Japanski lovac spreman za prvi let

Japanska je tvrtka Mitsubishi Heavy Industries u tvornici u blizini grada Komaki 28. siječnja održala novu svjetsku promociju tehnološkog demonstratora višenamjenskog borbenog aviona Mitsubishi X-2 ShinShin (ShinShin – hrv. duh srca). Radi se o razvojnom projektu koji je Japan prvi put samostalno pokrenuo s ciljem razvoja zamjene za postojeću flotu japanskih borbenih aviona F-2, F-4EJ, RF-4E, F-15J i F-15DJ. Prema navodima predstavnika Mitsubishi Heavy Industries, avion je do sredine siječnja završio seriju zemaljskih testiranja i taksiranja. Do početka ožujka ove godine očekuje se njegova službena predaja japanskom ministarstvu obrane, nakon čega započinje serija letnih testiranja.

(Foto: mine.gov.hr)

Mitsubishi X-2 ShinShin tehnološka je platforma za definiranje konačnog dizajna prototipa višenamjenskog borbenog aviona pete generacije, što bi prema trenutačnim razvojnim planovima trebalo biti okončano do 2018. godine. Serijska proizvodnja trebala bi započeti do 2027., kad bi u operativnu upotrebu trebao ući s oznakom F-3. Tada bi uz F-35A Lightning II (42 aviona naručeno tijekom 2012.) činio kralježnicu japanskog vojnog zrakoplovstva. Japan je u puni razvoj svog prvog borbenog aviona krenuo tijekom 2007., nakon što Sjedinjene Američke Države nisu pristale na prodaju borbenog aviona F-22A Raptor. Suočen s potrebom generacijske i tehnološke obnove flote borbenih aviona, Japan s inicijalnim proračunom od 331 milijun američkih dolara počinje razvoj aviona koji dobiva prvu oznaku ATD-X (Advanced Technology Demonstrator – Experimental) Shinshin. Nositelj je razvoja japanski Obrambeni institut za tehnološka istraživanja i razvoj, u kojem uz tvrtku Mitsubishi Heavy Industries (zadužena za zmaj aviona) sudjeluje i Ishikawajima – Harima Heavy Industries (zadužena za pogonski blok). Prema određenim izvorima, SAD se naknadno uključio u projekt preko tvrtke Lockheed Martin, dopustivši određeni tehnološki transfer. Svojim dimenzijama barem u ovoj fazi tehnološkog razvoja japanski Mitsubishi X-2 ShinShin poprilično je sličan švedskom borbenom avionu JAS 39 Gripen. Duljina trupa ShinShina je 14,1 m, raspon krila je 9,1 m dok visina iznosi 4,5 m. Težina praznog aviona devet je tona, dok maksimalna težina na polijetanju iznosi 13 tona. Pogonski blok čine dva japanska turbomlazna motora IHI XF5-1 s vektoriranim 3D potiskom, svaki potiska 49,03 kN, koji će omogućiti postizanje maksimalne brzine od 2,25 Macha. Maksimalni dolet iznosit će 2900 km, dok bi borbeni dolet trebao biti 761 km. Posebnosti dizajna ShinShina bit će njegove stealth odlike, odnosno smanjeni radarski odraz, zahvaljujući obilnoj primjeni kompozitnih materijala (karbonskih vlakana). Uz to, avion će imati dva vertikalna stabilizatora. Avion će biti opremljen domaćim AESA (Active Electronically Scanned Array) radarom i naprednim paketom elektrooptičkih senzora. Velika posebnost ShinShin bit će i njegov japanski fly-by-light sustav upravljanja avionom, koji će omogućiti bržu, lakšu i precizniju upravljivost avionom. Uz to, novi će sustav upravljanja imati mogućnost samodijagnostike i samokalibriranja, odnosno korekcija upravljivosti nakon raznih oštećenja tijekom leta. Očekuje se kako će za borbu u zraku biti primarno naoružan japanskim projektilima zrak-zrak AAM-4B i AAM-5, uz mogućnost integriranja i projektila Meteor srednjeg dometa koji proizvodi europska tvrtka MBDA.

Igor SKENDEROVIĆ