguća je distribucija istodobnog pada triju projektila na cilj. Spomenuta se sposobnost naziva MRSI (Multiple Round Simultaneous Impact) i paljbenu moć samo jednog oružja povećava na razinu voda odnosno bitnice. To je moguće jer se sustav temelji na unaprijed izračunanim elementima za gađanje, odabiru punjenja, elevacije i drugim podacima. Tako jedno topničko oružje, primjenom različitih putanja i punjenja, ispaljuje rafalno nekoliko projektila po tim putanjama, koji potom gotovo istodobno (< 1 s) padaju na isti cilj. MRSI za švedski Archer iznosi šest, za južnokorejski K9 Thunder tri, a za PzH 2000 pet projektila.
Na ustima cijevi nalazi se dvokomorna plinska kočnica, a na sredini je ekstraktor barutnih plinova. Posebna rebrasta konstrukcija plinske kočnice uz silu trzanja smanjuje i nadtlak u blizini oružja te reducira plamen pri paljbi. Najmanji domet iznosi 4,7 km, a najveći s plinom potpomognutim projektilom 40 km. Kupola se može po pravcu okretati u svih 360 stupnjeva, dok elevacija oružja iznosi od –3,5º do +70º. Na kupolu je montirana teška strojnica od 12,7 mm WKM-B, koja je sekundarno oružje vozila. Sa svake strane topa na prednjem dijelu kupole nalazi se set od četiriju bacača dimnih kutija 902A 81 mm.
Streljivo i senzori
Borbeni komplet streljiva smanjen je u odnosu na prototipne inačice, sa 60 na 40 projektila i 48 barutnih punjenja. Od toga je 29 projektila i 20 barutnih smješteno u transportnim ležištima u niši kupole, a ostali su u stražnjem dijelu tijela. Punjenje oružja je poluautomatsko, projektili i barutna punjenja postavljaju se ručno na mehaničku ruku za ubacivanje streljiva koja ga ubacuje u cijev.
Zapovjednik ima terminal DD9620T koji od bitničkog zapovjednog mjesta prima podatke o cilju. Balistički radar danske proizvodnje MVRS-700 SCD postavljen je na gornjem vrhu stražnjeg dijela cijevi, a mjeri brzinu ispaljivanja streljiva i šalje podatke u sustav upravljanja paljbom. Potonji uključuje računalo za kontrolu mehanizama kupole, računalo za dovođenje oružja u crtu gađanja i balistički izračun te zapovjednikovo računalo.
SUP ima i optički ciljnik za izravno gađanje te SSP-1 OBRA-3 laserski sustav upozorenja. Navigacijski sustav također je ugrađen kao standard. Pomoćni agregat od 5,5 kW predviđen je za kupolu kako bi se omogućio rad svih njezinih sustava dok motor vozila ne radi.
Oružje može biti spremno za paljbu u roku od 30 sekundi, a toliko vremena treba i da bude spremno za napuštanje paljbenog položaja.
Njemački motor
Novo podvozje ima suvremen dizelski motor njemačkog MTU-a oznake MT 881 Power Pack (Ka-500), snage 736 kW (1000 KS), kakav se ugrađuje u njemačku PzH 2000. Na borbenu masu od 48 tona (prototip 52 tone), specifična snaga iznosi 15,3 kW (20,8 KS) po toni, što je oko 15 % više nego kod PzH 2000. Poljsko podvozje, kao i južnokorejsko, ima ugrađenu američku transmisiju Allison X1100-5A3 (četiri brzine naprijed, dvije natrag). Zahvaljujući navedenom, novi Krab, koji sad ima 110,4 kW (150 KS) više snage i bolju pogonsku opremu, ima puno bolje vozne i offroad značajke te autonomiju kretanja od 400 kilometara. Može postići brzinu do 60 km/h na cesti i 30 km/h izvan ceste. Svladava uspon od 25 stupnjeva, prelazi rovove širine 2,5 m, okomite zapreke visine 0,75 m, a može pregaziti vodu do metar dubine.
Ugovor i isporuke
Ugovor države i HSW-a o nabavi paljbenih modula za četiri topničke bojne Regina naoružane top-haubicama Krab potpisan je 14. prosinca 2016. godine. Vrijednost mu je oko 1,15 milijardi dolara. HSW će isporučiti 96 samohodnih top-haubica Krab na gusjeničnim podvozjima, 12 vozila za zapovjedništvo, 32 gusjenična zapovjedna vozila, 24 vozila na kotačima za opskrbu streljivom i četiri vozila na kotačima za popravak topničkih oružja. Uključen je i paket s jamstvenim održavanjem i redovitim zalihama pričuvnih dijelova i potrošnog materijala.
Isporuka prošle godine naručenih top-haubica Krab za četiri bojne započet će 2018., a završiti 2024. Nakon što ugovor bude ispunjen u cijelosti, topničke postrojbe poljskih Oružanih snaga imat će 120 top-haubica Krab koje će biti raspoređene u pet topničkih bojni.
U Poljskoj bi idućih godina trebala sukladno ugovoru o licenciji početi proizvodnja podvozja K9, i to ne samo za potrebe programa Regina. Ugovor sklopljen s tvrtkom Hanwha Techwin omogućuje Poljskoj proizvodnju 84 podvozja bez pogonskog sustava kako bi se dovršila cjelokupna narudžba za 120 haubica. Osim toga, omogućuje i izmjenu vozila kako bi se mogla koristiti i za druge namjene, te daje Poljskoj i pravo izvoza domaćih proizvedenih rješenja, tj. kompletnih top-haubica ili drugih vozila.
Sudbina starih haubica
Što se tiče prve Regina bojne, u koju su stare haubice stigle 2012., njezina cjelovitost u velikoj mjeri ovisi o napretku u opskrbi spremnih podvozja koja će napraviti odabrani proizvođač. Sva 24 podvozja proizvedena u Južnoj Koreji koriste se za izgradnju i rekonfiguraciju raspoloživih top-haubica, uključujući 16 novih Krab top-haubica i njih osam koje su 2012. predane vojsci i vraćene HSW-u. Dakle, sve haubice iz prethodnih serija jesu ili će tek biti osvježene zamjenom podvozja, modernizacijom i održavanjem.
Do kraja 2016. godine 12 top-haubica bilo je spremno na novim podvozjima, a Hanwha Techwin isporučit će tijekom 2017. još dvije serije podvozja (šest jedinica svaka). Nakon provjere bit će integrirane s kupolama, a zatim za spremne top-haubice Krab slijede testovi prihvaćanja. Sljedećih će 12 podvozja iz Južne Koreje biti isporučeno u dijelovima, kako bi se sastavila u Poljskoj. Prema sadašnjim planovima, upotrijebit će se za dovršetak opremanja druge topničke bojne novim top-haubicama Krab. Podvozja se sad mogu proizvesti u Poljskoj na novoj proizvodnoj liniji opremljenoj alatom za zavarivanje iznimno velikih i teških čeličnih tijela. Tijekom 2016. počela je i proizvodnja još 12 sustava kupola za opremanje druge topničke bojne. Elementi za izradu cijevi za te topove već su naručeni, a topovi bi trebali biti izgrađeni u HSW-ovu novom postrojenju. Tvrtka je uložila znatna sredstva u nove proizvodne kapacitete i opremu, u alat za proizvodnju vlastitih topova u moderniziranoj jedinici za proizvodnju cijevi te u opremu za zavarivanje iznimno velikih tijela. Cijevi su dosad jedine komponente top-haubice Krab koje nisu proizvedene u Poljskoj. Poljska obrambena industrija sve donedavno nije imala sposobnosti za preradu i obradu cijevi tako velike duljine i kalibra.
Regina topnički modul
Osim top-haubica, Regina topnički modul uključuje vozila za zapovjedništvo i zapovjedna vozila s WB Electronicsovim sustavom C4. Vozila se temelje na LPG-u i imaju podsklopove MT-LB (laki višenamjenski gusjenični osobni prijevožnjak). LPG ima MTU-ov 6V199TE20 dizelski motor od 260 kW (352 KS) s automatskim mjenjačem LSG-1000. Dolazi sa sedam parova kotača ovješenih na torzijskim šipkama. WDSz (EN: CSV) dizajniran je za posadu od pet članova, a WD (EN: CPV) za četveročlanu.
Reginin automatizirani zapovjedni i nadzorni informacijski sustav ACCIS (Automated Command and Control Information System) iskorištava informacije dobivene od standardnih senzora za motrenje, topničkih radarskih sustava (npr. Liwiec), BAR meteorološke postaje i malih besposadnih letjelica kao što je Fly Eye, ili letjelica taktičke klase kao što je E-310. Modul se također sastoji od vozila za topnička izviđanja s posebnom opremom za otkrivanje i praćenje ciljeva te prijenos podataka koordinata cilja na ACCIS bojne.
Logistička potpora uključuje vozila za opskrbu streljivom na kamionu JELCZ 8 x 8 P882D.43 i vozila za popravak topničkog naoružanja na kamionu JELCZ 6 x 6 P662D.35.
Ivan GALOVIĆ, Foto: HSW