Hrvatska ratna mornarica 18. rujna u Splitu je svečano obilježila 26. obljetnicu svojeg postojanja...
TCG Heybeliada – nova korveta turske ratne mornarice
Mnoge svjetske mornarice okrenule su se razvoju gabaritno manjih multifunkcionalnih brodova klase korvete koji će moći udovoljiti strogim zahtjevima litoralnog ratovanja. Švedska i njemačka vojna brodogradnja svojim su projektima korveta klase Visby i Braunschweig nametnuli vrlo visoke kriterije koje će ostalim ratnim mornaricama sigurno poslužiti kao uzor koji treba dostići
Sjever europskog kontinenta, posebice Baltička regija, profilirala se u posljednjih desetak godina u najznačajnije područje razvoja i izgradnje stealth multifunkcionalnih ratnih brodova namijenjenih borbenim djelovanjima u vrlo zahtjevnim vodama litoralnog područja. To se ponajprije odnosi na ratne mornarice Švedske i SR Njemačke koje su za svoje potrebe konstruirale i uvrstile u svoje flote stealth korvete klase Visby i Braunschweig. Osim njih, treba se podsjetiti da se i ponovno probuđena ruska ratna mornarica okrenula razvoju brodova takvog tipa. Sigurno je da i njihov Stereguščij, iako ponešto koncepcijski različit od švedskog i njemačkog konkurenta, pripada svjetskom vrhu ratnih brodova takvog tipa i koncepcije. Na istočnoj strani Baltika, u Poljskoj, u tijeku je izgradnja (uz velike probleme – što svakako treba spomenuti i određeno kašnjenje) projekta raketne stealth korvete Gawron koja se gradi na bazi modificiranog njemačkog projekta korvete Braunschweig.
Drugi projekt raketne korvete razvija se na jugoistoku europskog kontinenta, uz daleko manje medijske pozornosti. Riječ je o prvom turskom projektu izgradnje suvremenog ratnog broda posljednje generacije, Milgem tj. o akronimu iz turskih riječi Milli Gemi, što znači “nacionalni brod”.
Početak projekta
Razvoj projekta Milgem započeo je službeno još 1998. a cilj mu je projektiranje i izgradnja moderne korvete s velikim postotkom turskog “know-how”, primjenom znanja i sudjelovanja turske industrije. Budući da se u posljednjih petnaestak godina RM Turske u velikoj mjeri oslanjala na kupovinu svojih udarnih plovnih jedinica – fregata u Njemačkoj, i ovaj razvojni program je u početku krenuo uz njemačku pomoć.
Eminentni i svjetski poznat njemački brodograđevni gigant, specijaliziran za gradnju vrhunskih ratnih brodova i podmornica Blohm & Voss inicijalno je ponudio Turskoj transfer tehnologije i izgradnju serije svojih MEKO A-100 korveta na navozima turskih brodogradilišta.
Pregovori turske i njemačke strane otegnuli su se gotovo 3,5 godine, nakon čega je Turska definitivno odustala od partnerstva s tvrtkom Blohm & Voss i okrenula se razvoju u potpunosti domaćeg projekta korvete.
Program izgradnje projekta Milgem predviđa izgradnju dvanaest plovnih jedinica (planiranih 8 + opcija za još 4), koje će prije svega biti namijenjene za protupodmorničku borbu ali i za obalne i izvanobalne patrolne zadaće u nadzoru turskih voda i ekonomskih zona, te sudjelovanju turske ratne mornarice u zadaćama koje proizlaze iz članstva u NATO paktu.
Prema onome što je do sada poznato o tome razvojnom programu, ugovorena cijena za prvih osam plovnih jedinica iznosi 1,6 milijardi dolara odnosno 200 milijuna dolara po plovnoj jedinici. Uz RM Turske, glavni ugovarač je turski brodograđevni konzorcij Taskizak koji je odgovoran za konstrukciju, izgradnju i opremanje korveta. Ugovorom je specificirano da će prva plovna jedinica iz te serije od osam brodova biti izgrađena u brodogradilištu Istambul Naval Shipyard, a najmanje četiri plovne jedinice gradit će se u ostalim turskim državnim i privatnim brodogradilištima. Tim ugovorom predviđeno je i da će za nabavu svih brodskih oružnih, senzorskih, propulzijskih i komunikacijskih sustava te za nabavu ostalih materijala i opreme potrebne za kompletiranje projekta biti zadužen Turski podsekretarijat za obrambenu industriju (SSM). U skladu s tom klauzuli ugovora, RM Turske povjerila je svojim nacionalnim institucijama kao što su Turski klasifikacijski institut (Turski Lloyd), Istambulsko tehničko sveučilište i Nacionalni istraživački institut (TUBITAK) poslove vezane za stručni nadzor tijekom konstrukcije, nabave opreme, izgradnje i opremanja korveta. Svi potrebini ugovori o specificiranju tehničkih zahtjeva proizvođačima i dobavljačima opreme te glavnom ugovaraču Taskizaku potpisani su u razdoblju od 13. srpnja 2005. do 13. travnja 2006.
Prva korveta iz serije Milgem dobila je ime TCG Heybeliada, a njezina izgradnja službeno je započela 26. lipnja 2005. polaganjem kobilice. Prema predviđenom planu Heybeliada bi tebala biti porinuta u more tijekom ovog ljeta. Svečanost porinuća trebala bi biti održana (ako sve bude teklo po planu) 23. kolovoza 2007. Nakon završnog opremanja i kompletiranja sve predviđene opreme i sustava započeti će intenzivan program ispitivanja i testiranja koji bi trebao potrajati najdalje do 25. listopada 2010., za kad je predviđen i službeni ulazak korvete u sastav Flote RM Turske.
Tehničke karakteristike
TCG Heybeliada po vanjskom izgledu podsjeća na projekt američkog LCS-1 (Litorall Combatt Ship) koji je razvila tvrtka Lockheed Martin. Tom dojmu se ne može oteti posebno kad se promatra njegovo nadgrađe koje izgleda gotovo kao preslikano s američkog broda. Turski naručitelji su tražili moderan stealth-dizajn koji će znatno umanjivati radarski odraz broda. Očito je da su se turski konstruktori opredijelili za dizajn koji su i Amerikanci odabrali za svoju najnoviju flotnu akviziciju. Osim stealth oblika nadgrađa i glavnog topa, niskoj radarskoj zamjetljivosti pridonosi i oblik integriranog glavnog jarbola.
Nakon početnih konstruktorskih promišljanja o veličini broda, usvojeni su parametri po kojima će klasa korveta Milgem imati deplasman od 2000 tona. Duljina korvete je 99,0 metara, a širina 14,40 metara. Gaz broda na njegovom punom deplasmanu je 3,75 metra. Konstrukcija brodskog trupa je čelična, a nadgrađe će biti izgrađeno od aluminijskih legura i kompozitnih materijala radi što bolje apsorbcije radarskog zračenja.
Brodska propulzija
Brodska propulzija raketne korvete TCG Heybeliada zasnovana je na CODAG konfiguraciji koju će činiti (vjerojatno) dva njemačka brzohodna MTU dizelska motora i jedna plinska turbina Rolls-Roys. Ukupna instalirana snaga glavnih pogonskih strojeva iznosit će 30 000 kW odnosno 40 760 KS.
Snaga porivnih strojeva prenosit će se preko dviju osovina na dva propelera promjenjivog koraka (pitch-propeleri). Ekonomska brzina korvete TCG Heybeliada (u vožnji samo dizelskim motorima) iznosit će prema projektu 15 čvorova. Maksimalna brzina u plovidbi sa sva tri glavna stroja trebala bi biti viša od 30 čvorova. Trajna maksimalna brzina deklarirana je na 27 čvorova. Uz plovidbu ekonomskom brzinom doplov bi trebao prelaziti 3500 Nm.
Potrebe za električnom energijom pokrivaju tri dizelska generatora ukupne instalirane snage od 1650 kVA, odnosno po 550 kVA svaki. Radi smanjenja strukturnog šuma i smanjenja akustičnog polja broda glavni motori, turbina, svi pomoćni motori, crpke i ostali uređaji su elastično temeljeni.
Brodske zalihe trebale bi korveti osigurati potpunu autonomnost u trajanju od 10 dana. Uz ograničeni “flotni suport” autonomnost se može produljiti na 21 dan.
Oružni sustavi
Turska ratna mornarica odlučila je svoju novu površinsku prinovu u floti opremiti najboljim dostupnim oružnim sustavima koji se mogu dobiti na tržištu. Prema temeljnom projektu na korveti TCG Heybeliada bit će zastupljena oružja i sustavi koji će brodu omogućiti borbeno djelovanje protiv površinskih ciljeva, podvodnih prijetnji i prijetnji iz zračnog prostora.
Osnovno brodsko raketno naoružanje namijenjeno za protubrodsku borbu predstavljaju dva četverostruka lansera američkih krstarećih projektila Harpoon (vjerojatno će dobiti noviju inačicu projektila). Lanseri tih projektila bit će na raketnoj platformi smještenoj na već standardan način u produžetku zapovjednog mosta, iza i ispod glavnog jarbola. Na krmenom dijelu broda, smješten na platformi iznad brodskog helikopterskog hangara nalazit će se proturaketni sustav RAM 21 PDMS.
Glavno topničko naoružanje korvete Heybeliada predstavljat će top dvostruke namjene Oto Melara Super Rapid kalibra 76 mm u stealth izvedbi kupole. Sekundarno topničko naoružanje bit će dva brzometna topa kalibra 12,7 mm u tzv. STAMP izvedbi (Stabilized Machine Gun Platform), odnosno stabiliziranoj palubnoj inačici ugradnje. Ti topovi za blisku zaštitu broda bit će postavljeni na polovici duljine broda, na samom kraju nadgrađa uz bokove zaštitne strukture nadgrađa brodskih dimnjaka. Svaki od tih topova pokrivat će prostor od 180° na lijevom i desnom boku broda.
U bočnim stranama krmenog nadgrađa bit će smještena dva trostruka lansera Mk 32 namijenjenih za lansiranje torpeda Mk 46.
Brodski oružni sustavi bit će integrirani u zajednički sustav nadzora i upravljanja paljbom pod imenom G-MSYS (Genesis Milgem Savaş Yönetim Sistemi). Ugrađivat će se i napredni sustavi za elektroničko ratovanje, detektori radarske i laserske prijetnje, IFF sustav te lanseri raketa s radarskim i IC ometačima.
Zrakoplova komponenta koja je postala nezaobilazan dio svakog ozbiljnijeg brodskog projekta u svijetu zastupljena je i na korveti Heybeliada. Krmeni dio broda zauzimat će helikopterska poletno-sletna paluba. Turska ratna mornarica odlučila se za uporaba protupodmorničke inačice helikoptera Sea Hawk S-70-B2. Uz protupodmornički helikopter u brodskom hangaru moći će se smjestiti i jedna do dvije bespilotne letjelice (UAV). Brodski hangar i ostali brodski prostori konstruirani su tako da mogu primiti potrebno helikoptersko naoružanje, 20 tona goriva JP-5 namijenjenog za ukrcane bespilotne letjelice i helikopter, sustav punjenja letjelica gorivom (HIRF) i dovoljno prostora za sve servisne radove na održavanju i popravcima ukrcanih letjelica.
Senzori
Budući da se iz službenih turskih dokumenata još ne može saznati specifikacija senzorske opreme koja će se ugraditi na TCG Heybeliadu pretpostavlja se da će se ratna mornarica opredijeliti za ugradnju trenutačno najmodrnijih 3D radara za nadzor zračne i površinske situacije koji će raditi u X frekventnom području. Od ostalih senzora korveta će biti opremljena ciljničkim radarom integriranim u G-MSYS sustav nadzora paljbe. Ostala senzorska oprema obuhvaćat će navigacijski radar integriran u informatički sustav za navigaciju i nadzor nad brodom EPKIS (Entegre Platform Kontrol ve Izleme Sistemi), zatim elektro-optičke sustave za detekciju ciljeva i upravljanje paljbom topova te moderni pramčano ugrađeni sonar.
Komunikacijski sustav korvete TCG Heybeliada osim standardnih sustava radioveze u svom sastavu ima i opremu za SatCom, ECDIS/WECDIS, GPS i sustav unutrašnje informacijsko-komunikacijske mreže (LAN).
Smještajni kapaciteti
S obzirom na to da se radi o plovnoj jedinici od gotovo 100 metara duljine i preko 14 metara širine, koja je osim za borbene zadaće namijenjena i za zadaće patroliranja u litoralnom pojasu, nadzora i suzbijanja terorističkih aktivnosti na moru te akcijama traganja i spašavanja – konstruktori broda vodili su računa o osiguravanju adekvatnih smještajnih kapaciteta.
Prema turskim službenim podacima posadu korvete TCG Heybeliada čune 93 časnika, dočasnika i mornara – uključujući i zrakoplovnu komponentu (pilote helikoptera i zrakoplovne tehničare). S obzirom na stupanj automatizacije sustava koji će biti ugrađena brojčanost posade je pomalo iznenađujuće visoka. Osim za svoja 93 standardna i deklarirana člana posade, na brodu postoji mogućnost smještaja još 11 osoba (članovi zapovjednih stožera, razni specijalisti, pripadnici specijalnih snaga, izbjeglice, brodolomci) tako da kapaciteti dopuštaju ograničeni kabinski smještaj 104 ukrcane osobe.
Budući razvoj
Ono što je dosad sigurno i što se može saznati iz raspoloživih dokumenata, u RM Turske već sada se ozbiljno razmišlja da se u predviđenom vremenu za temeljito ispitivanje programa Milgem (do krajem 2010.) ispitaju sve tehničke mogućnosti i rješenja koja bi omogućila ugradnju novih i modernijih sustava naoružanja.
Pod time se ponajprije misli na ugradnju Mk. 41 VLS ( Vertical Launching System) – vertikalnog raketnog lansera u pramčanom dijelu broda, između pramčanog topa i nadgrađa broda. Ugradnjom lansera Mk. 41 korveta Heybeliada dobila bi mogućnost naoružanja proturaketnim projektilima ESSM (Envolved Sea Sparrow Missile), što bi omogućilo borbu protiv raketne i zrakoplovne ugroze na srednjim i velikim daljinama, ali i pružilo mogućnost stvaranja “proturaketnog kišobrana” ostalim brodovima za vrijeme eskorta ili potpore. Osim protuzrakoplovno-proturaketne komponente obrane, taj lanser omogućava ukrcaj i protupodmorničkih projektila srednjeg i dugog dometa (VLA – Vertical Launch Anti-Submarine Rocket) i raketnih projektila tipa Standard. U svakom slučaju prvi brod iz planirane serije domaćih korveta TCG Heybeliada poslužit će prije svega kao testna platforma za valorizaciju rezultata koji će presudno utjecati na konstrukciju i specifikaciju oružnih i svih ostalih sustava za ostatak planiranog programa izgradnje domaćih korveta i modernizacije turske flote.
Važno je i da će sva iskustva, industrijski “know-how” stečen na projektu Milgem biti primijenjen i na razvoj nove klase domaće fregate koja se također planira graditi i spominje se u dokumentima kao TF-2000. Pretpostavlja se da će gotovo svi glavni oružni, senzorski i komunikacijski sustavi koji će se ugraditi na TCG Heybeliadu, naći i na budućim turskim fregatama.
Razvoj domaćeg projekta moderne stealth korvete bio je motiviran, među ostalim razlozima i potrebom vrlo brzog povlačenja iz službe tzv. B klase korveta iz sastava Flote RM Turske. Riječ je zapravo o bivšim francuskim lakim fregatama tipa A 69 Aviso odnosno ex D´Estienne d´Orves klasi, klasi ratnih brodova namijenjenoj za obalnu protupodmorničku obranu i oceanske eskortne zadaće. U Turskoj RM ti brodovi su klasificirani kao korvete. Standardni deplasman tih brodova je 1100 a puni 1250 tona, duljina 80 m, širina od 10,3 m i gaz od 3,45 m (sa spuštenim sonarom 5,3 m). To je omogućilo francuskim konstruktorima ugradnju raznolikog asortimana raketnog protubrodskog naoružanja (2 x MM 40 Exocet), topničkog naoružanja (1 x 100 mm, 2 x 20 mm) te protupodmorničkog oružja (lanser MLE 72 raketnih dubinskih bombi kalibra 375 mm i četiri torpedne cijevi za torpeda kalibra 550 mm). Robustna konstrukcija i vrlo ekonomični propulzijski sustav dopuštao je njihovu uporabu u duljem razdoblju. Dva ugrađena SEMT-Pielstick 12PC2V400 diezelska motora razvijaju 8825 kW, odnosno 12 000 KS i omogućavaju maksimalnu brzinu od 24 čvora, odnosno doplov od 4500 NM uz ekonomičnu brzinu od 15 čvorova.
Turska RM je u razdoblju od 25. lipnja 2001. do 25. lipnja 2003. kupila šest ovakvih korveta. Sve plovne jedinice kupljene u Francuskoj dobile su turska imena koja počinju slovom B (Bozcaada, Bodrum, Bandirma, Beykoz, Bartin i Bafra) pa je i cijela klasa nazvana B klasom (F-500 do F-505).
Budući da su te plovne jedinice izgrađene između 1974. i 1977. godine, a ulazile su u službu Francuske RM od 1976. do 1979. godine, u trenutku prodaje Turskoj bile su stare 27 godina. Danas su to pravi veterani, stari preko 30 godina i njihovo otpisivanje iz flotne liste započet će sukcesivno poslije 2010. godine onako kako u sastav budu ulazile nove domaće korvete iz programa Milgem. Uvođenje ovih korveta omogućit će i postupeno povlačenje iz službe već pomalo vremešnih američkih fregata klase Oliver Hazard Perry i Knox.
Osim opremanja domaće ratne flote novim plovnim jedinicama suvremene tehnologije i ovladavanjem proizvodnjom potrebnih oružnih, senzorskih i ostalih brodskih sustava, što bi je oslobodilo uvoza, Turska se nada i određenim eksportnim uspjesima. Ukoliko su dostupni podaci vjerodostojni, velik interes za korvete projekta Milgem pokazali su osim ratnih mornarica Pakistana i Irana i neke druge, Turskoj prijateljske zemlje.
Tehnički podaci korvete TCG Heybeliada | |
O P Ć I P O D A C I | |
Deplasman | ~ 2000 tona |
Duljina | 99,00 m |
Širina | 14,40 m |
Gaz | 3,75 m |
Pogon | CODAG ( 2 DM + PT) 2 osovine / CPP |
Instalirana snaga | 30 000 kW (40 760 KS) |
Max. brzina | 30+ čv |
Max.trajna brzina | 27 čv |
Ekonomska brzina | 15 čv |
Energetika | 1650 kVA ( 3 x 550 kVA) |
Doplov | 3500 NM / 15 čv |
Autonomija | 10 / 21 dan |
Posada | 93 (+11) |
N A O R U Ž A N J E | |
Topničko | 1 x Oto Melara Super Rapid 76 mm ; 2 x 12,7 mm STAMP |
Raketno | 2 x 4 SSM Harpoon ; 1 x RAM 21 |
Protupodmorničko | 2 x 3 Mk 46 |
Ostalo | ECM, ESM |
Helikopter | 1 x Sea Hawk S-70-B2 ; 1-2 UAV |
S E N Z O R I I N A D Z O R | |
Pretraživački radar | 3D, X band, |
Navigacijski radar | + |
Ciljnički radar | + |
Nadzor i upravljanje paljbom | G-MSYS |
Nadzor i upravljanje Navigacijom i brodskim sustavima |
EPKIS |
Sonar | + |
Optronički sustavi | + |
Ostalo | EW radar; Laser / RF sustav, IFF, GPS |
Igor SPICIJARIĆ