T-50A kandidat za USAF

Predstavnici američke tvrtke Lockheed Martin sredinom veljače objavili su kako će Američkom ratnom zrakoplovstvu (USAF) dostaviti svoju službenu ponudu s kojom će se natjecati na njihovu natječaju Advanced Pilot Training (APT). Radi se o natječaju za 350 novih aviona koji je pokrenut kako bi se odabrala zamjena za postojeću flotu mlaznih supersoničnih Northrop T-38 Talon. Te se letjelice koriste za naprednu letačku obuku i u operativnoj su uporabi od 1961. godine. Za APT natječaj Lockheed Martin nudi avion T-50A koji je razvijen u suradnji s južnokorejskom tvrtkom Korea Aerospace Industries (KAI). Prototip aviona s kojim se kane natjecati prvi je put prikazan 17. prosinca 2015. u američkom Greenvilleu, gdje bi se u slučaju pobjede na natječaju proizvodili svi avioni. Predstavljeni prototip T-50A rezultat je petogodišnjeg rada Skunk Worksa, odjela Lockheed Martina specijaliziranog za specijalne razvojne projekte, poput primjerice aviona SR-71 Blackbird, F-117 Nighthawk i F-22 Raptor. Posebnost američkog prototipa T-50A značajno je redizajnirana pilotska kabina kojom dominira paket avionike vrlo sličan onom na borbenim avionima F-22A i F-35 te integriranje sonde za opskrbu gorivom u zraku.

(Foto: Lockheed Martin)

Avion T-50A razvijen je na platformi školsko-borbenog aviona T-50 Golden Eagle koji se u operativnoj upotrebi nalazi od veljače 2005., i za koji se može reći kako je derivat dizajna borbenog aviona F-16. Očekivana je jedinična cijena T-50A oko 25 milijuna američkih dolara. Lockheed Martin ističe njegove mogućnosti koje u potpunosti zadovoljavaju potrebe obuke pilota za borbene avione zadnje generacije. Platforma je u potpunosti razvijena, spremna za serijsku proizvodnju i brzu isporuku.


Velika posebnost američko-južnokorejske punude aviona T-50A prateći je simulatorsko-mrežni sustav Ground-Based Training System (GBTS). Omogućava spajanje simulatora na zemlji s avionima u zraku, odnosno simulira istodobno djelovanje više aviona, u širokom spektru kombiniranih scenarija. Pritom se postiže značajno smanjenje troškova obuke i potrošnje resursa aviona.


Igor SKENDEROVIĆ