Provedena selekcijska obuka za nove JTAC-e

Trotjednu su selekcijsku obuku pod budnim okom instruktora uspješno završila tri polaznika, od kojih se tražilo usvajanje i poznavanje specifičnih vještina. Uz odličnu situacijsku svjesnost, poznavanje topografije te razumijevanje treće dimenzije bojišta (zračni prostor), morali su pokazati izvrsno znanje engleskog jezika te toleranciju na umor i stress, proaktivnost, sposobnost timskog rada te vrlo dobru tjelesnu spremnost…

Tijekom studenog provedena je još jedna selekcijska obuka za JTAC-e (Joint Terminal Attack Controller) u Hrvatskoj vojsci. Obuci je pristupilo jedanaest polaznika, među njima prvi put i dvije žene. Riječ je o pripadnicima Gardijske mehanizirane brigade, Topničko-raketne pukovnije, Zapovjedništva za obuku i doktrinu HKoV-a, Središnjice za obavještajno djelovanje te Zapovjedništva specijalnih snaga.

Nakon tri tjedna rada pod budnim okom instruktora obuku su uspješno završila tri polaznika. Prolaznost je mala zato što se traže specifične vještine: uz odličnu situacijsku svjesnost, tu je i poznavanje topografije te razumijevanje treće dimenzije bojišta (zračni prostor). Usto, kako se obuka u cijelosti provodi na engleskom, polaznici moraju pokazati izvrsno znanje jezika. Od njih se traži i tolerancija na umor i stres, kao i proaktivnost, mogućnost timskog rada te vrlo dobra tjelesna spremnost.

Obuka je podijeljena u tri faze. Prva je provedena tijekom prvog tjedna u vojarni “Pukovnik Mirko Vukušić” u Zemuniku. Obuhvatila je predavanja o taktikama, tehnikama i procedurama bliske zračne potpore (Close Air Support – CAS), zrakoplovima i njihovu naoružanju te specijaliziranim uređajima koje JTAC osoblje koristi. Polaznici su dan počinjali tjelovježbom u osnovnoj borbenoj opremi (sa zaštitnim prslukom i puškom) te pismenom provjerom gradiva prethodnog dana. Instruktori su tako dobivali povratne informacije o tome koliko svaki polaznik može u kratko vrijeme naučiti novog gradiva na engleskom jeziku. Kako je teorijska obuka napredovala, više je do izražaja dolazilo razumijevanje materije. Prvi radni tjedan završio je u nedjelju, pisanjem završnog ispita.

U drugom tjednu počela je i druga faza obuke. Polaznici konačno dolaze na teren te dobivaju priliku pokazati koliko kvalitetno mogu u praksi primijeniti ono što su naučili prethodnog tjedna. Pravila su im jasna: sve se prati i ocjenjuje, ali najbitniji je element sigurnost, koju nikad ne smiju previdjeti. Riječ je o sigurnosti pilota, prijateljskih snaga na terenu te civilnog stanovništva. Iako tijekom te faze ne kontroliraju stvarne zrakoplove, inzistiranje na sigurnosti je stvarno. U stankama između simuliranih kontrola imali su priliku slušati kontrole kvalificiranih i certificiranih JTAC-a s avionima PC-9M i helikopterima OH-58D. Polaznici koji nisu uspjeli postići najmanje 80 posto na završnom ispitu prvog tjedna pisali su ispravak u sljedeću subotu. Taj su put rezultati bili znatno bolji, a instruktori na čelu s glavnim instruktorom / evaluatorom nadnarednikom Robertom Zurakom odabrali su polaznike koji su usvojili teorijsko i praktično znanje potrebno za prelazak u treću fazu.

Ta je faza obuke završna i najkraća. Traje pet dana, a polaznici tek tad dobivaju priliku navoditi stvarne zrakoplove. Najboljim polaznicima dodijeljene su na kraju zadnje faze zaslužene diplome, ali to za njih nije kraj nego početak. Tad počinje učenje i stjecanje iskustva u bliskoj zračnoj potpori kako bi bili spremni za certifikaciju u Sloveniji ili u američkoj bazi u SR Njemačkoj. Ako uspješno završe certifikaciju te ispune druge uvjete (STANAG 6001 rezultat 3-3-3-2; barem minimalan broj kontrola po ATP-u 3.3.2.2; sve rubrike iz METL-a (Mission Essential Task List) te minimalna ocjena 4 iz testa motoričkih sposobnosti), mogu postati kvalificirani JTAC-i prepoznati širom NATO-a.

Osim selekcijske obuke, u isto je vrijeme provedena pripremna obuka jednog JTAC kandidata za certifikaciju te evaluacijska kontrola JTAC-a koji se netom vratio s certifikacije iz Slovenije. Nadalje, provedena je obuka novih CAS pilota na avionima PC-9M i helikopterima OH-58D Kiowa Warrior. Također, prvi su put u HV-u u istoj zoni, u CAS scenariju, letjele tri vrste zrakoplova. Uz prethodno spomenute letio je ZLIN 242 L. U tom su avionu letjeli i iskusniji JTAC-i kako bi im se približila pilotova perspektiva te unaprijedila obuka. Nastavljena je izvrsna suradnja hrvatskih JTAC-a s Eskadrilom aviona i Eskadrilom helikoptera. Postignuti su i nadmašeni svi obučni ciljevi, a kao što i njihov moto govori, hrvatski JTAC-i idu Above and beyond.

 


Nadnarednik Robert Zurak, glavni JTAC instruktor i evaluator

Za uspješnu selekciju moraju se postaviti jasni ciljevi. Međutim, da bismo postavili ciljeve moramo znati što želimo, a da bismo znali što želimo, JTAC instruktori moraju poznavati potrebe Hrvatske vojske i smjer razvijanja bliske zračne potpore u NATO-u. Sukladno tome, cilj selekcije je odabir kandidata koji će biti sposoban odgovoriti zahtjevima moderne bojišnice te osigurati kvalitetan nastavak JTAC programa u Hrvatskoj vojsci. Hrvatski JTAC mora biti sposoban neutralizirati protivnika koristeći napredne oružne sustave u svim vremenskim uvjetima. Zbog toga se na selekciji traži izvrsnost. Put od selekcije do statusa kvalificiranog JTAC-a dug je i mukotrpan. Obuka je rigorozna, selektivna i samo najbolji mogu uspjeti, a stečene vrijednosti i znanja zauvijek ostaju.

 

Marijan Turkalj

fotoarhiva JTAC-a