Priključak petoj generaciji

Do 2018. Japan mora odlučiti o samostalnom nastavku razvoja zrakoplova najnovije generacije ili o suradnji sa stranim partnerima. No Zemlja Izlazećeg Sunca polako ali sigurno gura projekt Shinshin te iz godine u godinu pokazuje sve veću mogućnost izrade vlastitog borbenog lovca

 

S obzirom na geostrateški položaj istočnoazijske otočne države, japanske oružane snage, tj. JASDF (Japan Self Defence Forces) provode doktrinu prevencije protiv mogućih ugroza,  nazvanu “dinamički obrambeni sustav”.  Ona je odgovor na promjenu okolnosti u širem okruženju Japana. Kako bi se plan proveo, vlasti su u Tokiju krajem 2014. donijele odluku o povećanju troškova za obranu. Usuglašene su dvije glavne točke nove strategije, a to su poboljšanje globalnog sigurnosnog okružja i osiguranje pomorskih puteva.

Foto: JASDF

Što se tiče zrakoplovne komponente,  među prioritetima je hitna nabava novih kapaciteta. Već dugo je vruća tema japanska nabava zrakoplova F-35A Lighting II. U početku će pristizati u grupama po četiri zrakoplova, a idućih 38 bit će isporučeno na lokalnoj razini pod vodstvom konzorcija MHI (Mitsubishi Heavy Industries). Cijela bi flota trebala postati operativna do 2023. Nekolicina zrakoplova Mitsubishi F-15J bit će uključena u F-15J KAI program modernizacije uz njih šest koji su već u procesu. U planu je i proširenje napadačkih sposobnosti na zrak-zrak razini Mitsubishi F-2 zrakoplova. Postojeći radar APG-1 na F-2 će biti zamijenjen modernijim APG-2. Prošlogodišnji proračun pokriva troškove osposobljavanja četiri F-2 zrakoplova za nošenje JDAM GPS vođene bombe.

Domaće novosti
U posljednjem tehnološkom razvoju obrambenih kapaciteta Japana ključnu je ulogu odigrala lokalna industrija. Vrijedan spomena je projekt Shimatzu korporacije, tzv. NVG (Night Vision Goggles) kojima se koriste piloti na F-15J zrakoplovima. Osim privatnih tvrtki, vrlo aktivan postaje i TRDI (Technical Research and Development Institute) koji je u državnom vlasništvu te jedan od ključnih elemenata za razvoj japanskih oružanih sustava. U sklopu TRDI-ja nalazi se i odsjek za razvoj zrakoplovnih sustava (TRDI-DASD) koji je uključen u niz projekata. Razvoj stealth tehnologije u Rusiji i Kini motivirao je Japan da počne s istraživanjem. Počeli su raditi na novoj radarskoj tehnologiji, tzv. MIMO (Multiple input/ multiple output) gdje se klasični radarski tanjur zamjenjuje s više njih kako bi slao i primao signale prema/od više različitih smjerova u isto vrijeme. To povećava vjerojatnost otkrivanja stealth zrakoplova čiji geometrijski oblik odašilje radiosignale čime slabi odziv. Druga inicijativa nije zamišljena samo protiv slabo vidljivih ciljeva već i za otkrivanje balističkih raketa, a nazvana je RICOS (Radar-IR Combined Senzor) koji objedinjuje očitanje svih senzora u jednu informaciju. Radi se i na razvoju poboljšane rakete zrak-zrak, AAM-5.

Raptor pokvario planove
Ipak, najatraktivniji novi projekt japanske zrakoplovne tehnologije budući je borbeni lovac pete generacije. Mitsubishijev prototip ATD-X (Advanced Technology Demonstrator X) serijskog broja 51-0001 predstavljen je 12. srpnja 2014. Ako sve bude prema planu, prvi let Shinshina očekuje se u drugoj polovini godine. Kako je F-15 u USAF-u zamijenjen s F-22, Raptor je postao i japanski takmac za nasljednika F-15J, koji je licencno proizveden u Japanu.

Jedna od prvih fotografija ATD-X koji su Japanci predstavili 12. srpnja 2014.//Foto: TRDI

Međutim, zabrana izvoza F-22 koju je donio američki Kongres, pokvarila je planove JASDF-a. Nije bilo drugog izbora već pokrenuti svoju studiju borbenog zrakoplova pete generacije, koji bi mogao postati operativan nakon 2025. pod oznakom F-3. Studija se temelji na iskustvima stečenim pri izradi japansko-američkog lovca Mitsubishi F-2, koji je dao vjetar u leđa japanskoj zrakoplovnoj industriji za hvatanje u koštac s takvim ambicioznim projektom.

Duboki korijeni
Prvi program za razvoj lovca nove generacije koji bi zamijenio postojeće F-15J, planiran je još devedesetih godina prošlog stoljeća, pod nazivom FI-X. Sam je projekt pokrenut 1995., nakon što je u proračunu odobrena svota koja je uplaćena na račun IHI-a (Ishikawajima-Harima Heavy Industries) za razvoj novog turbofan motora, potiska 50KN. Taj će motor biti testiran na samom demonstratoru. Prvi dizajn koji je naručilo Ministarstvo obrane, Odjel za tehnološko istraživanje i razvoj testiran je u zračnom tunelu. Temelji se na dvomotornom pogonu s kanardima, krilima sa suženjem niskog omjera, dvostrukim kormilom te mlaznicama vektorskog potiska. Prva narudžba od četiri zrakoplova trebala je biti isporučena 1999. ali kao i kod mnogih drugih zahtjevnih projekata, to se vrijeme otegnulo. Zanimljivost proizišla iz te odgode ugradnja je novog motora u Kawasaki P-1 patrolni zrakoplov. Novi motor je dobio naziv XF5-1.

Rana očekivanja
Paralelno s tim počela je izrada prototipa za FI-X, pod nazivom ATD-X za koji se očekivalo da poleti do 2007. FI-X je imao postavljene visoke standarde i očekivanja. To uključuje kompozitne strukture najviše tehnologije, stealth sposobnosti, radar s mogućnošću apsorpcije materijala te digitalni sustav upravljanja letom i kontrolom motora. U uži su izbor još ušli: poboljšani aerodinamički oblik, jače radarske antene, elektroničke mjere potpore te sustavi elektroničkih protumjera i infracrveni pretraživač. Vrijedan spomena je i sustav SRCFCC (Self Repairing Flight Control Capability) čija je funkcija omogućiti zrakoplovu automatsko otkazivanje kvarova ili oštećenja te kalibriranje ili premošćivanje kvara kako bi se očuvala minimalna upravljivost i funkcionalnost zrakoplova.

Letovi modela
U razdoblju relativne tišine oko 2005., tijekom koje nije bilo objavljivano činjenično stanje, izrađena je maketa zrakoplova ATD-X. Probni letovi započeli su 2006. s ciljem prikupljanja podataka o ponašanju zrakoplova na visokim napadnim kutevima. U tu je svrhu korišten RC model u omjeru 1/5. Napokon, u ljeto 2014. Japan je i službeno objavio prve fotografije već spomenutog prototipa ATD-X, serijskog broja 51-0001. U ovom se trenutku obavljaju zemaljske probe i ispitivanja. Prvi je let bio najavljivan za siječanj ove godine i nestrpljivo je očekivan. No, odgođen je zbog problema sa softverom koji kontrolira automatsko restartanje motora, prema informacijama TRDI-ja. Novi termin je druga polovica ove godine, a dotad se nastavlja s procjenama cijelog programa. Za sada je zrakoplov zamišljen kao čisti demonstrator tehnologije (kao što i samo ime govori) i služi isključivo za istraživanje, tako da je prerano izvoditi zaključke o njegovoj budućoj namjeni i konačnom izgledu.

Mnoge nepoznanice
Unatoč tome, već sada ATD-X ima zajedničke značajke s ostalim konkurentima pete generacije kao što su F-22 Raptor , F-35 Lightning II i J-31 Shenyang. Nažalost, mali broj objavljenih fotografija prikriva određene detalje kao npr. potrupna vratašca, usisnike i panele, a ponajviše glavne usisnike za koje se pretpostavlja da posjeduju blokatore radara. Međutim, vidljive su i neke jedinstvene inovacije. Za razliku od većine ranijih modela, ATD-X ima kabinu povišenog položaja što pilotu daje puno bolji pregled, a time i priliku za boljom učinkovitošću. Sljedeća, vjerojatno i najprimjetnija inovacija jest mogućnost vektorskog trodimenzionalnog potiska.

Mitsubishi F-2 je na neki način “mlađi kolega” lovca F-15J, u zrakoplovstvu je od 2000. godine i zajednički je projekt Mitsubishija i Lockheed Martina//Foto: JASDF

Potisak se kontrolira uz pomoć tri lopatice na svakoj mlaznici motora, slično kao kod Rockwella X-31. Osim političke volje i proračunskih ograničenja, motor bi mogao biti najteža tehnološka prepreka cijelog projekta. JASDF je navodno pred IHI postavio zahtjev za razvojem motora jačeg potiska (150KN) s mogućnošću postizanja superbrzina. Paralelno se prati 13 naprednih tehnoloških borbenih programa koji mogu biti uključeni u ATD-X. U promatranju su: motor manjeg promjera velikog potiska (150KN), zaštita pilotske kabine od radiovalova, napredna integracija podataka s mogućnošću združenog korištenja senzora i naoružanja.

Čeka se odluka
Do 2018. Japan mora odlučiti o samostalnom nastavku razvoja zrakoplova nove generacije ili o suradnji sa stranim partnerima. Planovi japanskog Ministarstva obrane uključuju pokretanje programa F-3 u 2016./17., nakon čega slijedi letni prototip u 2024./25. te serijska proizvodnja 2027. U svakom slučaju Japanci trebaju veći broj borbenih aviona. Do sada je naručeno samo 42 zrakoplova F-35 koji bi trebali zamijeniti flotu od 70 F-4EJ Kai i RF-4E zrakoplova. Nadogradnja na F-2 zadržat će 76 od 92 zrakoplova u sustavu do 2035. Od 201 F-15J i F-15DJ samo će njih 88 biti opremljeno novim radarom i Mitsubishi Electric AAM-45 zrak-zrak raketama. Pričuvna je opcija i kupnja dodatnih F-35, što će uvelike ovisiti o cijeni ponude. Japan polako ali sigurno gura projekt Shinshin te iz godine u godinu pokazuje sve veću mogućnost izrade borbenog lovca tipa F-22, Sukhoi T-50 ili Chengdu J-20. Vrijeme će pokazati kojim će putem ići japanska razvojna industrija, a ATD-X je veliki pozitivni korak.

Damir Mišković