Francuski Dassault Aviation Group objavio je dio rezultata svoje prošlogodišnje prodaje, i to uoči godišnjeg…
Želimo koristiti sve mogućnosti Rafalea
“Biti pripadnik HRZ-a u 2025. godini velik je privilegij i zadovoljstvo. No, mi već sad razmišljamo kako će HRZ izgledati u 2035. godini i tako usmjeravamo svoje planiranje i aktivnosti“, rekao nam je načelnik Stožera i zamjenik zapovjednika HRZ-a brigadir Željko Ninić povodom dolaska 12. višenamjenskog borbenog aviona u 191. eskadrilu 91. krila HRZ-a.

Točno godinu dana nakon što je u Hrvatsku stiglo prvih šest višenamjenskih borbenih aviona Rafale, 191. eskadrila 91. krila Hrvatskog ratnog zrakoplovstva (HRZ) upotpunila je svoju flotu. Na uzletno-sletnu stazu aerodroma u Zagrebu, 25. travnja u poslijepodnevnim satima sletio je dvanaesti avion Rafale, jednosjed s brojčanom oznakom 159. Na isti datum 2024. godine, avionima i njihovim pilotima bio je pripremljen svečani doček u kojem je sudjelovalo više stotina uzvanika. Jedan od najsloženijih i najvažnijih obrambenih projekata opremanja i modernizacije u novijoj hrvatskoj povijesti, tj. jedan od njegovih ključnih dijelova, simbolično je zaokružen. No, zaokruživanjima nije kraj. Neće ni prestati. Jer pred eskadrilom, krilom i granom još je puno zadaća. Dostizanje operativnih sposobnosti, obuka, uvježbavanje, osposobljavanje, infrastrukturni projekti, integracija s drugim postrojbama OSRH, savezničkim i partnerskim snagama, nadogradnja platformi…sve su to procesi u tijeku. Projekt Rafale u punom je jeku i među prioritetima je HRZ-a, no nije i jedini dio modernizacije grane.
“Biti pripadnik HRZ-a u 2025. godini velik je privilegij i zadovoljstvo. No, mi već sad razmišljamo kako će grana izgledati u 2035. godini i tako usmjeravamo svoje planiranje i aktivnosti“, kaže nam načelnik Stožera-zamjenik zapovjednika HRZ-a brigadir Željko Ninić. Povod razgovoru na Plesu bio je dolazak dvanaestog Rafalea, pa smo se i usmjerili na tu temu, no ona je neizbježno povukla i druge.
“Tempo isporuke aviona odvijao se sukladno ugovorima na državnoj razini između Hrvatske i Francuske, kao i svi drugi procesi koji su ga pratili i zadovoljni smo što su realizirani u skladu sa zadanim rokovima s obje strane“. Istodobno, Ninić ističe da bi bilo pogrešno isključiti da će HRZ ikad imati više od dvanaest Rafalea. “Sadašnji broj aviona minimalni je broj predviđen planskim dokumentima kako bi lovačka eskadrila mogla izvršavati sve propisane zadaće“ i dodaje da je, osim broja aviona, ugovorom propisana i njihova operativna raspoloživost. Tako HRZ pažljivim operativnim planiranjem može maksimalno iskoristiti avione u zadanim okvirima, tj. sate naleta i sve druge parametre njihove operativne uporabe. To je cilj kojem se prilagođava cijeli sustav HRZ-a, jer ne treba zaboraviti da je riječ o novom, složenom borbenom sredstvu s kojim je grana preskočila dvije generacije borbenih aviona. Njegova uporaba mnogo je kompleksnija u odnosu na avion MiG-21. No, brigadir ističe da sve ide po planu.

Prije jutarnjeg brifinga
Uoči razgovora sa zamjenikom zapovjednika HRZ-a, posjetili smo i samu 191. eskadrilu lovačkih aviona. Moramo priznati, ondje baš i nisu imali previše vremena za novinarska pitanja jer su pripadnici postrojbe maksimalno usmjereni na svakodnevni rad u planiranju i provedbi letačkih zadaća. Ipak, uspjeli smo uletjeti neposredno prije jutarnjeg brifinga te porazgovarati s dvojicom pilota. Sastavni dio trenutačne obuke postrojbe bila je i još jedna zajednička aktivnost provedena s Francuskim zračnim i svemirskim snagama (Armée de l’air et de l’espace – AAE) – Pegase 25. U njoj su 29. i 30. travnja u hrvatskom zračnom prostoru sudjelovali francuski i hrvatski avioni Rafale, dva francuska transportna aviona A400M, kao i dva aviona za nadopunu gorivom (leteće cisterne) A330 MRTT. Glavni cilj aktivnosti bio je poboljšanje savezničke interoperabilnosti, a samim time i jačanje strateške autonomije Europe. Raspoređivanje francuskih zrakoplovnih snaga koje je uključivalo Švedsku i Poljsku dio je francuske provedbe NATO-ova koncepta Agile Combat Employment (ACE – FRA-ACE) te misija Air Shielding, usmjerenih na jačanje sigurnosti istočnog krila Saveza.
“Potporu francuskim snagama pružilo je 91. krilo, najviše u prihvatu i opsluživanju njihovih aviona, a 191. eskadrila s njima je provela obuku u zraku“, rekli su nam u postrojbi. Tijekom Pegasea, u hrvatskom zračnom prostoru, tj. u zoni Dugi otok iznad Kornata, prvi je put izvedeno spajanje HRZ-ova aviona Rafale s letećom cisternom A330 MRTT s ciljem uvježbavanja nadopunjavanja goriva u zraku (Air-to-Air Refuelling). I nakon tog uspjeha, zastoja u eskadrili nema. “Nastavljamo s obukom tehničkog i pilotskog osoblja kao i do sada, u ovom trenutku to je ključna zadaća eskadrile. Kompletirali smo ju i sad želimo što prije dostići inicijalnu operativnu sposobnost (IOC) kako bismo iskoristili velike mogućnosti aviona. S potpunim brojem aviona lakše nam je planirati i provoditi svakodnevnu obuku“, zaključuju piloti.

Prednosti koncepta G2G
Među našim sugovornicima na Plesu bio je i brigadir Damir Barišić, načelnik Odjela za planiranje Zapovjedništva HRZ-a te voditelj Projektnog tima OSRH za uvođenje višenamjenskog borbenog aviona Rafale u operativnu uporabu. Istaknuo je da je koncept ugovaranja na razini hrvatske i francuske vlade (Government-to-Government – G2G), koji je primijenjen u projektu nabave Rafalea za HRZ, pokazao značajno više prednosti u odnosu na izravno ugovaranje s proizvođačem zrakoplova. Barišić dodaje da, uz isporuku aviona, i svi drugi procesi vezani uz projekt Rafale idu sukladno dinamičkom planu. Brigadir Ninić dodaje da je u Hrvatskoj najveći teret na provedbi projekta Rafale na HRZ-u, no grana to ne bi mogla samostalno provesti bez potpore OSRH, MORH-a te drugih institucija (HKZP i sl.). Isto tako, podsjeća na ključnu ulogu predstavnika HRZ-a koji su bili raspoređeni izvan Hrvatske gotovo dvije godine: “Ne smijemo zaboraviti da smo gotovo godinu dana letjeli u Francuskoj s našim ljudima i na našim avionima. Na neki način, kao da smo tamo privremeno izmjestili dio eskadrile. Na daljinu smo trebali koordinirati jako puno procesa za nešto što nismo nikad prije radili u Hrvatskoj. Veliku pomoć i doprinos tome dao je i brigadir Davor Turković kao odgovorni časnik za praćenje realizacije ugovora u Francuskoj“. Plan je bio da se izmještena eskadrila s obučenim osobljem i šest aviona vrati u Hrvatsku i da joj ovdje bude sve spremno za nastavak rada i obuke. I plan je uspio, kategorični su časnici.
Osim preciznih i ispoštovanih rokova, koncept ugovora G2G pokazao je još jednu korist – bio je okidač kojim su HRZ i AAE u svibnju 2022. uspostavili Forum vojne suradnje (HRZ-FASF MIL COOP Forum). Barišić ističe da on omogućava ratnim zrakoplovstvima da dogovaraju i provode niz zajedničkih aktivnosti, primjerice spomenuti Pegase 25. “Forum olakšava obuku našeg osoblja te mentoriranje Francuza i to ne samo u područjima vezanim uz uvođenje Rafalea u HRZ nego i u drugim područjima razvoja sposobnosti zrakoplovstva primjerice, elektroničkom ratovanju, taktičkim linkovima, integriranoj protuzračnoj obrani….“, kaže Barišić. I dodaje da su dani koji su iza nas jasno pokazali intenzitet te suradnje kroz tri istodobna događaja: posjet zapovjednika HRZ-a general-bojnika Michaela Križanca zapovjedniku AAE general-pukovniku Jérômeu Bellangeru, sastanak Foruma vojne suradnje u Parizu te francuske avione na Plesu i iznad hrvatskog neba u okviru aktivnosti Pegase 25. Francuski piloti Rafalea letjeli su iznad poligona OSRH te se uvježbavali s kontrolorima bliske zračne potpore (Joint Terminal Attack Controller – JTAC) OSRH. Jednaki intenzitet aktivnosti očekuje se i do kraja ove godine, a i u budućnosti. Hrvatsko i francusko ratno zrakoplovstvo ostat će bliski saveznici i suradnici.

Dežurni borbeni dvojac i IOC
U 191. ELA-i rekli su nam da nestrpljivo očekuju postizanje inicijalne operativne sposobnosti (IOC) eskadrile. S time je povezano i HRZ-ovo ponovno preuzimanje zaštite zračnog prostora RH (Air Policing), najavljeno za kraj 2025. ili početak 2026. godine. Dvojica brigadira kažu da je pogrešno izjednačavati IOC s Air Policingom, tj. djelovanjem Dežurnog borbenog dvojca (DBD). IOC podrazumijeva puno više precizno definiranih kvalitativnih i kvantitativnih kriterija sposobnosti Eskadrile, a njezini pripadnici uvježbavaju se i obučavaju za sve njih. “Možda bi se netko mogao zapitati zašto nemamo nacionalni Dežurni borbeni dvojac već sada. Dakle, ako želimo postići propisani i održivi IOC, potrebno je vrijeme usmjereno na obuku koje smo dobili ugovorom sklopljenim za Air Policing s Mađarskom i Italijom. To vrijeme koristimo kvalitetno, fokusirani na obuku za dostizanje IOC-a, a rezultat će biti i preuzimanje nacionalnog DBD-a. No, i tada moramo biti sigurni u daljnju održivost procesa obuke. Mi smo, praktički, mogli preuzeti DBD već s dolaskom prvih šest Rafalea i borbeno osposobljenih hrvatskih pilota. Međutim, vrlo je vjerojatno kako bismo tada ugrozili prethodno postavljene obučne ciljeve i rokove za njihovo dostizanje. Moglo bi se dogoditi da, primjerice, nešto što smo isplanirali postići za šest mjeseci postignemo značajno kasnije. Međutim, HRZ je sposoban preuzeti dežurstvo na DBD-u ili provesti neki drugi oblik borbene uporabe aviona već sad, ako nadređeni donesu takvu odluku“, tvrdi zamjenik zapovjednika HRZ-a. Brigadir Barišić smatra da, dok se polako privode kraju svi ugovoreni obučni procesi i kad su isporučeni svi avioni, 191. ELA i postrojbe koje su u potpori njezina djelovanja već sad imaju respektabilnu razinu operativnih sposobnosti. Ljude ipak najviše zanimaju sposobnosti kinetičkog djelovanja – uporabe oružja. Na velikoj združenoj vojnoj vježbi OSRH Borbena moć 25 planiranoj za predstojeću jesen, HRZ-ovi Rafalei, ali i helikopteri OH-58D Kiowa Warrior djelovat će bojnim streljivom, potvrdili su naši sugovornici. Međutim, brigadir Ninić ističe da za HRZ, ali i druga ratna zrakoplovstva, primjena bojnog streljiva na vježbi nije konačan dokaz uvježbanosti i osposobljenosti. Naravno, bojna gađanja atraktivna su i imaju svoje prednosti, no stupanj realizma koji pružaju današnji simulacijski sustavi vrlo je blizu stvarnosti, preko elektroničkog ratovanja pa sve do primjene svih senzorskih i oružnih sustava na avionu“. Ne smije se zaboraviti da 191. ELA za obuku pilota raspolaže i simulatorom, čiji su sposobnosti simulacije praktički neograničene, od osnovnog letenja, izvanrednih događaja pa sve do najsloženijih borbenih djelovanja naoružanjem zrak-zrak ili zrak-površina.

Mladići u pilotskoj kabini
Na kraju razgovora, dotaknuli smo se budućnosti 191. eskadrile – mladih pilota. Ninić i Barišić kažu da avion Rafale i sustav obuke koji on podrazumijeva omogućuju provedbu obuke značajno mlađih pilota nego ranije. “Modernizacija HRZ-a, prijelaz na nove platforme i novi način rada vidljivi su na razini cijelog HRZ-a, bilo bi čudno da nije tako. Ne smijemo zaboraviti da je u okviru projekta Rafale izgrađena kompletno nova infrastruktura na Plesu. Uvjete rada koje danas imaju pripadnici 191. eskadrile lovačkih aviona teško ćete naći bilo gdje u Hrvatskoj vojsci. Obuku za Rafale dosad je završio manji broj pilota s iskustvom letenja na avionu MiG-21, dok je većina pilota prethodno letjela na avionu Pilatus PC-9M, nakon čega su u Francuskoj završili obuku na avionima za naprednu obuku (prijelazni tip) Pilatus PC-21. Međutim, taj proces nije završio s obukom početnog broja pilota nego se aktivno radi na uspostavljanju dugoročno održivog modela prijelazne obuke hrvatskih borbenih pilota. Zbog toga su motivacija i interes mladih pilota u Zadru za obuku na Rafaleu stvarno veliki“, tvrdi brigadir Barišić. U čemu je osnovna razlika u odnosu na stari sustav brigadir Ninić objasnio je prisjetivši se vlastitog puta do pilota aviona MiG-21. Dakle, do prije nekoliko godina pilot HRZ-a s ispunjenim je kriterijima za nadzvučni borbeni avion iza sebe imao više stotina sati leta i godina letačkog iskustva na Pilatusu PC-9M prije početka obuke na MiG-u 21. Danas, praktički vrlo brzo nakon završetka obuke na Pilatusu PC-9M, kandidate će poslati na obuku na prijelazni tip aviona, a po završetku i na obuku na avion Rafale kod nas u Hrvatskoj. “Kvalitetnom obukom na prijelaznom tipu aviona, pilot počinje s obukom na Rafaleu i dolazi na letenje u uvjete rada koji su neusporedivi s prijašnjim uvjetima te se obučava za provedbu širokog spektra zadaća u modernom višenamjenskom borbenom avionu“, nabraja Ninić. Ukratko, u kabinama HRZ-ovih Rafalea sada lete piloti u činu poručnika i natporučnika, a sustav će omogućiti da takvo pomlađivanje Eskadrile ide i dalje. “To nismo imali nikad u svojoj povijesti“, zaključuje brigadir Ninić, dodajući da će se taj ciklus nastaviti. Slična je situacija i sa zrakoplovnim mehaničarima i tehničarima. Zbog kvalitetnog sustava obuke za održavanje aviona Rafale, relativno mladi ljudi s puno manje stručnog iskustva na radovima održavanja prethodnih tipova aviona mogu biti osposobljeni za održavanje tog aviona. “Jako smo sretni i zadovoljni sa svim tim i sigurni u svijetlu budućnost borbene komponente HRZ-a. I za kraj, kad god budete čuli zvuk mlaznih motora hrvatskih borbenih aviona na nebu iznad vas, znajte da to nije buka, nego zvuk slobode“, zaključuju časnici HRZ-a.
TEKST: Domagoj Vlahović