Oklopljena zmija otrovnica

Thales Australia pobijedio je sa svojim novim lakim oklopnim vozilom na domaćem natječaju LAND 121 Phase 4 i opremit će oružane snage s čak 1100 Hawkeija. Sad želi slične poslove i u drugim zemljama, ali konkurencija je velika…

U tijeku je maloserijska početna proizvodnja sto Hawkeija. S tom će serijom početi drugi, masovniji krug testiranja u australskim postrojbama. Sadašnja oznaka Hawkeija je PMV-L (Protected Mobility Vehicle (Light))

U svjetskim vojskama, a posljedično i u obrambenoj industriji, vlada opći trend oklopljavanja vozila opće namjene. Razlog je njihova velika izloženost zasjedama, minama i improviziranim eksplozivnim napravama, koja je posebno došla do izražaja u ratovima vođenim zadnjih dvadesetak godina. Australske obrambene snage (Australian Defence Force – ADF) pokrenule su stoga krajem prošlog desetljeća projekt LAND 121 Phase 4, kojim zamjenjuju dio svoje flote Land Rover Defendera nabavljenih osamdesetih godina. Ti su Defenderi u Australiji poznatiji pod imenom Perentie i dolaze u inačicama 4 x 4 i 6 x 6 te, za razliku od standardnih inačica, imaju Isuzuove motore. Za ugovor o projektu LAND 121 Phase 4 natjecala su se tri konkurenta: Thales Australia s vozilom Hawkei, nazvanom po jednoj od mnogih australskih zmija otrovnica (Acanthophis hawkei), Force Protection Europe s Ocelotom te General Dynamics Land Systems s vozilom Eagle IV. Posao je 2011. povjeren Thalesu. Multinacionalna tvrtka sa sjedištem u Francuskoj već se etablirala uspješnim oklopnjakom MRAP Bushmaster koji je prodan u sedam zemalja, a nedavno je predstavljena i nova generacija Bushmaster MR6.

Odvojen prijevoz oklopa
Hawkei je klasičnog dizajna: motor sprijeda, putnički prostor u sredini i teretni straga. Inačica s četverim vratima prima do šest vojnika, a ona s dvama vratima do tri. Masa Hawkeija iznosi od sedam do najviše deset tona, što ga čini i relativno lako prevozivim zrakom. Riječ je o jedinom ADF-ovu oklopnom vozilu koje mogu podvjesno nositi njegovi helikopteri CH-47 Chinook. Duljina iznosi 6,22 m, širina 2,39 m i visina 2,3 m. Uz razmjeno malu masu istodobno je osigurana dobra oklopna zaštita za koju je zaslužna Thalesova suradnja s tvrtkom Plasan, poznatim izraelskim proizvođačem oklopnih sustava. Protuminska zaštita integralni je dio trupa vozila i cijeli je hodni sustav oblikovan tako da služi sustavu zaštite. Kabina je ojačana, sjedala su ovješena o krov vozila, a unutarnja je oprema pričvršćena kako se ne bi razletjela uslijed eksplozije. Balistička zaštita osnovne je razine STANAG 1, ali modularna, tako da se može pojačati do najveće dopuštene mase vozila. Time je olakšana buduća modernizacija i prilagodba potrebama prijevoza vozila. Primjerice, kod prebacivanja zrakom letjelicama manje nosivosti, oklop se može prevesti odvojeno. Uklanjanje odnosno postavljanje modularnog oklopa jednostavno je, ne zahtijeva specijalne alate i mogu ga obaviti dvije osobe za 30 minuta. Jedna od prednosti koja se ističe kod konstrukcije Hawkeija dobra je preglednost iz vozila zbog razmjerno velikih prozora.

Hawkei će u Australiji zamijeniti neuništivo vozilo Land Rover Defender, ondje poznat pod nazivom Perentie

Samohodni generator
Pogon Hawkeija čini 6-cilindrični 3,2-litreni dizelski motor austrijske tvrtke Steyr Motors s izravnim ubrizgavanjem snage 225 kW i s najvećim okretnim momentom od 680 Nm pri 2000 okretaja u minuti. Prijenos osigurava tvrtka Albins Performance Transmissions, poznata kao opskrbljivač za sportska terenska vozila, među ostalim, i ona na Reliju Dakar. Mjenjač je automatski sa šest brzina. Ovjes je neovisan, američke proizvodnje iz serije AxleTech 3000.
Zapremnina goriva iznosi 250 litara i dovoljna je za više od 1000 km, odnosno 800 km ako vozilo vuče posebno razvijenu jednoosovinsku prikolicu. Najveća brzina iznosi 115 km/h. Radijus okreta vozila je oko 12 m, svladava bočni nagib od 40 % te može gaženjem bez pripreme prijeći vodenu zapreku do 1,2 m dubine. Ako ipak zapne, Hawkei za samoizvlačenje ima vitlo kapaciteta do 5,4 tone.
Od serijske opreme ima integriranu elektroničku komunikacijsku arhitekturu SOTAS IP, tako da se lako dodaje različita elektronička oprema za izvršavanje zadaća i sustav upravljanja bojištem. SOTAS IP integrira sve potrebne komunikacijske usluge u jedinstven sustav, odnosno obuhvaća interkom vezu, Ethernet LAN, IP ruter, VoIP telefone, serijske podatkovne veze, radijske izlaze, zapovjednu mrežu. Tako, među ostalim, zauzima manje prostora i zahtijeva manje kabela nego da je svaki podsustav posebna kutija. Sa svim tim i priključenim elektroničkim sustavima, uključujući i sustav za nadzor stanja vozila (Health and Usage Monitoring System), može se upravljati preko jednog zaslona. Hawkei je i svojevrstan samohodni generator, koji može s 30 kW električne energije napajati sve sustave u vozilu i opremu vojnika, a usto je i izvoziti, npr. za potrebe kampa ili mehaničarske radionice.

Početne inačice
Predviđena su dva osnovna Hawkeija, tj. s velikom i malom kabinom, u šest početnih inačica:
– Zapovjedno vozilo s posadom od četiri do šest članova. Ima mogućnost postavljanja daljinski upravljane vatrene stanice naoružane teškom strojnicom kalibra 12,7 mm ili automatskog bacača granata 40 mm.
– Ophodno vozilo za pograničnu zaštitu s posadom od četiri do šest članova. Može nositi različitu opremu, uključujući radar, optičke nadzorne sustave i komunikacijske sustave.
– Vozila za specijalne operacije također s posadom od četiri do šest članova. Ima mogućnost postavljanja do triju oružnih sustava (uglavnom strojnice) i otvoren krov.
– Univerzalno teretno vozilo čiju posadu čine dva do tri člana. Ima manju kabinu i teretni prostor iza nje s ravnom plohom dimenzija 2 m x 2,4 m. Masa praznog vozila iznosi 6800 kg, a nosivost tereta do 3000 kg. Ploha za teret može smjestiti do četiri NATO-ove standardne vojne palete 1000 mm x 1200 mm ili Tricon kontejner veličine jedne trećine ISO kontejnera od 20 stopa.
– Inačica za nadzor i izviđanje.
– Inačica za elektroničko ratovanje.

Pripadnica jedne od brigada australskog KoV-a ispred Hawkeija. Snimljeno tijekom vježbe Predator’s Gallop u ožujku 2016. na poligonu “Cultana” u Južnoj Australiji

Slanje u Irak
Thales je za opremanje australske vojske Hawkeijima 2015. dobio ugovor vrijedan 1,3 milijarde australskih dolara (oko milijardu američkih dolara) za 1100 vozila i 1058 prikolica. Iduće je godine počela pilot-proizvodnja prve serije, a prije toga provedena su opsežna testiranja. Glavni cilj testiranja bilo je utvrđivanje sukladnosti vozila s traženim tehničkim parametrima i zadaćama. Australija je namjeravala ostaviti mogućnost dorade prije pokretanja maloserijske početne proizvodnje od sto vozila. Ona je planirana za razdoblje između sredine prošle i sredine ove godine. S tom je serijom predviđen i drugi, masovniji krug testiranja u postrojbama, kojima će se utvrditi svi načini na koje će ADF koristiti vozila Hawkei u taktičkim zadaćama. U sklopu tih testiranja nekoliko je Hakweija u objema osnovnim konfiguracijama poslano čak u Irak, australsko-novozelandskoj operativnoj grupi Taji (Task Group Taji) zaduženoj za obuku iračke vojske. Puna serijska proizvodnja treba početi ove godine i trajati do 2023. Inicijalna operativna sposobnost paralelno se planira postići 2019., a puna uporaba Hawkeija u ADF-ovim postrojbama 2023. godine. Istodobno se provodi i integracija ručno upravljanog naoružanja na vozilo, i to univerzalnih strojnica MAG-58 kalibra 7,62 mm, teških strojnica M2QCB od 12,7 mm i novih automatskih bacača granata kalibra 40 mm Mk 47. U planu je i integracija daljinski upravljanih vatrenih stanica, ali na manjem broju vozila.

(Pre)zasićeno tržište
Thales Australia počeo je uz znatnu potporu Vlade predstavljati Hawkei stranim kupcima, nadajući se uspjehu kao i s Bushmasterom. Javio se na natječaj poljske vojske za novo zaštićeno vozilo pogona 4 x 4 pod nazivom Pegaz. Natječaj je već dulje otvoren, ali odluka još nije donesena premda je potpisivanje ugovora bilo predviđeno još 2016. godine. Planirano je u prvom krugu kupiti 50 vozila od čak 700, kolike su potrebe poljske vojske. Pegazu konkuriraju još General Dynamics s Eagleom V, KMW i Rheinmetall s AMPV-om te slovački Kerametal s Aligatorom. Nabrojena su vozila samo mali dio tog gotovo zasićenog segmenta tržišta. Naime, niz godina svjedoci smo stalnog javljanja novih lakih oklopnih vozila brojnih proizvođača širom svijeta, ali većinom uz korištenje komercijalnih podvozja etabliranih tvrtki kao što su npr. Ford ili Toyota.
Međutim, najveći konkurent Hawkeiju i drugim sličnim vozilima na svjetskom tržištu tek dolazi. Riječ je o američkom, Oshkoshevu L-ATV (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle), odnosno JLTV (Joint Light Tactical Vehicle), kako ga označava KoV SAD-a. Proizvodnja se zahuktava, a zasad je prioritet isporuka KoV-u i Marinskom korpusu SAD-a. S obzirom na to da Pentagon dugoročno namjerava naručiti desetke tisuća JLTV vozila, može se očekivati da će zbog tolike proizvodnje Oshkosh biti vrlo konkurentan, posebno kroz FMS (Foreign Military Sales) program prodaje. Velika Britanija i Litva već su se predbilježile. Zanimljivo je i da je ADF-ov plan B, ako bi Hawkei podbacio, uključivao upravo JLTV.

Jedan od prvih prototipova Hawkeija, u osnovnoj inačici, tijekom testiranja u svibnju 2011.

PZO vozilo?
Osim potvrđenih inačica Hawkeija, vjerojatan je razvoj i drugih, ovisno o potrebama kupaca. ADF vjerojatno planira svoj novi PZO sustav NASAMS 2 postaviti na Hawkei, po uzoru na norvešku konfiguraciju na Humveeju. U tom slučaju, procjenjuje se da bi tako naoružano bilo 12 do 18 Hawkeija u inačici s kraćom kabinom, radi opremanja dviju bitnica u sastavu 16. pukovnije PZO-a (16th Air Land Regiment). NASAMS može koristiti različite rakete, ali pretpostavka je da će inačica za ADF koristiti AIM-9X Sidewinder kratkog dometa i AIM-120 AMRAAM srednjeg dometa jer ih već koristi i zrakoplovstvo.

Vedran SLAVER; Foto: Commonwealth of Australia, Department of Defence