Talijanska namjenska industrija (I. dio)

Talijanska namjenska industrija proizvodi široku paletu proizvoda – od pištolja pa sve do najsuvremenijih višenamjenskih borbenih aviona i nosača zrakoplova

Velike političke promjene koje su zadesile Europu tijekom devedesetih godina prošlog stoljeća donijele su sveobuhvatnog smanjenja vojnih proračuna u svim država NATO saveza, pa tako i u Italiji. Manji vojni proračun značio je i manje narudžbe za talijansku namjensku industriju koja se od kraja II. svjetskog rata do početka devedesetih gotovo isključivo orijentirala na domaće tržište. Kako bi opstale, talijanske tvrtke za proizvodnju vojne opreme i naoružanja morale su se, takoreći preko noći, okrenuti svjetskom tržištu.

Prema podacima najveće talijanske tvrtke za proizvodnju vojne opreme Finmeccanica, ova je preorijentacija izvedena vrlo dobro, pa iz godine u godinu talijanske tvrtke povećavaju izvoz. Tako je u 2004. 81 posto od 10,5 milijardi eura vrijednih poslova ostvareno za talijansku vladu, šest posto za Veliku Britaniju, pet posto s ostatkom Europe, jedan posto sa Sjevernom Amerikom, a ostatak od sedam posto s ostatkom svijeta. Nakon najnovije reorganizacije i udruživanja nekih talijanskih i britanskih tvrtki očekuje se kako će britansko tržište postati bar podjednako, ako ne i važnije od talijanskog. Tako planovi za 2008. predviđaju da će gotovo 50 posto poslova biti za domaće tržište (talijansko i britansko) sa znatnim povećanjem udjela poslova sa Sjevernom Amerikom. Kako bi se prilagodila novim uvjetima poslovanja Finmeccanica se u posljednjim nekoliko godina usredotočila na područje vojnih zrakoplova, oružja i sustava sigurnosti. Nadaju se kako će na taj način osigurati čvrste osnove za probijanje na europsko i sjevernoameričko tržište. Krajnji je cilj postati internacionalnom tvrtkom sposobnom za sve vrste poslova iz područja sigurnosti proizvodnjom vlastitih i/ili integracijom sustava drugih proizvođača u funkcionalne cjeline. Takav pristup već sada donosi poboljšanje poslovanja, a tijekom 2006. donio je poslove vrijedne 12,47 milijardi eura (povećanje od 14 posto), nove narudžbe od 15,7 milijardi (+2 posto) i zaradu prije oporezivanja od 878 milijuna eura (+19,5 posto). Glavna područja djelovanja Finmeccanice bit će helikopteri, borbeni avioni i obrambena elektronika.

I za tvrtku AgustaWestland (AW) postizanje većeg udjela na svjetskom tržištu glavni je dio plana poslovanja u idućem razdoblju. Trenutačno AW kupcima nudi dva jurišna helikoptera Đ Apache AH.1 i A129 Mangusta International. Apache rabi britanska vojska, a Mangusta je nedavno postigla velik izvozni uspjeh izborivši se za pobjedu na turskom natječaju za novi jurišni helikopter. Uz to AW mora do prve polovine 2008. dovršiti modernizaciju talijanskih Mangusti na G13/15 konfiguraciju. Integracija novog ciljnika, koji će omogućiti uporabu protuoklopnih vođenih projektila Spike ER, započet će u ožujku 2008., a dobivanje certifikata uporabljivosti planiran je najkasnije za listopad 2009. Uz to talijanska vojska planira ugraditi nova računala i jače motore, čim skupi novac.

Turska je vlada 30. ožujka ove godine objavila kako će započeti pregovore s tvrtkom AgustaWestland o otkupu licencije za Tactical Reconnaissance and Attack Helicopter (T129) koji bi, za potrebe turske kopnene vojske, trebao sastavljati Turkish Aviation Industry. Licenijca bi obuhvatila proizvodnju 51 helikoptera, a vrijednost posla procjenjuje se na 1,2 milijardi eura.
AgustaWestalnd je prošle godine potpisala ugovor s britanskim ministarstvom obrane o proizvodnji helikoptera Future Lynx, namijenjenog britanskoj kopnenoj vojsci i ratnoj mornarici. Nastavlja se i razvoj helikoptera EH101 dodatno potaknut US101 programom novog predsjedničkog helikoptera.

Nakon isporuke prva dva taktička transportna helikoptera NH90 u osnovnoj konfiguraciji talijanskoj vojsci u lipnju ove godine, započeo je letni program uvođenja u ograničenu operativnu uporabu (IOC). Zasad je zamrznut daljnji razvoj višenamjenskog vojnog helikoptera AW109 (mase osam tona), ali se nastavlja razvoj lakog transportnog helikoptera A109, ozbiljnog kandidata za australski i novozelandski program budućeg školskog helikoptera. Isporuke A109 Švedskoj odvijaju se u skladu s planovima.

U suradnji s Boeingom nastavlja se razvoj tiltrotorskog aviona BA609 (baziran na tehnologiji V-22 Ospreya). Inačica BA609 namijenjena državnim službama prvi put je poletjela potkraj 2006. Sporazumom o razumijevanju potpisanim između Boeinga i AW-a otvorena su vrata za ostvarivanje posla s talijanskom vojskom o zamjeni ostarjelih Chinooka. Talijanska vojska namjerava kupiti 20 CH-47F, uz mogućnost uključivanja i Velike Britanije.

Logistička potpora
Logistička potpora čini znatan je dio poslova talijanske namjenske industrije s neprekinutom tendencijom rasta. Tako je AW s britanskim ministarstvom obrane potpisao ugovore SKIOS i IMOS za logističku potporu helikoptera Sea King i EH101 Merlin, a očekuje da će dobiti sličan ugovor i za održavanje Apachea. AW očekuje i potpisivanje petogodišnjeg PLS (Phased Logistic Support) ugovora s talijanskim ministarstvom obrane za NH90 talijanske kopnene vojske.

Što se tiče aviona strategija razvoja je očuvanje trenutačne pozicije u zrakoplovim konstrukcijama unapređenjem u područjima kao što su konstrukcije od ugljika. U vojnom području naglasak je na povećanju tržišnog udjela u segmentu taktičkog transporta i školskih aviona. Znatna su sredstva uložena u razvoj tehnologija i proizvodnih kapaciteta namijenjenih proizvodnji ne samo taktičkih transportnih, već i dijelova za putničke avione.

Na području proizvodnje borbenih aviona tvrtka Alenia Aeronautica je snažno uključena u proizvodnju Eurofighterovog Typhoona II. Program proizvodnje i razvoja Typhoona II obuhvaća razvoj i integraciju novih borbenih mogućnosti namijenjenih avionima iz Tranche 2. Drugi veliki posao koji bi mogao donijeti znatne prihode je izrada dijelova i moguće sastavljanje Joint Strike Fighetra (JSF) za potrebe talijanskog ratnog zrakoplovstva. Suradnja na razvoju i proizvodnji JSF-a donijet će i dodatne poslove drugim talijanskim tvrtkama, kao što je Finmeccanica koja će ponuditi svoje elektroničke sustave.

Razvoj bespilotnih borbenih letjelica (UCAV) također je važan dio planova razvoja koji bi mogao donijeti strateški važne poslove. Kako bi razvili tehnologiju i stekli potrebna znanja za proizvodnju UCAV-a, u tijeku je program testiranja Sky-X demonstratora tehnologija koji već duže vrijeme leti iz zrakoplovne baze Amendola na jugu Italije. Sky-X se smatra važnim korakom u programu istraživanja i razvoja naprednih tehnologija.

Trenutačno je (a po svemu sudeći i još duže vrijeme će biti) najprodavaniji proizvod tvrtke Alenia Aeronautica taktički transportni avion C-27J Spartan. Dosad su Spartani isporučeni ratnim zrakoplovstvima Italije, Grčke i Litve. Bugarska i Rumunjska naručile su još 32 komada. Najviše nade Alenia Aeronautica polaže u američki Joint Cargo Aircraft program u kojemu je Spartan najvjerojatniji kandidat. Nositelj ponude je američka tvrtka L-3 Communications uz podugovarače Alenia North America, Global Military Aircraft Systems i Boeing Integrated Defense Systems. Za Spartan su zainteresirani i drugi kupci, uključujući Australiju, Češku, Irsku, Katar, Saudijsku Arabiju, Slovačku i Sloveniju.

Tvrtka ATR Aircraft u jednakom je vlasništvu Alenia Aeronautice i EADS-a. Iako je svojom proizvodnjom ponajprije orijentirana na civilno tržište regionalnih aviona, ostvarila je i znatne prodajne rezultate u segmentu vojnih i službenih aviona, prije svega na području aviona za protupodmorničku borbu (ASW). Tako ATR-42MP Surveyor rabe talijanska obalna straža i carinska policija. U fazi razvoja je ATR-72ASW za potrebe turske ratne mornarice. Naručeno je deset aviona, s početkom isporuke 2010. godine. Procjena je da u idućih 20 godina tržište treba 200 takvih aviona, pa se ATR nada sklapanju još unosnih poslova.

Alenia Aeronautica ima sporazum s ruskom tvrtkom Suhoj o zajedničkom razvoju regionalnog mlaznog putničkog aviona Superjet 100 koji također ima potencijala za ASW, mornaričku patrolnu inačicu (MPA) i inačicu letećeg radara (AEW). Iako je Superjet 100 tek u fazi razvoja, Alenia Aeronautica već razmatra mogućnosti razvoja i drugih inačica za vojnu i sigurnosnu uporabu.

Prvi predserijski primjerak školskog aviona M346 tvrtke Alenia Aermacchi trebao bi biti završen do kraja ove godine. Trenutačno se za intenzivna letna ispitivanja koriste dva prototipa kako bi se što više ubrzao razvoj. Razloga za brzinu ima itekako mnogo jer je M346 ušao u uži izbor za budući napredni školski avion Ujedinjenih Arapskih Emirata. Uz to ta država je u uži izbor uzela i drugi školski avion Alenia Aermacchie Đ M311, ali ovaj put kao avion za osnovnu obuku. Zanimljivo je da je program razvoja M311 tek u fazi demonstratora tehnologija koji je dosad obavio nešto više od 180 sati leta, a da će prvi pravi prototip poletjeti tek sredinom 2008. U međuvremenu je Aermacchi zamrznuo konfiguraciju aviona na razini koja je bliska britanskom zahtjevu za Military Flying Training System (MFTS). Zbog toga se i prvi prototip M311 dovršava u skladu s MFTS zahtjevima, što znači i ugradnju CMC Cockpit 4000 avionike koja se rabi i na demonstratoru tehnologija. Tijekom 2006. tvrtka je s Malezijom potpisala ugovor o isporuci osam MB339CD školskih aviona te ugovor s Nigerijom za modernizaciju 12 MB339.

Osim svoje osnovne djelatnosti održavanja aviona tvrtka Alenia Aeronavali zaposlena je i proizvodnjom sustava i opreme potrebnih za dovršenje letećih cisterni B-767 Tanker te izvođenje konverzije tri od ukupno četiri, koliko ih je naručilo talijansko ratno zrakoplovstvo. Uz to tvrtka je uključena i u program konverzije četiri japanska B767 Tankera i proizvodnju dijelova za C-27J.

Iskorištavanje portfelja
Iako je Finmeccanicin posao razvoja vojne elektronike u posljednjih nekoliko godina prošao veliku rekonstrukciju, taj je proces još uvijek u tijeku. Najveći izazov koji zaokuplja tvrtku je kako do kraja iskoristiti sve mogućnosti koje pruža portfelj, ponajviše u pogledu razvoja opreme i podsustava koji se mogu rabiti kao dijelovi većih elektroničkih sustava.
Posebno važan dio je razvoj kompatibilnosti različitih sustava kako bi se na brz i jeftin način stvarali novi proizvodi po zahtjevima kupaca. Time se bavi Selex Sistemi Integrati (Selex SI) koji, među ostalim, proizvodi obitelj RAT 31 radara namijenjenih protuzračnoj obrani i EMPAR  (European Multifunction Phased Array Radar) mornarički višenamjenski radar. Selex SI je, unutar Finmeccanice, zadužena za probleme integracije sustava, pa vodi posao opremanja emiratskih korveta klase Baynunah i talijanskog nosača zrakoplova ITS Cavour. Bave se i razvojem zapovjedno-nadzornih sustava na taktičkoj i operativnoj razini za kopnenu vojsku i ratno zrakoplovstvo. Selex SI je zadužen i za integraciju sustava u Forza NEC programu talijanskog ministarstva obrane stvaranja digitaliziranih kopnenih i amfibijskih snaga do 2014. godine.

Domovinska zaštita
Selex SI razvija i sustave za domovinsku zaštitu kao što su integrirani zapovjedni sustavi Sphere i Zeus. Bavi se i problemima umrežavanja različitih sustava različitih proizvođača koji su već u uporabi. Iako u tom području postoje velike mogućnosti, izgleda da se potencijalni kupci usluga radije opredjeljuju za kupnju potpuno novih sustava, bolje prilagođenih novim uvjetima djelovanja.

Selex Sensors & Airborne Systems, čije je preuzimanje Finmeccanica završila prošlog ožujka kupnjom preostalih 25 posto dionica (vrijednih oko 400 milijuna eura) od BAE Systemsa, uključuje dvije tvrtke: britansku Selex S&AS Ltd i talijansku Galileo Avionica. Potencijalno spajanje u jedinstvenu cjelinu (konačna odluka još nije donesena) moglo bi biti prvi korak u reorganizaciji Finmeccanicovih proizvodnih kapaciteta za proizvodnju vojne elektronike. Trenutačno je u fazi spajanje šest različitih tvrtki i poslovnih cjelina u Galileo Avionica, a do sredine 2007. obavljeno je oko 95 posto posla. Nakon dovršetka procesa Galileo Avionica će se sastojati od pet operativnih poslovnih cjelina: Avionics Systems and Equipment; Space and Electro-Optics; Radar Systems; Simulators; i UAV (bespilotne letjelice). Kao zasebna cjelina ostat će i Logistic and Services odgovoran za pružanje potpore kupcima.

Galileo Avionica već je ostvario nekoliko uspjeha. Tako je njihov Airborne Tactical Observation and Surveilance System odabran za australski Doastwatch program. Započela je isporuka bespilotnih izvidničkih letjelica Falco, a piloti talijanskog ratnog zrakoplovstva započeli su obuku na trenažeru Eurofighter Enganced Cockpit Trainer. Tvrtka nudi široku paletu proizvoda, uključujući i EOST elektrooptičku turetu i SIM-GA hiperspektralni senzor. Obitelj radara Grifo nudi se kao opcija za moderniziranje lovačkih aviona a u završnoj fazi razvoja je i mornarički motrilački radar Gabbiano. Znatni prodajni uspjeh ostvario je i Precision Approach Radar. Spajanje kapaciteta sa Selex A&AS Đ čiji je radar Seaspray 7000E odabrala britanska ratna mornarica za Super Lynxove Đ sigurno će donijeti daljnje povećanje palete proizvoda. Galileo Avionica je dio i TIPS konzorcija koji čeka zeleno svjetlo za početak NATO programa Airborne Ground Surveilance (AGS). Njegova leteča meta Mirach 100/5 nedavno je odabrana za britanski Combined Aerial Target Services program, a nekoliko će primjeraka isporučiti i indijskom Integrated Test Range na testiranje njezinih mogućnosti radi moguće kupnje.

Galileo Avionica želi svoje potencijale iskoristiti i u naglo rastućeg području razvoja bespilotnih letjelica, kako onih klasičnih izvidničkih, tako i borbenih. Uz to žele, u suradnji s drugim tvrtkama, razviti cijelu paletu proizvoda, od mikroletjelica do znatno većih izvidničkih namijenjenih taktičkoj razini. Za testiranje potrebnih tehnologija i sustava namijenjenih uporabi na bespilotnim letjelicama tvrtka je napravila bespilotnu letjelicu Battlelab. Osnovna namjena Battlelaba je leteći laboratorij namijenjen testiranju i simuliranju operativnih uvjeta proizvoda malih i srednjih tvrtki. Gallileo Avionica želi povećati udio izvoza u svom poslovanju, posebice probojom na nova tržišta u središnjoj i južnoj Americi, sjevernoj Africi, Bliskom istoku i Aziji, te na tržište Sjedinjenih Američkih Država.

Tvrtka Selex Communications nositelj je programa Future Soldier talijanske vojske. U suradnji sa Selex SI razvija najnovije zapovjedne, nadzorne i komunikacijske sustave SIACCON 2 namijenjene kopnenoj vojsci. Selex Communications već ima znatan broj ugovora za isporuku integriranih višekanalnih taktičkih komunikacijskih sustava, ali i znatno složenijih komunikacijskih mreža namijenjenih strateškoj razini. Potencijalnim kupcima nudi najnovije satelitske (SATCOM) zemaljske postaje, kao što je TFM305. Uključena je i u TETRA (TErrestrial Trunked RAdio) projekt. Nakon što je dobila ugovore za isporuku sustava u veći broj država uspjela je osigurati i ugovor s talijanskim ministarstvom unutarnjih poslova. Jedan od sustava Selex Communications namijenjen zrakoplovstvu je LOAM navigacijski laserski sustav za navođenje i kontrolu leta helikoptera na malim i vrlo malim visinama. LOAM je razvijen u kooperaciji s američkom tvrtkom Lockheed Martin.

Po informacijama s njihove zajedničke internetske stranice spajanje tvrtki Elsag i Datamat nedavno je završeno. Iako je najavljena mogućnost da će nakon spajanja nova tvrtka dobiti novo ime to se zasad nije dogodilo. Elsag Datamat važan su dio Defence Electronics sektora konzorcija Finmeccanica. Na obrambenim i sigurnosnim područjima djelovanja sigurna telekomunikacijska mreža zaštićena od prisluškivanja i ometanja često je presudni čimbenik koji određuje uspjeh ili neuspjeh. Jedan od takvih sustava koji pruža Elsag Datamat je i PSS (Patrol Support System) namijenjen zaštićenoj komunikaciji ophodnji i zapovjedništava. Posebna odlika PSS sustava je uporaba biometričnih tehnologija koje osiguravaju personificiranu identifikaciju i visoku razinu zaštite od neovlaštene uporabe. Iako ne tako glamurozan posao kao izrada najsuvremenijih telekomunikacijskih sustava, ali podjednako važan je i ugovor s talijanskom vojskom o digitalizaciji logistike.

Brodsko topništvo
Vodeći talijanski, ali i jedan od pet vodećih svjetskih proizvođača topničkih sustava je tvrtka OTO Melara. Ta je tvrtka posebno poznata po proizvodnji brodskih topničkih sustava svih kalibara. Na ovom području posebno je važan projekt razvoja sustava Vulcano namijenjenog pružanju paljbene potpore s brodova snagama na kopnu. Iako će se novi vođeni projektil Vulcano moći lansirati/ispaljivati i iz brodskih topova kalibra 127 mm i dužine cijevi 54 kalibra, za njega se razvija i novi top istog kalibra, ali s produženom cijevi na 64 kalibra. Za 2008. planiran je početka testiranja topa 127/64 mm i završetak faze testnih ispaljivanja projektila Vulcano bez sustava navođenja, te početak testnih lansiranja/ispaljivanja projektila s ugrađenim sustavima za navođenje. Ako sve prođe u skladu s trenutnim planovima, serijska proizvodnja projektila Vulcano trebala bi krenuti tijekom 2011. Prvi korisnici bit će fregate iz programa FREMM (Frégate Européenne Multi-Mission). Tvrtka namjerava razviti vođenu i nevođenu inačicu projektila Vulcano za haubica kalibra 155 mm, pa tako raspon potencijalnih kupaca proširiti i na kopnenu vojsku.

Iduće godine započet će i testiranje Strales sustava, temeljenog na topu Super Rapid kalibra 76 mm i vođenom streljivu DART (Driven Ammunition Reduced Time of flight). Nakon prilagodbe topa na novi standard, testiranje će početi na jednom od patrolnih brodova klase Comandanti talijanske ratne mornarice.

Na području zrakoplovnog naoružanja tvrtka OTO Melara trenutačno ima u završnoj fazi testiranja Gatling strojnicu M134 kalibra 7,62 mm. M134 izvorno je namijenjena za ugradnju u kabine višenamjenskih helikoptera NH90 talijanske kopnene vojske, no tijekom razvoja javio se i veći broj stranih potencijalnih kupaca. Za borbene helikoptere EH101 talijanske ratne mornarice OTO Melara je razvila Gatling tešku strojnicu GAU-19A u kalibru 12,7 mm, također namijenjenu ugradnji u kabinu. Na osnovu Gatling topa M197 (kalibra 20 mm) američke tvrtke General Dynamic razvijena je kupola TM 197 B namijenjena ugradnji na jurišni helikopter Augusta A129 International. Ista je topnička kupola ponuđena i kao opcija za modernizaciju drugih jurišnih helikoptera kao što je Mi-24.

Srećko RADOVIĆ