Ruski mornarički projekti

Ministarstvo obrane Ruske Federacije i brodogradilište Amur potpisali su 22. kolovoza na vojnoj izložbi Army-2018 ugovor o gradnji četiriju korveta klase Karakurt. To je prvi takav ugovor brodograđevne tvrtke smještene u Komsomolsku na Amuru. Spomenuta klasa korveta poznata je i pod programskim nazivom Projekt 22 800. Dosad je bilo naručeno trinaest plovnih jedinica u klasi, redom izgrađenih u serijama u trima različitim brodogradilištima. Brodogradilište Amur četvrti je brodograditelj koji se pridružio projektu te će isporučiti brodove od broja 14 do 17. Korvete Projekt 22 800 razvili su i projektirali stručnjaci tvrtke Almaz Central Marine Design Bureau. Korvete klase Karakut imaju istisninu 800 tona i duljine su 67 metara. Naoružane su krstarećim projektilima Kalib, mornaričkim topom AK-176MA kalibra 76,2 mm, dvama topovima kalibra 30 mm i teškom strojnicom kalibra 12,7 mm. Prema specifikacijama brodograditelja, mogu postići brzinu od 30 čvorova i pogodni su za zadaće unutar 3000 nautičkih milja od obale. Dosad su porinuta tri broda iz klase, pri čemu je zadnje porinuće održano u svibnju ove godine. Očekuje se kako će brodogradilište Amur isporučiti sva četiri plovila u Crnomorsku flotu prije kraja 2026. godine. Objavljeno je kako su mnoge strane mornarice zainteresirane za te korvete, među ostalim i Iran. Prema objavljenim novostima, stručnjaci tvrtke Almaz Central Marine Design Bureau već pripremaju izvoznu inačicu plovila imena Karakurt-E. Zasad nisu objavljene daljnje informacije.
Brodograđevni institut Krilov prikazao je na spomenutoj vojnoj izložbi novi projekt lakog višenamjenskog nosača zrakoplova. Spomenuti nosač zrakoplova ima standardnu istisninu 37 000 tona, duljinu preko svega 304 metra, duljinu na projektnoj vodnoj liniji 260 metara, najveću širinu 78 metara te gaz 8,5 metara. Najveća brzina iznosi 28 čvorova, a brzina krstarenja 16 čvorova. Doplov pri 16 čvorova iznosi 8000 NM, dok je autonomija projektirana na 60 dana. Glavni pogonsko-propulzijski sustav sastoji se od dviju plinskih turbina s djelomičnim električnim pogonom, kapaciteta 81 000 kW, odnosno 110 000 KS. Zrakoplovna jedinica sastoji se od ukupno 46 letjelica, uključujući 12-14 Su-33 i 12-14 MiG-29K/KUB borbena zrakoplova; četiri zrakoplova namijenjena radarskoj detekciji i nadzoru te 12-14 Ka-27 helikoptera. Sukladno objavi instituta Krilov, temeljenoj na studiji Ministarstva obrane, ruska mornarica trebala bi imati u svojem sastavu najmanje četiri velika klasična nosača zrakoplova poput onih prikazanih Projektom 23 000 naziva Štorm i istisnine raspona od 80 do 90 tisuća tona, kao i zasad neobjavljen broj lakih nosača zrakoplova, što je i bio razlog razvoja projekta lakog nosača.

(Foto: Ministry of Defence of the Russian Federation)

Također je objavljeno kako je u potpunosti konsolidiran nastavak gradnje lebdjelica klase Zubr i Murena koji je svojedobno zaustavljen jer su se gradile u Ukrajini s dobrim udjelom ukrajinske opreme. Službeno je objavljeno da će deseci lebdjelica obiju klasa biti izgrađeni u brodogradilištu Habarovsk. Zasad nisu objavljene daljnje informacije. Lebdjelice klase Zubr projektirane su za prijevoz triju tenkova i deset oklopnih transportera ili do 500 potpuno opremljenih vojnika brzinama većim od 63 čvora. Upravo zbog veličine lebdjelice mogu ploviti odnosno lebdjeti po visokim stanjima mora. Jurišne lebdjelice klase Murena imaju duljinu 31,6 m, širinu 14,8 te istisninu 150 t. Pogonski sustav čine dvije plinske turbine, svaka snage 3000 kW, čime se postiže brzina i do 50 čvorova, a doseg plovidbe iznosi oko 200 NM pri najvećoj brzini. Kapacitet odnosno nosivost lebdjelice očituje se u mogućnosti transporta više kombinacija raznih oklopnih vozila i ljudstva.

Maja PTIĆ GRŽELJ