Prijenos vojne tehnologije na komercijalne helikoptere

RAZGOVOR – Američko-kanadski proizvođač helikoptera Bell na sajam ASDA u Splitu došao je u jakom sastavu. Zastupali su ga, među ostalim, naši sugovornici Duncan Van De Velde, upravni direktor za Europu i Rusiju, Andrea Bryan, voditeljica u Bellovu vojnom odjelu te Abigail Hernandez, voditeljica prodaje za jugoistočnu Europu, a ”ojačao“ ih je izloženi helikopter Bell 505

Razgovor za Hrvatski vojnik s predstavnicima Bella u prostoru njihova štanda u Spaladium Areni: slijeva Andrea Bryan, Abigail Hernandez, Duncan Van De Velde

Bellove letjelice koristi Hrvatsko ratno zrakoplovstvo i samim tim štand u Spaladium Areni je uvijek je dobro posjećen. Nadalje, tvrtka radi na projektima koje vjerojatno nećemo tako skoro vidjeti u Hrvatskoj, ali zanimljivi su svakom ljubitelju zrakoplovnih tehnologija. Neki od njih su futuristički, no neki su itekako aktualni.  

Koliko je ASDA važna za Bell?

Za izložbu ASDA 2019 Bell je u Split dopremio novi model lakog helikoptera: Bell 505

Van De Velde: ASDA je za nas važna manifestacija jer je ljudi iz cijele regije posjećuju kako bi stupili u kontakt s proizvođačima poput Bella. S komercijalne strane gledano, to je dobra prilika da plasiramo trenažni helikopter Bell 505 certificiran 2017./2018. Koliko sam čuo, to je prvi helikopter izložen na ASDA-i, a reakcije su pozitivne. Naravno, želimo predstaviti i druge Bellove proizvode. Na primjer, radimo na oružnim sustavima za Bell 407 i Bell 429. U tijeku je i razvoj mnogih drugih projekata. Poruka koju želimo poslati jest: ovdje smo kako bismo s potencijalnim klijentima razgovarali o svemu što im treba za obranu, traganje i spašavanje te obuku.

Bryan: Prostor na ASDA-i je malen, ali omogućuje dobru interakciju s izaslanstvima iz Europe i drugih krajeva svijeta. Ovo nam je odlična prilika da predstavimo borbeni helikopter AH-1Z Viper i višenamjenski transportni helikopter UH-1Y Venom. Usredotočeni smo na ta dva helikoptera jer je ovaj dio Europe naše ciljano tržište za njih. Što se tiče našeg tiltrotora V-22 Osprey, razgovarali smo s klijentima o mogućnostima njegove nabave u sklopu programa Foreign Military Sales (FMS). U razgovorima smo se doticali i naše buduće tehnike, poput V-280 Valora, koji je dio programa FVL (Future Vertical Lift) Američke kopnene vojske, te besposadnog tiltrotora V-247 Vigilant.

Prvi helikopteri Bell 206B-3 stigli su u Hrvatsku 1997. Pratite li njihovu operativnu uporabu u HRZ-u?

Van De Velde: Naravno. Uspostavili smo dobar odnos s MORH-om u održavanju helikoptera Bell 206. Ako neka država ima stariju flotu zrakoplova, potrebno je ponuditi certificiranu, suvremenu tehnologiju koja će biti od koristi u idućim desetljećima. Podržavamo i održavanje helikoptera koji se više ne proizvode: nabavljamo dijelove i pronalazimo rješenja za produljenje vijeka trajanja flote helikoptera u operativnoj uporabi u Hrvatskoj.

OH-58D Kiowa Warrior odnedavno je u operativnoj uporabi HRZ-a i jedna je od najatraktivnijih letjelica u floti (snimio Tomislav BRANDT)

Kakva je budućnost hrvatskih helikoptera OH-58D Kiowa Warrior?

Van de Velde: Ona je u MORH-ovim rukama; Ministarstvo odlučuje što će s njima raditi. U ime Bella mogu samo reći da ćemo činiti sve što možemo kako bismo produljili njihov vijek trajanja te održavali visoku razinu izdržljivosti. Mi smo američko-kanadska tvrtka, ali mnogo ulažemo u Europu. Proširujemo se na vaš kontinent kako bismo mogli pružiti cjelodnevnu potporu našim klijentima gdje god se nalazili. Imamo veliko skladište dijelova u Amsterdamu koje volim nazivati ”Fort Worthom u malom“. U Pragu imamo objekt za održavanje, popravke i  remont.

Koji su glavni noviteti u vašem poslovanju sa zemljama iz hrvatskog susjedstva?

Hernandez: Širimo se na prostor jugoistočne Europe. Prošle godine isporučili smo Crnoj Gori tri helikoptera Bell 412 i nastavljamo je opremati letjelicama. Nadamo se da ćemo naše proizvode raširiti po cijeloj regiji. 

Van De Velde: Prije nekoliko dana, crnogorski ministar obrane izrazio je zadovoljstvo helikopterima Bell 412, potporom koju mu je Bell pružio i suradnjom između naše tvrtke i njegova tima. Bell se širi ne samo na jugoistočnu Europu, nego i na ostatak kontinenta. Bit će zanimljivo pratiti događanja na tržištu u jugoistočnoj Europi u idućih nekoliko godina. Radujemo se tomu.

Razvijate i nove letjelice, nasljednice onih koje su u uporabi u Europi?

Van De Velde: Stalno razvijamo nove proizvode. Nakon certificiranja Bella 505, razvijamo helikopter srednje veličine Bell 525 – prvu letjelicu za komercijalne letove koja će koristiti sustav upravljanja fly-by-wire. Njegov je razvoj jedinstven: vojnu tehnologiju prenosimo na komercijalne helikoptere. U tome je tajna Bellove snage: usko surađujemo s vojskama i primjenjujemo naučene lekcije na komercijalne projekte. Savezna uprava za civilno zrakoplovstvo certificirat će Bell 525 2019., dok će certificiranje u Europskoj agenciji za zrakoplovnu sigurnost uslijediti 2020.

Hoće li biti novih isporuka AH-1Z Vipera i UH-1Y Venoma ili nekih novih inačica vaših poznatih helikoptera?

Bryan: Nedavno smo potpisali ugovor s Bahreinom o proizvodnji i isporuci 12 Vipera. U tijeku su pregovori s Republikom Češkom, a i mnoge druge prilike otvaraju nam se diljem svijeta.

Mislite li da je želja oružanih snaga za što većom svestranošću helikoptera realna? Ne traže li previše u želji za uštedom?

Bell redovito izlaže na ASDA-i, štand je ukrašen kombinacijom fotografija i maketa

Van De Velde: Konstruiramo helikoptere koji mogu zadovoljiti sve potrebe naših klijenata. Uzmimo Bell 505 kao primjer. On je istodobno i trenažni helikopter i višenamjenski transportni helikopter. Koristi ga, među ostalim, policija u New Yorku. Bell 409 koristi se u svim mogućim platformama. Na tržištu nudimo proizvode koji ispunjavaju potrebe vlada diljem svijeta. No, moraju pametno razmotriti može li platforma koju nabavljaju ispunjavati njihovu misiju sad i u budućnosti.

Bryan: Naše su vojne i komercijalne linije proizvoda raznolike. Možete početi s trenažnim helikopterom poput Bella 505 i potom prijeći na Bell UH-1Y i AH-1Z. Višenamjenske borbene letjelice jesu vojne letjelice konstruirane za određenu svrhu. Potpuno su opremljene svim dostupnim oružnim sustavima i najnaprednijim ciljničkim sustavima. Zbog toga privlače mnoge kupce i u uporabi su u mnogim vojskama u Europi. Platforma namijenjena za napadna djelovanja omogućuje izvršavanje ofenzivnih misija, a da se pritom postrojbe ne moraju izlagati opasnosti. Iako dvije navedene letjelice mogu djelovati zasebno, ono što ih čini posebnim jest mogućnost stvaranja miješane flote njihovim spajanjem s drugim platformama. Na taj način klijent može ostvariti puni opseg vojnih operativnih sposobnosti i smanjiti troškove održavanja. Te letjelice istovjetne su u 85 % svih svojih dijelova (motor, rotorske lopatica, stražnji brid, itd.). Prednji i stražnji dio pilotske kabine isti su, stoga je smisleno nabaviti obje platforme istodobno. Također, sličnosti među njima omogućuju i dvojnu obuku pilota i tehničara.

Je li V-22 Osprey učvrstio status tiltrotora kao vojno i civilno uporabljivog zrakoplova? Sprema li Bell neke novitete kod Ospreya ili će se koncentrirati na Bell V-280 Valor?

Bryan: Još uvijek proizvodimo V-22 Osprey. Nedavno smo ga prodali Japanu, a nudi nam se mogućnost da ga stavimo na prodaju u sklopu programa FMS. V-22 je izrazito sposobna letjelica koja ispunjava specifične potrebe klijenata: leti kao helikopter, ali ima raspon i brzinu zrakoplova s nepomičnim krilom. To je jedna od najtraženijih letjelica u inventaru američkog mornaričkog desantnog pješaštva i dosad smo skupili 450 000 sati naleta na njoj. Mnoge lekcije naučene tijekom razvoja V-22 Ospreya primjenjujemo u razvoju budućih letjelica poput V-280. Iako nam prioritet trenutačno nije naša komercijalna linija, i dalje smo uključeni u razvoj tiltrotora BA609 (AW609, op.aut.).

Kako napreduje razvoj Valora?

Bryan: Jako dobro. Letimo na njemu već 14 mjeseci. Skupili smo više od 190 sati naleta i dostigli brzinu od 280 čvorova. Valor je manji od V-22 Ospreya, ali jednake je veličine kao Sikorsky UH-60, što je jedan od uvjeta koje je postavila Američka kopnena vojska.

Druge tvrtke imaju problema s tiltrotorom. Čini se da je jedino Bell uspio razviti njegovu punu operativnu sposobnost?

Van De Velde: Mi smo izumili tiltrotor, naravno da nam uspijeva razviti ga. (smijeh)

Bryan: Već desetljećima radimo na njegovu razvoju i to je ono čime se ističemo na tržištu.

Početkom 2016., vaš direktor Mitch Snyder izjavio je da ne vidi budućnost Bella u ”klasičnim“ helikopterima. Ostaje li tvrtka pri tom mišljenju?

Van De Velde: Pretpostavljam da se to odnosi na Nexus, u kojem leži budućnost besposadnih letjelica za transport. Svi mi svjedočimo pojačanom prometu na cestama. Mora se pronaći rješenje za taj problem. Mnogo ulažemo u besposadna vozila i alternativna rješenja mobilnosti. Jedno od njih je i Nexus, koji će poletjeti za nekoliko godina. Moramo biti usmjereni na budućnost i na ono što ona donosi besposadnim vozilima, no istodobno moramo nastaviti razvijati helikoptere i ulagati u njih. Svi se slažemo da je pred helikopterima i dalje blistava budućnost.

Kad očekujete dovršetak razvoja prvog prototipa Nexusa? Kad će on poletjeti?

Van De Velde: Razvoj je Nexusa u tijeku. Ne mogu reći kad će poletjeti. Čuo sam da bi se to moglo dogoditi u idućih pet godina, no ništa nije potvrđeno.  Prošlog mjeseca predstavili smo njegovu maketu na sajmu HAI HELI-EXPO u Atlanti.

Koji su vam još projekti razvoja besposadnih letjelica aktualni? Hoće li Bell V-247 Vigilant ostati na razini koncepta?

Bryan: Bell V-247 Vigilant dio je naše linije tiltrotora. Konstruiranje letjelica pomoću digitalne niti omogućuje nam da naučene lekcije lakše primijenimo na svim našim proizvodnim linijama; lekcije naučene na komercijalnoj liniji primjenjujemo na vojnu liniju. Lekcije naučene iz razvoja V-22 Ospreya primjenjujemo u razvoju helikoptera V-80 i V-247. Razvoj je Vigilanta u tijeku i očekujemo da će naši klijenti postaviti daljnje zahtjeve.

Domagoj VLAHOVIĆ

Foto: Mladen ČOBANOVIĆ

Prijevod: Iva GUGO