Đuro Đaković: Europsko središte za vozila Bradley?

Najveći rast i razvoj u nekoliko zadnjih godina tvrtka iz Slavonskog Broda zabilježila je 2023. Ključni su razlog civilni projekti, dok je vojni program u proteklom razdoblju bio usmjeren na održavanje postojećih sposobnosti tvrtke, tj. na reviziju i održavanje tenkova i oklopnih vozila. No, u tijeku je nekoliko zanimljivih vojnih projekata, a jedan od njih u kojem ĐĐSV ima veliku ulogu vezan je uz borbena vozila pješaštva M2A2 Bradley koja će ući u operativnu uporabu OSRH

U ovom trenutku, glavni i najveći proizvodni i prodajni udio u poslovanju tvrtke Đuro Đaković Specijalna vozila (ĐĐSV) zauzimaju standardni željeznički vagoni kao i vagoni za posebne namjene. Podsjetimo na nedavnu povjesnicu slavonskobrodske tvrtke: većinski udio u vlasništvu u rujnu 2022. preuzeli su investitori iz Češke, a tijekom 2023. radnici su izradili i isporučili kupcima oko 780 vagona. U 2024. planira se njih oko 900. Dakle, dva i pol vagona dnevno! Dok obilazimo urede, pogone i radionice ĐĐSV-a u društvu člana Uprave Gorana Matanića, stvara se dojam da je tvrtka riješila ona egzistencijalna pitanja. “U ovom je trenutku jedan od većih izazova organizacija posla s obzirom na velik broj narudžbi“, objašnjava nam inženjer strojarstva.

Naravno, vojni program ĐĐSV-a ono je što najviše zanima Hrvatski vojnik. Trenutačno je u fokusu borbeno oklopno vozilo pješaštva M2A2 Bradley. Nabava ukupno 89 primjeraka za Oružane snage Republike Hrvatske plod je dogovora hrvatske i američke vlade, a realizacija obnove i opremanja vozila na tvrtki je BAE Systems Inc., američkoj podružnici konglomerata BAE Systems. I tu, u ovom trenutku kao svojevrsni podizvođač, nastupa ĐĐSV koji će imati veliku ulogu u dovođenju 62 vozila u operativno stanje. Sa svojim iskustvom proizvodnje tenkova M-84 i borbenih oklopnih vozila na kotačima Patria, Đurini stručnjaci i hale čine se kao izbor koji se nametnuo sam po sebi. Međutim, istina je potpuno drukčija. Kao prvo, Bradley je pravi proizvod američke vojne industrije, vozilo s kakvim se u Hrvatskoj u industrijskom smislu dosad nitko nije sreo. Krase ga drukčiji koncepti te programi proizvodnje, remonta i održavanja.  Drukčije su čak i mjerne jedinice, nisu metričke. Kao glavni izvođač i tvrtka zadužena i za razvoj Bradleyja američke kopnene vojske i marinaca, BAE Systems Inc. ni u Europi ne odustaje od svojih standarda. S druge strane, Hrvatska vojska ima svoje zahtjeve i potrebe i treba dobiti ono najbolje što može za novac koji su izdvojili hrvatski (dijelom i američki) porezni obveznici. Ukratko, ĐĐSV logičan je izbor, ali to je morao i pokazati svim partnerima uključenim u projekt. Veza s BAE Systemsom je kontinuirana i Amerikanci inzistiraju na poštivanju svojih kriterija i standarda.

Prva vozila M2 ušla su u novouređenu halu namijenjenu i posvećenu isključivo projektu Bradley

Nova hala za M2

U trenutku našeg posjeta, 22 dosad isporučenih Bradleyja bili su u pravilnoj formaciji parkirani na novoizgrađenoj maloj pisti. Okruženi su visokom ogradom, te 24 sata pod nadzorom zaštitara i videokamera. Podsjetimo, vozila su brodom stigla u riječku luku 6. prosinca 2023. Iako u ovom trenutku nemaju oružne sustave, komunikacijsku, informacijsku i drugu opremu, primjerci su pažljivo odabrani i pogodni za opremanje te dovođenje u operativnu uporabu. Potonje je zadaća američko-hrvatskog tima od dvadesetak ljudi koji čine djelatnici BAE Systemsa i ĐĐSV-a. Kako su Amerikanci glavni izvođači, trenutačno su u timu nešto brojniji, a na čelu mu je Michael Mike Kahles. S njim razgovaramo u jednoj potpuno obnovljenoj i novoopremljenoj hali u kompleksu ĐĐSV-a. Ona će, baš kao i Kahlesov tim koji se u ĐĐSV-u priprema već više mjeseci, biti namijenjena i posvećena isključivo projektu Bradley. Koncept hale i drugih povezanih prostorija, njihova opremljenost te način rada u njima “ne razlikuju se od onih koje imamo u Americi“, objašnjava nam Amerikanac koji već desetljećima radi s Bradleyjima. Ono što je najzanimljivije jest da će se u većini slučajeva istodobno raditi na po četiri vozila, no u više manjih podtimova (za kupolu, pogonski sklop…), a svaki od njih mora biti koncentriran isključivo na svoj dio posla. “Ne smije se događati da čovjek zadužen za kupolu dolazi u odjeljak za pogon i onda posuđuje dijelove ili alat“, slikovito opisuje Kahles. Prva vozila ušla su u halu nekoliko dana nakon našeg posjeta. Vođa izvođačkog tima je optimističan. Hvali nam ĐĐSV i njihove domaće kooperante koji su pomogli u obnovi i opremanju hala, baš kao i Hrvate kojima će biti šef. Prošli su potrebnu edukaciju te znaju svoj posao, a posebno mu je bitno što se dobro služe engleskim jezikom, pa neće biti komunikacijskih zapreka.

 

Ambicija i partnerstvo

“S projektom Bradley pokazat ćemo naše sposobnosti, ali i prilagodljivost“, govori nam Goran Matanić, dodajući da je cilj ĐĐSV-a da s vremenom preuzima sve više segmenata obnove, ali i kasnijeg održavanja Bradleyja, na svoje ljude i kapacitete. Dakle, hrvatska tvrtka želi se osposobiti za sve vezano uz Bradley, doći do toga da jedina zadaća BAE Systemsa u Hrvatskoj ostane jedino – nadzor. No, ne treba zaboraviti i druge strane partnere uključene u projekt, a to su proizvođači oružja, senzora i drugih sustava. Hrvatski inženjer ističe da će ĐĐSV sudjelovati i u njihovoj ugradnji, te u kasnijem održavanju. Međutim, treba razumjeti da se standardi održavanja Bradleyja razlikuju od onih na koje smo navikli kad je riječ o tehnologiji sovjetskog podrijetla poput M-84. “Mi smo praktički osposobljeni za sve popravke kad je riječ o tom tenku. Međutim, tvrtke poput naših u američkom slučaju ne ulaze u one najdublje razine popravaka sofisticiranih oružnih ili elektroničkih sustava. To rješavaju originalni proizvođači. Logično je da ćemo kod vozila M2 slijediti američki pristup“, opisuje Matanić.

Nakon SAD-a, Libanona, Saudijske Arabije i Ukrajine, Hrvatska je peta zemlja čija će vojska biti opremljena Bradleyjima. U sastavu ukrajinske vojske vozilo se još jednom dokazalo kao učinkovit BVP, s visokom stopom borbene moći, ali i preživljavanja posade i iskrcajnog dijela. Od 1980-ih godina proizvedeno ih je više od 6000. Sigurno je da za rabljena vozila ima još zainteresiranih kupaca, a s novostečenim sposobnostima ĐĐSV ima ambiciju postati svojevrsno europsko središte (hub), glavni partner BAE Systemsa za opremanje, popravke i održavanje Bradleyja u središtu, jugu i istoku Starog kontinenta. “To nitko nije obećao, ali spomenuto je kao opcija čim je projekt u Hrvatskoj potvrđen. Ona nije nerealna, nego prilično izgledna. BAE Systems nema običaj uspostavljati više lokacija za istu stvar na geografski relativno bliskim teritorijima. Ako Bradleyja u Europi bude još više, tu je naša šansa“, kaže Matanić.

ČEKA SE NARUDŽBA PATRIJA

Projekt koji tek očekuje potvrdu u vidu potpisivanja odgovarajućeg ugovora između Vlade RH i ĐĐSV-a jest opremanje OSRH s 30 novih oklopnih vozila Patria. U Slavonskom Brodu željno očekuju nastavak donedavno najvećeg projekta opremanja u povijesti OSRH. Doduše, zadnje vozilo od onih kojima zasad raspolažu OSRH sišlo je s tvorničke trake još 2013. godine. Međutim, hrvatski proizvođači koji su uspješno preuzeli licenciju i tehnologiju iz Finske (Patria) te Norveške (Kongsberg) ne dvoje da će traka nakon potpisa ugovora profunkcionirati u skladu s terminskim zahtjevima naručitelja. “Pregovarački postupak još je u tijeku. Tvrdim da su naši proizvodni kapaciteti vrlo ozbiljni: imamo opremu, prostorije, infrastrukturu i ljude te možemo brzo početi. Štoviše, podrazumijeva se da ćemo instalirati i kupole, oružne stanice i druge sustave za inačicu Patria CRO 30L, što dosad nismo činili. Naravno, u pripremama te na prvim integracijama sudjelovat će stručnjaci iz izraelske tvrtke Elbit Systems, proizvođača stanice UT30MK2. Već smo zajednički isplanirali vremenski slijed tog dijela projekta, integraciju, testiranja… Uopće ne očekujemo probleme i želimo HKoV-u isporučivati vozila koja su potpuno opremljena te spremna za operativnu uporabu“, nabraja Matanić. I na kraju, ne smije se zaboraviti da ĐĐSV cijelo vrijeme provodi redovito održavanje hrvatskih vozila Patria, što se uostalom može i vidjeti u tvornici u kojoj je više vozila na kojima rade već uigrani inženjeri i majstori. Isto tako, u tvrtki je provedena instalacija bacača granata na određeni broj Patrija.

Europske tvrtke pod istim vlasnikom

U nastavku obilaska tvorničkih pogona, posjetili smo i hale u kojima se provodi generalna revizija te redovito održavanje tenkova Hrvatske vojske M-84. Kontinuirani proces revizije, svojevrsnog obnavljanja i osvježavanja sklopova te potrošnih dijelova tenkova, započeo je još 2013. godine potpisivanjem prvog ugovora s MORH-om. Iduće godine stigli su prvi tenkovi i otad su u Đuri svake godine i to u različitim brojevima primjeraka, ovisno o godišnjoj narudžbi MORH-a (opširnije v. tekst Generalna revizija tenkova, HV br. 493). Prema trenutačnim projekcijama, u 2024. godini kroz hale će proći oko 20 tenkova, što u reviziji, što u redovitom održavanju. Reklo bi se da ĐĐSV i dalje vlada svim segmentima vezanim uz osamdesetčetvorke. A znamo da tvrtka i već dugo nudi modernizaciju i nadogradnju tih tenkova, njihovo dovođenje na viši standard s većim udjelom zapadnih sustava kompatibilnih s NATO-om. Tako je još uvijek, s tim da u ĐĐSV-u ističu da im dodatne mogućnosti za modernizaciju sa svojim proizvodima daju i druge europske tvrtke pod istim češkim vlasnikom, što pojednostavnjuje cijeli proces. Matanić kaže da se pripadnost tom krugu očitava i u mogućnosti da ĐĐSV proizvodi ili sudjeluje u proizvodnji novih sustava za potrebe OSRH. Primjer su glasoviti terenski kamioni Tatra, “ispočetka dizajnirani tako da se mogu prilagoditi i konfigurirati sukladno najrazličitijim vojnim namjenama i potrebama“. Na kraju krajeva, već postoji i jedan konkretan primjer suradnje unutar vlasničke grupe: ĐĐSV je prošle godine isporučio segmente sustava lansirnog mosta AM-70 EX i oklopne kabine vozila za tvrtku Excalibury Army.

“S projektom Bradley pokazat ćemo naše sposobnosti, ali i prilagodljivost“, govori nam Goran Matanić, član uprave ĐĐSV-a

“Možemo se brzo mijenjati“

Ipak, što se tiče MORH-a i OSRH, modernizacija tenkova M-84 dosad se nije spominjala kao neki bliskoročni projekt, no ako do njega dođe, u tvrtki kažu da su spremni. Matanić također tvrdi i za slučaj da se Hrvatska odluči za nabavu nekog novog ili rabljenog stranog tenka: ĐĐSV spreman je dati svoj doprinos. “Ponavljam, prilagodljivi smo narudžbama jer imamo infrastrukturu za ozbiljne industrijske proizvode, imamo ljude, opremu i know-how. Vrlo brzo možemo mijenjati svoje proizvodne procese i programe. Ako je danas u jednoj hali proizvodnja oklopnog tijela jednog vozila, ona se po završetku može brzo prilagoditi nekom drugom vozilu. To vrijedi i za neki novi tenk ili neku drugu vrstu vozila“, kaže inženjer.

Član Uprave zaključuje da u ovom trenutku budućnost ĐĐSV-a izgleda prilično dobro. Potkrepljuje ga podatak da je tvrtka u 2023. zabilježila najveći rast i razvoj u nekoliko zadnjih godina. Sigurno je da su najveći razlog daljnjem optimizmu vagoni. Vojni program teško će dosegnuti iste brojeve, ali vjerojatno bi mogao zauzeti veći udio u ukupnom udjelu u proizvodnji, a onda i u prihodima. Nakon što je projekt Patria bio priveden kraju, uglavnom se sveo na održavanje postojećih sposobnosti tvrtke, tj. na reviziju i održavanje tenkova i oklopnih vozila. Sad su druga vremena. Nova sigurnosna situacija i rat u Europi donose potpuno nove momente za vojnu industriju, pa tako i hrvatsku. Zemlje NATO-a i Europske unije surađuju kako bi opremile svoje oružane snage, ali isto se tako trude održati vojnoindustrijske sposobnosti i mogućnosti koje imaju na vlastitom tlu. No, to usmjerenje prema proizvođaču s hrvatskom adresom mora imati i svoj čvrsti temelj u potrebama oružanih snaga i obrambenog sustava. U svakom slučaju, pred vojnim programom ĐĐSV-a zanimljivo je razdoblje.


Živahno na Kindrovu

Od 2023. godine ĐĐSV je usvojio neke nove sposobnosti, ali sa starijim oružnim sustavima, i to topničkim. Odgovorivši na potrebe Hrvatske vojske, ovladao je remontiranjem i održavanjem samohodnih haubica 2S1 Gvozdika koje koristi Topničko-raketna bojna Gardijske oklopno-mehanizirane brigade, te topova M-46 koji su u pričuvi. “Donedavno nikad nisu bili u našoj hali. Da u tome uspijemo, ključno je bilo naše iskustvo s tenkovskim topovima za tenkove M-84. Doduše, između tih sustava postoji puno razlika“, podsjeća Matanić.

Kako radi jedna od obnovljenih Gvozdika imali smo priliku vidjeti na tvorničkom poligonu “Kindrovo“ kod Slavonskog Broda. Kako nije riječ o lokaciji pogodnoj za topnička gađanja bojnim streljivom, Gvozdikine haubice testirane su uz tzv. hidrozrno. Dakle, u cijev topa preko stražnjeg punjača drveni čep i barut, a onda se s prednje strane ulije 13 litara vode. Zbog baruta detonacija je bučna i vatrena, ali uz priličnu količinu tuša. Trzaj koji proizvodi takvo punjenje istovjetan je onom kod bojnog streljiva, pa je pogodno za testiranja haubica i topova na lokacijama koja imaju svoja prostorna ograničenja. Stručnjaci OSRH i ĐĐSV-a ispitali su paljbu Gvozdike pri elevaciji cijevi od 20, 40 i 60 stupnjeva. U isto vrijeme, na Kindrovu se mogao vidjeti i tenk M-84 na testnoj vožnji i ispitivanjima uoči transporta u tvornicu na reviziju. Ukratko, na Kindrovu je bilo dosta živahno, a bit će i živahnije kad se budu testirali Bradleyji ili nova vozila Patria.


Modernizacija stroja za razminiranje

ĐĐSV se odnedavno prilično koncentrirao na svoj već poznati stroj za razminiranje RM-KA-02.
U sklopu jednog projekta, tvrtka je otkupila određeni broj starijih rabljenih primjeraka, remontirala ih te ih isporučila novom kupcu. U tijeku je proces kojim će RM-KA-02 biti moderniziran i takva će vozila biti ponuđena kupcima. Stavlja se, među ostalim, jači motor te snažniji hidraulički sustavi, a poboljšava se i sustav daljinskog upravljanja. Kako kažu u tvrtki, to će biti jedan od najznačajnijih projekata vojnog programa u 2024. godini.


TEKST: Domagoj Vlahović; FOTO: Tomislav Brandt